Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Voordeel van die Winston set is dat het geen LiFePO4 is maar LiFeYPO4

the main difference between lifepo4 and lifeypo4 is additional Yttrium at the cathode of the lifeypo4 cells to speed up electron transfer especially at cold temperatures. They are the better choice, especially for electric car usage.

Maar ook hier worden al die termen en namen accu's weer eens prachtig door elkaar gebruikt ;-)
Die gele LiFePO4 accu's van GWL zijn anders dan de Winston sets die hier vernoemt worden
Ook LiFePO4 verkoopt GWL
Dus voor de leken onder de lezers, dus wij allemaal, is het opletten geblazen wanneer we iets willen vergelijken/bestellen/echt aankopen.

En dan is het nu wachten tot iemand het nog eens over LFP wil hebben :lol3:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Camper-T schreef:
za 16 okt 2021, 10:18
GWL biedt overigens ook complete LiFePO4 accu’s aan welke zonder BMS zijn uitgevoerd. Zouden dusdanig goed presteren dat dit niet nodig is.
Voor de zoekende lezer, deze dus: https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries- ... html?cur=1

Lithium Yttrium High Power Battery LiFeYPO4 (12V/90Ah) - Original Winston Battery product WB-LP12V90AH (formerly ThunderSky TS-LP12V90AH, Thunder-Sky TS-LP12V90AH) - capacity 90Ah - dimensions 282X155X248 mm
NOTE:
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace. The battery must be managed and operated as a single monolithic 12V block. We do not recommend operation in serial connection. For system with higher voltage 24/36/48V and more, we recommend to use Single cells 90Ah + BMS123Smart
Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
The minimum voltage is 11 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -25°C up to 80°C (discharging)



These batteries are suitable for all traction applications including electric vehicles. Fully complies also for stationary applications - such as energy storage.
Also possible to use for starting internal combustion engines. In the Principles do not require any special electronics for use LP 12V batteries for starting, but it is very important to keep min. and max. voltage, so we recommend using any voltage indication unit, which you will be informed about the current Voltage. This is important especially for frequent starting. We recomend use some simple car Voltmeter.
We offer a indication voltmeter PROM-VOLT
There is no Selfdischarging effect.
Can be recharged at any state of discharge - no memory effect
LiFePO4 is a very safe technology, not spontaneous combustion, does not react with moisture or with oxygen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Atoz schreef:
za 16 okt 2021, 13:23
Die gele LiFePO4 accu's van GWL zijn anders dan de Winston sets die hier vernoemt worden
De sets, die ik bij GWL gekocht heb, zijn geel en LiFeYPO4.

Inderdaad opletten dus :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

tijdens het denken over een grote set lifepo4 accu kwam ik op de compressie van de cellen wat nodig schijnt te zijn voor een langere levensduur, daarbij moet je ze samen drukken met +-12psi (+-200kg), oke lijkt me veel maar hoe ga ik dat doen, ik dacht het volgende, ik maak pakketten van 8 cellen, ik neem 2 platen betonplex van breder dan de cellen en 4 draadstangen net als anderen van jullie, maar hoe kom ik aan die 200 kg die ik bedenk, wel ik heb een smal schuurtje, zet het accupakkettegen de ene muur, en tussen de andere muur en het pakket een personen weegschaal en een autokrik, krik aandraaien tot 150kg(max pers weegschaal), en moeren net handvast draaien, en dan de moeren iets verder aan draaien totdat de weegschaal 50kg minder aanwijst, dan heb ik mi +-200kg
goed gedacht of fout, ik hoor graag op of aanmerkingen
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 dec 2022, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Ik heb wel gelezen opklemmen om vervormen te voorkomen. Maar met 300 kg zou ik bang zijn om ze te beschadigen want 100 procent maat vast zijn ze nou ook weer niet.
Waar heb jij die info vandaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

ik dacht van :https://diysolarforum.com/, kan het alleen zo gauw niet terug vinden, en ook op een duitse site die info gevonden, maar welke??
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Schovie »

Heb je de YouTube van de Offgrid-Garage hierover ook gezien?
Why compression will not extended battery life?
https://youtu.be/OsvPYw6hoHc
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

heb ik gezien maar ondanks dat het voor een stationaire toepassing komt, wil ik eigenwijs zijn en enige druk uitoefenen, en volgens officiele gegevens zou het ongeveer 12psi moeten zijn, ruim 280kg, vind ik ook veel dus doe ik max 200 , en omdat een beetje in de buurt te krijgen dacht ik het op de manier met een personen weegschaal te doen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Je gaat je voorbereiden op de afschaffing van de salderingsregeling?

