Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Na in het verleden 2 low budget campers te hebben gebouwd, ging het bloed toch weer kriebelen! Vandaar besloten om nog 1 keer een camper te bouwen: Maar nu helemaal naar mijn wensen. Niet te oud, en alles aan boord om off grid te kunnen staan. Kortom, camperplaatsen zonder stroom of toilet mogen geen probleem meer zijn.
Na pakweg een maand of 2 rondkijken kwamen we de wagen van onderstaande foto tegen: Exact de afmetingen die ik graag wilde!
Op 21 november heb ik deze opgehaald. Ducato L3H3 uit 2012, met de 2.3 multijet motor. Cruise control, airco, navigatie, radio stuurbediening, erg blij mee!
Tot nu toe achteruitrij camera's geinstalleerd (1 recht achteruit, 1 op de achterkant), laadruimte gestript (behalve de vloer, dit wilde niet erg meewerken). Heb per 14 dagen 3 dagen dat ik kan werken aan de bus, dus wordt langdurige verbouwing!
Globale indeling: Breedtebed, kleine toilet/doucheruimte, keuken met kookplaat en oven, compressor koekast. Op het dak een dakluik boven de slaapruimte, 220W zonnepanelen, Maxxfan boven het woongedeelte. Nieuwe captain chairs die na de keuring draaibaar worden. Voor de keuring een bankje. Geiser met afvoer naar buiten voor het warm water. Vuilwatertank onder de bus, schoonwater tank in de bus. LPG dampgas tank in de bus (gasdichte kast, electronische afsluiter). Kachel onder de bestuurder stoel: twijfel hier nog tussen chinees of autotherm.
Maar goed, eerst maar eens verder strippen, schoonmaken, en isoleren
Na pakweg een maand of 2 rondkijken kwamen we de wagen van onderstaande foto tegen: Exact de afmetingen die ik graag wilde!
Op 21 november heb ik deze opgehaald. Ducato L3H3 uit 2012, met de 2.3 multijet motor. Cruise control, airco, navigatie, radio stuurbediening, erg blij mee!
Tot nu toe achteruitrij camera's geinstalleerd (1 recht achteruit, 1 op de achterkant), laadruimte gestript (behalve de vloer, dit wilde niet erg meewerken). Heb per 14 dagen 3 dagen dat ik kan werken aan de bus, dus wordt langdurige verbouwing!
Globale indeling: Breedtebed, kleine toilet/doucheruimte, keuken met kookplaat en oven, compressor koekast. Op het dak een dakluik boven de slaapruimte, 220W zonnepanelen, Maxxfan boven het woongedeelte. Nieuwe captain chairs die na de keuring draaibaar worden. Voor de keuring een bankje. Geiser met afvoer naar buiten voor het warm water. Vuilwatertank onder de bus, schoonwater tank in de bus. LPG dampgas tank in de bus (gasdichte kast, electronische afsluiter). Kachel onder de bestuurder stoel: twijfel hier nog tussen chinees of autotherm.
Maar goed, eerst maar eens verder strippen, schoonmaken, en isoleren
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Oog bij mij als een H2 Maarreh, veel succes en plezier met je project!
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Is toch echt een L3. Ook volgens de voertuig gegevens van rdw Wellicht vertekent de hoek van de foto wat.
Laatst gewijzigd door MarceldeHoog op ma 30 nov 2020, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
H slaat op de hoogte: de witte bus met de roodwitte band is echt een bus met hoogte 2. L3H2 betekend lengte 3 (5,99 m) en hoogte 2 (2,52 m aan de buitenkant). De gele bus uit het diagram heeft H2, de rode en blauwe zijn H3, hoogte is 2,72 meter.
Het complete rijtje wat leverbaar is:
L1H1,
L2H1, L2H2,
L3H2, L3H3,
L4H2, L4H3.
Voor de volledigheid: de L3 en L4 bus varianten hebben dezelfde wielbasis, een L4 heeft zijn extra lengte van 40 cm door een stuk achter de achterwielen.
Een H3 is herkenbaar aan de hogere en steilere plaat boven de voorruit, zie de onderstaande link.
http://www.uwcamperopmaat.nl/wp-content ... 3-H3-2.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Het complete rijtje wat leverbaar is:
L1H1,
L2H1, L2H2,
L3H2, L3H3,
L4H2, L4H3.
