Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

Erg mooi geworden Marcel!
Fijne vakantie.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

PaulBng schreef:Ik vind die vlakke cabine vloer gaaf!


Paul
Heb even het hele topic door geworsteld, maar daar vind ik niet over. Hoe heb je dat gedaan? Heb je een foto?


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Dank allemaal!

Paul, laat dat nu het enige zijn waar ik geen fotos van heb gemaakt....

Wat ik in feite ben gedaan is uitgemeten hoe hoog ik in de laadruimte moest uitkomen, om waterpas te blijven tot de voorkant stoelen. Toen een vloerdeel gemaakt tot iets verder dan de achterzijde stoelen (er zijn uitsparingen gezaagd voor de stoelframes), en er het deel tussen de stoelen los bijgemaakt met schuine steunplankjes, en een "hulpplankje" voor de aansluiting aan de rest.

Het vinyl is uit 1 stuk zodat het niet opvalt dat er een los deel onder zit, maar kan dus eenvoudig bij de vlotter nog. Onder het "podium" zitten 2 laden voor onze wandelschoenen.

Zal als ik er deze week aan toe kom nog wat fotos maken die een en ander verduidelijken.

Overigens:
De reisplannen zijn wat aangepast. We rijden rechtstreeks naar Gibraltar (in een aantal etappes natuurlijk, met weinig of geen tolwegen). Van daaruit direct naar Portugal. Wel nemen we Sevilla mee, ofwel voor ofwel direct na Gibraltar (je komt er sowieso altijd langs). Zo kunnen we het tempo wat rustiger houden, anders waren er gewoon teveel dingen om te willen bekijken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door kampo »

Mooi en smaalvol interieur !
Ben even gaan terugkijken, de totale bouwtijd bedraagt ongeveer 18 maand.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Dank kampo!

Van die 18 maanden zijn er wel een paar maanden geweest waar we weinig hebben gedaan overigens, maar desondanks een flink project geweest!

Toch nog een paar kleinigheidjes gedaan:

- het dieselpompje van de kachel in een geinsoleerd doosje geplaatst. Scheelt best wat geluid!
- de schuifdeur gesmeerd. Echt een enorm verschil: soepel dicht, veel minder herrie ook!
- kabeltje van de Android Auto verlegd naar onderen: op het dashboard wordt de telefoon veel te heet.

Verder de bus voorbereid op de vakantie gisteren: watertank leeggemaakt en opnieuw gevuld (halfvol), de ramen goed schoongemaakt, gereedschapkistje in orde gemaakt. Vandaag komen de laatste boodschappen, morgen de kleding etc er in, fietsen er op, toilet vullen, en gaan! Smorgens nog half dagje werken, smiddag's "en route"!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Niet zo zeer meer zelfbouw, maar gister op het punt gestaan terug te rijden en de bus te verkopen.

Onderweg ging motor management lampje branden. Gelukkig bleek het niets ernstig en heeft de fiat garage onderweg reset gedaan na de foutcode te lezen.

Daarna bleek wederom de aansluiting van mijn boiler slang losgetrild te zijn. Echter was vergeten de pomp uit te zetten onderweg, dus water op. En tuurlijk op camperplaats waar de vers water tap defect was…

En dan kom je op de volgende camperplaats aan, terwijl onderweg de aanjager motor weigerde, dus geen airco. En zie je na een wandeling een lekke voorband (ja, een van de twee gloednieuwe). Monteur bij geweest vandaag (na 5 uur wachten wegens fout op fout van ANWB) en de hele band dient vervangen. Maandag worden we daarvoor opgehaald als het goed is.

31 mei vertrokken… nu in de buurt van Salamanca. Hopelijk komt de lol maandag terug, morgen in ieder geval relaxen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Camperke_
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 mei 2022, 20:45

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Camperke_ »

Balen zeg! Gelukkig allemaal wel oplosbaar.

Je hebt wel flink aangepeesd, lange dagen achter het stuur? Is natuurlijk ook wel genieten in zo'n fijne camper.

Wij deden van huis tot Spaanse grens in 6 dagen en achteraf bekeken denk ik dat we nog te haastig gedaan hebben. Zijn nu weer onderweg naar het noorden, ergens midden Frankrijk (drie weken in Spanje geweest, tot Tarifa aan toe). Ik probeer max 2 uren per dag te rijden.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Johan de Jongh »

Marcel, met de camper op pad zou onthaasten moeten zijn....
1750 km in 3 dagen ????
Je camper protestreerd tegen zo hard werken, onder het mom, als jij het niet doet leer ik het je wel....😉

Balen man na zoveel energie die erin zit.
Hopen dat jullie de rest van de reis verder gezeur bespaard blijft.

Succes!!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Nou, 3 en een halve dag, maar dat was ook de planning. Het idee was om vandaag in Sevilla te komen, en van daaruit rustig aan te doen. Nu gaan we Sevilla overslaan (gaat weer naar de 40 graden) en overwegen om ook Gibraltar dan te skippen. Gewoon direct naar Portugal dus, en daar hopelijk genieten.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

He dat is balen Marcel!!
Wij hadden ook panne op de ‘maiden voyage’. Bijna 1000 euro reparatie. Mijn vrouw stapte daar makkelijker overheen, ik was er goed ziek van. Maar zij zei: ga je nu je hele vakantie erdoor laten verpesten?!
Knop om gezet en uiteindelijke een prachtige vakantie gehad. Ook dit jaar meerdere weekendjes weg geweest en het was een genot.

Dit is klote, maar los het op, en ga genieten van je prestatie!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DJSmiley »

Ook ik heb genoeg leerpuntjes gehad na de eerste reis.

- Twijfelde al over de banden voorzijde (wel voldoende profiel) maar in de praktijk vond ik de grip toch te weinig, dus andere bandjes
- Twijfelde over de vering achter (lag vrij laag), in de praktijk meermalen de grond geraakt bij drempels enz, dus hulpveren
- Koelkast na 1 dag al beschadigd: Snijplank vergeten op te ruimen, lag nog op het werkblad... tot de eerste bocht, toen ie, via de koelkastdeur, op de grond belandde. -> Frontje aan gort
- Weten wat je bus wel en niet kan.. Met mijn personenauto nam ik regelmatig gravel en half-offroadpaden en kwam ik, al dan niet met wat takken enz onder een wiel, altijd wel weer los. Met de bus stond ik 30 graden schuin op een helling muurvast... en zonder een mooie John Deere ging ie geen kant meer op.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat het gemiddelde is na een succesvolle bouw: Hoeveel fuckups en kosten heb je in de eerste 3 maanden na het afronden van je bouw gehad? (incl aanpassingen enz)?
Ik gok dat 1000 euro nieteens een heel gekke 'additional costs' is...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door kampo »

Zelfbouw is een prototype.
Indien op een occasie basisvoertuig dan komen er gegarandeerd bijkomende verassingen bovenop en inhalen van achterstallig onderhoud en reparaties.
Normaal vertrek je pas voor een langere reis na een doorgedreven reeks proefritten.
Dus beetje flauw om te doen alsof alles al vanaf dag 1 perfect zou kunnen zijn.
Nog een beetje geduld en het komt wel goed :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Dank voor de reacties, vandaag een heerlijke dag, blijkt enorm mooie omgeving om te wandelen :)

Het frustrerende is gewoon dat ik voor onze reis 2 nieuwe voorbanden, de APK en een grote beurt liet doen. Dan reken je niet op zoveel gedoe de eerste dagen. Maar goed, hopelijk morgen de nieuwe band, de kachel motor slaat soms wel en niet aan dus heeft denk ik nieuwe koolborstels nodig. Dat zien we thuis wel weer.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door kampo »

Geniet van je heerlijke dag.
Frustraties even opzij zetten. Je hebt een prachtig voertuig gebouwd. Je mag er fier op zijn. Maar ga niet verwachten dat het af is en dat er geen problemen meer gaan komen.
Weet je. Na al die jaren is het nog steeds. Binnekort vertrek ik op reis en zie hieronder
...ook ik moet nog steeds werken met een todo, to repair en to improve lijstje.

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie