Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Klass »

Dat is iets waar ik altijd bang voor ben als ik mn camper een paar weken stal!
Ik heb zijn bij mn Master de gaten onder de achterlichten afgedekt het gaas, verder zijn er geloof ik geen plekken waar ze binnen kunnen komen. Waar zit dit?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hoi Klass,

Gek genoeg hebben we deze winter nog gezocht naar die gaten onder de achterlichten en konden we die niet vinden dus we hebben duidelijk met onze neus gekeken. Maar volgende week gaan we het zien, dan gaan we de onderkant eens goed bestuderen.

Deze bak zit bij de c-stijl, dus de muis moet dan door de koker onderaan, naar voren zijn gelopen en halverwege rechtsaf geslagen zijn om in mijn bak terecht te komen. Daar zitten de gaten in de stijl die ik nooit gedicht heb. Waarom hij hier beland is? Geen idee. Er lag niks in en hij is nooit voor voedsel oid gebruikt. Gezien het aantal keuteltjes is hij er niet lang geweest.
Ik was even heel bang dat hij de schapenwol in de stijlen zou gaan gebruiken om gezellig een hoop kleine muisjes te produceren, maar er lag in de bak alleen resten van het naaldvilt waar hij doorheen geknaagd heeft en wat kleine blaadjes (?). Hij heeft geprobeerd door de bodem te knagen.
Kan natuurlijk zijn dat hij nog meer plekken bezocht heeft maar er zijn verder geen sporen dus dat moet dan in de holle ruimten zijn.

Hoe dan ook, ik ga er vanuit dat het er eentje was, dat hij/zij geen nest heeft gemaakt en dat ik het kan oplossen met metalen roostertjes. Voor de zekerheid heb ik gif geplaatst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

Mocht je nog muizengaas nodig hebben; ik heb nog (steeds) een rol liggen in Rotterdam.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Dag allemaal!
Forum weer lang genegeerd, volgens mij is er ook iets mis met de notificaties op mijn telefoon. En met mijn aandachtsspanne gaat het dan snel mis… ik hoop dat iedereen nog als vanouds druk aan het bouwen en reizen is! Ik ook. Ben voor het eerst echt lang vrij (3,5 week) sinds de bus bewoonbaar is, dus met al die tijd voor me, ben ik maar meteen door de Alpen gescheurd. Afbeelding Tot nu toe was ik nog niet verder gekomen dan Noord-Frankrijk. Die bergen leken me best een onderneming maar het viel erg mee. De Gotthard-tunnel blijkt een stuk simpeler dan, ik noem maar wat, de binnenstad van Amsterdam. Echte bergpassen nog maar even vermeden.
Dat is maar goed ook want er is iets mis met de bus, hij heeft ineens sinds twee dagen veel minder vermogen. Komt ook op vlakke stukken niet verder dan 110km/u. Na wat gegoogle denk ik dat ik weet wat het is. Zodra het kan, ga ik er mee naar een garage.

Ik heb de afgelopen tijd een hoop gedaan aan de keuken. Hij ziet er nu zo uit (excusez de rommel):

Afbeelding

Ladeblokje gebouwd! Geheel naar eigen stijl (schots en scheef) en een van de lades moet je eerst ferm toespreken voor hij open wil, maar het zit erin! Ben er eigenlijk heel trots op. Onderste lade is geen lade maar een gewone bak, half zo diep als de ruimte, want daarachter staat de gasfles. Zoals je ziet moet de slang nog weggewerkt worden in het werkblad. En voor de blokkering van de lades gebruik ik nu een knullige touwtjes-constructie die wel werkt maar onhandig is. Enige betere oplossing die ik tot nu toe kan bedenken, is met spijkers in de zijwand. Ik hoop dat ik nog op iets beters kom.
Andere aanpassingen:
- koelbox staat nu op rolletjes, zodat ik er beter bij kan en de ruimte erboven nog benut kan worden (gordijntje hangt er nu voor). De lades boven de koelkast moeten nog.
- gordijntje hing al voor de vorige keuken, alleen waren het er toen twee. Heb nu alleen de rail doormidden hoeven zagen en een van de gordijntjes gebruikt.
- Je ziet nog net helemaal achterin de hoek de ‘wasmand’ die heeft nu een klep met magneetsluiting die onderaan scharniert en een waszak mee open doet. Alleen is dat nog niet af.
- gasstel heb ik vastgeschroefd aan het keukenblad. Best lang over nagedacht want ik wilde geen zichtbare gaten, maar dit is de oplossing: dwars door het ding heen geboord en de hele zaak met bouten vastgezet op het keukenblad.

Afbeelding

Onder het blad:

Afbeelding


Verder nog een hoop kleine dingetjes die het vermelden niet waard zijn. En gisteren net na het parkeren, met een Leffe in de hand, eindelijk een goede oplossing bedacht voor de afwerking van de hoeken tussen wand en plafond. En ook een oplossing voor de afvalbak. Beiden meteen maar doen als ik thuiskom. Maar dat duurt nog even, eerst naar Italië en dan zo langzamerhand weer terug via Frankrijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Oh ja! En wat ik ook wel een verademing vind, is iets heel sufs maar wel ontzettend handig: de basis van de waterkoker vastgelijmd op het keukenblad. Paar laagjes tweezijdige tape. Waarom kan ik niet eens precies uitleggen, maar het is een stuk handiger. Nu hoef ik alleen de waterkoker zelf op te bergen bij vertrek, en het is wat veiliger.

Ik heb trouwens ook uiteindelijk de knoop doorgehakt en een powerstation gekocht: een Bluetti EB180. Had eigenlijk de 240 willen hebben maar die was uitverkocht. Bevalt heel goed. Ik moet nog wel wat aanpassen aan de electra in de bus zodat hij goed aangesloten kan worden op het 12v netwerk. Voor de 230 hoeft dat niet, daar verhuis ik gewoon de stekker. Tot nu toe heb ik hem 1 dag gebruikt, dat redde hij makkelijk. Met mijn manier van kamperen tenminste.
Ik ken natuurlijk alle bezwaren die tegen deze dingen worden opgeworpen, maar die vind ik allemaal óf sowieso geen probleem, óf niet opwegen tegen de voordelen.

Oh ja en na een wat ongelukkige situatie Afbeelding met een afgesloten openbaar toilet bij een camperplaats aan de Moezel ben ik toch gezwicht voor een toilet in de camper. De volgende dag meteen naar een kampeerwinkel gereden. Het is een Bivvy Loo geworden. Wel beetje duur maar de eerste test is goed verlopen. Afbeelding Heel grappig filmpje van een Brit die uitlegt waarom hij cassettetoiletten kut vindt (ben het helemaal met hem eens…), en waarom hij een Bivvy Loo heeft gekocht, staat hier:

https://youtu.be/j1Xc_6KE8ro


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Yvonne57 »

Leuk weer wat te lezen over het kvd-tje! Blijft leuk zo'n gepersonaliseerde camper!
Yvonne
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf ben ik ook geen fan van die powerstations, maar het gaat om wat voor jou werkt. En als zo'n powerstation dat doet, is dat toch top?

Een eigen toilet in de camper is sowieso goud waard. Mijn eerste 2 zelfbouwertjes hadden een losse porta potti voor in het gangpad, zodat mijn vrouw s'nachts de bus niet uit hoefde. Dat maakt je echter nog steeds afhankelijk van camperplaatsen met faciliteiten, darom nu een volwaardige toiletruimte.

Heb even naar die Bivvy Loo gekeken, maar wow wat worden dat dure toilet bezoekjes!! Wel een erg handig systeem, maar echt voor noodgevallen neem ik aan.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door DucatoDolf »

Heb ook ff gekeken, maar voor al je plasjes lijkt me dit alsnog niet het meest ideaal nee. Maar een man alleen wil nog wel eens ergens anders plassen :wink: .

Wij gebruiken de portapotti alleen voor de plas. Voor nood van de grote boodschap een zakje nood wc zakjes zoals bij die bivvy loo.

Maar ga je nu ook de absorptie koelbox vervangen voor een compressor? Dan kun je helemaal lang autark staan.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Nee, de koelbox bevalt enorm. Maar ik sta ook zelden langer dan een dag of twee vrij. En dan trekt de bluetti het hopelijk. Een paar uur per dag even lekker draaien, in combinatie met koel-elementen, gaat tot nu toe goed. Maar het kan zijn dat het toch anders uitpakt na een tijdje. Dan zien we wel weer. Maar vergeet niet, er zijn massa’s mensen die het op deze manier doen.

Best een duur ding, inderdaad, dit pleetje. Ik wilde er meteen diezelfde dag een vanwege die gesloten wc naast de camperplaats, de keuze uit niet-chemisch was erg klein bij de kampeerwinkel in de buurt van de Moezel, en ik wil ook geen scheidingstoilet. Dat was natuurlijk ook geen optie zo onderweg want die moet je volgens mij altijd inbouwen. Echt voor noodgevallen inderdaad. Maar ik moet zeggen: lang rondrijden met menselijke resten staat me enorm tegen dus ik vind die plastic zakjes prima. En ik ben ook gezegend met een sterke blaas dus (sorry voor de details) als ik ergens in de avond een keer ben geweest, in een restaurant ofzo, hoef ik tot halverwege de volgende ochtend niet meer. Ik heb trouwens ook (wederom: excuses 😂) een plastuit, dus die boom is ook best een optie… Wel beetje lastig op een camperplaats in een stadje. 😋

Ik zit inmiddels in Toscane. Een goede vriendin uit Pisa is nu een paar dagen mee, en ik merk wel dat die bus echt op 1 persoon is gebouwd… Gelukkig is ze flexibel, en ik ook. En het is prachtig weer dus nauwelijks binnen zitten.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door fostar82 »

Hej Jean,

Mooi om weer wat over je bus te lezen.
Wat is er mis met je motor denk je?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Ja, die motor… Het is echt zo’n probleem dat van alles kan zijn. Roetfilter moet vervangen worden, of de electronica is in de war, vervuilde diesel in de tank, ik kom van alles tegen. Mijn vaste garagehouder had er niet meteen een antwoord op dus hij gaat binnenkort op zoek. Dan gaat de bus ook meteen voor APK en wat andere dingen.
Er was ergens op dag vijf ook al een lampje gaan branden over de gloeidraden (die blijken nu allemaal de geest te hebben gegeven), maar starten ging verder probleemloos, ook in de kou in de Alpen. Ik dacht eerst dat die twee problemen met elkaar te maken hadden, maar het lijkt toeval te zijn.

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen thuis. Het was een geweldige vakantie! Op de terugweg vanuit Italië ben ik over de Colle dell'Agnello naar Frankrijk gereden en daarna nog een col, een deel van de Route des Grandes Alpes. Voor iemand die tot een paar weken geleden nog nooit een alp van dichtbij had gezien, is dat een hele belevenis. Wat is het daar mooi zeg! 😱 Er rijdt bijna geen mens over die colle dell’Agnello, maar het is er prachtig. Wel veel wielrenners en motorrijders.

Voortschrijdende inzichten na vier weken in de bus en intensief gebruik:
- dringend bovenkastjes nodig voor alle klein grut dat je elke dag nodig hebt, vooral badkamerspullen enzo.
- de bak voor de kleding kan wel wat inrichting gebruiken zodat het geen puinzooi wordt
- en, ik had het niet gedacht maar het is toch zover: helemaal zelfvoorzienend qua electra zou toch wel fijn zijn! Zelfs als je weinig of niet vrij staat of wild kampeert, blijkt het heel handig, vooral op camperplaatsen en van die Italiaanse campings die stroom hebben op de helft van de plekken en dan nog 3A ook. Zonnepanelen dus. Of ze op het dak moeten, of van die vouwpanelen, dat weet ik nog niet zeker. Misschien maar meteen goed doen, dus vast op het dak. Even paar nachtjes over slapen.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door MarceldeHoog »

Niet over twijfelen: vaste panelen op je dak!

Vouwpanelen zijn enkel zinvol als je bij je bus bent. Vaste panelen werken ieder moment van de dag, dus ook als je lekker aan het wandelen bent bijvoorbeeld. Je gaat neem ik aan niet met de camper weg om de hele dag naast je voertuig te zitten ;)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Nou… ik ben wel van een biertje bij de bus en een beetje naar het uitzicht kijken. Maar het is natuurlijk ook handig als het bijvoorbeeld werkt tijdens het rijden of als ik gewoon te lui ben om de boel uit te pakken. Ik lees alleen ook weleens over mensen die hun bus in de zon moeten zetten om genoeg stroom te krijgen en dat is wel erg idioot.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door MarceldeHoog »

Sowieso zou ik (als je dat niet al hebt) met een scheidingsrelais werken voor tijdens het rijden. Daarmee is al een groot deel van je stroom behoefte opgelost tijdens reisdagen. En voor weinig geld :)

Zonnepanelen zijn juist voor niet-reisdagen handig. En natuurlijk, hoe meer zon je pakt, hoe meer opbrengst, maar ook in de schaduw heb je opbrengst, alleen een stuk minder. Wij hebben overigens maar weinig echt in de schaduw kunnen staan tot nu toe.

Voordeel van vaste panelen is dat ze ook leveren als je in de supermarkt bent, of een wandeling maakt. Vouwpanelen enkel wanneer je ze uitstalt. Maar alleen jij weet hoeveel tijd je gemiddeld per dag bij je bus zit. En niet te lui bent om in en uit te pakken :-B
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie