Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Heb ik wel een vraag over mijn eigen idee.
Als je de start assist gebruikt/sluit dan koppel je ook de + in en uitgang van de dc dc lader aan elkaar, kan dit zo maar of moet je via de instellingen van de solarlader en de normale lader die maximale spanningen lager instellen als de startspanning van de dc dc lader. Ik heb een victron 100v-20A smart solar en een victron 12V-30A lader met 1 uitgang. En wat als je nu de motor start en de dc dc lader detecteert dit en gaan werken?

Iemand een idee?

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mickel Moen »

Walter.

Ik heb jouw laatste berichten gelezen.

Uit een bericht haal ik het volgende. 3 x75Ah Optima. 75% ontladen. 3 a 4 uur rijden. 92% geladen.

Dat vind ik helemaal niet vreemd. 3 a 4 uur laden op de dynamo is gewoon erg kort. Het mooie van de Optima is, dat ze in de bulkfase snel en veel opnemen. Hoe verder je in de absorptiefase komt, hoe langzamer het echter gaat.

Besef, dat het uiteindelijk niet de bron is die het laden bepaalt, maar de accu zelf.

Een hogere spanning versnelt het laad proces wel enigszins. Heb je zonnepanelen, dan zorgen die er meestal wel voor, dat de accu’s weer helemaal vol komen na een ritje. Heb je een aantal dagen achter elkaar, dat ze niet vol komen, kun je een nachtje aan de paal gaan. Zo doe ik dat in de zomer, wanneer we meestal niet aan de paal staan. Ongeveer 1 keer per week wel aan de paal en dus een complete cyclus middels de acculader.

Kortom zoek het niet in eerste instantie in de bron, maar in tijd.

Verder, begrijp ik niet helemaal wat je wilt met de startassist.

Ik heb een Bidirectionele Cyrix. Bij mijn eerste Cyrix heb ik de startassist wel eens gebruikt. Die Cyrix is niet lang daarna overleden. Ik heb mij er toen in verdiept en ben tot de conclusie gekomen, dat starten op de hh-accu via het relais wordt afgeraden. Althans niet om te starten. Wat wel kan, is gedurende een 20 minuten de startaccu weer wat op te laden middels de hh-accu en daarna het relais weer af te koppelen.

Wil je starten op de hh-accu kun je veel beter het relais omzeilen door een kortsluiting te maken tussen de hh-accu en de startaccu met een startkabel. Bij mij zit de Cyrix bij de startaccu, dus die by-pass is snel gelegd.

Ik heb er toentertijd (2012) een en ander over geschreven op mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/stroom-dc.html

De linkjes waar ik toen naar verwees werken echter niet meer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Geert,

Dat de HH accu's uiteindelijk vol kwamen bleek wel toen ik van midden Frankrijk naar huis ben gereden, thuis weer op 100%. Waar het om gaat is dat ik een zeer grillig laadpatroon zie; na startten niets, bij wegrijden even een hoge stroom 30-40A of zo dan weer niets, dan stroom uit de HH accu's die richting de auto loopt en dan weer bij een bepaalt toerental troom van de dynamo richting de HH accu's en zo continu door. Dit lijdt uiteindelijk wel tot volle accu's, maar zo'n raar laad/ontlaad patroon kan toch niet goed zijn denk ik.

Ik noem het maar even de start assist, maar wat ik bedoel is een functie die de rol van het bi-directionele scheidingsrelais overneemt. Ik vind het een prettig idee dat de startaccu ook geladen kan worden door het zonnepaneel of via de paal zoals in de oude situatie ook gebeurde. Ik gebruik hiervoor een hoofdschakelaar die als je hem aanzet/sluit de HH accu's en start accu parallel zet.

Als andwoord op mijn eigen vraag. Ik kan de orion natuur gewoon manueel uitzetten; dus start/laad assist aan-Orion uit----motor aan-start/laad assist uit---Orion aan. Ik denk dat ik het zo ga maken.

Walter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

Een start assist functie voorzien op een DC/DC booster kan door
- dikke kabels te gebruiken 25 à 50mm²
- een hoofdschakelaar van kort >300A die de booster overbrugt
- zekeringen bij start en aankomst van minstens 300A
De kabeldikte en zekeringen moeten afgestemd worden op het voertuig.
In sommige situaties kan je voertuig starten tijdelijk 600A trekken en ook dan moet het niet stuk gaan. Bij ieder voertuig iets anders.

Als je een klein Cyrix relais van (slechts) 120A gebruikt dan kan je de start assist op dezelfde manier doen. Je begrijpt dat je geen 300A door een 120A relais kan trekken.

De DC/DC booster heeft ook een aantal nadelen.
Die booster is niet bi directioneel. Je zal de startaccu dus apart moeten laden.
Maar als je de startaccu aan een 230V of MPPT lader hangt, en je booster op spanning aangestuurd wordt, dan zal de booster de stroom van de startbatterij overpompen naar de huishoudbatterij.
In veel gevallen is dat niet zo erg maar als je het helemaal goed wenst dan moet je hiervoor een schakeling maken. De booster manueel uitzetten kan ook, maar dat hou je niet vol.

Zoals je kan lezen in het andere topic ben ik best voorstander van het voorzien een start assist bekabeling. Net zoals ik een reservewiel aan boord heb en dit zelf kan wisselen. Het is allemaal veel goedkoper als je onderweg te moeten laten depanneren. Bovendien gaat het in een paar minuten en moet je niemand lastig vallen. Natuurlijk is het moeilijk uitgelegd te krijgen want de beginnende camperbouwer wilt enkel dingen horen die minder werk zijn. Je krijgt ook heel wat getoeter van mensen die dat allemaal niet hebben en zichzelf vervolgens ver hemelen.

Je eigen zelf starten met startkabels is enkel mogelijk als je er aan kan
en aansluitpunten voor de krokodillen klemmen voorzien hebt. En wie heeft dat ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mickel Moen »

Wel kampo, volgens mijn eigen bevindingen hoeft het echt niet zo moeilijk te zijn.

Ik neem mijn eigen schema als voorbeeld.
5D52F64D-5482-4E79-8892-656FC617CCE2.jpeg
5D52F64D-5482-4E79-8892-656FC617CCE2.jpeg (73.41 KiB) 1487 keer bekeken
Wat belangrijk is, is dat de bekabeling tussen Start- en hh-accu zwaar genoeg is.
In mijn voorbeeld 35mm en zekeringen van 100A.

De Cyrix en de linker zekering zitten bij de startaccu.

Met een goede zware startkabel maak ik een by-pass tussen de startaccu en rechts van de linker100A zekering. Allemaal zeer makkelijk bereikbaar. Dan kan alleen de rechter zekering er nog uitgaan.

Daarvoor is het volgende advies. Maak de by-pass en wacht een 15 a 20 minuten. (Liever nog langer als je geen haast hebt) De hh-accu laadt zo de startaccu enigszins. Daarmee vermijd je volgens mij te hoge stromen vanaf de hh-accu.

De rechter 100A zekering is bij mij makkelijk bereikbaar. Desnoods kan ik daar met de andere startkabel ook nog een by-pass aanbrengen.

De kabelogen op de 35mm kabel zijn dik genoeg voor de krokodillen klemmen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:
Je eigen zelf starten met startkabels is enkel mogelijk als je er aan kan
en aansluitpunten voor de krokodillen klemmen voorzien hebt. En wie heeft dat ?
Ik.

Hh-accu onder de dinettebank en start-accu voor de bestuurdersstoel.
Stevige startkabel voorhanden.
Had alleen de shunt losmoeten halen, ampère meter overleden Afbeelding


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

Ah... ik dacht de enige te zijn die start assist al eens nodig had :-B
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door myway »

walda schreef:Geert,

Dat de HH accu's uiteindelijk vol kwamen bleek wel toen ik van midden Frankrijk naar huis ben gereden, thuis weer op 100%. Waar het om gaat is dat ik een zeer grillig laadpatroon zie; na startten niets, bij wegrijden even een hoge stroom 30-40A of zo dan weer niets, dan stroom uit de HH accu's die richting de auto loopt en dan weer bij een bepaalt toerental troom van de dynamo richting de HH accu's en zo continu door. Dit lijdt uiteindelijk wel tot volle accu's, maar zo'n raar laad/ontlaad patroon kan toch niet goed zijn denk ik.

Ik noem het maar even de start assist, maar wat ik bedoel is een functie die de rol van het bi-directionele scheidingsrelais overneemt. Ik vind het een prettig idee dat de startaccu ook geladen kan worden door het zonnepaneel of via de paal zoals in de oude situatie ook gebeurde. Ik gebruik hiervoor een hoofdschakelaar die als je hem aanzet/sluit de HH accu's en start accu parallel zet.

Als andwoord op mijn eigen vraag. Ik kan de orion natuur gewoon manueel uitzetten; dus start/laad assist aan-Orion uit----motor aan-start/laad assist uit---Orion aan. Ik denk dat ik het zo ga maken.

Walter
Klinkt als een intelligente dynamo.
Over welk voertuig heb je het?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door myway »

Ah een iveco.
Dat zit dit waarschijnlijk op de startaccu.

Afbeelding
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Klopt, dat zit er op.

Walter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

@Wanda
Voor de vergelijking.
Kijk bij mijn Daily Euro 6d (met 180A dynamo) zit er geen meetshunt op de minuspool.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door myway »

Zo zie je maar dat er altijd gekeken moet worden.
Ben je nou aan het laden vanuit de 2e pijler.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

:-B
Mede door de tachograaf druppelt die leeg in 3 weken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door hathi »

Quote Kampo….Je eigen zelf starten met startkabels is enkel mogelijk als je er aan kan
en aansluitpunten voor de krokodillen klemmen voorzien hebt. En wie heeft dat ? Ja Kampo, ik ben weer de gelukkige,die dat heeft :-B ,zelf nog nooit nodig gehad ,wel voor anderen, deze bajonet aansluiting word gebruikt voor een jonge Camper met electronica, want ,daar gebruik ik de startbooster niet voor :? Zie de bajonet aansluiting,in de stoel console .
6705EE49-5F96-4840-9560-6FC15E698C54.jpeg
6705EE49-5F96-4840-9560-6FC15E698C54.jpeg (138.69 KiB) 1039 keer bekeken
Hans
Plaats reactie