Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Stieneke en Donald schreef:
do 14 apr 2022, 15:02
@ Walda.
Die armleuningen zijn van ISRI stoelen neem ik aan. De onze zien er precies hetzelfde uit maar erg versleten. :mrgreen:
Zal een kijken of die in Harderwijk te koop zijn. Heb je daar een nummer of zo van? Heb je die armleuningen zelf vervangen?
Die armleuningen lijken erg veel op die van de Ducato. En deze : https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 2e0evtGmJN
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Die armsteunen van alie lijken er wel heel erg op. Bij deze toch nog het nummer, ik vond de doos terug.
nummer armsteun.jpg
nummer armsteun.jpg (111.79 KiB) 2694 keer bekeken
Verder lekker 4 dagen weg geweest naar Wapse. Heerlijk gefietst en heel blij met de nieuwe fiets.
buiten.jpg
buiten.jpg (198.32 KiB) 2694 keer bekeken
En naar een passvuur geweest.
paasvuur.jpg
paasvuur.jpg (76.15 KiB) 2694 keer bekeken
Heerlijk weekend geweest.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Stieneke en Donald »

Weekend is voorbij Walter. :mrgreen: Maar dank voor het artikelnummer, super hoor! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

In het dak van de bus zit dekluik uit de bootjes wereld als dakvesnter/ventilatie. Deze luiken zijn zeer robust en daarom heb ik er voor gekozen. Er is ook een nadeel, als ze verder open staan dan de ventilatiestand dat komt er bij regen water naar binnen. Dus tentje verzonnen en laten maken bij een collega met een naaiatelier.
daktentje.jpg
daktentje.jpg (84.72 KiB) 2489 keer bekeken
daktentje binnen.jpg
daktentje binnen.jpg (81.55 KiB) 2489 keer bekeken
Omdat we nu twee stoeln hebben inplaats van de bestuurdersstoel en een bankje moeten de gordijen voor de voor- en zijruiten ook op een andere manier. Hiervoor 2 oogjes gemonteerd waar het gordijn van de voorruit met een elastiek tussen komt.
oogje voor gordijn.jpg
oogje voor gordijn.jpg (59.99 KiB) 2489 keer bekeken
Nu van de zon genieten, morgen weer door.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door FordtransitMK1 »

Mooi idee creatief bedacht met dat tentje. je zou er ook een ritssluiting aan kunnen bevestigen zodat het alleen aan de voorzijde van de opening te zien is ( misschien een idee voor later )
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dank je.
Waar bedoel je nu precies die rits, ik begrijp het niet goed?

Walter
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door FordtransitMK1 »

Ik bedoel dat je misschien aan de rand van je dakluik een rits zou kunnen bevestigen, en aan de rand van je bus rondom dakluik een rits bevestigen. dit doe je ook aan een waterdicht stuk tentzeil waar van de maten het zelfde zijn als de opening van je luik. kun je af en aan ritsen wanner je wil. maar misschien te moeilijk gedacht zo werk het ook prima. ik wild dit straks zo maken aan de achterklep van mijn bus zodat ik dar dan kan douchen eventueel. vandaar het idee.
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Voor je douchcabine aan de klep kan dit een goed idee zijn, voor mijn dakluik is het tentje een stuk eenvoudiger, makkelijker te plaatsen en geeft meer ventilatie omdat het veel groter is dan het dakluik. Staad de wind op een zijkant dan waaid deze gewoon dicht en komt er geen regen naar binnen.

Bedankt voor het meedenken,

Walter
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door hermanusb »

walda schreef:
zo 13 mar 2022, 19:08
Hoelang het blijft zitten?. Geen idee, vandaag voor het eerst zelf toegepast. Wat wel gemakkelijk is, is dat met denk ik een half uur alle kunststof carosserie delen van de bus behandeld zijn. Dus een actie van niets als het elk jaar zou moeten en dat spul kost 6 of 7 euro per liter, genoeg voor minimaal 5 keer.

Groeten,

Walter

Ik heb begrepen dat de fohn manier veel langer mooi blijft.

https://youtu.be/oPW0aeO86nc
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Intussen het gordijn voor het voorraam klaar. Zoom gestikt in de fleece handoek en een elastiek gemaakt. Voor de zijkanten 2 carrosserie ringen geplakt tussen het kuststof op de A stijl. Met een magneetje zit het gordijn prima dicht.
voor gordijn magneet.jpg
voor gordijn magneet.jpg (83.73 KiB) 1999 keer bekeken
voor gordijn magneet 2.jpg
voor gordijn magneet 2.jpg (104.89 KiB) 1999 keer bekeken
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,
Tijd geleden dat ik wat geschreven heb, maar niets ge- of verbouwd en wel veel plezier gehad van de bus. Vier weken Noorwegen eind mei-juni, veel weekenden weg en net vorige week nog een lange week zuid Frankrijk, heerlijk geweest allemaal.
Nooit stroomproblemen gehad of te lege accu’s. Wat mij een tijdje terug opviel was dat de smartshunt vermelde dat de HH accu’s 100% waren maar dat er nog lange tijd een redelijke stroom (8A aflopend) van de zonnepanelen naar de HH liep. Op een zeker moment mij daar wat in verdiept en de “staartstroom” van 4% naar 2% ingesteld. Ik heb een HH accu pakket van 3 x 75A Optima parallel. Niets verder opgevallen gedurende de tripjes, door het zonnige weer en de lange daglicht periode in Noorwegen zaten de HH accu’s altijd snel weer vol/op 100% volgens de smart shunt.
Tijdens het tripje naar zuid Frankrijk viel het mij op dat de HH accu’s niet voller kwamen dan 92% volgens de smart shunt en dat terwijl ik elke dag wel minimaal 3 – 4 uur gereden heb en de maximale ontlading niet meer is geweest als tot 75%. Tijdens het rijden eens uitgelezen en toen bleek dat de dynamo niet of onvoldoende lade. Camper deel via de “kill switch” geheel afgesloten van het auto deel en toen zag ik wel een spanningsverhoging naar de start accu van 14,9 volt. Ooit in het begin toen ik de bus net gekocht had via de Iveco dealer de vraag gesteld of de auto een intelligente dynamo had opdat ik wat, voor mij, niet duidelijke blokjes op de min pool bij de startaccu had gezien. Het antwoord was “’ nee uw bus heeft geen intelligente dynamo”. Ik ben dus gaan bouwen en heb een bi-directioneel scheidings- relais van Samlex ingebouwd.
De dynamo hier laten testen en die is prima, daar zit de oorzaak niet. Het trouwens een 150A uitvoering.
Ik heb de conclusie moeten trekken dat de bus uit 2016 en euro 5 dus wel degelijk een intelligente dynamo heeft en dat dit voor het opladen van de HH accu’s tijdens het rijden nooit tot problemen heeft geleid omdat de zonnepanelen hun werk prima aankonden tijdens onze reis/tripjes periodes. Tijdens het somberdere weer in het laatste tripje en de kortere daglicht periodes lade het zonnepaneel dus gewoon minder en de intelligente dynamo niet voldoende bij waarbij ook nog het bi-directionele scheidingsrelais er tijdens het rijden voor zorgde dat er soms een stroom uit de HH accu’s ging richting het auto deel. Dat kon ik uitlezen op de smart shunt als negatieve ampères uit de HH accu’s bij geen gebruik in de camper. Het bi-directionele scheidingsrelais sloot dus en koppelde de HH accu’s aan de start accu door de toch nog hogere zonnespanning gedurende het rijden tijdens de dag.
Dus, … ik heb een victron orion tr dc dc 30 A lader gekocht en die moet er nu maar tussen. Het laden of op peil houden van de startaccu gebeurt dan niet meer. Ik zal in de gaten houden of de spanning van de startaccu bij stilstand niet teveel daalt.

Wordt vervolgd,

Walter
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door pele »

Met die Orion komt het wel in orde!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

En net elders even meegelezen. Ik ga ook een start assist plaatsen, de kabel tussen de start en HH accu's is al een 50mm2 dus het is maar een klein ingreep/uitbreiding.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Ik heb net hier viewtopic.php?t=8482030 een vraag gesteld over de smartshunt en de start assist. Je kan natuurlijk de start assist schakelaar gebruiken om de HH en start accu's parallel te schakelen voor een nood start sitiuatie. Je kan dit ook doen bij voldoende zonneenergie of paal gebruik in combintie met de 230-12V lader; de start assist is dan een manueel bi-directioneel scheidings relais geworden die alles gewoon weer parrallel zet en vol kan laden.

Groeten,

Walter
Plaats reactie