Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door CaradoT135 »

Zie onder
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op wo 11 jan 2023, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door CaradoT135 »

L4H3 schreef:
wo 11 jan 2023, 11:12
CaradoT135 schreef:
ma 09 jan 2023, 19:06
8cellen.jpg

Hoe zijn deze dan op druk gezet?
Ik snap je vraag niet "met op druk gezet"
Die was voor Jan en Jos, de laatste had zijn opmerking al gewijzigd.
jan- schreef:
ma 09 jan 2023, 14:04
Het lijkt er op dat je ze in de lengte onder druk hebt gezet. Had dat niet in de breedte gemoeten?
Kroppie schreef:
ma 09 jan 2023, 18:30
slecht gekeken, zitten in de breedte
Als volger van jouw zelfbouwproject, dacht ik, ik laat een plaatje zien hoe jij bij een andere opstelling de 8 cellen op de brede kant op spanning zet. En niet op de lange kant zoals Jan (nog steeds) denkt.
jan- schreef:
di 10 jan 2023, 22:48

Laat ik het dan zo formuleren: Ik had verwacht dat je ze onder druk moet zetten aan de kant waar de cel het grootste oppervlak heeft. En dat doet die M8 draad nu niet.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Ik denk er nu ander over (net als kroppie). Nu ik nog eens goed gekeken heb zie ik steeds maar een stukje van de cellen en zijn ze wel aan de grote oppervlakte kant onder druk gezet. Sorry voor het misverstand.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

ik zag het aan de polen, als ze in de lengte gestaan hadden dan zouden de polen kortgesloten worden, maar in 1e instantie niet goed opgelet.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Celcompressie voor prismatische cellen in stevige kunststof verpakking zoals getoond ( winston e.d) is niet noodzakelijk.
De goedkopere alu cellen hebben mogelijk voordeel. Vooral echter cellen op basis van pouch wikkels moeten gecompressed worden.
Celcompressie voor cylindrische cellen is even eens niet nodig en veel goedkope chinezen zijn gebouwd met cylindrische cellen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Bob47 »

Al deze enthousiastelingen gevolgd en heeft mij besloten om dit ook te doen,
Echter als ik op ali naar lifepo4 cellen kijk, zie toch wel een behoorlijk prijsverschil.
Variërend van €29 tot €129 en meer.
Wat is het verschil en wie kan mij een aanbeveling doen.
Ik denk aan een capaciteit van tussen de 200 en 320 ah

Ik hoor graag van jullie !
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ali.. als je bedoeld Aliexpress.. Hard voorbij lopen

De meeste bende eindigd uiteindelijk op AliExpress: Gebruikte cellen, gezwollen cellen, en vaak ook slecht verpakt dus transportschade enz.

Als je ze uit China wilt halen haal ze dan bij een bekende verkoper op Alibaba (Luyuan, Docan, Qishuo, Basen oid). Maar 29 euro? Vergeet het in die capaciteit. Dat zie je alleen op Aliexpress bij de oplichters, dan krijg je niets, behalve een niet-werkend trackingnr.

Zelf importeren is het goedkoopste, maar duurt 2-3 maanden. Prijzen zijn de laatste 2 jaar wel aardig gestegen, en de dollarkoers helpt ook niet mee.
Een 280-300Ah cel kost je momenteel zo'n 140-150 euro. Sommige verkopers hebben magazijnen in Europa, en dan betaal je 10-15 euro meer maar heb je het veel sneller in huis.
Houd er wel rekening mee dat je momenteel tot zo'n half februari in de periode van het Chinese nieuwjaar zit.
320Ah is al een hint naar een dubieuze verkoper: Dat bestaat namelijk niet. De grootste cellen die er momenteel zijn zijn 304Ah (EVE) en 302Ah (CATL). Iemand die 320Ah verkoopt.. dat zijn Chinezen die 'we halen meestal wel 320 dus verkopen m gewoon als 320'.

In alle gevallen moet je ze zelf balanceren enz, dus een beetje handigheid en durf hebben om iets verweg te bestellen en te betalen ;)

Je kan ze ook in NL of EU kopen bij een verkoper die ze voor jouw importeert. Dan heb je ze ook snel, en geen transportrisico's, en een partij waar je bij vragen op terug kunt vallen. Wel betaal je dan snel 180-225 euro per cel. Hun marge en BTW maakt het toch wel wat duurder. Maar dan heb je wel vaak een complete set incl BMS en gebalanceerd en kun je meteen aan het bouwen gaan.
(Een chinese verkoper doet heel creatief met BTW...)

Uiteraard heb je nog een goede BMS nodig, afhankelijk van de stromen die je nodig hebt. De meest gebruikte zijn momenteel rond de 200A (JiaBaiDa), maar er zijn ook meerdere gebruikers van bv Daly of JK. Zelf heb ik de beste ervaringen met JBD.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Bob47 »

@ DJSmiley,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Had intussen ook gelezen dat die goedkope cellen B of C rating waren die dan door derde partijen weer op de market gezet worden onder een andere naam.
Ga me verder oriënteren.

Tot zover bedankt !
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Hier iemand die daarom maar afziet van zelfbouw: viewtopic.php?t=8482393&start=21 Maar dan is de vraag weer of PacPow wel een goede accu is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Dat soort accu's is lastig te beoordelen. Eigenlijk moet je die losslopen en zelf testen. Het is een chinese dropshipper. Dat betekend dat garantie niet tot beperkt is (De vraag is of je dat nodig hebt). Support idem.

De bouwkwaliteit kan van alles zijn, er zijn prima goedkope accu's maar ook zat accu's die gewoon in een doosje gekwakt zijn. Technisch werken ze meestal wel, en ook al zou de capaciteit niet gehaald worden dan is een paar Ah nog altijd in verhouding goedkoop.

Zelf vind ik bouwkwaliteit wel van belang, omdat dat indirect ook de veiligheid bepaald van een accu. Een accu vanaf een Chinese verkoper direct op Amazon/Aliexpress/whatever zou daarom niet mijn voorkeur zijn, tenzij het eentje is die te demonteren is. Dan kun je indien nodig bv de BMS vervangen (Garantie kun je vergeten vaak - de kosten van terugsturen zijn duur, of nagenoeg niet te regelen als particulier) en je kan de bouwkwaliteit beoordelen.

Ook hier op het forum zijn meerdere gebruikers die gewoon de gok genomen hebben en, tot nu toe, prima ervaringen hebben. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je verwachtingen en gebruik. Een accu met dunne/slecht aangesloten draden hoeft met 20w aan lampjes geen probleem te zijn, maar als je er 100A+ doorheen laat lopen is het een heel ander verhaal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door LouisHRP »

Je kan complete LiFePO4 accu rechtstreeks bestellen in China bij fabrikant Tewaycell.

The price is including shipping, tax, customs duties... Don't need to pay any other fees !

https://tewaycell.com/collections/lifep ... 3903989817

Voor 1099,- euro is deze kanjer van 300Ah een zeer interessante aanbieding en wegens Chinees nieuwjaar komt nog 10% korting eraf.

Voor wie tijd heeft ... tot 50 dagen levertijd.

Tewaycell heeft ook magazijnen in Polen en Duitsland met technische ondersteuning, maar enkel de losse Prismatic Grade A accucellen zijn daar te bestellen en binnen 1 week leverbaar.

Hieronder 2 interessante Duits filmpjes van zelfbouwer ...

Op te merken dat die zelfbouwer Daly BMS gebruikt die vermoedelijk ook in de bovengenoemde LiFePO4 accu zit. Foto zag ik op hun website bij uitleg over werking BMS.

12V LiFePO4 Akku bauen mit 280 Ah Tewaycell-Hithium-Zellen Teil 1 und 2

https://www.youtube.com/watch?v=MTmim_DCzwg

https://www.youtube.com/watch?v=lSObeNcN6eY
Laatst gewijzigd door LouisHRP op wo 18 jan 2023, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door stobbie »

Ik vind het een boel geld voor een chinees exemplaar waarbij je geen idee hebt wat er in zit..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door LouisHRP »

Inderdaad stobbie :-B

Maar is het vermelden waard.
Vele dingen komen uit China, er komen goede en slechte dingen vandaan.
Er is twijfel en zulke accu's zijn moeilijk te beoordelen zoals DJSmiley reeds aanhaalde.

Het is wachten op filmpje van self-tester o.a. Will Prowse die zo'n accu opent. :shock:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

Bijna dagelijks worden in dit forum nieuwe topics geopend of LiFePO4 accu merk XYZ goede kwaliteit is en of iemand er al ervaringen mee heeft.
Er zijn momenteel zo veel Chinese of in China geproduceerde ‘merken’ die er dagelijks bijkomen op de markt dat hier vanzelfsprekend niet gelijk
een groep mensen ervaring mee heeft, laat staan met echt lange termijn ervaringen rondom LiFePO4 in het algemeen. De materie is nog te nieuw.

Voorheen waren er een paar grote merken accu’s en als die iets nieuws op de markt brachten dan deed hun reputatie automatisch de acquisitie.
Tegenwoordig wordt de potentiële klant verleid met vele merken, aangeboden door vele bedrijven tegen soms erg aantrekkelijke prijzen.
Waar doe je goed aan want alle accu’s zien er op een ander merkje na optisch soms ook nog het zelfde uit en beloven soms wel 5 jaar garantie.

In een accubehuizing zitten de werkelijke LiFePO4 cellen en het BMS, die bepalen naast een bedrijfszekere productie grotendeels de kwaliteit.
Goedkope cellen van dubieuze merken, goede merk cellen die afgekeurd zijn, namaak cellen of oude afgekeurde cellen met nieuwe wikkel, een twijfelachtig merk BMS, of een goede maar verkeerd gedimensioneerde BMS, keurige montage of een bak vol siliconenkit en onveilig afgewerkte bedrading. Allemaal zaken die verstopt zitten onder de keurig dichtgelijmde deksel van de gelikte accu en waar je als klant geen weet van hebt.

Ik denk dat ook nu het oude gezegde gebruikt kan worden dat alleen de zon voor niks opgaat en goedkoop duurkoop is, of op z’n minst kan zijn.
Een te dure Europese accu, of verdacht goedkope Chinese accu zijn misschien de makkelijkste om over te slaan. En kies een goed aankoopkanaal.
Pas erg op met Chinese beloftes want daar zit 20.000km land en zee tussen, ofwel, die zijn evenveel waard als niks. Net als veel keuringsstickers.
Kies een Europees merk wat bijvoorbeeld 5 jaar garantie geeft, een goede service kent en ook bereikbaar is. Dat schept sowieso meer vertrouwen.
Iedereen die z’n gezonde verstand gebruikt en internet toepast voor z’n oneindige bron aan informatie kan zelf al redelijk shiften in het aanbod.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie