Brandstofleiding standkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
sk8
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 11:18

Brandstofleiding standkachel



Bericht door sk8 »

Goedendag, ik wil binnenkort mijn standkachel (airtronic D2) in gaan bouwen, maar beschik niet over de dunne brandstofleiding tussen tank en verwarmingsunit. Iemand toevallig nog wat over gehouden na inbouw of een adres waar dit verkrijgbaar is? Of kan ik ook universele brandstofslang gebruiken met een dunne diameter? Ik heb begrepen dat de diameter invloed heeft op de juiste dosering naar de verbrandinsunit. Bij voorbaat dank.
Proberen is leren
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb je een pb gestuurd, ik heb nog een stuk liggen van die slang

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door Atoz »

Gebruik alleen de bijgeleverde leiding!
Geen rubberen universele, gaf bij mij kachelproblemen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door DJSmiley »

Ik heb ook nog wel een stuk liggen (Die dunne transparante). Ook nog wel wat stukjes dikkere rubberen (Die gebruikt wordt om ze te koppelen)

Zelf heb ik m aangesloten op de tank van de bus zelf en loopt de leiding onderlangs de bus. Wel heb ik m in een extra beschermslang gelegd, het dunne ding zelf vastzetten en onderlangs vertrouw ik niet zo.

Op zich zou je ook bij de betere watersportwinkel een stuk degelijkere leiding kunnen halen. Ik zou niet weten waarom die problemen geeft, zolang je dezelfde binnendiameter houd
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door Atoz »

De pomp 'spuit' op commando een beetje diesel in een stijve buis, dat is het originele concept.
Een rubberen dieselleiding is niet zo stijf als de originele
Blijkbaar is een minimale afwijking voldoende om de boel in het honderd te sturen.

Twee maand gezocht, vervangen en sindsdien geen enkel probleem meer.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door DJSmiley »

Atoz schreef:
di 04 aug 2020, 21:20
De pomp 'spuit' op commando een beetje diesel in een stijve buis, dat is het originele concept.
Een rubberen dieselleiding is niet zo stijf als de originele
Blijkbaar is een minimale afwijking voldoende om de boel in het honderd te sturen.

Twee maand gezocht, vervangen en sindsdien geen enkel probleem meer.
Nooit geweten (en ook niet verwacht, ik zou me de blubber zoeken). Gelukkig heb ik de originele 'stijve' buis, dus zal er nooit tegenaan lopen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door Kroppie »

de pompjes leveren een puls en een stijve leiding geeft die puls door aan de sproeier, een flexibele leiding doet dat niet , die zet eerst wat uit, dan komt ie op druk, geeft dat door aan de sproeier en daarna veert de leiding weer terug, en dat laatste beetje komt net als het eerste beetje wat vertraagd bij de sproeier, en daardoor een verneveling en dus verbranding die niet is zoals gepland.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
sk8
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 11:18

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door sk8 »

Djsmily, ikheb je een mail gestuurd.

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

Proberen is leren
El Zorro
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 jan 2023, 11:33

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door El Zorro »

Hoi medecamperaars,

Sinds kort heb ik een VW Crafter en daarvan lijkt de (smalle groene doorzichtige kunststof)leiding van de dieseltank naar de standkachel lek of in ieder geval lucht te bevatten. Ik lees veel nuttige informatie alhier, waarvoor dank en nu heb ik de vraag: heeft er iemand een stukje leiding ter overname liggen voor mij? Ik hoop dat ik hiermee de kachel weer werkbaar krijg....

Groetjes,
Dan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door kampo »

Je zal het type moeten opgeven.
Ieder merk heeft andere diameter. En die moet precies juist zijn. Deel van de verbranding.
Is het de zuig of de persleiding ?

Ga naar een dealer voor de juiste.
Kost tussen 1 en 5 euro per meter.
Koop meteen de juiste slangklemmetjes.
Groeten Kampo
BoxerCamp
Berichten: 393
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door BoxerCamp »

El Zorro schreef:
vr 20 jan 2023, 17:04
Hoi medecamperaars,

Sinds kort heb ik een VW Crafter en daarvan lijkt de (smalle groene doorzichtige kunststof)leiding van de dieseltank naar de standkachel lek of in ieder geval lucht te bevatten. Ik lees veel nuttige informatie alhier, waarvoor dank en nu heb ik de vraag: heeft er iemand een stukje leiding ter overname liggen voor mij? Ik hoop dat ik hiermee de kachel weer werkbaar krijg....

Groetjes,
Dan
Je kan beter even een eigen topic met jouw vraag aanmaken El Zorro.

Het topic wat je nu gebruikt is uit 2020... die is allang opgelost waardoor jouw bericht onderaan, niet snel gezien zal worden.

PS als je geen diesel lekkage bemerkt! en het alleen om luchtbellen gaat, is waarschijnlijk de tank een keer te leeg geweest (door een iets kortere aanzuigbuis, kan je niet perongeluk je tank leeg maken doormiddel van je heater )
Ik weet niet ofdat bij je bekend is, gezien je hem net hebt! er is op het forum (en youtube nog beter) te zien en beschreven hoe je het moet ontluchten, en dan kan opstarten (schrik niet als er even wat extra rook uitkomt door het teveel aan brandstof in de ontbrandingskamer ;-)

PS2 Mocht je leiding wel kapot zijn, Brammer.nl (bedrijf in de chemie-industrie) verkoopt de harde leiding (neem een stukje mee naar de balie, de expert kan je dan zo helpen.
El Zorro
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 jan 2023, 11:33

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door El Zorro »

Dank je wel BoxerCamp!
Idd was ik al bang dat deze topic over de datum was maar fijn dat jij toch even reageert. En tips geeft.
Thx!
BoxerCamp
Berichten: 393
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door BoxerCamp »

El Zorro schreef:
za 21 jan 2023, 17:01
.
Thx!
Graag gedaan, zag al dat je net lid bent geworden van het forum.
Begrijp dat je dan nog moet uitvinden hoe het hier allemaal werkt (had ik ook vorig jaar) ;-)

veel plezier en welkom op het Forum mvg BoxerCamp
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Brandstofleiding standkachel



Bericht door myway »

In de kunststof leiding naar de dieselkachel zitten een aantal stukjes rubber slang.
Zorg er voor dat de kunststof leidingen hier helemaal inzitten op een zodanige wijze dat de kunststof slangen tegen elkaar aan zitten.
Vaak zie je dat die slang een stukje in de rubberslang zit en dat kan problemen geven met de brandstof aanvoer.
Zie het als een snelweg die regelmatig overgaat van twee naar drie naar twee rijstroken.
De brandstofpomp moet binnen een meter na de tank zitten.
Plaats reactie