Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Intussen weer in het zuiden, veel moois gezien en heel wat veerboten gebruikt.
Op de boot.jpg
Op de boot.jpg (119.19 KiB) 1593 keer bekeken
Na de Noordkaap nu het zuidelijkste puntje van Noorwegen.
Vanaf de vuurtoren.jpg
Vanaf de vuurtoren.jpg (117.08 KiB) 1593 keer bekeken
Noordkaap heel ver weg.jpg
Noordkaap heel ver weg.jpg (96.66 KiB) 1593 keer bekeken
We blijven hier in Lindesnes voor de nacht en morgen weer verder kijken.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,
We zijn weer thuis. Waanzinnig mooie trip gemaakt, eerst in drie dagen en een beetje vierde dag naar Noordkaap gereden. Vrijdag 1 september om half vijf rijden en door tot vijf uur ’s middags, de volgende dagen om zeven uur rijden en dan een uur of tien. Dinsdag ochtend 5 september op de Noordkaap en van daar af rustig weer naar het zuiden via diverse omzwervingen naar het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Omdat de veerboot die we geboekt hadden niet meer vaart van daar uit weer wat naar het noorden en ook Oslo bezocht, via Zweden, Denemarken nu via de bruggen en Duitsland via het Elbe veer bij Gluckstadt en een lunch in Bremerhaven weer thuis aangekomen. 9300 km, 890 liter diesel en heel veel indrukken.
vuurtje.jpg
vuurtje.jpg (177.09 KiB) 1450 keer bekeken
Wat handig is om mee te nemen zijn die nep haardblokken als aanmaakblok voor je kampvuurtje en koop een zak hout zodat als de gelegenheid zich voordoet je ook een mooi vuurtje kan maken.
Kabeljauw.jpg
Kabeljauw.jpg (270.37 KiB) 1450 keer bekeken
Aan een fjord parkeren en voor je auto kabeljauw vangen was voor mij een nieuwe ervaring. Ik ben niet een visser die uren hier mee bezig wil zijn, het gaat mij om de vangst. Dus 5 x gevist, totaal 15 minuten en 2 x vis eten vind ik een goeie score.
laatste avond.jpg
laatste avond.jpg (114.58 KiB) 1450 keer bekeken
Morgen de bus inwendig opruimen en schoonmaken, de buitenkant komt van de week wel. Maandag weer aan het werk.
Op naar de volgende trip.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

Waauw we zijn hier echt jaloers !

Meteen zo een leuke reis. Bedankt voor je verslag :thumbup:

Dieselprijs valt tegen maar het Iveco verbruik is dan weer laag. Tja 9.300km dat tikt aan.

Prettige werkweek :sick:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door MarceldeHoog »

Wow dat zijn kilometers! Hoe lang totaal weggeweest?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

30 dagen dus, de hele maand september. Elke dag op een ander plekje overnacht. Als je de eerste 3284 km er af haalt voor het naar noordkaap rijden dan hebben we elkedag gemiddeld iets meer als 200 km terug gereden, zelden meer als 4 uur per dag.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Mooie reis. Vraagje. Ik heb wel vaker gehoord dat de Noordkaap eigenlijk niet heel spectaculair is, maar wel een roteind rijden en veel muggen. Sommigen adviseren de Noordkaap te laten voor wat ie is en lekker wat lager te blijven omdat dit in verhouding net zo, zo niet mooier is en je je tijd zo efficiënter gebruikt. Wij overwegen Noorwegen volgend jaar. Wat vind jij?

Ik ben 1x eerder 10 dagen naar N geweest en eigenlijk alleen Telemarken doorkruist wat erg laag gelegen en daardoor goed bereikbaar in korte tijd is. Wordt ook wel Noorwegen in één provincie samengevat genoemd. Erg mooi ook.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door PaulBng »

Ik ben er eind vorig jaar geweest. Niet met de camper maar met de boot.

Het is een kale vlakte (behoudens wat gras en mos) en veel losse stenen.

Er staat die wereldbol, wat kunst, en er is een bezoekers-centrum.
Kleine expositie (wel aardig) en een film.

Ik zou er geen 500km voor omrijden....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Of je het er wel of niet voorover hebt om naar toe te rijden is heel persoonlijk. Wij hadden het er dus wel voor over. Is het spectaculair? ook dat is persoonlijk, wij wilden er gewoon naar toe en dan doen we dat dus. Leuk om gezien te hebben en geweest te zijn en die 1 of 2 tanken extra diesel gewoon waard. Wat wij mooi vonden van de reis er naar toe is de landschaps verandering, hoe noordelijker je komt, boven de arctische boomgrens worden normale bomen ineens geen boom meer maar blijven het raar gevormde struiken en nog wat noordelijker komen ze niet meer voor. Zowel vorig jaar in juni als dit jaar in september hebben we geen mug of vlieg gezien.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Misschien leuk om te vermelden of handig voor anderen.

We hebben totaal 12 veerboot overtochten gemaak in Noorwegen. 11 welke betaald werden via de Autopassferje toaal 64,60 euro en dat is inclusief de 3,5 uur op de boot van de lofoten naar Bodo. 1 boot zit niet in het "openbaar vervoer" en dat was van Geiranger naar Hellesylt, 94,- euro ongeveer, die had ik de avond voor vertrek gereserveert en betaald om zeker te zijn van een plekje; Niet nodig het was zeer rustig. Bij mooi weer heel erg de moeite waard.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vanmorgen begonnen met het aan de buitenkant soppen van de bus. Na onze reis was hij behoorlijk smerig. Wat bleek, heel de achter- en een gedeelte van de zijkant zit onder de teer. We zijn veel wegwerkzaamheden en nieuwe wegen tegen gekomen dus dat zal de reden zijn.
veel teer.jpg
veel teer.jpg (44.95 KiB) 778 keer bekeken
Ik had nog een busje reiniger staan voor kit en pur resten.Dit product bleek na een testje heel goed te werken op teer resten.
reiniger.jpg
reiniger.jpg (85.2 KiB) 778 keer bekeken
Ben nu halverwege en het spul is op, maar erg tevreden zo ver.
Ook nog een elestiek gemaakt voor de krukjes.
elastiekje.jpg
elastiekje.jpg (98 KiB) 778 keer bekeken
Van de week weer verder.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Whatever »

Mooie reis!

Prachtig plekje ook, de Noordkaap. Als je de kilometers er niet voor over hebt, zeker niet doen. De trip met de motor gedaan (3 weken, 8500km) en een keer in een maand met de camper. Nogmaals, wij vonden het de moeite waard beide keren.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Mooie reis Walter. Heel tof om aan het water te parkeren, een visje te vangen en die in de pan te gooien!

Nog nieuwe wensen/ideeen voor de camper opgedaan?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Eigenlijk niet veel wensen of ideeën. Wat kleine dingetjes zoals dat elastiek om de krukjes en een beugeltje om de stoelen verticaal te houden wat ik zojuist gemaaakt heb.

beugeltje voor stoellen 1.jpg
beugeltje voor stoellen 1.jpg (88.84 KiB) 608 keer bekeken
beugeltje voor stoellen 2.jpg
beugeltje voor stoellen 2.jpg (79.06 KiB) 608 keer bekeken
beugeltje voor stoellen 3.jpg
beugeltje voor stoellen 3.jpg (144.82 KiB) 608 keer bekeken
Verder geen grote dingen. Wat wel leuk is, is om te ervaren dat ik voor het ontwerp en de bouw van de bus veel meer de gedachten had van buiten leven en dat we de afgelopen trip door het laat in het seizoen gaan en het weer veel binnen hebben geleefd. Ook prima dus.

Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Toch nog een wat groter ding om te doen. De Iveco staat wat voorover, Iveco dealer gemaild met de vraag of dit komt door een te slappe voor veer; Nee was het antwoord, nooit klachten over. Wat verder in verdiept en zoonlief, die in de automaterialen zit, gevraagd. Wat blijkt, een zwaardere voorveer kan en Iveco heeft er 5 op voorraad in Leeuwarden. Heel appart als dit nooit voorkomt, maar goed, één besteld en ook nieuwe rubber nokken waar hij op afsteund op de onderste draagarmen. Een Iveco Daily heeft voor één bladveer overdwars.
voorvering.jpg
voorvering.jpg (141.6 KiB) 443 keer bekeken
voorvering 2.jpg
voorvering 2.jpg (115.49 KiB) 443 keer bekeken
Dus de bus opgekrikt en op blokken zodat ik de draagarm en andere delen los kan maken voor de demontage van de voorveer. Alles ging goed tot de laatste bouvan de onderste draagarm, moer er zo af, maar bout wil er niet uit. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk de boutkop er af geslepen om de bout de andere kant op tekrijgen. Tot zover nog niet gelukt, morgen verder met een luchthamer proberen.
voorvering 4.jpg
voorvering 4.jpg (70.42 KiB) 443 keer bekeken
Wordt vevolgd,

Walter
Plaats reactie