Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door L4H3 »

Ik heb 1-2 jaar geleden ook een Lifepo4 accu gemaakt. 8 cellen van 310Ah. Samengevoegd tot een 12 volt battery met dus 620Ah. Heb ook met m8 draadeinden de boel gefixeerd. Heb het op gevoel gedaan. Ik zag dat als de cellen bijna leeg zijn de cel exact een rechthoek was. Als de cellen vol zijn dan staan ze best bol. Heb toen alle cellen weer voor 80-90% ontladen. Toen de boel gefixeerd. De moeren op de draadeinden een slag vast gedraaid. Toen de accu weer opgeladen. Zit nu goed strak. Hoop alleenniet te strak. Maar tot nu toe doet de accu het prima. Zou dus niet weten hoeveel Nm ze vast zitten. Immers bij 30% vol zitten ze natuurlijk veel losser dan dat de accu helemaal vol is. We gaan het de komende jaren mee maken. Natuurlijk wel pvc vellen tussen de cellen voor eventuele lekstromen. Wat ik net zo belangrijk vond als fixeren is de cellen aan de bovenkant ook vergrendelen zodat de cellen niet omhoog kunnen mocht je over een zeer hobelige weg rijden.

Afbeelding
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Het lijkt er op dat je ze in de lengte onder druk hebt gezet. Had dat niet in de breedte gemoeten?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

@Albertrietjens
Mooi gedaan !
Waarom een nieuw projectje ?
Zie ik dat je de cellen niet vastmaakt?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door L4H3 »

jan- schreef:
ma 09 jan 2023, 14:04
Het lijkt er op dat je ze in de lengte onder druk hebt gezet. Had dat niet in de breedte gemoeten?
In die groene tuinslang zit het m8 draadeind
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

slecht gekeken, zitten in de breedte
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 09 jan 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door CaradoT135 »

8cellen.jpg
8cellen.jpg (93.06 KiB) 544 keer bekeken
Hoe zijn deze dan op druk gezet?
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door mbu745 »

Al enkele weken heb ik problemen bij het uitlezen van de BMS gegevens.
Betreft een QUCC BMS, deze werkt perfect, maar op de XiaoXiang app zijn alle gegevens foutief.
Ik heb alle verbindingen losgekoppeld en terug gezet in de veronderstellingen van een slechte verbinding, ook alle parameters nagezien, maar niets helpt.
Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met dit probleem?
Willy.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Wat is er foutief?

De QUCC BMSsen zijn bij mijn weten gewoon JiaBaiDa BMSsen en die staan prima bekend. Ik heb er tot nu toe 2 defect gehad, waarvan 1 fout was aangesloten door de gebruiker, terwijl ik er inmiddels wel een stuk of 50+ gehad heb (varieerend van de 100A tot de 300A versies). Alleen de relais-versies heb ik nooit gehad.
Wat zijn je settings? Ik heb er ooit eentje gehad die om een of andere wazige reden op Li-ion ingesteld was, maar dat was zo gefixed
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

kampo schreef:
ma 09 jan 2023, 15:41
@Albertrietjens
Mooi gedaan !
Waarom een nieuw projectje ?
Zie ik dat je de cellen niet vastmaakt?
@ Kampo thanks. Nieuw projectje voor een vriend met een zelfbouw camper. Mijn 90Ah is nog steeds voldoende voor mij :-B. De cellen zijn gefixeerd en compressed op een "speciale" manier. De vakken zijn sowieso exact op maat, wat al extra druk veroorzaakte na het verven. Maar de schotjes aan de korte kant zijn smaller dan de breedte van twee cellen zodat bij het aandraaien van het grote tussenschot de cellen geklemd, c.q. compressed, worden. Bijgevoegde foto's laat dat stapje wat duidelijker zien.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

De celcompressie zal ongetwijfeld bijdragen aan de levensduur van de accu maar hoe zit het dan met de vele commerciele merken accu's waar de cellen vaak alleen tot een pakket gebundeld zijn met een paar wikkels glasvezel versterkt tape? Of metalen accupacks waar de cellen vaak alleen in de dunne metalen behuizing en hooguit een ingelast dun metalen schot zijn geklemt? Is dit een geval kostenbesparing vanuit commercieel oogpunt?

Afbeelding

Afbeelding
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

de levensduur van die goedkopere dingen zal de leverancier echt niet interesseren, ik denk zelfs dat de accu,s langer hun dienst zullen doen dan dat die leverancier accu,s zal leveren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

L4H3 schreef:
ma 09 jan 2023, 18:27
jan- schreef:
ma 09 jan 2023, 14:04
Het lijkt er op dat je ze in de lengte onder druk hebt gezet. Had dat niet in de breedte gemoeten?
In die groene tuinslang zit het m8 draadeind
Laat ik het dan zo formuleren: Ik had verwacht dat je ze onder druk moet zetten aan de kant waar de cel het grootste oppervlak heeft. En dat doet die M8 draad nu niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

Hier de ideale plaats om wat LFP foto's toe te voegen.
Over de jaren heb ik aardig wat leuke foto's kunnen maken :-B
De lange accu's zijn 24V versies.

Waar de schade foto's vandaan komen weet ik niet meer :yawn: maar het geeft je een idee van de hoeveelheid energie die kan vrijkomen als het mis gaat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door L4H3 »

CaradoT135 schreef:
ma 09 jan 2023, 19:06
8cellen.jpg

Hoe zijn deze dan op druk gezet?
Ik snap je vraag niet "met op druk gezet" Dit was de opstelling toen ik de cellen heb lopen balanceren en waar ik de capaciteitstest heb uitgevoerd.
Daarna is de definitieve accubak pas gemaakt. Als je cellen binnen krijgt zijn ze meestal rond de 50% opgeladen. Comprimeren is denk ik niet echt nodig voor een camper omdat je camper vaak al eerder aan vervanging toe is dan de accu. Deze accu overleeft mij wel. Ik heb ze gecomprimeerd omdat ik bang ben dat als je het niet doet de accupolen te veel op hun klote krijgen door het telkens hol en bol worden van de accu. Ik denk dat de accupolen met het m6 boutje op den duur mss metaalmoeheid krijgt en slecht contact gaat maken of erger nog gaat afbreken. En mss beschadig je de accu aan de binnenkant ook wel. Maar dat is mijn theorie. Mss zit ik er wel naast.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie