Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
oke dus alle 2.3 van voor 2020 met hogere pk dan 130 zijn dan gechipte versies ? begrijp ik het dan goed ..?
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Nee man en maak je er niet druk over. Alleen als je een oudere camper koopt heb je de keus tussen 2.3 en 3.0 en daar kunnen ook(door de eigenaar) gechipte tussen zitten dan is het wel belangrijk(soms) om te weten.
Ik heb nu een 2.3 150 pk( niet gechipt!) met robotbak, maar dat is een bus Ducato Maxi, die loopt prima en doet gewoon wat die doen moet.
Eerder had ik een Hymer integraal met een 3.0 liter Fiat en een handgeschakelde bak uit 2007, die motor zou ik wel terug willen omdat die mij wat rustiger leek te lopen zelfs met de slechte geluiddemping in de Hymercockpit maar verder zie ik geen verschil in prestaties, hoewel de Hymer en lomp voertuig was waar je dus rustig mee moest rijden.
Ons huidige busje gaat als de brandweer als je dat leuk zou vinden, dat heeft meer met het formaat en gewicht te maken dan met betere prestaties van de motor.
Toch, als ik een nieuwe integraal zou kopen zou ik als die er was een 3.0 volautomaat willen hebben dan rij je pas echt relaxed met zo'n huis op wielen
Ik heb nu een 2.3 150 pk( niet gechipt!) met robotbak, maar dat is een bus Ducato Maxi, die loopt prima en doet gewoon wat die doen moet.
Eerder had ik een Hymer integraal met een 3.0 liter Fiat en een handgeschakelde bak uit 2007, die motor zou ik wel terug willen omdat die mij wat rustiger leek te lopen zelfs met de slechte geluiddemping in de Hymercockpit maar verder zie ik geen verschil in prestaties, hoewel de Hymer en lomp voertuig was waar je dus rustig mee moest rijden.
Ons huidige busje gaat als de brandweer als je dat leuk zou vinden, dat heeft meer met het formaat en gewicht te maken dan met betere prestaties van de motor.
Toch, als ik een nieuwe integraal zou kopen zou ik als die er was een 3.0 volautomaat willen hebben dan rij je pas echt relaxed met zo'n huis op wielen
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Roekie, goed lezen. Je heb ze met gewone turbo en variabele turbo schreef ik.
Bert
Bert
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
beste Bert, dat was mij duidelijk ,ik reageerde op bericht van Marianjaques.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Ik heb het niet over de 2.3 versies van voor 2020.
Hoe daar de verschillende vermogens tot stand komen, is/was al aangegeven.
Hoe daar de verschillende vermogens tot stand komen, is/was al aangegeven.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
En , ben benieuwd hoe je het nu ervaart ? nog steeds blij met je keuze ?bertt schreef: ↑za 31 okt 2020, 11:12Roekie, daar kan ik nog geen goed antwoord op geven. Ik heb het laten doen in de buurt van Utrecht, toen ik hem startte en wegreed, was mijn eerste reactie "tjeee" zei ik tegen Maaike. "Merk je het" vroeg. Nou zeker, hij gaat als de brandweer.
Naar huis gereden (voor de wind), neer gezet en niet meer mee weggeweest. Ik merkte dat ie sneller in 6 ging (automaat), was bij ongeveer 78, nu bij 72, maar nogmaals ik had voor de wind.
Maar eerste reactie was positief. Als ik dezelfde rijstijl zou aanhouden, zou ie zuiniger moet zijn, was het antwoord op mijn vraag.
Zou nu richting Spanje gegaan zijn en zou ik meer kunnen vertellen.
We waren met 2 campers om te laten tunen. De ander vroeg aan mij of tunen effect zou hebben, zodat ie gemakkelijker omhoog zou komen. Ja, en toen zijn we er samen heen gegaan. Die vriend van me ging meteen daarna (tegen wind ) naar Portugal en was razend enthousiast. Zijn camper een 130pk van 10 jaar, hij zei dat ik jaren eerder moeten laten doen.
Ik had genoeg aan de 150pk moet ik eerlijk zijn, maar dacht ik geef me dit cadeau, eens kijken of dit bevalt. Ziet er hoopgevend uit,
Bert Oja, koppel van 350nm naar 420nm
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Ja, ben er tevreden over. Loeisterk en verbruik 1 op 10 ongeveer bij gemiddeld 87km snelheid.
Bert
Bert
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Roekie gewoon. Tuning
Daar heb je elke rit plezier van.
Meer koppel is gewoon lekkerder en veiliger rijden. Ook minder schakelen enz.
Als niet bevalt....laat je oude software terug zetten( komt alleen bijna nooit voor)
Tegenstander zijn de gene die een oude camper hebben waarbij t niet mogelijk is. Zitten zwetend in de camper.
Maar meer luxe en comfort dmv sterkere motor , airco op vakantie zegt niemand nee tegen,
Indien gratis zou zijn ....
Je eigen Levelsysteem heb je zeker niet op elke locatie nodig. En koste €€€
( heb zelf ook !! Maar pure luxe)
Verbruik.... daar moet je het niet voor doen natuurlijk . Kun je beter 1 dag langer op camperplaats blijven staan.
Dat is een besparing van 1 jaar.
Als je t geld hebt. Fiat 2.3 ideale motor daarvoor.
Net zoals 2.0 liter vag vw blok. Naar 400 pk +geen probleem. Blok blijft nu al 20+- jaar heel in de tuning wereldwijd. De 40 pk bij fiat ....
Succes
Daar heb je elke rit plezier van.
Meer koppel is gewoon lekkerder en veiliger rijden. Ook minder schakelen enz.
Als niet bevalt....laat je oude software terug zetten( komt alleen bijna nooit voor)
Tegenstander zijn de gene die een oude camper hebben waarbij t niet mogelijk is. Zitten zwetend in de camper.
Maar meer luxe en comfort dmv sterkere motor , airco op vakantie zegt niemand nee tegen,
Indien gratis zou zijn ....
Je eigen Levelsysteem heb je zeker niet op elke locatie nodig. En koste €€€
( heb zelf ook !! Maar pure luxe)
Verbruik.... daar moet je het niet voor doen natuurlijk . Kun je beter 1 dag langer op camperplaats blijven staan.
Dat is een besparing van 1 jaar.
Als je t geld hebt. Fiat 2.3 ideale motor daarvoor.
Net zoals 2.0 liter vag vw blok. Naar 400 pk +geen probleem. Blok blijft nu al 20+- jaar heel in de tuning wereldwijd. De 40 pk bij fiat ....
Succes
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Echt mijn mond valt weer open bij het lezen van de vorige post .
Wat een aannames en onzin .
Wat een aannames en onzin .
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Nee hoor heb er met mijn camper, van vorige eeuw, geen last van.
Ik zweet alleen als ik vergeet om de airco aan te zetten als het warm is.
Gaat als de brandweer en een verbruik van (bijna) 1 op 10 met 4.2 ton en een 7 m alkoof.
Ik denk dat het meer te maken heeft met goed onderhoud en afstellen.
Men denkt bij slecht trekken meteen aan chiptunen.
Maar met chiptunen maakt men geen slechte verstuivers/verkeerde afstellingen goed.
Prima verbruik Bert.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Ik heb een 2.3multijet met 130pk handgeschakeld van 2018 is en wordt niet getund. Zit zonder angst en zweet in mijn handen achter het stuur heb meer dan genoeg vermogen en nooit haast. Zo’n 2000rpm een goeie 84/85 op de TT en loop best zuinig over het afgelopen jaar iets meer dan 10.000km zeg maar 1 op 11 gemiddeld 3 keer Frankrijk geen tol
Gr Aad
Gr Aad
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Beste,
Ook ik rij sinds 2009 met de 3.0 motor. Echt een steengoede motor met een hoog koppel bij laag toerental dat weinig schakelen toelaat. Ook een zeer stille motor en als grote voordeel, hij heeft een distributieketting i.p.v. een riem die niet aan veroudering is blootgesteld, riem moet je 5 jaarlijks vervangen van Fiat/PSA.
Waarom ze hem niet meer maken? Hij weegt 50 kg zwaarder dan de 2.3, zeker bij een camper en de -3.5 ton voertuigen is dat belangrijk, voor de rest zal dat wel met het milieu te maken hebben want die grotere longinhoud heeft ook iets meer brandstof nodig, dus vervuilt hij ook meer.
Tegenwoordig is het bij alle merken en motoren zo dat er een downsysing aan de gang is om aan de emissienormen te beantwoorden want hoe kleiner een motor hoe lichter en daalt het verbruik,(dan denken ze toch), en hoe lichter ze de motoren kunnen maken hoe groter de winst want grondstoffen zijn nu eenmaal niet gratis.
Joske
Ook ik rij sinds 2009 met de 3.0 motor. Echt een steengoede motor met een hoog koppel bij laag toerental dat weinig schakelen toelaat. Ook een zeer stille motor en als grote voordeel, hij heeft een distributieketting i.p.v. een riem die niet aan veroudering is blootgesteld, riem moet je 5 jaarlijks vervangen van Fiat/PSA.
Waarom ze hem niet meer maken? Hij weegt 50 kg zwaarder dan de 2.3, zeker bij een camper en de -3.5 ton voertuigen is dat belangrijk, voor de rest zal dat wel met het milieu te maken hebben want die grotere longinhoud heeft ook iets meer brandstof nodig, dus vervuilt hij ook meer.
Tegenwoordig is het bij alle merken en motoren zo dat er een downsysing aan de gang is om aan de emissienormen te beantwoorden want hoe kleiner een motor hoe lichter en daalt het verbruik,(dan denken ze toch), en hoe lichter ze de motoren kunnen maken hoe groter de winst want grondstoffen zijn nu eenmaal niet gratis.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Wij hadden Buscamper met de 3.0 180 pk, super fijne motor.
Nu een nieuwe met de 2.3 180 pk. Een nog fijnere motor. Is wat pittiger, soepeler en sterker onderin. Draait ook minder toeren bij zelfde snelheid (met de automaat). Geen heimwee.
Nu een nieuwe met de 2.3 180 pk. Een nog fijnere motor. Is wat pittiger, soepeler en sterker onderin. Draait ook minder toeren bij zelfde snelheid (met de automaat). Geen heimwee.
Re: Fiat Ducato motor 2.3 toen 3.0 en nu weer 2.3?
Beste,
De nieuwe Fiat motoren hebben een longinhoud van 2184 cc, dus geen 2.3 maar wel een 2.2 motor.
https://www.fiatprofessional.com/be/nl/ ... to/motoren
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen