Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Een verkoper die toegeeft dat er iets mis is met zijn product ben ik nog nooit tegengekomen :wink:

FF een lasje op die bout zetten? Als het goed heet is geweest komt het vaak wat makkelijker los.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door tranny »

Even een boorhamer met puntbeitel erop, daarmee ram je die bout er zo uit. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Bedankt voor de reacties,
Dat lasje heeft geen nut denk ik, de bout zit vast in de bus die in het rubber van de draagarm zit en draait wel rond (met of zonder de bus?). Het volgende dinetje had ik al gemaakt en daarmee zet ik zoveel kracht op de moer dat de schroefdraad daar uitbreekt, de schroefdraad op de bout is nog goed gelukkig. Die boorhamer is een goed idee en makkelijker als die luchthamer en diesel compressor die ik dan even voor de deur moet zetten. Dit ga ik eerst proberen met de bout onder maximale spanning met de aangepaste wig.
voorvering 3.jpg
voorvering 3.jpg (80.67 KiB) 928 keer bekeken
Morgen door,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Nog niet succesvol in het verwijderen van de draagarmbout. Adaptertje gemaakt voor een serieuze elektriche boorhamer met sloophamer stand.
voorvering 5.jpg
voorvering 5.jpg (121.91 KiB) 816 keer bekeken
Tijdje zitten rammelen met de boorhamer op sloophamer stand en rammen op de aangepaste keg onder de moer, maar nog geen vooruitgang :(

morgen weer door met nieuwe en een nog lompere aanpak.

Groeten,

Walter
Benno123
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 14 aug 2023, 9:42

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Benno123 »

Zou je niet gewoon uitboren. Lijkt me een betere keus worden dan steeds lomper geweld erop loslaten. voor hetzelfde geld zit er nog ergens een moer of borst die je niet ziet en roest in een bus kan belachelijk vast zitten. Uitboren is dan vaak minder frusterend op de lange termijn.

Benno
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

En weer een poging gedaan, deze keer met de lucht (boor)hamer. Ook niet succesvol.
voorvering 6.jpg
voorvering 6.jpg (92.16 KiB) 719 keer bekeken
Ik ben het met Benno eens dat nog lomper geen optie is. Ik denk dat de bout, mischien iets verbogen, klem zit in de bus die in het rubber zit. Roest kan ik mij bijna niet voorstellen gezien de staat van de andere bouten die ik er met de hand uit kon trekken , maar je kan het niet zien. De bus kan niet door het gat in het subframe dus.... Uitboren dan maar; Ik zal een opstelling moeten maken voor de magneetboor om recht te kunnen boren. Al wat ideeën in het hoofd dus even kijken wat mogelijk is.

Wordt vervolgd,

Walter
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door tranny »

Die bussen kunnen behoorlijk vast roesten om de bouten, maar bij m'n 4x4's kan ik ze meestal nog wel los rammen met de Hilti.
Andere optie is om de andere kant van de bout ook strak af te slijpen en aan beide kanten een klein stukje uitboren (of het omliggend metaal iets bijbuigen met een koevoet), maar ik heb geen idee hoe bereikbaar het allemaal is bij een Iveco.
Maar dat rubber met die bus zal dan zondermeer vervangen moeten worden, heb je daar al een vervangend exemplaar voor liggen?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mischa »

Ik weet niet hoe goed je erbij kunt, maar ik heb een totaal vastgeroeste bout in een vooras van een C-Kadett eruit gekregen met een combinatie van kruipolie, hitte, een forse hamer en een slagmoersleutel op perslucht. Lag er met een half uurtje uit. Je moet er natuurlijk wel fatsoenlijk bij kunnen.

In elk geval heel veel succes!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

En echt heet stoken lukt het handigst door er even op te lassen. De bout en de bus zullen dan weliswaar allebei uitzetten, maar het materiaal zal tenopzichte van elkaar iets verplaatsen en daardoor losser kunnen gaan zitten.

Mijn ervaring was na uren pielen en 5min een lasje op zo'n bout meteen de oplossing. Neem het tenminste mee in je opties. Boren is echt het allerlaatste.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mischa »

Op zich valt boren ook wel mee hoor! Je hoeft niet 200% in het midden te zitten. Vaak is het voldoende om de bout door het boren te verzwakken. Ook kan de "verbinding" tussen bout en huls verbreken door de mechanische bewerking, al heb je hier natuurlijk al heel wat op rondgevlooid.

Heb je wellicht een profi kruipolie of roestoplosser ter beschikking? Ik heb ooit eens van een vriend een busje Caramba roestoplosser gekregen.

https://www.caramba.eu/en/products/high ... er-rasant/

Dit busje is bij mij heilig en staat dan ook niet tussen de gewone spuitbussen. Ik gebruik dit alleen in noodgevallen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

DucatoDolf schreef:
wo 22 nov 2023, 0:35
En echt heet stoken lukt het handigst door er even op te lassen. De bout en de bus zullen dan weliswaar allebei uitzetten, maar het materiaal zal tenopzichte van elkaar iets verplaatsen en daardoor losser kunnen gaan zitten.
Ik zou dit eerder met koude spray proberen.
En waarom wordt er geen poelie trekker gebruikt. Of hoe noemen jullie zo een ding.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Een lasje leggen wilde ik niet, volgens mijn idee werkt dat niet op zo'n lange bout en brandgevaar. Een poelietrekker zou ik niet hoe toe te passen in mijn situatie en kruipolie etc had ik al gebruikt. Dus boren met een magneetboormachine en kernboor.
Boren.jpg
Boren.jpg (118.11 KiB) 415 keer bekeken
Boor statief.jpg
Boor statief.jpg (72.31 KiB) 415 keer bekeken
Boorstatief zoals het uiteindelijk is geworden.
Oude bout.jpg
Oude bout.jpg (67.21 KiB) 415 keer bekeken
En dan eindelijk de bout er uit.

En dan de nieuwe veer plaatsen en de remmerij vernieuwd.
Plaatjes van het resultaat in de volgende post.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

voorveer nieuw.jpg
voorveer nieuw.jpg (90.94 KiB) 413 keer bekeken
voorveer nieuw 3.jpg
voorveer nieuw 3.jpg (130.5 KiB) 413 keer bekeken
voorveer nieuw 2.jpg
voorveer nieuw 2.jpg (113.31 KiB) 413 keer bekeken
6,5 cm omhoog en de auto staat nu exact waterpas. Om dit normaal tebereiken moest je op de oprij blokken stand 2 gaan staan. Proef gereden en heel tevreden, niet stug of stuiterig.

Heel blij mee.

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Nog maar een paar dan,
Remmerij.jpg
Remmerij.jpg (97.13 KiB) 411 keer bekeken
op blokken.jpg
op blokken.jpg (67.49 KiB) 411 keer bekeken
waterpas.jpg
waterpas.jpg (55.75 KiB) 411 keer bekeken
Plaats reactie