Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Schovie »

Ook met een nieuwe camper of een nieuwe 2e hands camper kan je na je eerste trip (en ook in je volgende trips) problemen krijgen. Ik had bij mijn nieuwe camper een lijst van 27 punten die deels door mijzelf en deels onder garantie gerepareerd moesten worden. Zo ook als beginnende camperaar voeten gemaakt. Bijv. de koelkast niet goed afsluiten, wegrijden als de stroomkabel nog vastzit, mijn agm accu's te ver ontladen etc. Nu wat meer ervaren, maar toch nog weer een to do lijst van te repareren zaken en nieuwe wensen. Vroeger hadden wij een hobby caravan. Toen zeiden we al het heet niets voor niets Hobby. Nu ben ik er achter dat het niet alleen aan dat merk ligt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Kroppie »

en ook door hobby,isten ontworpen en inelkaar gezet waarschijnlijk, geldt ook voor meerdere [alle] merken :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

MarceldeHoog schreef:
zo 05 jun 2022, 15:58
Dank voor de reacties, vandaag een heerlijke dag, blijkt enorm mooie omgeving om te wandelen :)

Het frustrerende is gewoon dat ik voor onze reis 2 nieuwe voorbanden, de APK en een grote beurt liet doen. Dan reken je niet op zoveel gedoe de eerste dagen. Maar goed, hopelijk morgen de nieuwe band, de kachel motor slaat soms wel en niet aan dus heeft denk ik nieuwe koolborstels nodig. Dat zien we thuis wel weer.
Balen allemaal zeg. Over die aanjager: ik heb ook het probleem gehad (regende pijpenstelen en dan geen ontwasemer :( ) Enfin, hier gezocht naar antwoorden en blijkt dat de passagier bij de Ducato 'per ongeluk' de stekker van de motor kan los stoten. Bij mij was het ook af en toe aan en dan weer niet. Was uiteindelijk een losse stekker. Zit dus onderop achter de weerstand. Hoop voor je dat dit het is. Even terugdrukken is vaak genoeg. :cheers:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Aloys »

Bij mijn Peugeot Boxer (2011) zit die stekker anders wel behoorlijk vast!

Is het zo dat dan alleen stand 4 van de ventilatoren het nog doet? Bij mij deden 1 t/3 het ook soms wel, soms niet. Bleek een slecht contact, de min-draad was warm geweest waardoor er nog weinig veerkracht in het aardcontact in de stekker over was.

Mijn oplossing: een "bypass" voor de mindraad: nieuwe draad gesoldeerd aan het weerstandsgedeelte (kan er geheel uit, zit met een 5,5 boutje vast, daarna opzij trekken), een klein gaatje geboord door het kunststof waardoor de draad naar buiten kan en die draad vervolgens gekoppeld aan de mindraad aan de achterkant van de stekker. Probleem opgelost.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Bij mij was het alles aan of alles uit. Heb destijds ook alle horror verhalen gelezen van de kapotte draaiknop/verschillende standen. Gelukkig was dat niet het probleem bij mij.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

De aanjager werkt weer dus ik blijf even overal af. Heb overigens geen 4 standen, is zo’n automatisch systeem.

Uiteindelijk kregen we woensdag rond 18:00 de nieuwe band. De ANWB had een band verstuurd naar neumaticas Béjar (wij stonden immers in Béjar). Laat dit bedrijf nu echter in…. Malaga zitten.

Anyway we zijn nu in La Linea de la Conception, zodadelijk Gibraltar bezoeken. Gister onze laatste lange rit, de rest van de vakantie korte stukjes!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Intussen alweer een week thuis. Vandaag de bus uitgebreid gepoetst, blinkt weer mooi.

We hebben 6811km gereden, waarbij we 9,8 liter per 100km hebben verbruikt. Volgende reis wordt zeker korter, maar dit is een erg mooie tocht geweest. Terug nog paar honderd kilometer omgereden, om verzekerd te zijn van prachtig weer op de laatste dagen! 2 dagen op camping met zwembad bij Avignon gestaan.

De bus heeft zich bewezen, enorm blij met de inbouw! Stroom hadden we nergens nodig, en ook op de paar campings geen toilet gebruikt: eigen toilet veel fijner! Oven veel gebruikt, en na ruim 4 weken nog 2,5kg gas over in onze fles, dus de keuze om met 1 fles te gaan was goed.

Wel is ons de Solbio toilet vloeistof enorm tegengevallen! Begrijp echt de enthousiaste reacties niet, wat een stinkzooi vonden we dat zeg. Onderweg daarom van camping gaz de vloeistoffen gekocht, en nu weer de thetford geconcentreerde groene variant. De Solbio op een camping achtergelaten, nooit meer!

Tenslotte: Mijn vrouw had haar twijfels over de douche, ze zag het nut niet zo. Tot ik ging douchen, en ze ook even probeerde hoe dat was. Ze is nu ook wel om! Echt geweldig om in je eigen bus een douche te kunnen nemen :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

Fijn dat jullie de malheur van het begin achter je hebt kunnen laten. En mooi dat je blij bent met je inbouw.

6800 km, dat is niet mis zeg! Ik dacht dat wij met onze trip naar Elba een forse maiden voyage hadden :D
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Maar weer eens een update, ondanks dat er (nog) geen wijzigingen zijn.

Na het banden fiasco in Spanje, is een paar weken terug met de andere nieuwe voorband exact hetzelfde gebeurd. Gelukkig was de ANWB supersnel bij ons en heeft het wiel gewisseld. Deze is onder garantie vervangen, hopelijk zijn we daarmee van de ellende af.

We gaan momenteel ieder weekend weg met de bus. Ma-Do iedere dag uurtje extra werken, waarmee we vrijdag met lunchtijd kunnen vertrekken naar mooie plekjes in ons eigen land. Waarbij het wel opvalst dat het camper leven in het buitenland stukken beter is geregeld, hier ben je snel op campings aangewezen.

Een paar wijzigingen/reparaties die ik nog in gedachten heb, na de afgelopen tijd:

- 1 kast deurtje is slecht gemonteerd, wordt gerepareerd of vervangen
- we zijn niet tevreden over de lade geleiders in de keuken (ikea).
- we denken aan een Jerrycan met eigen dompelpompje voor drinkwater. Mijn vrouw is niet gerust op het water uit de tank, en een oplossing met een eigen tankje is eenvoudiger dan haar overtuigen van de water kwaliteit in de grote tank ;)
- vitrage aan de aqchterkant, zodat de achterdeuren open kunnen zonder beestjes binnen te krijgen.

Kortom, weer werk zat! Maar wel na de zomer, nu ieder weekend genieten van de bus :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Niet gewoon flessenwater gebruiken dan?

Wij waren in Kroatië en heb daar ook geen camperplaats gezien. CP's zijn toch een Franse uitvinding? In Oostenrijk mag je overnachten in de auto begreep ik, dus hebben we dat ook een keertje gedaan. Op een leuk parkeerplaatsje. Maar NL is gewoon vol. Wordt veel gecontroleerd op overnachting bij populaire plekken wat begrijpelijk is. Maar verder is er ook gewoon geen plek. En €25 voor een overnachting op een camping waar je alleen een grasveldje gebruikt voelt niet oké.

Gewoon vakantiedagen sparen en vaker wat langer en verder weg een oplossing?
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

Mijn vrouw laat zich ook maar moeilijk overtuigen om t water uit de tank te drinken, terwijl we er een waterfilter tussen hebben zitten :crazy:
Compromis was waterflessen in de koelkast maar koffie, ranja, koken etc uit de tank :D

Goh raar dat weer dezelfde band problemen gaf.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

DucatoDolf schreef:
di 16 aug 2022, 15:01
Niet gewoon flessenwater gebruiken dan?
Dat doen we nu, en wil ik sowieso voor gewoon drinkwater blijven doen (drink thuis ook vooral gekoeld bronwater). Maar zeker voor koffie en thee vindt ik dat niet alleen een dure oplossing, maar ook hinderlijk omdat je veel vaker flessen moet kopen.
DucatoDolf schreef:
di 16 aug 2022, 15:01
Gewoon vakantiedagen sparen en vaker wat langer en verder weg een oplossing?
Dit jaar 33 dagen aaneengesloten gehad, volgend jaar waaschijnlijk opgedeeld in 2 en 3 weken reisjes. Daarnaast wil ik gewoon de weekenden weg, en helaas kost dat vaak rond de 20 euro voor een nacht ergens staan. Hopelijk komt daar ooit verandering in, en komen er eenvoudige camperplaatsen bij zonder voorzieningen.
fostar82 schreef:
di 16 aug 2022, 17:42
Goh raar dat weer dezelfde band problemen gaf.
Niet helemaal duidelijk geschreven zie ik: Het was de andere band dus. In Spanje aan bestuurder zijde, in Nederland aan de passagier kant. 2 nieuwe benden met hetzelfde probleem binnen 8000 kilometer....
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door fostar82 »

Goh dan ga je toch denken aan een productiefout.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door Peter LMC »

Ja kan gebeuren maar mag eigenlijk niet.
Maar er wordt geen banden merk/type vermeld dus je weet verder niets.
Plaats reactie