Voor de volledigheid: de L3 en L4 bus varianten hebben dezelfde wielbasis, een L4 heeft zijn extra lengte van 40 cm door een stuk achter de achterwielen.
Een H3 is herkenbaar aan de hogere en steilere plaat boven de voorruit, zie de onderstaande link.
http://www.uwcamperopmaat.nl/wp-content ... 3-H3-2.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
T lijkt idd echt de H2, niet de H3
De H3 is herkenbaar aan (duh) het hogere dak, met name zichtbaar bij het voorvlak (bij de H3 is dat te zien doordat de licht verzonken vlakken een rechthoek zijn) en de zijkanten, de H3 heeft een 'verdiepte lijn' halverwege de verhoging
Kwa zonnepaneel: 220w? Ik zou groter nemen. Plaats zoveel als mogelijk. In de zomer niet nodig, maar in de voorseizoenen kan dat geen kwaad.
Op mijn L2 pastte (net) een normaal paneel tussen dakluikje en maxxfan. In jouw geval heb je meer ruimte en kun je dus meer kwijt.
Ik denk zelfs dat je wel 2m in de lengte tussen je luiken kwijt kunt. Dan kun je zelfs een 445wp paneel plaatsen.
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
De H3 is herkenbaar aan (duh) het hogere dak, met name zichtbaar bij het voorvlak (bij de H3 is dat te zien doordat de licht verzonken vlakken een rechthoek zijn) en de zijkanten, de H3 heeft een 'verdiepte lijn' halverwege de verhoging
Kwa zonnepaneel: 220w? Ik zou groter nemen. Plaats zoveel als mogelijk. In de zomer niet nodig, maar in de voorseizoenen kan dat geen kwaad.
Op mijn L2 pastte (net) een normaal paneel tussen dakluikje en maxxfan. In jouw geval heb je meer ruimte en kun je dus meer kwijt.
Ik denk zelfs dat je wel 2m in de lengte tussen je luiken kwijt kunt. Dan kun je zelfs een 445wp paneel plaatsen.
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Leuke rode striping op de bus. Valt wel op.
Tip, haal de schuifdeur rails even los ivm. roest vorming achter de rails.
Succes met bouwen.
Tip, haal de schuifdeur rails even los ivm. roest vorming achter de rails.
Succes met bouwen.
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Mooi hoor! Leuke strepen inderdaad, die moet van zo’n overheidsdienst zijn geweest, kom er even niet op.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Oh wacht even, ik dacht dat er L2 werd geimpliceerd, ipv H2. Als ik zo kijk zou H2 wel eens waar kunnen zijn. Hij werd verkocht als LH3 Grand Volume dus ik ging van die extra hoogte uit. Verklaart waarom de binnenhoogte me tegenviel Waar het mij echter om ging is dat ik goed kan staan en dat lukt gelukkig (ook na inbouw straks)!
De bus was van een groot transport bedrijf, en werd gebruik voor service aan defecte vrachtwagens. Een groot deel van de striping gaat er af (mijn vriendin gaat over de looks binnen/buiten, ik over de bouw en techniek).
Qua zonnepanelen denk ik dat 220 genoeg is voor ons. Er komt een accuscheider in, dus laden gebeurt ook tijdens rijden (we staan nooit ergens lang). De accu van 200Ah geeft dan nog altjid de mogelijkheid een dagje zonder bijladen te doen, en indien nodig pakken we gewoon een camping met stroom, dan laadt ook de accu weer op.
Qua voorseizoen/naseizoen zie ik aan mijn zonnepanelen thuis wel dat de opbrengst sowieso minimaal is, daar kun je niet tegenop leggen aan panelen. We willen wel het hele jaar kunnen camperen, en in vakanties ook naar gebieden met weinig zon, dus die panelen zijn een leuk extraatje maar ik beset me dat ze niet altijd afdoende gaan zijn.
De bus was van een groot transport bedrijf, en werd gebruik voor service aan defecte vrachtwagens. Een groot deel van de striping gaat er af (mijn vriendin gaat over de looks binnen/buiten, ik over de bouw en techniek).
