Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DANI2020
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 20:21

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door DANI2020 »

Wederom dank voor de tijd en moeite die jullie hebben genomen om ons te adviseren (Atoz, Camper T, DJSmile). Waarderen we enorm.

Een 200AH accu gaat volgens ons niet passen. In ieder geval niet onder de stoelen. We kunnen wel dit type kwijt: https://stroomwinkel.nl/victron-agm-acc ... nsert.html, maar dan onder een bank 40cm achter de bestuurdersstoel. Daardoor wordt het kabelwerk een meter langer (ook vanaf de regelaar van het zonnepaneel) en we vermoeden dat dat niet gunstig is...

We zitten inmiddels in Rome en hebben hier een camperbedrijf (met Engels sprekende medewerkers) gevonden, die morgen twee van deze https://ikwilum.nl/nds-greenpower-servi ... p-120.html AGM 120ah accus kunnen installeren (prijs excl montage €240,- per stuk). Dit lijkt ons een goede deal / keuze. We krijgen dan 240Ah, ipv de huidige 100Ah, waarmee wij na besparing van ons verbruik i.c.m. het paneel van 175w wel 2/3 dagen los moeten kunnen staan.

Mochten jullie het absoluut oneens zijn met deze keuze horen we het graag :-B

Eén losse accu van hetzelfde type erbij plaatsen willen we toch niet doen, omdat we vermoeden dat de huidige accu in korte tijd al flink leeg getrokken is.

We hebben alle lampen al vervangen voor LED, maar we vinden het licht toch nog iets te fel ivm halogeen. We willen dus ook een centrale dimmer laten installeren. In dat geval begrijpen wij dus dat een PWM een goede keuze is? Het gaat dus niet om (verdere) besparing maar om wat minder fel licht.

V.w.b. onze 1000W gemodificeerde sinus omvormer: we hebben naast de espresso besloten ook de electrische steps niet te gebruiken / op te laden als we los staan. Dat is een kleine concessie voor ons. Resteert het opladen van onze telefoons, laptops en batterijen van een drone. Van wat wij aan ervaringen hierover lezen op dit forum, zou dat wel moeten kunnen. Wij kunnen alleen niet terug vinden of het gebruik van een omvormer met gemodificeerde sinus ook problemen opleverd voor de levensduur van de accu(s). In dat geval is de aanschaf van een nieuwe omvormer (nr 3 in twee maanden) misschien wel echt nodig.

Nog een vraagje: bij de installatie van de twee accus gaan we aangeven dat ze paralel geschakeld moeten worden, en niet in serie. Het lijkt me dat de installateur dit ook wel weet. Is er verder nog iets dat belangrijk is om morgen te benoemen?

Grazie mille! :thumbup:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door travelscout »

AGM's als huishoudaccu zijn super maar....

Onzinnig als je niet met een grote stroom kunt laden (voor een 240Ah AGM minstens 80A maar vaak aanzienlijk meer afhankelijk van het merk).
Daarnaast zul je goed rekening moeten houden met specifieke laadprocessen, anders worden ze nooit ouder dan een paar jaar (vooral overladen!).

Er zijn gewone loodaccu's die vwb overige eigenschappen vergelijkbaar zijn maar 1/3 minder kosten.
Zoals die met EFB techniek.
Geen glasvlies mechanische scheiding tussen dunne platen maar een opgedampte mechanische scheidingslaag op vaak iets minder dunne platen.

Dus....
Paul.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door JoopBrekken »

Dani: De blokvorm van je huidige omvormer geeft geen schade aan je nieuwe accu,s.
AGM accu,s zijn wel gevoelig voor een laadstroom die niet goed afgevlakt is.
En voor de installatie: laat de accu,s kruislinks aansluiten, de + op de eene accu en de - op de andere zodat ze gelijk belast worden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door veetee »

Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden... je kunt wel grotere accu’s plaatsen, maar ze moeten ook opgeladen worden, dus genoeg solarcapaciteit, of meer rijden, of frequenter aan de walstroom.

