Het beste dakluik?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Rikvisser
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 nov 2020, 17:23
Locatie: Katlijk

Het beste dakluik?



Bericht door Rikvisser »

Wat is het beste dakluik voor een jumper l2h2 2015 .
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Dakluik



Bericht door CaradoT135 »

Je hebt het over één dakluik maar moet je er geen twee hebben? Een voor het zitgedeelte en één voor het slaapgedeelte. Voor die eerste zou ik een Dometic Midi Heki kiezen voor die tweede een Dometic Mini Heki.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakluik



Bericht door kampo »

Ik zou eerst de solarpanelen plaatsen en daarna kijken wat er overblijft.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dakluik



Bericht door AadenAnke »

Sterker nog ik zou een plan maken hoe het dak in te richten. Zonnepanelen dakluiken doorvoer luifel en dan de plaats van alles bepalen. Wat de luiken betreft wil je met geforceerde luchtstroom (ventilator) of zonder een hor, verduistering en ga nog maar ff door. De keuze die je nu maakt is voor de rest van het leven van de bus.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dakluik



Bericht door Aloys »

kampo schreef:
za 14 nov 2020, 9:57
Ik zou eerst de solarpanelen plaatsen en daarna kijken wat er overblijft.
Maar dan zitten er wellicht steunbalken in de weg die een dakluik onmogelijk maken?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Het beste dakluik?



Bericht door henk en lila »

Waarom zou je in vredesnaam twee dakluiken in een L2 plaatsen? Hoeveel dakluiken heb je eigenlijk in je woonkamer zitten?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dakluik



Bericht door Atoz »

Aloys schreef:
za 14 nov 2020, 11:09
kampo schreef:
za 14 nov 2020, 9:57
Ik zou eerst de solarpanelen plaatsen en daarna kijken wat er overblijft.
Maar dan zitten er wellicht steunbalken in de weg die een dakluik onmogelijk maken?
Ik gooi jullie twee opmerkingen bij elkaar en stel voor om dat eerst op papier te doen.
Ben er zelf weken mee bezig geweest om twee Gebo dakluiken en 740 Wp op dat dak te krijgen, zonder steunbalken te verwijderen.

Soms is de voorbereiding meer dan het halve werk ;-)

Edit: verder zie de opmerking van Aad
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Het beste dakluik?



Bericht door CaradoT135 »

henk en lila schreef:
za 14 nov 2020, 11:35
Waarom zou je in vredesnaam twee dakluiken in een L2 plaatsen? Hoeveel dakluiken heb je eigenlijk in je woonkamer zitten?
Persoonlijk vind ik een dakraam boven het bed prettig, als je ergens gaat overnachten en je wil de ramen niet open zetten zijn 2 luiken wel zo prettig voor de ventilatie. Hoeveel ik er heb? twee stuks in het woongedeelte, één in het slaapgedeelte en één in de WC/douche.
En zo raar is het niet, er zijn genoeg L2H2 campers met twee dakluiken, ik heb er zelf één gehad.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Het beste dakluik?



Bericht door Aloys »

L2, dat had ik over het hoofd gezien! :D

Op mijn L3 heb ik een Heki dakluik van 40 x 60 voorin, net ná het alkoofje. Dan nog eenzelfde achterin, in het één na laatste 'vak'.
Er tussenin liggen 2 zonnepanelen van circa 100 x 55, naast elkaar in de lengterichting. Samen 200Wp.

Achterop, op het laatste vrije stuk dak, zitten 3 antenne-aansluitingen voor de radio-hobby... :D

Wil ik sneeuw van de panelen verwijderen, of een andere antenne achterop het dak aansluiten, dan doe ik zo'n dakluik wijdopen, het instap-trapje eronder en dan steek ik vanaf de borst boven de bus uit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Het beste dakluik?



Bericht door MarceldeHoog »

Wij plannen voor onze L3 een eenvoudig dakluik boven bed (met verduistering), en een Maxxfan boven het woongedeelte. Zorgt voor mooie luchtstroom, en afvoer kook damp bij slechter weer (dichte schuifdeur).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Het beste dakluik?



Bericht door kampo »

@Aloys
Wat ik natuurlijk bedoel is dat je een dakplan moet maken. Niet eerst de dakluiken en daarna de antenne en de solar en de schoorsteen en de Maxfan enz
Alles in eens.
De togen mag je niet knippen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Het beste dakluik?



Bericht door gjvonk »

Op mijn L4 ligt voor een Midi Heki van 60x40, van buitenaf gezien net achter de gebogen 'boegplaat' boven de voorruit. Achter zat midden boven het bed (een ruime meter van de achterdeuren vandaan) een Mini Heki van 40x40 boven het bed. Tussen deze dakluiken ligt 1 zonnepaneel van 140 Wp in de lengte, daar zouden er 2 passen naast elkaar.

De Mini Heki heb ik pas vervangen door een Maxxfan.

Ik zou ook op een L2 kiezen voor 2 luiken: extra ventilatie als je ramen niet open kunnen. Zeker als je (nog) geen openslaande camper ramen hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Het beste dakluik?



Bericht door myway »

Ik zie nou wel heel vreemde maten voorbij komen voor een midi-heki.
Die heeft een gatmaat van 50x70
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het beste dakluik?



Bericht door Kroppie »

een dakluik?, is dat verplicht?, in mijn huiskamer zit ook geen dakluik, en het beste dakluik, is dat luik wat er niet inzit, kost niks, gaat nooit stuk, lekt nooit, vergt geen onderhoud, ligt niet in de weg voor andere dingen , kortom. :thumbup: :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie