In welke landen mag je wild overnachten?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door hurktoilet »

@Ronstagrammer: Ja. Waarbij het zeer de vraag is of die volgens de nationale wetgeving legaal is. Van Frankrijk en Spanje weet ik dat gemeenten, zeker aan de kust, soms verboden instellen die in strijd met de wet zijn en waar je je dus niet aan hoeft te houden. Maar de vervolgvraag is: ga jij daarover 's avonds laat met een paar glaasjes op in een vreemde taal de discussie aan met een stadswacht, sorry, boa, of een agent, die van het hele verhaal geen flikker snapt maar gewoon opdracht van zijn burgemeester heeft om bekeuringen uit te schrijven?
Zelfs in Frankrijk, waar ik de taal toch goed beheers, waag ik me daar niet aan. Als ik ergens niet welkom ben, dan bekijken ze het verder maar. Oh ja, hoogtebalken voor parkeerplaatsen louter om campers te weren zijn in Frankrijk ook illegaal. Desondanks is het verstandig ze niet omver te rijden..
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
RAMgoatwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 16:14

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door RAMgoatwagon »

Gino608D schreef:
di 01 sep 2020, 20:09
In Denemarken hebben we vorig jaar ook overal vrij gestaan, maar het mag dus niet 😉
Klopt, in Denemarken mag het niet. Ik vond laatst wel dit: https://pintrip.eu/en/
Daarmee kan je mij mensen thuis of bij een boer oid overnachten.
Gebruikersavatar
RAMgoatwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 16:14

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door RAMgoatwagon »

Gobert schreef:
di 01 sep 2020, 20:53
Volgens mij staat er een fout in.
In Bosnie is wild camperen niet toegestaan voor zover ik weet. Zonder kennis van zaken moet je daar ook niet de vrije natuur ingaan, maar dat is een ander vraagstuk.
In Bosnie volgens mij ook niet toegestaan nee. En van de gangbare paden afgaan is zeker sterk af te raden. Het land claimd dat gebieden zijn vrijgemaakt van landmijnen, etc. Maar gesprekken met locals en hun foto's/filmpjes vertellen wel anders ;-) Overigens wel een van de mooiste landen waar ik ooit ben geweest!
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Gino608D »

RAMgoatwagon schreef:
zo 13 sep 2020, 8:32
Gino608D schreef:
di 01 sep 2020, 20:09
In Denemarken hebben we vorig jaar ook overal vrij gestaan, maar het mag dus niet 😉
Klopt, in Denemarken mag het niet. Ik vond laatst wel dit: https://pintrip.eu/en/
Daarmee kan je mij mensen thuis of bij een boer oid overnachten.
Klopt, daar heb ik ook gebruik van gemaakt.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Camperic »

hurktoilet schreef:
wo 02 sep 2020, 0:10
bij mijn weten mag je in ieder geval vrij staan in Duitsland, België (behalve de Vlaamse kust die vergeven is van de verbodsbordjes, rijd door naar Frankrijk, daar ben je een kilometer over de grens van harte welkom), Frankrijk, Spanje en Italië. In een aantal gevallen, met name aan de Franse en Spaanse kust, hebben gemeenten verboden ingesteld waarvan de juridische houdbaarheid zacht gezegd dubieus is.
Vrijstaand / wild kamperen in Frankrijk:
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het in Frankrijk niet toegestaan om zonder toestemming op wegen, parkeerplaatsen of op privéterrein te overnachten. Dit geldt zowel voor één als voor meerdere nachten. Op privéterrein is uiteraard ook de toestemming van de verhuurder vereist. In sommige regio's, zoals Corsica, wordt wildkamperen nu onderworpen aan hoge boetes. In ruil daarvoor biedt Frankrijk een zeer goede infrastructuur van campings en grotere en kleinere camperplaatsen.
Bron In de spotlight: Met caravan en camper in Frankrijk (Freeontour)

:think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door hurktoilet »

Geen idee waar die site zijn info vandaan heeft, maar het is vaste rechtspraak dat het wel mag en dat pogingen van gemeenten het toch te verbieden illegaal zijn. Uitzonderingen: direct aan de kust, in beschermde natuurgebieden, in drinkwater-wingebieden en binnen 500 meter van monumenten. (zie ook de site van de NKC)
Dat geldt zeker ook op Corsica, zij het dat Corsicanen (eigenzinnig volk dat zich het liefst losmaakt van Frankrijk) niet dol zijn op wildkampeerders, wat naar verluid in het verleden wel eens geleid heeft tot gestenigde campers. Mag je nog blij zijn: als je vastelander een huis op Corsica koopt, moet je maar afwachten of het niet opgeblazen wordt door nationalisten. Als je op Corsica bekeurd wordt, is omdat je in een natuurgebied staat. Het toeval wil dat een groot deel van het eiland inderdaad (terecht) natuurgebied is.
Anyway: bekeuren kan dus in principe ook daar niet. Vandaar dat Corsica een paar jaar geleden geprobeerd heeft een soort camperbelasting in te voeren, die je terug zou krijgen als je aan kon tonen dat je alleen maar op campings overnacht had. Maar als ik me goed herinner heeft dat vermaledijde Parijs ook daar een stokje voor gestoken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door FrS »

henk en lila schreef:
wo 02 sep 2020, 7:53
Ik tel voorlopig 18 overtredingen voor mezelf. Snappen die landen het niet of ik niet?
vandaar komt er dus her en der verbod hierop.
zelfs in noorwegen worden er al veel plekken afgesloten .
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door henk en lila »

Ik ben blij dat je dit oude topic vanaf het begin hebt doorgelezen. Gelukkig was ons busje nog nooit in Noorwegen dus geen idee wie zijn schuld dat is :)

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 59
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Max Power »

we beseffen dat we een oud topic naar boven halen.
Maar zoiets blijft natuurlijk actueel.

Met het zomerverlof in zicht, bestaat er een nieuwere bijgewerkte tabel zoals door de TS geplaatst werd?
Schouwen
Berichten: 287
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Schouwen »

Je kunt ook te veel weten.
Als je van niks weet, slaapt dat des te beter!
De keuze van je plek, heel bescheiden ergens achteruit uit ieders weg, je gedrag naar de plaatselijke bevolking toe bepalen veel als het over ergernis en klachten gaat.
Vraag bv altijd aan plaatselijke bewoners om toestemming, ook als overduidelijk is, dat ze er niks over te zeggen hebben. Mensen zijn graag gevraagd, niet graag genegeerd.
Vraag dan ook gelijk door naar de beste koffie, de beste winkel en het beste restaurant in de buurt.
Het werkt, iig voor ons…

Ps
En hou aub het forumwijsvingertje voor je zelf.
Later is nu al…
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 59
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Max Power »

Ben me niet bewust van een vingertje???

Maar aangezien we niet aan routeplanning doen vinden we het wel prettig op de hoogte te zijn van de wettelijke regels. Tuurlijk weten we het van de populairdere grote landen wel. Maar er zijn meer plekken, hebben weinig zin in discussie/bekeuring.
Maar vermijden ook liever de campings als het niet echt perse moet.
Zeker als je al moeite genoeg hebt omdat je de landstaal niet onder de knie hebt.

We vragen simpel of er een recente versie is van het overzicht van het 2e bericht
Laatst gewijzigd door Max Power op do 10 aug 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door FJM »

Schouwen schreef:
do 10 aug 2023, 19:38
...
En hou aub het forumwijsvingertje voor je zelf.
Ik heb de post van Max Power drie keer doorgelezen, maar kan er geen forumwijsvingertje uithalen. Kun je verduidelijken wat je bedoelt?
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Tabbert classic 570 »

hurktoilet schreef:
wo 02 sep 2020, 0:10
Spanje kent een kustwet, die bepaalt dat je meen ik afhankelijk van de plek 50 tot 200 meter van de vloedlijn niet mag staan.
Zelf respecteer ik daarom ook lokale verbodsborden, maar dat moet iedereen voor zich weten...
Wij reden Spanje in om langs de hele kust te rijden, helaas kreeg ik al in portbou al pech en toen het probleem verholpen was was het een uurtje of 7 in de avond, ik had die dag echt geen zin meer om te rijden. Er stond een metersgrote bord bij dat parkeerplek verboden voor campers. Maar dat parkeerplek was gewoon leeg en heb brutaal een politiewagen tot stoppen gedwongen, vreemd keken ze mij wel aan 8-) ik vroeg aan ze of ik die nacht daar mocht overnachten. Tot mijn verbazing haalde ze hun schouders op en vonden ze het prima dat ik daar de nacht doorhaalde. Lekker door het dorpje gewandeld en wat gegeten en gedronken bij een plaatselijk barretje. Verder langs de gehele kust overal gestaan en nergens problemen gehad. In de zomer zal het wellicht een ander verhaal zijn. Maar ik was blij verrast dat ze zo soepel waren :bow:
Schouwen
Berichten: 287
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: In welke landen mag je wild overnachten?



Bericht door Schouwen »

FJM schreef:
do 10 aug 2023, 20:35
Schouwen schreef:
do 10 aug 2023, 19:38
...
En hou aub het forumwijsvingertje voor je zelf.
Ik heb de post van Max Power drie keer doorgelezen, maar kan er geen forumwijsvingertje uithalen. Kun je verduidelijken wat je bedoelt?
Was ook niet voor Max persoonlijk bedoeld.
Maar er zijn er een aantal hier op dit forum die er wel voor op de loer lijken te liggen..
Ik kan me nog reacties herinneren op het simpele feit, dat ik het aandurfde om te melden dat ik een zaag bij me in de camper heb…
De oordelen die geveld worden op basis van aannames, zonder kennis van omstandigheden en/of de persoon, zijn soms tenenkrommend.
Vermoedelijk ligt daar ook een oorzaak voor wat betreft de actieve deelname aan dit forum. Of eigenlijk, aan het ontbreken er van.
1‰ van de leden vult 99,9% van de reacties, en vaak niet al te subtiel. Dusdanig dat er velen gewoon niet durven vragen of posten en het dan maar bij read-only houden.
En dit heb ik dan weer uit gesprekken met betreffenden onderweg.
Jammer.
Later is nu al…
Plaats reactie