Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door HoK »

Goed punt indd. Denk indd dan dat je met een weke accu te maken hebt. Kun je een kWh meter voor je koelkast zetten om te meten hoeveel de koelkast zelf afneemt? En als 2e experiment een kWh meter voor de omvormer? Enige voorwaarde moet dan wezen dat de spullen in je koelkast niet opgewarmd zijn, maar dan zou je kunnen meten hoeveel verlies de omvormer heeft.

Ben benieuwd hoe het verven gaat. De mijne heeft ook al enkele plekjes waar de lak minder goed is.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De omvormer heeft in de handleiding staan hoeveel deze verbruikt en hoe efficiënt die is. Verbruik +/-1,1A op 12V continu en een efficiëntie van 86-90%. Dus er is zeker een flink verlies.

Vandaag staat de koelkast op de omvormer sinds 12 uur aan op een volledig opgeladen accu. Sinds een uur of 16:00 begint de omvormer al 1x te piepen bij inschakelen van de kk compressor. Nu om 19:00uu 2 piepjes bij inschakelen compressor. Dan blijft de omvormer nog aan. Accuspanning staat nu op 12V. Op deze accu zal ik dus krap aan 1 nachtje halen :clap: Bij 3 piepjes gaat de omvormer definitief afschakelen. Ik moet straks ff weg, maar hoop dat ie het nog ff volhoudt. update: de 3 piepjes komen dus NU, om half acht. De omvormer gaat uit, accuspanning van rond de 12V. Een 7,5uur heeft ie het volgehouden.

UPDATE:
Inmiddels heb ik eindelijk het achterraam vervangen. Voor een draaibare variant van echt glas Afbeelding En dat is wonderwel helemaal in 1x gelukt. Zelfs toen ik met natte kit en het raam omhoog bedacht dat ik wellicht geen ruimte genoeg zou hebben voor mijn popnageltang :wtf: . Maar omdat de ruit wat verder naar buiten komt, kan deze 90graden kiepen en kon ik er goed bij. Ook kwam ik er achter dat voor de zuiverheid ik beter eerst alles op de bus had moeten monteren en als laatste de ruit er op plakken. Maar het ging goed en hij zit precies goed. :cheers: Volgende keer gebruik ik wel andere scharnieren en kit ik deze alleen. Van de week even een alu kokertje aan de binnenkant plakken zodat ik ook wat uitzetterjes er op kan gaan freubelen. Plaatjes komen zo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Als ik eerlijk ben, vind ik die donkere ruit wel heel erg mooi. Ik ga de binnenkant van de overige ruiten beplakken met tintfolie en hoop dat ze een beetje zullen matchen.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door HoK »

Is dit eigen creativiteit of een standaard kit? Het wekt mijn interesse wel
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ik dacht dat ik het er uitgebreid over heb gehad. Blijkt dat ik daar een apart draadje voor heb lopen. Deze:viewtopic.php?t=8481337 Zal daar ook ff het verhaal zetten.

Om antwoord te geven: eigen creativiteit. Ik heb een vast glas raam besteld https://www.camperpassie.nl/vaste-glasr ... -2006.html (is geen verschil tussen een L1 of L2,L3,L4, wel belangrijk is welke scharnieren je hebt)

Die ruit heb ik geplakt met een Sika kit set voor autoruiten die ik mee had besteld. Primer op het glas, primer op een RVS pianoscharnier van de Hornbach. Kit op het raam, scharnier er op en laten drogen. Vervolgens 2 strookjes Alu van 2 cm breed en 2mm dik op elkaar gehouden, gaatjes over geboord van de scharnier en in de deur van de bus net onder het randje van het raamgedeelte. Vervolgens de scharnier en de 2 alu platstafjes door de deur van de bus vast gepopnageld. Ook nog ff een kit laagje tussen de alu stripjes gedaan tegen lekken van de gaatjes. De dikte van de kit tussen de ruit en de scharnier is ongeveer 5-8m. Dit + de 4 mm alu en dan een 0.5?mm dik scharnier is in totaal nodig om de ruit goed aan te laten sluiten op de kofferbakrubber die in de sponning zit. Het rubber heb ik van de autosloop uit een Aygo gehaald. Dit kwam goed uit, omdat om te scharnieren de ruit ook verder naar buiten moet komen, omdat deze anders niet om het 'opstaande' randje van de deur net boven het raamgedeelte kan scharnieren.

