Dieselschandaal Fiat en Iveco

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Fiat en Iveco



Bericht door Marco Polo »

Een na andere ambtenaren schandaal waaruit blijkt dat daar de echte beleidsmakers zitten die zich weinig van de op dat moment waaiende politieke wind aantrekken.
Dus ik denk dat het wel meevalt met de wisselvalligheid ;-)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

Denk dat dit toch de oplossing gaat zijn: man-trucks-met-waterstofmotor

Euro 7 link: euro-7-norm
Groeten Peter
Hefdakbus
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 0:16

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Hefdakbus »

Marco Polo schreef:
zo 22 nov 2020, 11:07
Alles is haalbaar.
Kost alleen geld.
Kan je beter dik betaalde managers voor in dienst houden en je aandeelhouders mee tevreden stellen ;-)
En dan moet je af en toe eens een truukje uithalen.
Groen is ook een groot marketing dingetje.
Het is dus slimmer om net te doen of je zuinige duurzame emissiearme voertuigen produceert dan bij de overheden te gaan klagen dat het je producten te duur maakt.
*Dat je daarmee klanten belazert is een 2e.*
Ik denk dat bijna niemand zich belazert voelt eerlijk gezegd, ik denk dat veel mensen gewoon hun kans schoon zien om ''gratis geld'' te krijgen (jonguh)

Ik persoonlijk was boos dat Volkswagen ineens zoveel geld moest betalen aan boetes voor iets wat van ons allemaal is (de lucht) de overheid doet alsof het van hun is. En kom niet met de overheid zijn wij, want 1 dat kan niet, en 2 het is gewoon niet zo.

Ik ben trots op alle bedrijven die het tot nog toe lukt om de overheid te ''belazeren'' met hun zogenaamd schone auto's. Alleen triest als ze gepakt worden, het moet gewoon eens afgelopen zijn met die milieu onzin vind ik!

Ik ben 28, en ik moet nog zo lang mee, het moet gewoon afgelopen zijn nogmaals. Laat mij lekker met rust. Ik bepaal zelf wel of ik benzine, diesel of elektrisch wil rijden. En als men de auto-industrie nou gewoon eens een break geeft, worden die auto's vanzelf schoner/zuiniger.

Hoe komt men ook op het idee van euronormen eigelijk? Verbruikt een 2.0 hedendaagse turbodiesel nou zoveel minder dan eentje van 20 jaar geleden? Nee toch? Dan hoe kan het dan zo zijn dat die nieuwe ineens schoner is geworden? Denk daar maar eens over na, milieuvriendjes. Het moet ergens blijven.

Maarja, dat wisten we allang al. Het milieu/climatechange/greendeal is een verdienmodel, de grootste oplichterij aller tijden als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat en Iveco



Bericht door DiffRental »

Hefdakbus schreef:
di 24 nov 2020, 3:03
....................
Het enigste waarin ik je gelijk moet geven is dat veel voertuig eigenaren hun kans (willen) zien om ook een graantje mee te pikken.
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat en Iveco



Bericht door AadenAnke »

@hefdakbus
Ik denk dat je toch eens moet kijken wat er echt gebeurt met ons milieu en klimaat. Zonder enige dwang zal er weinig gebeuren. Ik ben met je eens dat sommige zakenlieden er een verdienmodel in zien en dat ook uitbuiten, of zoals ze dat zelf noemen "uit nutten".
Maar helaas zitten er in DME meer dan 50 PAK's die allerlei kanker kunnen veroorzaken! Elke dag overlijden in Nederland gewoon 2 mensen door de blootstelling van DME aan een speciale longkanker die alleen na overlijden onderscheiden kan worden. Als je in Overschie langs de A13 woont merk je echt wel een verschil als dan een keer in een buiten gebied komt. Dat er met regelmaat onrealistische ideeën en maatregelen geopperd en genomen worden ben ik met iedereen eens! Maar ontkenning of bagataliseren van het probleem is geen oplossing!

Gr. Aad
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat en Iveco



Bericht door isoplus »

Meneer Hefdakbus is nog jong en moet nog veel leren en zal dat ook nog wel doen, tijd genoeg...
Toen ik ongeveer zo oud was rookten we ons longkanker, verhardden wij de wegen in het buitengebied met asbestafval waar je ook weer kanker van kreeg.
Ik werkte toen op een tanker die olie van Arabië naar Amerika bracht, wij pompten vrolijk de olieresten overboord en de resultaten zag je als je in de winter aan het Scheveningse strand de olieslachtoffers borg en thuis schoonmaakte en weer op de poten en vleugels hielp.
Ik heb veel geleerd maar ben dan ook bijna 80, net heb ik weer geleerd dat we nog te weinig proberen onze jeugd te doordringen van het feit dat je wel onverschillig kunt zijn maar dat je eens de rekening gepresenteerd krijgt voor je onverschilligheid.
Dus Hefdakbus kijk eens goed in het verleden en kijk nu eens om je heen, er is al veel veranderd en dat moet ook doorgaan vluchten kan niet meer...
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fiat en Iveco



Bericht door pwhooftman »

"En als men de auto-industrie nou gewoon eens een break geeft, worden die auto's vanzelf schoner/zuiniger."

Deze wil ik er nog wel even uitlichten. Want wij als consumenten doen het toch echt zelf, een steeds zwaardere belasting op het milieu vormen.

Vijftig jaar geleden woog de gemiddelde auto 800 kilo en reed makkelijk 1:15, nu weegt de gemiddelde auto 1600 kilo en moet je moeite doen voor 1:15. Wel met schonere uitlaatgassen door katalysatoren etc, maar het resultaat had dus dubbel zo groot kunnen zijn als we niet zouden blijven hunkeren naar luxe en dus grotere en zwaardere auto's.

Dertig jaar geleden had ik één vaste telefoon en één computer die een uurtje per dag aanging om (via de telefoonlijn) kort online te gaan.
Nu tel ik een smartwatch, vaste en mobiele telefoon (er liggen nog 5 oude in de la), laptop, tablet, een netwerkrouter en twee netwerkrepeaters, en een TV die 8 uur per dag aan staat. Met het hele gezin gebruiken we nu 's nachts nog altijd 300 watt door al die apparatuur en laders.

In de camper zie je hetzelfde: vroeger was je huishoudaccu 90Ah en kon je uit met één zonnepaneeltje van 100 watt. Nu moet er een omvormer in voor de senseo, heb je 22 lampjes, moet er en lithiumbatterij in van 200Ah, en 4 zonnepanelen op het dak.


Elke moeite die de moderne mens doet om meer duurzame energie te ontwikkelen, wordt ingehaald door een consumptie en milieubelasting die nóg harder stijgt. Meest schrijnende voorbeeld wat ik ooit zag was op Times Square in NewYork, alwaar (onder de honderden vierkante meters reclameverlichting) in de M&Ms superstore (!) bij de dispenser voor M&M's (tientallen stortpijpen vol met verschillende kleuren) de klant opgeroepen werd geen M&M's te morsen want we moeste aan de environment denken :lol3: Maar ja, hypocriet, want ik was er als toerist wel naar toegevlogen :-?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat en Iveco



Bericht door seth_space »

Een slachtoffer van de fabeltjesfuik ongetwijfeld.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Fiat en Iveco



Bericht door thole »

Ik ben 28, en ik moet nog zo lang mee, het moet gewoon afgelopen zijn nogmaals. Laat mij lekker met rust. Ik bepaal zelf wel of ik benzine, diesel of elektrisch wil rijden. En als men de auto-industrie nou gewoon eens een break geeft, worden die auto's vanzelf schoner/zuiniger.
Toen ik 28 was geloofden we in een betere samenleving, we knokten daarvoor op onze manier.
En we geloofden in solidariteit.

Wat ik hierboven lees isniet exemplarisch voor alle jongeren, gelukkig niet. Je komt het helaas ook bij ouderen tegen, de 'ikke , ikke en de rest kan stikken' mentaliteit.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Vopper »

Hoe groot is die jongeren groep die overal lak aan hebben dan wel? Hier wordt altijd om feiten gevraagd en niet om vermoedens. :wtf:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Hefdakbus
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 0:16

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Hefdakbus »

isoplus schreef:
di 24 nov 2020, 10:58
Meneer Hefdakbus is nog jong en moet nog veel leren en zal dat ook nog wel doen, tijd genoeg...
Toen ik ongeveer zo oud was rookten we ons longkanker, verhardden wij de wegen in het buitengebied met asbestafval waar je ook weer kanker van kreeg.
Ik werkte toen op een tanker die olie van Arabië naar Amerika bracht, wij pompten vrolijk de olieresten overboord en de resultaten zag je als je in de winter aan het Scheveningse strand de olieslachtoffers borg en thuis schoonmaakte en weer op de poten en vleugels hielp.
Ik heb veel geleerd maar ben dan ook bijna 80, net heb ik weer geleerd dat we nog te weinig proberen onze jeugd te doordringen van het feit dat je wel onverschillig kunt zijn maar dat je eens de rekening gepresenteerd krijgt voor je onverschilligheid.
Dus Hefdakbus kijk eens goed in het verleden en kijk nu eens om je heen, er is al veel veranderd en dat moet ook doorgaan vluchten kan niet meer...
Hoe ik het zie, uw generatie heeft lekker ongestraft kunnen vervuilen. En mijn generatie mag de boete betalen door allerlei hoge belastingen vanwege het milieu. Geen haat naar u hoor, gewoon mijn mening.

Ik snap heus wel dat er klimaatverandering is en dat er opwarming gaande is, dat het enkel door de mens komt geloof ik echter niet. En eerlijk gezegd... Kan het mij ook niet zoveel schelen, de mensen worden al oud genoeg. En hoe ouder de mens word, des te langer hij/zij blijft vervuilen.

Het enige wat ik dan wél zorgelijk vind, is de toename van de mens, en dan vooral dat de leefomgeving van dieren steeds kleiner word, dat zie ik als het echte probleem. Biomassa is hier ook één van de oorzaken van, maar vooral de ontbossing om er huizen neer te zetten (en het gek vinden als er een tijger ineens binnen komt)

Dat, en het klakkeloos dumpen van afval in de oceaan.. Maar luchtvervuiling? Nehh, zolang de gemiddelde sterfleeftijd (die is inmiddels al 84 in NL) alsmaar hoger word, zie ik daar het probleem iniedergeval niet van in.

En naar alle eerlijkheid, ik heb gewoon geen behoefte om honderden euro's meer te betalen, zogenaamd om het milieu te helpen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Bas vd laar »

Het is wel erg makkelijk om diesel nu overal de schuld van te geven, dankzij het sjoemelschandaal van VW.
Niemand die destijds een VW kocht, heeft ooit gekeken wat de uitstoot was, als ze maar zuinig waren ( en dat zijn ze , die TDI's )
Toen bleek dat de uitstoot hoger was schreeuwden ze ineens allemaal moord en brand, alleen maar om centjes te vangen en te doen alsof ze zo benadeeld waren, alsof de uitstoot ooit een punt van overweging was. Hoe hypocriet.

Waar je nu ( nog ) bijna niemand over hoort is de uitstoot van die kleine turbo motortjes, die deeltjes zijn nog veel kleiner en potentieel schadelijker dan de uitstoot van normale benzine en diesel auto's ( Ultra fijnstof dringt dieper het lichaam in )
Dit zal de volgende generatie auto's worden die in het verdomhoekje gezet gaat worden in de honger naar elektrificatie.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat en Iveco



Bericht door AadenAnke »

En waarschijnlijk terecht Bas! Er is al bewezen dat dat ultrafijnstof door de huid heen in je lichaam komt. En er zijn sterkere aanwijzingen dat zo zelf je genen een verandering ondergaan. Voor ons ouderen wat minder belangrijk de meeste van ons hebben de voortplanting al achter ons liggen! Voor de jongeren 20 en 30 ers zou dit dus weleens gevolgen kunnen hebben?
Wat wij in het verleden hebben gedaan uit onwetendheid en ongeloof is niet goed helaas maar om nu te zeggen daar heb ik geen zin in :oops: :bang: :silent: gelukkig zijn de meeste mensen jong en oud intussen wel bewust van de feiten, wat betreft de oplossingen zijn nog verschillen van inzicht. Het uitroeien van de mensheid kan er een zijn maar niet de gewenste hoop ik

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat en Iveco



Bericht door Huub56 »

Ja de gene veranderen door de ultra fijnstof je zie meer en meer vrouwen die vroeger man waren
Plaats reactie