Qua zonnepanelen denk ik dat 220 genoeg is voor ons. Er komt een accuscheider in, dus laden gebeurt ook tijdens rijden (we staan nooit ergens lang). De accu van 200Ah geeft dan nog altjid de mogelijkheid een dagje zonder bijladen te doen, en indien nodig pakken we gewoon een camping met stroom, dan laadt ook de accu weer op.
Qua voorseizoen/naseizoen zie ik aan mijn zonnepanelen thuis wel dat de opbrengst sowieso minimaal is, daar kun je niet tegenop leggen aan panelen. We willen wel het hele jaar kunnen camperen, en in vakanties ook naar gebieden met weinig zon, dus die panelen zijn een leuk extraatje maar ik beset me dat ze niet altijd afdoende gaan zijn.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Ik las in je inleiding dat je off grid wil gaan....
Dan leg je je dak vol met panelen.
En plaats je een LFP systeem met vanaf het begin van de werken de juiste laders.
(Zo zou ik het NU doen:) )
Dan leg je je dak vol met panelen.
En plaats je een LFP systeem met vanaf het begin van de werken de juiste laders.
(Zo zou ik het NU doen:) )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar wel een duidelijke foto: de H3, de hoge uitvoering.
Let op de ruimte boven de schuifdeur.
Let op de ruimte boven de schuifdeur.
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Op zich snap ik je motivatie, maar (zoals met veel dingen in het leven) is het een balans tussen wensen en budget.
Wij willen de mogelijkheid hebben iedere camperplaats te kunnen gebruiken die we tegenkomen, of zelfs gewoon ergens in het wild te staan (vrees dat mijn partner dat niet durft). Dat betekent: goede afgesloten toilet ruimte, en onafhankelijkheid van stroom. Sowieso af en toe een camping, dat is om te douchen wel zo fijn. Als de accu dan extra sap nodig heeft hang ik er gewoon een kabel aan. Volledig off grid is dus niet nodig.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Kleine tip, ik reken 1€ per Wp
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Mooie bus en wens je heel veel plezier met het bouwen, ik zal dit draatje dan ook met plezier volgen om zelf weer van te leren.
Nil Volentibus Arduum
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Ducato L3H3: ons nieuwe project!
Intussen zijn de volgende bestellingen onderweg:
- Maxxfan Deluxe (al binnen)
- Fiamma dakluik + verduistering (al binnen)
- 3 rollen Armaflex XG 19mm
- 1 rol Armaflex ACE 6mm
- 2 rollen anti-dreun 2mm (4 m2 totaal)
- set zonnepanelen met steunen, dagdoorvoer, kabels en MPPT
Verder 2 nieuwe accus voor de schoefmachine, en een invalzaag (anders krijg ik nooit die vloer er uit).
Deze week wil ik ook kabels, waterleidingen en ribbel buizen bestellen, om de bouw voor te bereiden. Wat ik me echter afvraag, is of ik niet gewoon meerdere 12V kabels door 1 buis kan trekken. Denk aan: lampje keuken, onsteking oven/gaspit, usb aansluiting. Dat zijn 3 licht verbruik leidingen die in feite toch gewoon door 1 (zwarte) ribbelbuis kunnen? De 220V leg ik sowieso gescheiden.
- Maxxfan Deluxe (al binnen)
- Fiamma dakluik + verduistering (al binnen)
- 3 rollen Armaflex XG 19mm
- 1 rol Armaflex ACE 6mm
- 2 rollen anti-dreun 2mm (4 m2 totaal)
- set zonnepanelen met steunen, dagdoorvoer, kabels en MPPT
Verder 2 nieuwe accus voor de schoefmachine, en een invalzaag (anders krijg ik nooit die vloer er uit).
Deze week wil ik ook kabels, waterleidingen en ribbel buizen bestellen, om de bouw voor te bereiden. Wat ik me echter afvraag, is of ik niet gewoon meerdere 12V kabels door 1 buis kan trekken. Denk aan: lampje keuken, onsteking oven/gaspit, usb aansluiting. Dat zijn 3 licht verbruik leidingen die in feite toch gewoon door 1 (zwarte) ribbelbuis kunnen? De 220V leg ik sowieso gescheiden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!