Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb 1-2 jaar geleden ook een Lifepo4 accu gemaakt. 8 cellen van 310Ah. Samengevoegd tot een 12 volt battery met dus 620Ah. Heb ook met m8 draadeinden de boel gefixeerd. Heb het op gevoel gedaan. Ik zag dat als de cellen bijna leeg zijn de cel exact een rechthoek was. Als de cellen vol zijn dan staan ze best bol. Heb toen alle cellen weer voor 80-90% ontladen. Toen de boel gefixeerd. De moeren op de draadeinden een slag vast gedraaid. Toen de accu weer opgeladen. Zit nu goed strak. Hoop alleenniet te strak. Maar tot nu toe doet de accu het prima. Zou dus niet weten hoeveel Nm ze vast zitten. Immers bij 30% vol zitten ze natuurlijk veel losser dan dat de accu helemaal vol is. We gaan het de komende jaren mee maken. Natuurlijk wel pvc vellen tussen de cellen voor eventuele lekstromen. Wat ik net zo belangrijk vond als fixeren is de cellen aan de bovenkant ook vergrendelen zodat de cellen niet omhoog kunnen mocht je over een zeer hobelige weg rijden.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Het lijkt er op dat je ze in de lengte onder druk hebt gezet. Had dat niet in de breedte gemoeten?
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@Albertrietjens
Mooi gedaan !
Waarom een nieuw projectje ?
Zie ik dat je de cellen niet vastmaakt?
Mooi gedaan !
Waarom een nieuw projectje ?
Zie ik dat je de cellen niet vastmaakt?
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
slecht gekeken, zitten in de breedte
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 09 jan 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Al enkele weken heb ik problemen bij het uitlezen van de BMS gegevens.
Betreft een QUCC BMS, deze werkt perfect, maar op de XiaoXiang app zijn alle gegevens foutief.
Ik heb alle verbindingen losgekoppeld en terug gezet in de veronderstellingen van een slechte verbinding, ook alle parameters nagezien, maar niets helpt.
Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met dit probleem?
Willy.
Betreft een QUCC BMS, deze werkt perfect, maar op de XiaoXiang app zijn alle gegevens foutief.
Ik heb alle verbindingen losgekoppeld en terug gezet in de veronderstellingen van een slechte verbinding, ook alle parameters nagezien, maar niets helpt.
Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met dit probleem?
Willy.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Wat is er foutief?
De QUCC BMSsen zijn bij mijn weten gewoon JiaBaiDa BMSsen en die staan prima bekend. Ik heb er tot nu toe 2 defect gehad, waarvan 1 fout was aangesloten door de gebruiker, terwijl ik er inmiddels wel een stuk of 50+ gehad heb (varieerend van de 100A tot de 300A versies). Alleen de relais-versies heb ik nooit gehad.
Wat zijn je settings? Ik heb er ooit eentje gehad die om een of andere wazige reden op Li-ion ingesteld was, maar dat was zo gefixed
De QUCC BMSsen zijn bij mijn weten gewoon JiaBaiDa BMSsen en die staan prima bekend. Ik heb er tot nu toe 2 defect gehad, waarvan 1 fout was aangesloten door de gebruiker, terwijl ik er inmiddels wel een stuk of 50+ gehad heb (varieerend van de 100A tot de 300A versies). Alleen de relais-versies heb ik nooit gehad.
Wat zijn je settings? Ik heb er ooit eentje gehad die om een of andere wazige reden op Li-ion ingesteld was, maar dat was zo gefixed
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@ Kampo thanks. Nieuw projectje voor een vriend met een zelfbouw camper. Mijn 90Ah is nog steeds voldoende voor mij . De cellen zijn gefixeerd en compressed op een "speciale" manier. De vakken zijn sowieso exact op maat, wat al extra druk veroorzaakte na het verven. Maar de schotjes aan de korte kant zijn smaller dan de breedte van twee cellen zodat bij het aandraaien van het grote tussenschot de cellen geklemd, c.q. compressed, worden. Bijgevoegde foto's laat dat stapje wat duidelijker zien.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
De celcompressie zal ongetwijfeld bijdragen aan de levensduur van de accu maar hoe zit het dan met de vele commerciele merken accu's waar de cellen vaak alleen tot een pakket gebundeld zijn met een paar wikkels glasvezel versterkt tape? Of metalen accupacks waar de cellen vaak alleen in de dunne metalen behuizing en hooguit een ingelast dun metalen schot zijn geklemt? Is dit een geval kostenbesparing vanuit commercieel oogpunt?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
de levensduur van die goedkopere dingen zal de leverancier echt niet interesseren, ik denk zelfs dat de accu,s langer hun dienst zullen doen dan dat die leverancier accu,s zal leveren
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Laat ik het dan zo formuleren: Ik had verwacht dat je ze onder druk moet zetten aan de kant waar de cel het grootste oppervlak heeft. En dat doet die M8 draad nu niet.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Hier de ideale plaats om wat LFP foto's toe te voegen.
Over de jaren heb ik aardig wat leuke foto's kunnen maken
De lange accu's zijn 24V versies.
Waar de schade foto's vandaan komen weet ik niet meer maar het geeft je een idee van de hoeveelheid energie die kan vrijkomen als het mis gaat...
Over de jaren heb ik aardig wat leuke foto's kunnen maken
De lange accu's zijn 24V versies.
Waar de schade foto's vandaan komen weet ik niet meer maar het geeft je een idee van de hoeveelheid energie die kan vrijkomen als het mis gaat...
Groeten Kampo
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik snap je vraag niet "met op druk gezet" Dit was de opstelling toen ik de cellen heb lopen balanceren en waar ik de capaciteitstest heb uitgevoerd.
Daarna is de definitieve accubak pas gemaakt. Als je cellen binnen krijgt zijn ze meestal rond de 50% opgeladen. Comprimeren is denk ik niet echt nodig voor een camper omdat je camper vaak al eerder aan vervanging toe is dan de accu. Deze accu overleeft mij wel. Ik heb ze gecomprimeerd omdat ik bang ben dat als je het niet doet de accupolen te veel op hun klote krijgen door het telkens hol en bol worden van de accu. Ik denk dat de accupolen met het m6 boutje op den duur mss metaalmoeheid krijgt en slecht contact gaat maken of erger nog gaat afbreken. En mss beschadig je de accu aan de binnenkant ook wel. Maar dat is mijn theorie. Mss zit ik er wel naast.