Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
ik ben nu aan het denken vanwege de vraag van een kennis van mij die heeft 32 cellen en wil een 24 volt installatie (waarom 24 volt doet er nu niet toe), wel dan denk ik na over een 24 volt installatie, als ik voor een installatie voor mezelf ga denken dan heb ik dan misschien ook een ander voltage in gedachten, eerst dit maar eens goed uitvoeren, en ervaring opbouwen met de grote prismatische cellen, de ervaring is nu alleen nog met kleine 18650 cellen in b.v. fietsaccu,s, en wat ik tot nu toe geleerd heb zijn die grote blokken toch heel wat anders, (alleen het gewicht al +-5kg per stuk )
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
in een duitse youtube filmpje werden 8 cellen samen geperst met 4 draadstangen m8 en multiplex 18mm tegen de cellen daarop 2 stalen strippen van 30x6mm en met grote onderlegringen en gewone geen borgmoeren werd met een nm van +- 4,5 Nm en kracht bereikt van 285kgjan- schreef: ↑ma 05 dec 2022, 21:13
Zou het niet zo zijn dat je met een momentsleutel kan bepalen met hoeveel kracht de 2 betonplexplaten tegen elkaar aan worden geduwd? Dus eerst een weegschaal tussen de platen en kijken met welk moment je de bouten moet aandraaien om de weegschaal een bepaald gewicht te laten aangeven?
https://www.youtube.com/watch?v=A2NFoHKHs6c&t=3s
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@Jos
Tussen de elementen een extra plaatje isolatie plaatsen is aangewezen.
Zelf gebruikte ik daar Ikea materiaal voor :viewtopic.php?p=2002567&hilit=Ikea#p2002567
Nadeel van tips op dit forum is dat ze die dan later gaan commercialiseren.
Kun je de draadstangen met gelijke kracht aandraaien? Zul jij wel aan gedacht hebben.
Zelf heb ik ervaring met twee parallelle 12 V 200 Ah lifepo4 systemen met elk een Overkill BMS
En ik ga echt eens de bekabeling op de mm nakijken, maar ik zie de gekste dingen gebeuren als die twee aan staan.
Nu staan ze altijd alle twee constant aan en heb ik wel ook twee displays gestuurd door de BMS-en via twee arduino's.
Zodoende zie ik in 1 oogopslag de status van de cellen, capaciteit, temperatuur, stroomverbruik (negatief is ontladen, positief is laden)
En zoals reeds geschreven: ik zie geen identiek ontladings en laad patroon.
En om het nog leuker te maken... Geeft de smartshunt regelmatig een iets afwijkende capaciteit aan tov de uitgelezen bms-en.
Die arduino's en software zijn zelf gemaakt, maar mocht JIJ er iets aan hebben wil ik die jou zelfs geprogrammeerd bezorgen.
Moet JIJ ze enkel in het BMS inpluggen.
Tussen de elementen een extra plaatje isolatie plaatsen is aangewezen.
Zelf gebruikte ik daar Ikea materiaal voor :viewtopic.php?p=2002567&hilit=Ikea#p2002567
Nadeel van tips op dit forum is dat ze die dan later gaan commercialiseren.
Kun je de draadstangen met gelijke kracht aandraaien? Zul jij wel aan gedacht hebben.
Zelf heb ik ervaring met twee parallelle 12 V 200 Ah lifepo4 systemen met elk een Overkill BMS
En ik ga echt eens de bekabeling op de mm nakijken, maar ik zie de gekste dingen gebeuren als die twee aan staan.
Nu staan ze altijd alle twee constant aan en heb ik wel ook twee displays gestuurd door de BMS-en via twee arduino's.
Zodoende zie ik in 1 oogopslag de status van de cellen, capaciteit, temperatuur, stroomverbruik (negatief is ontladen, positief is laden)
En zoals reeds geschreven: ik zie geen identiek ontladings en laad patroon.
En om het nog leuker te maken... Geeft de smartshunt regelmatig een iets afwijkende capaciteit aan tov de uitgelezen bms-en.
Die arduino's en software zijn zelf gemaakt, maar mocht JIJ er iets aan hebben wil ik die jou zelfs geprogrammeerd bezorgen.
Moet JIJ ze enkel in het BMS inpluggen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
ik heb nog veel resten printplaat liggen die wil ik er tussen doen, en voor het gelijke aantrekken heb ik een moment sleuteltje van 2-20 Nm, dus dat moet lukken, gebruik ik ook voor de boutjes van de busbars die moeten op 6-7Nm
maar het zijn nog allemaal bedenksels om tot een goed geheel te komen, ik denk dat het 2 pakketten van 24 volt worden elk met een eigen bms en die dan parallel
maar het zijn nog allemaal bedenksels om tot een goed geheel te komen, ik denk dat het 2 pakketten van 24 volt worden elk met een eigen bms en die dan parallel
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Een voordeel van compressie van de cellen is dat de busbars minder worden belast. En dat is voor mij belangrijker dan de levensduur van de cellen. Of je moet flexible verbindingen tussen de cellen gebruiken, de cellen met een korten tussenruimte plaatsen of compressie icm met korte vaste verbindingen tussen de cellen.
Leuk Jos dat je ook aan heb bouwen bent, Dan hebben we zometeen 3 ESS systemen in de beemster. Ik ben er 1 voor mijn ouders en mezelf aan het maken op basis van 64x eve 280K cellen. Die zijn nog onderweg met de pakjesboot vanuit China. En idd hopen dat we geen aardbeving krijgen in de beemster door de gaswinning van het middelie veld. 15 jaar geleden heeft het al een beetje geschudt rondom Alkmaar door mijn toenmalige werkgever BP.
Leuk Jos dat je ook aan heb bouwen bent, Dan hebben we zometeen 3 ESS systemen in de beemster. Ik ben er 1 voor mijn ouders en mezelf aan het maken op basis van 64x eve 280K cellen. Die zijn nog onderweg met de pakjesboot vanuit China. En idd hopen dat we geen aardbeving krijgen in de beemster door de gaswinning van het middelie veld. 15 jaar geleden heeft het al een beetje geschudt rondom Alkmaar door mijn toenmalige werkgever BP.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
leuk te horen, ik ben nu e.e.a. aan het uitzoeken voor iemand die mij vroeg, en ondertussen ervaringen verzamelen voor mezelf, leuke hobby interessant en leerzaam dit
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ongeveer 5 Nm lijkt me op het gevoel weinig voor 280kg.
Zouden de manier van aandraaien, het buigen van de latten of de verdeling over het oppervlak van de betonplex een verschil kunnen uitmaken ?
Misschien is het beter om 6 draadstangen te gebruiken ipv 4 ?
Ik probeer zo een 300kg situatie te vinden die vergelijkbaar zou kunnen zijn.
Als een gewicht van 300kg, zoals bv een kolomboormachine op de vloer staat, dan kan ik die niet zomaar verplaatsen door eventjes te duwen. Met 2 man gaat het wel.
Als je de accu cellen nog met lichte inspanning, met de hand kan doen bewegen dan zal het geen 300kg zijn. Maar die glijden misschien beter.
Zouden de manier van aandraaien, het buigen van de latten of de verdeling over het oppervlak van de betonplex een verschil kunnen uitmaken ?
Misschien is het beter om 6 draadstangen te gebruiken ipv 4 ?
Ik probeer zo een 300kg situatie te vinden die vergelijkbaar zou kunnen zijn.
Als een gewicht van 300kg, zoals bv een kolomboormachine op de vloer staat, dan kan ik die niet zomaar verplaatsen door eventjes te duwen. Met 2 man gaat het wel.
Als je de accu cellen nog met lichte inspanning, met de hand kan doen bewegen dan zal het geen 300kg zijn. Maar die glijden misschien beter.
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
ik heb bij action a 6,95 euro een elektronische personen weegschaal gekocht en ga met wat hout, autokrik, en draadstangen beetje experimenteren, oefening baart kunst
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ja dat zou ik ook doen.
Heb meer vertrouwen in een eigen proefopstelling als in een filmpje.
Die man had geen goede momentsleutel voor 5Nm.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Filmpje hoeft niet
Heb meer vertrouwen in een eigen proefopstelling als in een filmpje.
Die man had geen goede momentsleutel voor 5Nm.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Filmpje hoeft niet
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
bij mij zal een filmpje niet eens gaan, ik kan praktisch met de handen heel veel ,maar op de computer wat schrijven en lezen is het wel zo,n beetje, meer snap ik niet, laat ik daarom aan anderen over, die bij mij met andere problemen komen, geef mij maar een kromme krukas vind ik veel leuker.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Er zijn veel variable die uiteindelijk de trekkracht bepalen in het draaiend. Denk aan of er vet word gebruikt of niet, zelfborgende moeren. Daarom hebben veel zelfbouwers van pakketten gekozen om veren te plaatsen. Deze geven een nauwkeurige trekkracht aan de hand van hoeveel ze worden ingedrukt en meer constant over tijd door temperatuur veranderingen.
Op het Solar DIY forum staat een avondje leesvoer over het topic. Ik ben pas op pagina 5 maar wil ook voor de oplossing met draad einde en veren gaan.
https://diysolarforum.com/threads/comp ... 827/page-5
Op het Solar DIY forum staat een avondje leesvoer over het topic. Ik ben pas op pagina 5 maar wil ook voor de oplossing met draad einde en veren gaan.
https://diysolarforum.com/threads/comp ... 827/page-5
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Nieuw projectje. LiFePO4, 240 Ah
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Leuke animatie!
Ben even benieuwd naar de behuizing. Zelf gefreesd, gezaagd enz?
Ben even benieuwd naar de behuizing. Zelf gefreesd, gezaagd enz?
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dank je. Inderdaad zelf op maat gemaakt en bedacht.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6