Ik had één 95 Ah AGM accu, wel 300 Wp op het dak liggen, en hoefde nooit aan de walstroom met normaal gebruik van waterpomp, ledverlichting, sat-tv en opladers voor 2 telefoons en twee tablets (koeling en verwarming op gas). Rond de koffie s’ochtends (‘s zomers dus genoeg zon) zat de hh accu al weer vol.

Kijk nog eens goed naar je verbruik, heb je geen sluipverbruiker(s), en zeer aan te raden maak een energiebalans, dus echt exact opschrijven van alle verbruikers wat ze verbruiken (in A) en hoelang (in uren) ze aanstaan per 24 uur. Dan weet je hoeveel Ah (amp x uur) je in die 24 uur verbruikt, en hoeveel % dat is van je beschikbare accucapaciteit, en of je dat ook weer op tijd kunt bijladen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door JoopBrekken »

Vwb sluipverbruik: vergeet niet de omvormer helemaal uit te zetten bij nietgebruik.
DANI2020
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 20:21

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door DANI2020 »

travelscout schreef:
zo 04 okt 2020, 16:23
AGM's als huishoudaccu zijn super maar....

Onzinnig als je niet met een grote stroom kunt laden (voor een 240Ah AGM minstens 80A maar vaak aanzienlijk meer afhankelijk van het merk).
Daarnaast zul je goed rekening moeten houden met specifieke laadprocessen, anders worden ze nooit ouder dan een paar jaar (vooral overladen!).

Er zijn gewone loodaccu's die vwb overige eigenschappen vergelijkbaar zijn maar 1/3 minder kosten.
Zoals die met EFB techniek.
Geen glasvlies mechanische scheiding tussen dunne platen maar een opgedampte mechanische scheidingslaag op vaak iets minder dunne platen.

Dus....
Beste travelscout,

Wat bedoel je precies met minstens 80A nodig?

EDIT: nevermind, snap hem al. Als we op een camping aan de walstroom staan met 6A laden we dus de accus met 6A per uur op... toch? :)
Laatst gewijzigd door DANI2020 op zo 04 okt 2020, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DANI2020
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 20:21

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door DANI2020 »

veetee schreef:
zo 04 okt 2020, 16:49
Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden... je kunt wel grotere accu’s plaatsen, maar ze moeten ook opgeladen worden, dus genoeg solarcapaciteit, of meer rijden, of frequenter aan de walstroom.

Ik had één 95 Ah AGM accu, wel 300 Wp op het dak liggen, en hoefde nooit aan de walstroom met normaal gebruik van waterpomp, ledverlichting, sat-tv en opladers voor 2 telefoons en twee tablets (koeling en verwarming op gas). Rond de koffie s’ochtends (‘s zomers dus genoeg zon) zat de hh accu al weer vol.

Kijk nog eens goed naar je verbruik, heb je geen sluipverbruiker(s), en zeer aan te raden maak een energiebalans, dus echt exact opschrijven van alle verbruikers wat ze verbruiken (in A) en hoelang (in uren) ze aanstaan per 24 uur. Dan weet je hoeveel Ah (amp x uur) je in die 24 uur verbruikt, en hoeveel % dat is van je beschikbare accucapaciteit, en of je dat ook weer op tijd kunt bijladen.
Dank, heel blij met deze op inbreng. We hadden dit al berekend, maar hebben het nog eens kritisch bekeken en denken eigenlijk door wat handigheden (o.a. powerbank voor telefoons die we opladen als we vast staan) wel onder de 50AH te moeten kunnen blijven.

Tel daarbij op de andere berichten van boven en we geloven dat het dan toch weinig zin heeft om twee 120AH accus neer te leggen.

Wij laten morgen gewoon één 120AH batterij inbouwen en gaan aan ons verbruik (zijn we al flink mee bezig) werken. Dan moeten we vast ook wel 2 dagen los kunnen staan.
Laatst gewijzigd door DANI2020 op zo 04 okt 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door Atoz »

Ik val in herhaling

koop je een kleine sinus omvormer van max 300 Watt
Die heeft een lager verlies, heeft de juiste sinus en het is totaal onzinnig om die grote blokjes omvormer te blijven gebruiken om een gsm, tablet of drone op te laden.
Vergeet die nieuwe omvormer ook niet af te zetten en leer (!) Om het laden te groeperen.
Liefst nog als de accu's vol zijn en de zon nog schijnt.

Een dimmer zou je kunnen overwegen, maar evengoed kun je andere lampjes plaatsen.
Ik weet het, nog eens:)

Al heb ik dan zelf AGM, het is geen zaligmakende oplossing, vergeet het dat je die dan wel eindeloos mag leeg 'trekken'.
Twee LZ 's zijn goedkoper en evengoed bruikbaar.
Vooral omdat Julie waarschijnlijk ook de Huishoudaccu aan de autoaccu koppelen tijdens het rijden.
Beide accu types hebben een andere laadspanning en een andere laadcurve.

Vergeet ook niet om de instellingen van je zonnepaneel lader aan te passen aan het nieuwe accu type. Minstens na te kijken

Technici zijn rare vervelende mensen, zou je ondertussen al moeten weten ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

DANI2020, met minstens 80 A nodig zal Travelscout de laadstroom voor 2 x 230Ah agm accu,s bedoelen, voor een optimale lading van accu,s word een laadstroom aanbevolen van 10-20% van de capaciteit, om een goede lading in aanvaardbare tijd te krijgen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door veetee »

DANI2020 schreef:
zo 04 okt 2020, 18:05
Dank, dit hebben we precies zo gedaan en we komen op 75Ah. Dus met verlies van 50% dus minimaal 150ah nodig leek ons..
Ik zie het (in een van je eerdere antwoorden), maar ik heb toch twijfels bij jouw cijfers, zoals anderen ook al aangaven. Bijvoorbeeld je waterpomp, 56 Wh, zo’n pomp trekt 5A (en dan moet het al een drukpomp zijn, een dompelpompje verbruikt 1.5A), dan zou die meer dan 1 uur per dag aan staan? Zo ook bij de andere getallen: bij bijvoorbeeld je laptopvoeding staat er op wat die maximaal verbruikt, maar het werkelijke verbruik is geheel afhankelijk van de staat (van ontlading) van je laptopaccu op dat moment.
Kortom, het zou kunnen, maar ik vind 75 Ah verbruik voor die de dingen die j́ij noemt best veel...

Edit: ik zie dat je je eigen bericht al gewijzigd hebt terwijl ik dit schreef. Ik ben benieuwd, bekijk je berekeningen nog eens kritisch, laat de omvormer, steps en nespresso weg en je moet een heel eind komen. :wink:
DANI2020
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 20:21

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door DANI2020 »

Atoz schreef:
zo 04 okt 2020, 18:14
Ik val in herhaling

koop je een kleine sinus omvormer van max 300 Watt
Die heeft een lager verlies, heeft de juiste sinus en het is totaal onzinnig om die grote blokjes omvormer te blijven gebruiken om een gsm, tablet of drone op te laden.
Vergeet die nieuwe omvormer ook niet af te zetten en leer (!) Om het laden te groeperen.
Liefst nog als de accu's vol zijn en de zon nog schijnt.

Een dimmer zou je kunnen overwegen, maar evengoed kun je andere lampjes plaatsen.
Ik weet het, nog eens:)

Al heb ik dan zelf AGM, het is geen zaligmakende oplossing, vergeet het dat je die dan wel eindeloos mag leeg 'trekken'.
Twee LZ 's zijn goedkoper en evengoed bruikbaar.
Vooral omdat Julie waarschijnlijk ook de Huishoudaccu aan de autoaccu koppelen tijdens het rijden.
Beide accu types hebben een andere laadspanning en een andere laadcurve.