Zou het niet zo zijn dat je met een momentsleutel kan bepalen met hoeveel kracht de 2 betonplexplaten tegen elkaar aan worden geduwd? Dus eerst een weegschaal tussen de platen en kijken met welk moment je de bouten moet aandraaien om de weegschaal een bepaald gewicht te laten aangeven?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

dat zou ook kunnen, als het een niet lukt proberen we het volgende, thanks voor het meedenken

is inderdaad voor het voorbereiden op komende dingen, een kennis kwam met vragen daarover, en dat triggerde mij, heb nu ook nog een oude ferraris meter en dat zal ook wel een keer over zijn, is toch leuk een heel laag maand bedrag en toch +1200 terug na een jaar, en dat probber ik zo te houden, en denk dus mee en voor twee
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 06 dec 2022, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

Het filmpje (off grid garage) van hierboven relativeert het nut van compressie van de cellen.
Omdat je ook zonder compressie "voldoende" cycli zou over houden.
"Cycle life is not an issue" er is meer dan voldoende.
Daarbij komt ook geen argument "tegen" compressie.
Dus de wetenschap dat compressie het aantal levenscycli heel sterk verhoogd blijft staan.

Bouwtechnisch vraagt het weinig moeite om 2 plankjes en draadstangen te gebruiken in plaats van plakband of plastic spanbandjes. Plakband of slechte bevestigingen gaan eigenlijk niet samen met montage in een voertuig en de daar optredende vibraties en krachten. De beste merken testen componenten tot G6. Zelfs G10 kom je tegen.
Ik ben mijn hele carrière in voertuigen, defecten tegen gekomen, door slechte montage of bevestiging.
Waarom zou je het dan niet doen met die compressie van 280 of 300kgf. Ik zie enkel winst.
Groeten Kampo
roekie
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door roekie »

Ik heb mijn setje CATL cellen wel ingeklemd met twee plaatjes multiplex en 4 draadeinden. die heb ik met een SOC van minder dan 50% zo vast geklemd dat ze net aan vastzitten als ik het pakketje optil , zou ik de draadeinden 2 slagen los draaien, kan ik er een cel tussen uit peuteren.. dus ingeklemd maar niet meer dan dat.. dat advies heb ik meermalen gelezen op o.a. het solarforum van Will Prowse. voelt goed voor wat dat waard is........ :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

gezien ook de enorme gevaarlijke energie inhoud van lifepo4, denk ik ook: doe het goed en liefst nog wat beter, al is het voor een stationaire toepassing zonder trillingen en schokken (als we tenminste geen aardbevingen krijgen in de beemster :-B )

(gevaarlijke energie inhoud want bij b.v. bij een niet geheel vreemde inwendige weerstand bij lifepo4 van 0,1 milliohm en een cel voltage van 3,5 volt krijg je bij een kortsluiting tussen de polen al te maken met 35.000 ampere !!!!!) wet van ohm I = V gedeeld door R, amp is volt gedeeld door weerstand
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

@Kroppie
Waarom zou je een 24V thuisinstallatie bouwen en geen 48V ?
Ik kwam zopas een prototype thuisinstallatie tegen waar ze zelfs naar >500V DC over gaan.
Volgens mij is dat de toekomst. bv 10 stuks Pylontech accu's in een 19" rack.

De eerste 48V campers komen op de markt.
Alles aan boord op 230V via de inverter.

https://www.safiery.com/mega-240v-power-RV-48V-lithium

Kan je verbruikers kopen die op 48V draaien ?
Tja 48V waterpompjes en LED verlichting bestaan nog niet.
Alhoewel...ik kwam al een 48V DC grill kookplaat tegen en een paar 48V DC airco's.

https://www.cookwithkenyon.com/shop/vdc-portable-grill/

https://www.solar-air-conditioner.com/i ... ioner.html

https://integrelsolutions.com/general-n ... nditioner/

Met inductie kookplaten op 48V zijn ze ook bezig.
Een interessant artikel over de werking van inductie kookplaten:

https://www.electronicsforu.com/resourc ... -working/2
Groeten Kampo
Plaats reactie