Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
beste leden , ik zie door de bomen het bos niet meer ...
over de ducato motor ; jaren geleden had je na de 2.8 de 2.3 ca 130 pk , daarna de 3.0 ca 160 pk en de laatste jaren zie je veel campers weer met de 2.3 130 pk motor . ik begrijp die logica niet goed , beviel de 3 liter motor niet goed dat ze weer terug gingen naar de 2.3 motor ?
Ik zoek een camper en heb gisteren met een hymer 674 met 3.0 blok gereden , dat reed erg fijn ondanks dat het een wat grote camper is. vandaag met de knaus uit 2017 ti650meg met een 2.3 motor met automaat..reed iets minder lekker voor mijn gevoel...er zijn er vast wel leden die hier iets zinnings over kunnen zeggen
over de ducato motor ; jaren geleden had je na de 2.8 de 2.3 ca 130 pk , daarna de 3.0 ca 160 pk en de laatste jaren zie je veel campers weer met de 2.3 130 pk motor . ik begrijp die logica niet goed , beviel de 3 liter motor niet goed dat ze weer terug gingen naar de 2.3 motor ?
Ik zoek een camper en heb gisteren met een hymer 674 met 3.0 blok gereden , dat reed erg fijn ondanks dat het een wat grote camper is. vandaag met de knaus uit 2017 ti650meg met een 2.3 motor met automaat..reed iets minder lekker voor mijn gevoel...er zijn er vast wel leden die hier iets zinnings over kunnen zeggen
Re: ducato motor 2.3 toen 3.0 nu weer 2.3 ?
3.0 met 180pk wordt niet meer gemaakt. Daarvoor in de plaats is er nu een 2,3 met 180Pk. Helaas. Gelukkig heb ik nog de 3.0 want vind dit toch wel “DE” motor van de ducato.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: ducato motor 2.3 toen 3.0 nu weer 2.3 ?
Ik kom van de 2.8 power motor 146pk af en nu de 2.3 150pk automaat. Ik vind het geweldig. Camper weegt 4400kg en gaat prima zo. Ben ook helemaal wappie van die automaat ) schakelautomaat') .
Bert
Bert
Re: ducato motor 2.3 toen 3.0 nu weer 2.3 ?
Dank voor je reactie, dat is omdat hij met minder toeren meer koppel heeft ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Volgens mij is het na de 2.8 de 2.3 geweest. De 3.0 is altijd een optie geweest. Sinds een paar jaar is de 3.0 er niet meer en zijn er enkel de 2.3.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
zal grotendeels met millieueisen te maken hebben, zelfs gewichten tellen mee..
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- peter possl
- Berichten: 234
- Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
- Locatie: hoorn
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
wij hadden een bus met 2,3 -120 pk fiatmotor.Nu sinds kort een bus met 3,0-160 pk fiat motor met automaat.
3,0 rijdt veel rustiger en maakt veel minder geluid. hij staat geregistreerd als emissieklasse 5,maar bij de rdw is hij genoteerd als euro4.
Ik begreep dat fiat de 3,0 is gestopt wegens de euro4/5/6 eisen.
de 2,3 motor had meer mogelijkheden om door te ontwikkelen naar de euro 6 eisen. Mijn dealer raadde mij wel de 3,0 motor aan om de kwaliteit ervan.
3,0 rijdt veel rustiger en maakt veel minder geluid. hij staat geregistreerd als emissieklasse 5,maar bij de rdw is hij genoteerd als euro4.
Ik begreep dat fiat de 3,0 is gestopt wegens de euro4/5/6 eisen.
de 2,3 motor had meer mogelijkheden om door te ontwikkelen naar de euro 6 eisen. Mijn dealer raadde mij wel de 3,0 motor aan om de kwaliteit ervan.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Oke dank weer , zijn de nieuwe 2.3 motoren dan gechipte oude 2.3 of een heel andere techniek ? ik zie ze voorbij komen met 180 pk ..
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
De nieuwere 2.3 zijn er met standaard dacht 130pk, die hebben een gewone turbo.
Dan de 2.3 met 150pk met variabele turbo. (heb ik)
En de 2.3 met 180 pk. (ik heb de mijn laten tunen van 150 naar 180pk) of Fiat dat ook doet door tuning, weet ik niet en ik ga geen dingen neerzetten die ik niet (bijna) zeker weet.
Bert
Dan de 2.3 met 150pk met variabele turbo. (heb ik)
En de 2.3 met 180 pk. (ik heb de mijn laten tunen van 150 naar 180pk) of Fiat dat ook doet door tuning, weet ik niet en ik ga geen dingen neerzetten die ik niet (bijna) zeker weet.
Bert
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Hoe bevalt het jou Berrtt na het tunen ? hoe is jouw brandstof verbruik ?
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
de 3l euro5(b) is geleverd tot +- 2016 en nadien enkel nog maar de 2.3 euro 6 versie's.
normaal binnen enkele maanden kan fiat terug de 3.0hdi in euro 6 leveren dat ik zo hoorde.
normaal binnen enkele maanden kan fiat terug de 3.0hdi in euro 6 leveren dat ik zo hoorde.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Dat weet je pas als je alle onderdeel nummers erbij zoekt. Ik denk dat een 2007 130pk niet te vergelijken is met een 2020 130pk. Het cilinder blok kan goed hetzelfde zijn maar hoeft niet. En onderdelen (zuigers, drijfstangen) kunnen ook variëren over de jaren. Misschien exact dezelfde maten en werking maar simpelweg omdat men overstapt op een andere merk.
Door zaken als milieu eisen veranderen de appendages wel sterk. Daarmee bedoel ik injectie systeem, het egr systeem en bijvoorbeeld het multijet gebeuren.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Roekie, daar kan ik nog geen goed antwoord op geven. Ik heb het laten doen in de buurt van Utrecht, toen ik hem startte en wegreed, was mijn eerste reactie "tjeee" zei ik tegen Maaike. "Merk je het" vroeg. Nou zeker, hij gaat als de brandweer.
Naar huis gereden (voor de wind), neer gezet en niet meer mee weggeweest. Ik merkte dat ie sneller in 6 ging (automaat), was bij ongeveer 78, nu bij 72, maar nogmaals ik had voor de wind.
Maar eerste reactie was positief. Als ik dezelfde rijstijl zou aanhouden, zou ie zuiniger moet zijn, was het antwoord op mijn vraag.
Zou nu richting Spanje gegaan zijn en zou ik meer kunnen vertellen.
We waren met 2 campers om te laten tunen. De ander vroeg aan mij of tunen effect zou hebben, zodat ie gemakkelijker omhoog zou komen. Ja, en toen zijn we er samen heen gegaan. Die vriend van me ging meteen daarna (tegen wind ) naar Portugal en was razend enthousiast. Zijn camper een 130pk van 10 jaar, hij zei dat ik jaren eerder moeten laten doen.
Ik had genoeg aan de 150pk moet ik eerlijk zijn, maar dacht ik geef me dit cadeau, eens kijken of dit bevalt. Ziet er hoopgevend uit,
Bert Oja, koppel van 350nm naar 420nm
Laatst gewijzigd door bertt op za 31 okt 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
De 2020 Ducato 2.3 ...de 160 en 180 PK variant, zijn versterkte Iveco blokken.
Hebben verzwaarde krukas en nokkenas en lagering.
Het vermogen verschil wordt gehaald uit de toegepaste turbine techniek en software.
Buiten het blok de nodige aanpassingen om de Emissie norm te halen.
Ook is nieuw..de 9 traps koppelomvormer, welke het koppel meer geoptimaliseerd aan de straatstenen kwijt raakt.
En dat merk je dus meer en heb je dus meer aan, dan de genoemde PK-tjes.
De genoemde 2.3 tjes zijn dus behoorlijk anders dan de < 2020.
Heb wat jaren in een 3.0 gereden met 160 PK. Maar de nieuwe 2.3 160 PK doet er zeker niet voor onder.. integendeel. (Stiller, lager toerental bij zelfde snelheid, zuiniger en beter doseerbaar op het gas.)
Inzake betrouwbaarheid, moet de tijd het verder leren.
Hebben verzwaarde krukas en nokkenas en lagering.
Het vermogen verschil wordt gehaald uit de toegepaste turbine techniek en software.
Buiten het blok de nodige aanpassingen om de Emissie norm te halen.
Ook is nieuw..de 9 traps koppelomvormer, welke het koppel meer geoptimaliseerd aan de straatstenen kwijt raakt.
En dat merk je dus meer en heb je dus meer aan, dan de genoemde PK-tjes.
De genoemde 2.3 tjes zijn dus behoorlijk anders dan de < 2020.
Heb wat jaren in een 3.0 gereden met 160 PK. Maar de nieuwe 2.3 160 PK doet er zeker niet voor onder.. integendeel. (Stiller, lager toerental bij zelfde snelheid, zuiniger en beter doseerbaar op het gas.)
Inzake betrouwbaarheid, moet de tijd het verder leren.