Vergeet ook niet om de instellingen van je zonnepaneel lader aan te passen aan het nieuwe accu type. Minstens na te kijken

Technici zijn rare vervelende mensen, zou je ondertussen al moeten weten ;-)
Dank!! Nu we minder gaan laden als we los staan, is 1000W omvormer inderdaad niet meer nodig. Eigenlijk wel een goed idee om dan gewoon voor een (goedkope) pure sinus van 300W te gaan.

Ook goed om te weten van AGM en een zeer goede tip van het aanpassen van de zonnepaneel lader. Super!!

Technici zijn interessante mensen ja :lol:
DANI2020
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 20:21

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door DANI2020 »

veetee schreef:
zo 04 okt 2020, 18:29
DANI2020 schreef:
zo 04 okt 2020, 18:05
Dank, dit hebben we precies zo gedaan en we komen op 75Ah. Dus met verlies van 50% dus minimaal 150ah nodig leek ons..
Ik zie het (in een van je eerdere antwoorden), maar ik heb toch twijfels bij jouw cijfers, zoals anderen ook al aangaven. Bijvoorbeeld je waterpomp, 56 Wh, zo’n pomp trekt 5A (en dan moet het al een drukpomp zijn, een dompelpompje verbruikt 1.5A), dan zou die meer dan 1 uur per dag aan staan? Zo ook bij de andere getallen: bij bijvoorbeeld je laptopvoeding staat er op wat die maximaal verbruikt, maar het werkelijke verbruik is geheel afhankelijk van de staat (van ontlading) van je laptopaccu op dat moment.
Kortom, het zou kunnen, maar ik vind 75 Ah verbruik voor die de dingen die j́ij noemt best veel...

Edit: ik zie dat je je eigen bericht al gewijzigd hebt terwijl ik dit schreef. Ik ben benieuwd, bekijk je berekeningen nog eens kritisch, laat de omvormer, steps en nespresso weg en je moet een heel eind komen. :wink:
Een uur waterpomp is wat overdreven ja :). We hebben alles op maximaal gezet, maar goed om te beseffen dat het dus eerder mee dan tegen kan vallen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door veetee »

Ik denk dat die nespresso en steps je genekt hebben cq die accu gemold hebben, laat je die weg dan moet het met normaal gebruik (en een goede nieuwe accu) toch lukken.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe huishoudaccu



Bericht door travelscout »

AGM's zijn vooral goed in het opslurpen van veel grotere laadstromen dan andere soorten loodaccu's.
Zoals bij moderne auto's met remenergieterugwinning. Deze remmen af op de dynamo => erg grote stroom in erg korte tijd.
Zulke accu's zitten daarom ook nooit voller dan 80%.
Enfin, ik geloof niet dat je in grote laadstromen kunt voorzien. Dus waarom zou je daar dan in investeren?

Maar wel is de bruikbare capaciteit met ontladen van een AGM wat ruimer (je kunt ze wat verder ontladen dan een ordinaire gemiddelde huishoudaccu).
Echter zijn er veel meer accu's die dat vergelijkbaar kunnen.
Die zijn vaak een stuk voordeliger en makkelijker te laden middels de bestaande voorzieningen in een gemiddelde hedendaagse campert.
(De keuze stand: Lood of Gelaccu op de EBL's - hier zit eigenlijke nooit een AGM stand op-, remember?)

Zo kun je dus stellen dat het aantal bruikbare Ah's uit een AGM gedurende zijn levensduur, meer euroos kost dan bij andere accu's.
En die levensduur van een AGM hier op het forum lijkt me erg kort door alle klachten die ik hierover tegen kom.
Langdurige overladen (14,7V.) middels o.a. zonnepanelen, is hier eigenlijk altijd debet aan.

Mijn advies is: koop een gewone huishoudaccu (bijvoorkeur met EFB of vergelijkbare techniek).
Komt die te overlijden, koop een nieuwe (zo ben je uiteindelijk het voordeligste uit) en vooral:

Mishandel hem niet.
Paul.
Plaats reactie