Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

Dat bevriezen is inderdaad een dingetje, geen vloeistoffen direct tegen het koelgedeelte.

Voor de route: Van wijnroutes weet ik niets. Wij kijken op google maps altijd waar er zo'n groen gebied is. Parc Naturel of Regional in het Frans. Afhankelijk wat je niet concrete plannen zijn kun je je route door zulke parken/gebieden plannen; altijd mooi. Zo reden wij vorig jaar ook vanaf de Ardennen door Regionaal Natuurpark Lorraine, ff het meer aangetikt en weer verder naar Regionaal Natuurpark Haut-Jura. En zo zijn er genoeg 8-)

Bon voyage :cheers:
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hallo hallo allemaal, ik ben er weer! Ik heb het forum schandalig verwaarloosd en in plaats daarvan onder andere veel te hard gewerkt, en gebaald dat ik niet aan de bus kon werken of ermee weg kon. Hopelijk is alles goed met iedereen! Ik heb me net aangemeld voor het tweede weekend van het treffen, hopelijk zie ik wat mensen van hier.

Dit weekend weer eens gekeken of het beestje nog leefde. Hij heeft braaf in de schuur gestaan. Ik heb een winter gehad om over de keuken te piekeren en gisteren hebben we dit gedaan:

Afbeelding

Eerst de tijdelijke keuken eruit (die is er in zijn geheel makkelijk uit te halen) en daarna…

Afbeelding

Tussenwand eruit! Ik heb geen afscheid genomen van de indeling, maar werd het wel zat in tegen dat lelijke ding aan te kijken. Dus:

Afbeelding

Een multiplex wand er weer in. Niet helemaal naar beneden omdat ik onder het werkblad gebruik wil maken van de extra diepte achter de stoelen. Dat gaat bovenaan niet ivm de wetgeving rond de chauffeursstoel en omdat we lekker makkelijk dezelfde bevestigingspunten wilden gebruiken als de originele tussenwand had.

Nu kan ik een paar dingen die met de originele metalen wand niet kunnen:
- gebruik maken van de extra ruimte zoals al genoemd
- dingen aan de wand schroeven (wel fijn want het is de enige echt verticale wand)
- een simpel schuifraam maken dat zorgt voor beter zicht tijdens het rijden en extra licht en ventilatie
En dan is het ook nog mooier.

Ging heel soepel. Dit was even proef, nu ben ik hem in de parketlak aan het zetten. Daarna de definitieve keuken bouwen. Dat gaat weer even duren want bus en ik wonen nog steeds 120 kilometer uit elkaar, maar we komen er wel. Hopelijk zit hij er met het treffen in, anders kom ik maaltijden bietsen bij een van jullie. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Het lange weekend heb ik besteed aan de tussenwand en een begin van de definitieve keuken.
De nieuwe houten tussenwand zag er vanuit de cabine en van buiten nogal eigenaardig uit:

Afbeelding


Ik heb hem bekleed met antraciet naaldvilt. Ook meteen een raampje geknutseld van plexiglas zodat ik meer zicht naar rechts heb tijdens het rijden, wat meer licht, uitzicht en ventilatie-optie heb in de leefruimte, en eventueel wat spullen in de cabine kan mikken als het nodig is.

Afbeelding


De geleiders zijn van wit plastic en om die wat beter tegen de achtergrond weg te laten vallen, heb ik ze gespoten in een kleur uit de voorraad die het dichtst bij zwart of grijs kwam. Dat was anti-roest voor kachelpijpen… maar het werkt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Afbeelding

Ik heb ook een begin gemaakt met de definitieve keuken. Staanders van 13 mm multiplex en een blad van massief eiken van Karwei.

Voor de stevigheid wilde ik ook graag plintjes. De decoupeerzaag was kwijt dus ik heb met de handzaag hoekjes uit de staanders gehaald. Beviel eigenlijk prima, hoewel ik dat nog nooit gedaan had. Een lat van 4 cm die hier nog lag, in de lengte doormidden gezaagd (niet met de hand…) en voor en achter in de hoekjes geplaatst.

Om een of andere reden heb ik geen betere foto van de keuken tot nu toe dan hierboven. Helemaal links komt de oplossing voor de vuile was, daarnaast de wasbak met daaronder de watertankjes. Daar weer naast de koelbox in een nog te bouwen lade, en daarnaast laden en het kooktoestel. En zoals je kunt zien, moet de achterkant nog dicht. Maar wel zo dat de koelkast met zijn luchtrooster in de cabine steekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hier is trouwens nog iets beter te zien hoe ik de extra ruimte gebruik nu de tussenwand niet meer in de weg zit. Het keukenblad is 40 cm diep maar de kastjes 48 cm diep.
Volgende keer gaan we het werkblad bevestigen en de gaten voor de wasbak, de kraan en de gaskraan maken. Dan heb ik in ieder geval weer een keuken die provisorisch te gebruiken is tijdens Hemelvaart.

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door walda »

Wordt leuk Jean, weer een stukje handiger in het gebruik.

Walter
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

:thumbup: Lekker bezig hoor.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Johan de Jongh »

De aanhouder wint !!
Mooi geworden.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Na een paar dagen klussen is dit de voortgang van de keuken:

Afbeelding


Bodemplanken erin, alles wit geschilderd, stopcontact helemaal rechts aan de keuken geknutseld. Spoelbak erin gekit, kraantje gemonteerd.
En een knop aan het ‘luikje’ van het keukenraampje gemaakt. (Ooit met de hand gedraaid door een meubelmaker, uit een boom uit mijn geboortegehucht maar dat is een detail dat er alleen voor mij toe doet…) Raampje moet natuurlijk nog afgewerkt maar dat komt nog.

Er valt natuurlijk weer geen haakse hoek te bekennen, en er bleek een nadeel te zitten aan ‘nog even flink vastdraaien’ bij het monteren van de spoelbak. Afbeelding

Afbeelding

En de watertankjes staan onder de spoelbak. En als jullie komen inbreken, kijk dan ook even onder het klepje daar.

Afbeelding

Alles moet nog wel aangesloten, afgewerkt etc. En de keuken moet nog gevuld worden met lades, kastjes, en van die dingen. Volgende keer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door fostar82 »

Ai, die ken ik maar al te goed… met zorg geschildert paneel plaatsen, net te lange schroef :bang:

De derde jerrycan heb je als reserve vers water container?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ja precies, dat is de reserve. Ze zijn maar vijf liter, en ik heb er nog een van 10 die achterin de garage gemikt wordt, maar tot nu toe is het altijd groot genoeg geweest. Kraantje is trouwens best grappig naast zo’n enorme spoelbak, hij verdwijnt bijna… misschien vervang ik die nog een keer.

Die schroefjes, ja vreselijk. Maar ach, we doen ons best en de helft van de tijd weet ik überhaupt niet wat ik aan het doen ben, dus het feit dat er straks een camper staat, is al een wonder.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door fostar82 »

:lol3: :lol3: :lol3:

T begint al echt op een keuken te lijken! Ga je t nog afdekken met deurtjes, gordijntje of zoiets?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ja, zeker. Alleen hoe en wat, daar ben ik nog niet helemaal uit. In ieder geval twee lades aan de bovenkant, net onder het werkblad zeg maar. En de koelbox komt in een grote lade.

Kastdeurtjes zijn me niet bevallen in de vorige keuken dus dat in ieder geval niet. Misschien toch maar weer (voorlopig) een gordijntje. Of manden/kisten die je er makkelijk in zet. Kan best zijn dat dit deel van de camper nog tot en met de winter in ontwikkeling is.

Er moet in ieder geval iets werkbaars staan, en dan wil ik ook een keer toekomen aan het afwerken van de rest van de bus. Er is nu nog een hoop lelijks dat in het oog springt, dat moet snel een keer af.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Het was een leuk weekend in Opende, maar wel voor vertrek een kleine domper:

Afbeelding

Probleem hier is niet de knullige toepassing van het naaldvilt, maar dat mooie geknaagde gat in het vilt en de vloer, en de keuteltjes in de bak. Bezoek gehad van een muis. Verder geen sporen en het lijkt erop dat hij ook alweer is vertrokken. De ingang was duidelijk de C-stijl (buiten beeld). Er lopen weleens muizen in de schuur waar we de bus bouwen dus heel gek is het niet, wel balen.

Wanneer het is gebeurd, is een beetje onduidelijk. Waarschijnlijk in de winter. Hopelijk heeft alle geboor en getimmer verder ontmoedigend gewerkt maar we zullen zien.

Binnenkort gaat de bus op een brug waar we eens kunnen kijken waar de muis naar binnen heeft kunnen kruipen. Dan proberen te dichten met roosters want de ventilatie hou ik wel graag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Jean Baret op di 21 jun 2022, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie