Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Best raar dat de foto spiegelbeeld is, maar inderdaad :-)

Gisteren even vooronderzoek gedaan voor de ombouw naar lifepo4, met name de plaatsing van de nieuwe componenten, en benodigde extra bekabeling. Komende zaterdag wil ik die ombouw doen namelijk.

Tevens de kachel "gefixed": Die viel telkens in storing. Primen ging ook niet: de combinatie van in te drukken knoppen deed simpelweg niets.
De volgende 2 dingen geleerd:
- Na aantal keren met error opstarten moet je resetten (zekering er even uit halen).
- Als kachel tijdje niet is gebruikt, helpt primen. Loopt weer als zonnetje.

Dan het stappenplan voor zaterdag:
- start accu losmaken van systeem (cyrix moet er sowieso tussenuit).
- Victron smart solar los koppelen van zowel busbars als panelen
- AGM accu loskoppelen
- LifePO4 accu plaatsen en aansluiten
- Victron smartsolar eerst aansluiten op busbar (accu detectie)
- Victron smart solar instellen via BT, en dan aansluiten op panelen.
- Renogy DCDC lader monteren, op accu aansluiten, op start accu aansluiten.
- Votronic standby lader plaatsen tussen out van smartsolar, en de startaccu.

De Victron Smartsolar, de DCDC lader, en de accu kan ik allemaal via bluetooth benaderen om tijdens het proces zaken na te lopen/in de stellen. Zo weet ik zeker dat de smartsolar enkel bij volle HH accu de votronic stroom geeft, en dat de DCDC lader het goede laadprofiel heeft.

Natuurlijk zou het simpeler zijn alles van 1 merk te kiezen (1 appje nodig) maar mijn keuzes zijn bewust: Victron accu veel te duur, en de gekozen Renogy lader levert me meer laadstroom dan de Orion van Victron. Vandaar 3 appjes: zo vaak gebruik je deze tenslotte niet.

Afbeelding
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Afgelopen weekend de ombouw gedaan naar lithium in plaats van AGM.

Eigenlijk ging dat allemaal erg voorspoedig, dankzij een goed stappenplan. Zondag was de accu wat leger omdat de koelkast natuurlijk snachts door had gedraaid, en kon ik ook de dc/dc lader testen. Zeer tevreden!

Daarnaast heb ik zaterdag ook de Android radio van de start accu naar de huishoud accu omgezet. Wat een genot: geen radio herstart meer bij starten auto, en muziek/instellen navigatie zonder sleutel in het contact. Weer een puntje om af te strepen.

De klusjes die er nog liggen voor onze 6 weken reizen/werken trip:
- opbergruimte maken voor werk tafel, monitor stand en monitoren
- wisselen waterslangen tussen pomp en boiler (nieuwe gewapende slang voor)
- Gordijn tussen slaap en leefgedeelte (voor als ik werk en vrouw nog even slaapt)
- Hor bij achterdeuren

Kleine klusjes dus. Je bent nooit klaar!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Afgelopen zaterdag maar weer eens aan het klussen geslagen: de vertrekdatum komt tenslotte steeds dichterbij.

Alleereerst achterin het grote uitschuif plateau vervangen voor een langere versie (95cm), die kan nu 80KG dragen. 2 kratten erop, en het geredschap.
Daarboven 2 planken voor de monitoren, monitor standaard en werktafel.

Ook meteen de waterslangen vervangen, zodat ook het watersysteem weer tip top in orde is.

Daarnaast was ik er recent achtergekomen dat mijn Active CSI niet meer werkte: het laadt gedeelte (230 > 12) was defect. Intussen het apparaat opgestoord, en er wordt een nieuwe naar me verzonden. Super service van Ective.

1 puntje nog: het lijkt er op dat ik (gemiddeld) 1 Ah verbruik als er niets aan staat! Dat is best heel veel lijkt me. Eerst dacht ik dat het de radio was die ik op de HH accu heb gezet, maar ook als ik die loskoppel blijft het sluipverbruik daar. Enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de Renogy zoveel verbruikt. Er zit een bluetooth module aan, maar ook daat lijkt me 1Ah erg royaal. Dat ga ik verder uitzoeken als ik de Ective terugplaats.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Ha Marcel, ik ben nu ook bezig met een nieuwe electrische insatallatie. Heb de Ective TSI25 en wil daar een losse lader bij voor een nieuw LFP pakket. Ik zit te denken aan een LFP lader van Ective en ook een Dc-Dc van Ective, om alles een beetje van hetzelfde te houden. Zeker omdat jij ook zo'n goede servcieafhandeling had. Waarom heb jij voor de Dc-Dc van Renogy gekozen boven de BB60 van Evctive? Die laatste heeft ook een app. De losse lader niet en de omvormer ook niet. Vind ik wel jammer.

Daarnaast heb ik de SmartSolar van Victron, omdat ik die al had. Zit nu ook te denken aan de batterijmonitor van Ective. Volgens mij is die net nieuw.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Hoi Dolf,
De Renogy werkt uitstekend zonder D+, is via de app uitstekend in te stellen, en heeft gewoon aansluitingen voor ogen. Bij de Ective was me dat niet duidelijk (noch de instel mogelijkheden noch de aansluitingen). De monitor gebruik ik eigenlijk zelden, maar het is handig om zaken na te kunnen lopen (en natuurlijk instellingen aan te passen in het begin).

Samengevat, gemak (geen d+) en duidelijkheid over de mogelijkheden lieten me de keuze maken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Gisteren een gas alarm ingebouwd, voelt toch veiliger. Gekozen voor de 3gas met extra sensor.

Verder is wederom de temperatuur sensor van mijn chinese kachel stuk, 2 nieuwe besteld.
Tenslotte komt er volgend weekend nog een extra usb punt in, met 2× USB-C en 1× USB 3.0 zodat we ook wat zaken snel kunnen laden.

Watersysteem even getest, en met amper zon kostte het 23% accu capaciteit om 10 liter water op te warmen in de boiler. Acceptabel vindt ik, zeker gezien we vooral de zon op zullen zoeken, en regelmatig wat rijden.

Na volgend weekend gaan we eindelijk op reis! Er gaat een action cam mee, en een drone, om onze reis vast te leggen.

Oh, het sluipverbruik is simpelweg de radio. Daar zit nu voorlopig extra schakelaar tussen, dat loste het probleem op.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Vandaag nog even een wat betere usb aansluiting geplaatst, die 3x20W levert. Dat laadt net even wat sneller op. 2xusb-c en 1x usb 3.0.

Verder heeft mijn vrouw een fijnmazig gordijn voor de achterzijde gemaakt, zodat er geen insecten binnenvliegen bij open achterdeuren. Die ook gemonteerd, en de eerste spullen ingeladen. Woensdag in de loop van de ochtend vertrekken we, via Eindhoven (koffie bij mijn moeder) zuidwaarts. Hopelijk ergens mooi weer te vinden, de vooruitzichten zijn niet best voor eind volgende week.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Nog even het eindresultaat in een filmpje: https://youtu.be/yCWxqrMCm4Q
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door martijnoes »

Leuk gemaakt Marcel. Ga je veel plezier van hebben. Zag ik dat nou goed bij het fornuis.. Een doekje tussen de glasplaat en het fornuis? Wij doen dat standaard ook. Want anders rammelt de glasplaat op het pannenrek. Is dat bij jullie ook zo?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Klopt, die Thetford is echt super, maar zonder doek onder de glasplaat krijg je een irritant rammeltjd onder het rijden. Daar gebruiken we de theedoek dus meestal voor :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door martijnoes »

Ok, dan zijn we dus niet te enige... Ik heb zojuist wat van die doorzichtige rubber voetjes aan de binnenkant van de glasplaat geplakt. Het lijkt nu opgelost, binnekort tijdens een ritje weet ik het zeker..
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door evdoetelaar+larana »

Leuke video, geeft een mooi beeld van je camper.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

Mooi filmpje Marcel.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door PaulBng »

Mooi!

Wel oppassen met dat opvouwbare opstapje voor het bed.
Ik ben al eens door zo'n ding heengezakt...

Paul
Plaats reactie