Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Vandaag eindelijk de module van de achteruitrij sensoren maar eens opgezocht. Stekkertjes los, een proxy alignment van het canbus systeem, en eindelijk van de foutmelding op het dashboard af!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Ha Marcel,
Kun je iets meer omschrijven hoe dit op te lossen, eventueel via PB?
Ik heb namelijk hetzelfde 'probleem'...
Bv. Wat bedoel je met proxy aligment?
Grt JMD
Kun je iets meer omschrijven hoe dit op te lossen, eventueel via PB?
Ik heb namelijk hetzelfde 'probleem'...
Bv. Wat bedoel je met proxy aligment?
Grt JMD
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Hoi JMD,
Het eerste wat je doet, is de stekkertjes uit het kastje in de deurstijl rechtsachter halen. Daarmee laat je in feite te boordcomputer weten: er zit geen achteruitrij detectie in.
Nu denkt de computer een onderdeel te missen, dus moet je hem vertellen dat er helemaal geen detectie module is. Dat doe je door een proxy alignment. Heb je speciale software voor nodig, en een kabel met wat adapters. Voor een Fiat doe je dat met MultiEcuScan. De kabel plus software is iets meer dan 100 euro. Zo heb ik ook blue&me verwijderd.
Het eerste wat je doet, is de stekkertjes uit het kastje in de deurstijl rechtsachter halen. Daarmee laat je in feite te boordcomputer weten: er zit geen achteruitrij detectie in.
Nu denkt de computer een onderdeel te missen, dus moet je hem vertellen dat er helemaal geen detectie module is. Dat doe je door een proxy alignment. Heb je speciale software voor nodig, en een kabel met wat adapters. Voor een Fiat doe je dat met MultiEcuScan. De kabel plus software is iets meer dan 100 euro. Zo heb ik ook blue&me verwijderd.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
De dieseltank is vervangen voor slechts 160 euro. Daar had ik het zelf niet voor willen proberen eerlijk gezegd!
Nadeel was wel dat ik afgelopen vrijdag de tank vol gooide, en 121 euro mocht aftikken... maar zonder lekkage bij de vlotter deksel deze keer!
Verder heb ik de doucheruimte voorbereid op epoxy. We hadden (vanwege eerdere plannen) alles met eurocol 685 behandeld, en de epoxy leverancier durfde goede hechting daarop niet te garanderen. Nu een mooie oppervlakte om komend weekend mee te starten! Erg veel zin in, de levering is vandaag. We krijgen de volgende 6 stappen (schuurwerk niet apart genoemd):
- primer met basis epoxy
- smeren alle hoeken met epoxy/katoenvezel mengsel, soort afkitten zeg maar
- 2 lagen epoxy met glasvezel
- primer voor lak
- 2 maal aflakken met 2 componenten epoxy lak
Als het daar niet waterdicht mee is, wordt het nooit meer waterdicht
Tenslotte vorig weekend nog even een uitschuif systeem achterin gemaakt voor opberg kratten. Handig dar die nu een halve meter uit de bus getrokken kunnen worden. Ga met dat middelste vak nog meer doen: 1 vak voor water slang en koppelingen, en nog 1 uitschuifplank voor een derde krat.
Nadeel was wel dat ik afgelopen vrijdag de tank vol gooide, en 121 euro mocht aftikken... maar zonder lekkage bij de vlotter deksel deze keer!
Verder heb ik de doucheruimte voorbereid op epoxy. We hadden (vanwege eerdere plannen) alles met eurocol 685 behandeld, en de epoxy leverancier durfde goede hechting daarop niet te garanderen. Nu een mooie oppervlakte om komend weekend mee te starten! Erg veel zin in, de levering is vandaag. We krijgen de volgende 6 stappen (schuurwerk niet apart genoemd):
- primer met basis epoxy
- smeren alle hoeken met epoxy/katoenvezel mengsel, soort afkitten zeg maar
- 2 lagen epoxy met glasvezel
- primer voor lak
- 2 maal aflakken met 2 componenten epoxy lak
Als het daar niet waterdicht mee is, wordt het nooit meer waterdicht
Tenslotte vorig weekend nog even een uitschuif systeem achterin gemaakt voor opberg kratten. Handig dar die nu een halve meter uit de bus getrokken kunnen worden. Ga met dat middelste vak nog meer doen: 1 vak voor water slang en koppelingen, en nog 1 uitschuifplank voor een derde krat.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Hej Marcel,MarceldeHoog schreef: ↑zo 13 feb 2022, 10:15Hoi JMD,
Het eerste wat je doet, is de stekkertjes uit het kastje in de deurstijl rechtsachter halen. Daarmee laat je in feite te boordcomputer weten: er zit geen achteruitrij detectie in.
Nu denkt de computer een onderdeel te missen, dus moet je hem vertellen dat er helemaal geen detectie module is. Dat doe je door een proxy alignment. Heb je speciale software voor nodig, en een kabel met wat adapters. Voor een Fiat doe je dat met MultiEcuScan. De kabel plus software is iets meer dan 100 euro. Zo heb ik ook blue&me verwijderd.
Bedankt voor je uitleg. Duidelijk zo!
Ik heb nu inderdaad melding op display en een oranje gevarendriehoek... Laat voorlopig maar even doen.
Grt JMD
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Afgelopen weekend een aardige klus uitgevoerd!
Zaterdag heb ik de zogenaamde fillets gemaakt voor de douche cabine. Mijn vrouw had de primer laag voor de hele cabine al gedaan (dat is gewoon een laag epoxy), dus ik heb geschuurd, en daarna epoxy met katoenvezel aangemaakt. Dat geeft een soort pasta waarmee je de hoeken en naden kunt vullen/afronden.
Mijn vrouw had ook de glasvezel mat al op maat gemaakt, dus zaterdag konden we echt aan de slag! Eerst weer even wat schuurwerk bij de fillets, en dan "even" de epoxy met glasmat aanbrengen. Ruim 6 uur bezig geweest, maar dan heb je ook wat. We hebben 2 lagen glasmat gebruikt, zodat alles lekker stevig is.
Heb een fotootje gemaakt maar omdat de epoxy doorzichtig is, zie je weinig resultaat
Nu moet de hele zaak uitharden, en dan kan de laatste stap worden gedaan: schuurwerk, primerlaag, en 2 lak lagen (met 2 componentenlak). Dan zullen fotos ook wat mooier worden, omdat je dan echt een douche cabine ziet in plaats van wat glimmend hout.
Zaterdag heb ik de zogenaamde fillets gemaakt voor de douche cabine. Mijn vrouw had de primer laag voor de hele cabine al gedaan (dat is gewoon een laag epoxy), dus ik heb geschuurd, en daarna epoxy met katoenvezel aangemaakt. Dat geeft een soort pasta waarmee je de hoeken en naden kunt vullen/afronden.
Mijn vrouw had ook de glasvezel mat al op maat gemaakt, dus zaterdag konden we echt aan de slag! Eerst weer even wat schuurwerk bij de fillets, en dan "even" de epoxy met glasmat aanbrengen. Ruim 6 uur bezig geweest, maar dan heb je ook wat. We hebben 2 lagen glasmat gebruikt, zodat alles lekker stevig is.
Heb een fotootje gemaakt maar omdat de epoxy doorzichtig is, zie je weinig resultaat
Nu moet de hele zaak uitharden, en dan kan de laatste stap worden gedaan: schuurwerk, primerlaag, en 2 lak lagen (met 2 componentenlak). Dan zullen fotos ook wat mooier worden, omdat je dan echt een douche cabine ziet in plaats van wat glimmend hout.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Daar wil geen druppel water meer naar de verkeerde plek. Mooi werk, is de lucht nog een beetje te doen van die epoxy?
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
De lucht valt echt reuze mee: die is bij polyester vele malen erger. Het mondmasker wat ik mee had besteld heb ik eigenlijk niet eens gebruikt (mijn vrouw wel tijdens het primeren, die heeft al long issues).
Wel heb ik in de uithardperiode de maxxfan aanstaan, om de laatste geurtjes er uit te krijgen. Samen met de kachel om alle sop temperatuur te houden. Het feit dat de zon schijnt overdag nu, is daarbij wel prettig, dan houdt de accu het lekker goed bij
Wel heb ik in de uithardperiode de maxxfan aanstaan, om de laatste geurtjes er uit te krijgen. Samen met de kachel om alle sop temperatuur te houden. Het feit dat de zon schijnt overdag nu, is daarbij wel prettig, dan houdt de accu het lekker goed bij
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Afgelopen weekend de verflagen aangebracht. Daarvoor gebruikte ik DD lak, een 2 comonentenlak die je ducht echt met gasmasker aan moet brengen, enorm sterke damp. Gelukkig krijgt de maxxfan dat er wel weer uit
Daarnaast ook een hardhouten vlonder tegel gehaald, eentje gevonden zonder ribbels. Deze op maat gemaakt, hoeken afgerond, en gebeitst. Dat wordt de bodem waar we het toilet op vastzetten. Ziet er mooi uit ook!
Willen we straks douchen, klikt het toilet er zo af, halen we de bodemplaat er uit, en hebben we een douche ruimte.
Sneak preview van het werk:
Cabine na 1 verf laag
Met bodemplaat (nog niet perfect passend hier)
Komend weekend zijn we hele weekend op pad, dus de afwerking zal helaas pas over 2 weken zijn. Kan de laklaag in ieder geval volledig uitharden!
Daarnaast ook een hardhouten vlonder tegel gehaald, eentje gevonden zonder ribbels. Deze op maat gemaakt, hoeken afgerond, en gebeitst. Dat wordt de bodem waar we het toilet op vastzetten. Ziet er mooi uit ook!
Willen we straks douchen, klikt het toilet er zo af, halen we de bodemplaat er uit, en hebben we een douche ruimte.
Sneak preview van het werk:
Cabine na 1 verf laag
Met bodemplaat (nog niet perfect passend hier)
Komend weekend zijn we hele weekend op pad, dus de afwerking zal helaas pas over 2 weken zijn. Kan de laklaag in ieder geval volledig uitharden!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Marcel, vergeet geen viltjes onder je terrastegel te plakken....
Zonde van je lak.
Zonde van je lak.
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!
Klopt Johan, daar heb ik zelfs een rol plak rubber voor besteld, zodat ik wat grotere vlakken kan maken. Ook de zijkanten krijgen een stukje, geen risico op beschadigingen.
Op de foto paste de vlonder eigenlijk nog niet eens, maar wilde die foto maken dus hij ligt wat schuin. Intussen is hij op maat, alleen dus nog niet bescherming. Ook de deur zit er alweer in, en de roostertjes aan de buitenkant. Nog doen:
- Aansluiting kraan afkitten zodat de kraan er op kan
- afvoer monteren en aansluiten op de tank
- toilet op de vlonder monteren
Als alles klaar is komt er natuurlijk nog een foto!
Op de foto paste de vlonder eigenlijk nog niet eens, maar wilde die foto maken dus hij ligt wat schuin. Intussen is hij op maat, alleen dus nog niet bescherming. Ook de deur zit er alweer in, en de roostertjes aan de buitenkant. Nog doen:
- Aansluiting kraan afkitten zodat de kraan er op kan
- afvoer monteren en aansluiten op de tank
- toilet op de vlonder monteren
Als alles klaar is komt er natuurlijk nog een foto!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!