DC/DC converter

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC/DC converter



Bericht door kampo »

Zonneke schreef:
wo 18 nov 2020, 16:07
...Even een aanvulling.
Je hebt dus een aantal Ford Transits in Euro 5 en Euro 6 die wel degelijk een intelligente dynamo met shunt hebben maar waarbij die intelligente dynamo anders werd geprogrammeerd. De storende intelligente functies werden niet geactiveerd. Het betreft in het bijzonder uitvoeringen die origineel als camper werden aangekocht. Ook die die van een start stop schakeling werden voorzien.
Als je wilt weten of jou Ford Transit dynamo wel of niet intelligent schakelt is het beste systeem van dit even uit te meten.
Dus niet alle Ford Transits met shunt hebben hetzelfde Battery Management Systeem.
Aha...
Het betreft een recente Ford Transit. Dat had ik nergens gelezen ?
Dan kan ik bevestigen wat je schrijft. Bij verschillende recente Ford Transits in camperversie werd de intelligente dynamo weg geprogrammeerd.
Dan zou ik om te beginnen dat eens met een monitor controleren.
Je moet het weten voor het vervolg van het verhaal.

Maar het verhaal gaat eindigen met 2 mogelijkheden.
Ofwel maak je gebruik van een speciaal Cyrix Li relais (125A volstaat voor een 100Ah LFP)
Ofwel gebruik je de DC/DC converter. (je kan kiezen voor een 18A of een 30A versie)
De rest van de voorgestelde oplossingen blijven staan.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: DC/DC converter



Bericht door gsm »

@Zonneke, ik vond dit nog over de D+ in de Ford Transit, misschien wist je het al en anders heb je er misschien iets aan
ford.jpg
ford.jpg (85.28 KiB) 446 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: DC/DC converter



Bericht door travelscout »

Maar waarom nog steeds een scheidingsrelais tussen de startaccu en de huishoudaccu?

Logischer is een ordinair relais te plaatsen tussen de dynamo en de startaccu + de huishoudaccu rechtstreeks aan te sluiten op de dynamo + 1x vermogensdiode tussen dynamo en huishoudaccu. Dat relais moet uiteraard wel worden bediend door de accessoire aansluiting van het contactslot.
anders zal de dynamo niet meer aan het werk gaan.
Paul.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: DC/DC converter



Bericht door Metor »

Zonneke schreef:
di 17 nov 2020, 21:45
Kwam deze tekst tegen in de handleiding van het elektrisch systeem :
Afbeelding
kampo schreef:
wo 18 nov 2020, 20:46
Maar het verhaal gaat eindigen met 2 mogelijkheden.
Ofwel maak je gebruik van een speciaal Cyrix Li relais (125A volstaat voor een 100Ah LFP)
Ofwel gebruik je de DC/DC converter. (je kan kiezen voor een 18A of een 30A versie)
De rest van de voorgestelde oplossingen blijven staan.
Er zit kennelijk al een "soort Cyrix" in het elektrisch systeem van Zonneke in, misschien zelfs wel ingebouwd in de EBL. Deze heeft waarschijnlijk geen Lithium compatibiliteit.
Deze geeft wel een probleem als je een DC DC converter wilt inbouwen in de leiding van de startaccu naar EBL. Als daarachter nog deze "soort Cyrix" zit, weet ik niet of dat goed gaat. Dan zal de EBL gewijzigd moeten worden om deze "soort Cyrix" te verwijderen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: DC/DC converter



Bericht door 309T16 »

Dan de EBL puur alleen gebruiken voor de zekeringen en distributie van de verschillende 12V draden. Zo heb ik het ook.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: DC/DC converter



Bericht door travelscout »

Nee, beste Kampo.

Het verhaal gaat eindigen met maar één oplossing voor Zonneke.
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: DC/DC converter



Bericht door gsm »

En daar moet hij een goed gevoel bij hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: DC/DC converter



Bericht door Atoz »

Een goed gevoel?
Meen je dat nu echt?

Of schrijven we binnenkort nog maar eens honderden regels tekst waarom iemand zijn accu (bv) stuk ging, en de man er toch zo een goed gevoel bij had, toen hij zijn installatie ''tekende''.

Maar ik denk dat dit meer en meer een spelletje ''slimmer dan een ander'' aan het worden is, waarbij men zelfs op de man(nen) durft te blijven spelen.

Jongens doe maar waar je je goed bij voelt, aan de zoekende lezer op dit forum, hier staat duidelijk misleidende informatie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: DC/DC converter



Bericht door gsm »

Ja en daar sta ik nog steeds voor de 100% achter.
Niet doen wat andere zeggen maar op de manier doen waar je een goed gevoel bij heb
Adviezen kan je meenemen maar je bent niet verplicht om dat ook uit te voeren
Ieder zijn mening maar zo doe ik het en ik blijf het zo doen.
Gaat het fout kan ik maar één persoon de schuld geven : je zelf
Ik heb veel adviezen gehad hier en veel overgenomen maar zeker niet alles en ik had en heb daar een goed gevoel bij en ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Bedoel je soms mijn accu die kapot is gegaan ? Spreek dat maar direkt naar mij dan uit.
Ik heb toen ook al gelijk geschreven dat IK een fout had gemaakt door de hoofdschakelaar niet uit te zetten maar wel dingen heb aan gelaten dus ja achteraf MIJN schuld en van niemand anders al verwachte ik dat een tractie accu sterker was-

100 regels schrijven komt ook door alle bijkomende reacties waardoor het niet meer to the point zijn

Ik heb nooit gezegd dat ik of iemand slimmer wil overkomen dat zijn jouw woorden en ook op de man spelen doe ik niet.
Nadeel van woorden is dat het soms anders over komt dan wat de schrijver bedoeld.

Ieder moet doen wat hij / zijn wil maar misleidend is jouw oogpunt en dat wordt niet altijd door andere gedeeld, al snap ik je reactie "misleidend" in je reactie niet

Nogmaals ook deze reactie is niet op de man bedoeld !!

Maar het gaat weer lekker zo en op deze manier snap ik mensen best dat ze afscheid nemen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: DC/DC converter



Bericht door Zonneke »

Atoz schreef:
do 19 nov 2020, 16:15


Jongens doe maar waar je je goed bij voelt, aan de zoekende lezer op dit forum, hier staat duidelijk misleidende informatie.
Kan en wil je dan ook zeggen wat er misleidend staat?
Toch altijd goed als je kan verklaren wat er volgens jou niet correct is en daaruit kan dan weer geleerd worden.
Jouw opmerking over de behuizing is zeker niet zomaar van tafel geveegd.
Ga voor de derde keer een behuizing maken onder het motto: Derde keer goede keer. :-B
Zal wel geen zijn die berekend is op een zware impact, wel eentje waarbij alle aansluitingen afgeschermd zijn.
Verder is vandaag de DC/DC converter van Victron toegekomen . 12/18 isolated smart.
Indien mogelijk nieuwe kabels trekken van 10mm² van start naar converter naar EBL.
Als daarmee alles werkt is het voor mij prima zo.
Het zal niet de configuratie zijn die het snelste is op zo kort mogelijke tijd, voor mij geen must.
Opladen start via 230V bekijk ik later nog wel.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: DC/DC converter



Bericht door Zonneke »

Vandaag de laatste aansluitingen gemaakt en de eerste test lijkt positief te zijn. :-B
DC/DC tussen start en EBL , werkt perfect.

Start-batterij : Afbeelding

Woon-batterij : Afbeelding

Nu alles staat en hangt waar het hoort een opsomming van de gemaakte kosten:

Accu-cellen : 388,-
BMS 150A : 73,-
Inverter Sinus : 152,-
DC/DC converter : 202,-
MPPT 75/15 : 105 ,-
230 V lader 25 A : 180,-

Verder nog een regelbare voeding voor cellen te balanceren , krimptang , kabel en ander toebehoren : +/- 150,-

Totale kost: +/- 1300 ,-
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: DC/DC converter



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: DC/DC converter



Bericht door 309T16 »

Een aantal spuit, schopt en ---- in dit topic. TS komt met resultaat en mooie foto's en vervolgens geen reactie?

Shame on you :-B
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: DC/DC converter



Bericht door Peter LMC »

Hoe snel moet er dan, volgens jou, een reactie komen. :?:
We wonen niet allemaal vast achter de laptop. :-B
Laatste bericht van TS is van gisteren avond. :o
Ik volg het op de achtergrond.
Plaats reactie