Nu moet ik vervolgens nog een vierkant alu profiel aan de binnenkant op de ruit lijmen en daar uitzettertjes en slotjes op fiksen. Maar we gaan eerst 2 daagjes weg, dus dat volgt nog. Ook even kijken hoe het zit met de afwatering en waterdichtheid. Het raam zit nu nog geplakt met tape en sluit mooi aan op het rubber. Maar wellicht dat ik bovenop de alu stripjes nog moet afkitten of zelfs een regengootje er boven moet plaatsen, hoewel ik dat uit esthetisch oogpunt liever niet doe.

Ik zou de volgorde volgende keer andersom doen en eerst alles op de bus fiksen en als laatste de ruit plakken. Nu moest ik ongelooflijk goed meten en boren en wonderwel is het in 1x goed gegaan, maar voor het zelfde geld had alles scheef gezeten. Ook liep ik in de Karwei om die alu stripjes te halen en liep ik tegen boot accesoires aan waar ze hele mooie boot scharnieren hadden van rvs met exact de dikte die ik nodig had. Maar toen had ik mijn piano scharnier al gelijmd. Als ik het nog eens doe koop ik denk ik die scharnieren en kit ik het alleen vast aan de ruit en de buswand.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De koelkast heeft al een paar testsessies achter de rug, maar na een uur of 7 is de accuspanning toch te laag voor de omvormer. Ik vraag mij nu toch echt af hoeveel de setup verbruikt. Nu heb ik de alleen de omvormer aan de accu hangen en ga eens kijken hoelang dat gaat duren. De omvormer zou zo'n 1A verbruiken in standby. Ik heb nog geen accumonitor dus op deze manier wil ik het verbruik van de kk eens proberen uit te vogelen.

Elektriciteit Update:
Verder heb ik mij eens in de website van Ective verdiept. Mooie spulletjes en alles van 1 merk spreekt me wel aan. Heb Chinese LFP's overwogen, maar ik ben daar toch te bang voor. Zeker voor de bedragen en de recensies die ik link en rechts heb gelezen. Als je slechte accu's krijgt dan is de customerservice vaak niet thuis. Heb ik toch liever een Europees bedrijf. Dus wellicht ook een LFP van Ective. Verder besloten voor losse componenten en geen alles-in-een apparaten. Hoewel voor de accu nog een optie. De omvormer was de eerste, maar nu heb ik ook een nieuwe accu nodig met alles wat daar bij komt kijken. De MPPT heb ik al van Victron. Het lijstje vordert gestaag:

Accumonitor: Ective Batteriemonitor BM X €169,92 Deze is via Bluetooth op een App uit te lezen, dat lijkt me wel prettig. Wat je nodig hebt aan gegevens is volgens mij de totale capaciteit, de aanwezige capaciteit en het verbruik. Wat er bij komt via de laders interesseert me niet zo, dat merk je dan vanzelf gok ik zo. Van de solar kan ik dat wel zien via de Victron app eventueel.

230V lader: Ective Multiload 20 LFP 12 V 134,30 Geen Bluetooth, maar lijkt me ook niet nodig als het ding gewoon zijn werk doet. We staan zeker wel eens aan de paal, dus dan is het wel handig als de accu ff lekker een nachtje kan bijtanken. Vandaar ook de grootste kleinste variant. 20A lijkt me meer dan zat. Als we aan de paal staan, dan zeker voor een uur of 10. Dan heb ik toch een laadcapaciteit van 200Ah?
Wel wordt er bij de accu's van Ective (bijvoorbeeld de LC 200 SLIM) een laadstroom van 50A geadviseerd, wat een vrij dure bijbehorende 230V lader betekent. Waarom is dat nodig? De solar geeft toch ook niet altijd zoveel? En de DC-DC lader dan? Moet die dan ook een hoger A hebben?

DC-DC lader: Ective BB 30 Ladebooster 12V €187,90. Ik ga voor de kleinste van 30A omdat ik ook een beetje op de solar vertrouw. Als wij rijden dan doen we dat toch vaak minstens een uur of 3, dus dan zou er in theorie 90Ah bijgeladen zijn toch? Misschien wacht ik überhaubt met deze aanschaf en kijk het nog 1 reis aan. Er kan nog een Bluetooth module bij, maar vraag me af waarom dat nog nodig zou zijn. Ook een displaytje is optioneel, maar ik vraag me af waarom ik dat zou moeten willen.

Ik wil eerst voor 1 accu van 100Ah gaan. Als alles naar tevredenheid werkt eventueel een 2e er bij voor het inductie koken. Met een constante stroomafnamemogelijkheid van 100A kan de accu zo'n 1200Watt leveren, dus 2 accu's 2400watt. Dan zouden we toch zeker een potje op moeten kunnen koken. Maar eerst de kookplaat maar eens uit gaan proberen aan de paal. De accu's van Ective zijn er met en zonder Bluetooth. Ik vraag me af wat het verschil is tussen een accu met BT of een losse batterijmonitor die ook BT heeft. Indien hetzelfde kan ik het beste voor de gene zonder BT gaan want een losse monitor kan denk ik wel op 2 accu's worden aangesloten? Dat scheelt dan weer.

Ective LC 100 LFP €766,30. x2=€1532,60. Dit is de 'eenvoudige' zonder BT
Ective LC 100L BT LFP €943,09 . X2=€1886,18.Dit is de versie met BT. Een verschil van €176,79, ietsepietsie meer dan de losse batterijmonitor.
Ective LC 200 SLIM BT €1853,03, dit is een 200Ah in een extra slanke behuizing, iets wat ik goed zou kunnen gebruiken. Alles er op en eraan, ook BT.

Het verschil tussen de slanke variant en 2x de versie zonder BT is €320,43. Gaat de batterijmonitor daar nog van af, is deze €150,51 duurder. Zitten er wel meteen wat USB aansluitingen aan en Anderson stekkers. Op één of andere manier heeft deze batterij ook een constante ontlaadstroom van 250A wat me erg aanspreekt. Is toch 3000Watt, dat trekt de omvormer niet eens. Dus een beetje overcapaciteit is ook niet gek. Maar vooral het feit dat deze accu in de dubbele bodem gaat passen is denk ik doorslaggevend (vrije hoogte van krap 14cm). Die €150 op zo'n groot bedrag kan er dan ook wel bij.

Ik heb dus nog wat vragen aangaande of er verschil is tussen een accu met BT en een accu zonder BT met losse Accu monitor. En de laadstroom, is het echt nodig om veel zwaardere en dus duurdere laders te nemen als ik die van mijzelf niet echt nodig vind? Beschadig ik de accu dan?

2 voorlopige set-ups:
Ective LC 200 SLIM BT €1853,03 met Multiload 75 Pro van €418,51 en BB60 Ladebooster van €291,30 zijn totaal €2562,84
Ective LC 200 SLIM BT €1853,03 met Multiload 20LFP van €134,31 en BB30 Ladebooster van €187,90 zijn totaal €2175,24 een verschil van €387,60!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door fostar82 »

Wij koken op inductie met de door DJSmiley genoemde Ikea inductie kookplaat. Dat werkt erg fijn en kan ik zeker aanbevelen.

Onze setup:
- 280AH LFP accu met 120A Overkill BMS. Zelfbouw volgens de youtube filmpjes van Will Prowse en informatie van het forum. (405 + 50 euro)
- Accu monitor (24 euro)
- 2000W omvormer (200 euro)
- 24A acculader, Mean Well pb360p (109 euro) Tip van DJSmiley
- 30A MPPT, EPever Tracer AN3210 (128 euro)
- Jinko 410Wp zonnepaneel (170 euro)
- Ikea valbildad inductie kookplaat. 2 zones van 1600W. totaal max 3200W (199 euro)

Inductie
We wilden eigenlijk de thetford triplex gasfornuis oven combi. Hoe tof is het om zelf gebakken broodjes te maken 's ochtends. En het leek mij mooi om daarvoor een LPG tank onder de bus te bouwen. Toen ik de kosten had opgeteld werd me dat te veel. Gezien de grote accu ben ik de optie van inductie gaan onderzoeken. En toen was er een pool die daar een filmpje over had gemaakt en met een wattmeter precies liet zien hoeveel ampere het kostte om een kop koffie te maken, pasta te koken etc.
Andere voordelen van inductie zijn; minder gewicht; geen gasflessen, gasfornuis/oven, er komt minder restwarmte en vocht bij vrij en het is veel sneller.
Er was scepsis op het forum, maar het bevalt ons erg goed. Het maximale verbruik van de inductie plaat halen we niet; want je zet in de praktijk nooit 2 zones tegelijk op boost. Als we pasta maken, zetten we eerst de pan met water op. Met boost kookt die in 2 minuten. Daarna gaat de zone lager en komt de tweede pan erbij met de saus. Maar als je een 2500W omvormer neemt, hoef je daar helemaal niet om te denken.

Dc-Dc lader
Hebben wij momenteel niet. Ik heb er de kabels voor liggen, maar had dezelfde overweging als jij; is een DC-DC lader nog nodig als ik via de paal kan laden en via het zonnepaneel. Afgelopen zomer zijn we voor het eerst weggeweest met het zonnepaneel. Met een paar uur zon hadden we weer een volle accu, dus we hebben een DC-DC lader niet gemist. Nou was dat wel richting Spanje, met flink zon.

Accu lader
Ik zou zeker een goede accu lader kopen. 20A is voldoende voor de 200A accu capaciteit waar je het over hebt. Een te kleine acculader kan je accu niet laden. DJSmiley kan je beter uitleggen, hoe dat precies zit :)

Zonnepaneel
Ik heb de 30A EPever tracer, een goedkope mppt die goed uit de testen kwam. In de praktijk hebben we nooit met meer dan 20A geladen vanaf het zonnepaneel. Dus de 20A versie was ook ok geweest. Maar beslis eerst welke zonnepanelen je wilt en zoek daar dan een lader bij uit.

Accu monitor
Klopt, de meest interessante waarde is de resterende accu capaciteit. Ik kijk af en toe nog wel eens naar het verbruik tijdens het koken, maar dat is meer uit interesse. T wordt wel interessant als je, zoals jij nu aan het doen bent, aan het uitzoeken bent waar een bepaald verbruik vandaan komt.
Tegenwoordig worden alle apparaten van bluetooth voorzien, zodat je ze in een app uit kan lezen. Maar in de praktijk gebruik je dat bijna niet. Jammer dus om er meer voor te betalen.

Ik snap je overwegingen om geen chinese accu te kopen, maar het scheelt wel enorm in prijs. Ook op de randapparatuur kun je flink besparen. Ik heb de omvormer, mppt, accu monitor en de bms van alieexpress. De accu cellen heb ik via alibaba besteld. De prijzen die ik betaald heb erbij gezet.
Trip
Berichten: 19
Lid geworden op: di 12 apr 2022, 14:50

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Trip »

Met veel interesse mee gelezen. Ziet er goed uit!
Veel tips gezien voor mijn eigen plan.
Welke omvormer heb je uiteindelijk genomen?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De TSI 25 dus. Ik heb ook bij jouw verhaal gereageerd voor ik jouw reactie zag :wink: .

Update accu:
Ik zie nu pas dat de Ective LC200 een stuk goedkoper geleverd kan worden. De omvormer had ik samen met afstandsbediening direct bij Ective vandaan omdat het in prijs nauwelijks scheelde met andere aanbieders. Zie nu dat dit voor deze accu wel heel wat kan schelen. Ik ga toch nog eens een nachtje slapen over deze accu die ik voor €1465,46 te koop zie staan: https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... -SLIM.html

EDIT: deze goedkopere LC200 Slim is dus de oude zonder BatterijMonitor en BT.
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op za 13 mei 2023, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De kogel is door de kerk. De Ective 200Ah Slim besteld (per ongeluk die zonder BT). Geen gezeik met Chinese bedrijven, zelfbouw vind ik mijzelf nog te dom voor en deze kan ik goed kwijt in de bodem. Ective geeft in de specificaties aan dat de accu monitor die is ingebouwd ook los verkrijgbaar is. Daarmee is mijn vermoeden dat deze gewoon hetzelfde is bevestigd en ik geen extra monitor nodig heb. Rechtvaardigd ook de hogere prijs vind ik. Nu nog een laadbooster bestellen.

De koelkast test die ik deed ging niet helemaal goed besefte ik deze week. Ik testte telkens met een nog niet koude koelkast. Logisch dat het verbruik dus hoger lag dan verwacht. :crazy:. Er zijn van die dagen....

Vandaag lekker staan freubelen op wat betimmering. Vind het nog erg lastig om de krommingen van de bus naadloos te kopiëren op het bestemde materiaal. Het past allemaal niet exact, maar ik wil er bekleding op nieten, dus ik hoop dat dat vergeefelijk gaat werken. 88I alles is nu recht en dat vond ik nodig om een fatsoenlijke afwerking voor het bed te maken en een hor te kunnen plaatsen.
Afbeelding

Ook begonnen met de schilderklus. Ik heb eigenlijk nul ervaring, dus ben niet ontevreden met het resultaat. Had een spuitbus om de kleur te testen. Is erg mooi geworden.
Afbeelding
Later wat potten besteld om te rollen. Daar ben ik minder tevreden over. Het is te dik verwerkt, ik had het moeten verdunnen. Nu moet ik flink gaan schuren om het weer glad te krijgen. Mijn fout.
Maar de kleur is gewoon echt anders dan de spuitbus. En het glimt teveel voor een matte lak. Zelfde merk, zelfde kleurcode. Wat gaat er niet goed?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Die accu is per ongeluk dus eentje zonder monitor en BT, maar voor de prijs ga ik dat denk ik maar laten. Kan de losse monitor altijd nog bij bed bestellen.

Hier nog een foto van het kleurverschil in lak. Ik ga volgende week eens bellen. Of jullie moeten goede tips hebben. (dit is een teststuk bumperdeel zonder kunststofprimer, met witte primer, 1x gespoten, daarna een stukje met de roller en het puntje daarna voor de 2e X gespoten. Ook een stukje van het gerolde even geschuurd, op de bumper zelf heb ik wel kunststofprimer gebruikt)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door MarceldeHoog »

Je bent lekker bezig!
Monitor lijkt me wel handig overigens, ik gebruik daar BT voor omdat er geen externe is voor mijn accu.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Belletje en mailtje over de lak naar de leverancier. Wordt vervolgd.

Inmiddels zijn we lekker bezig met de betimmering verder af te gaan ronden. Na 3 jaar experimenteren en stoeien in de planning heb ik de laatste weken wat vrije tijd gemaakt om flink aan de gang te gaan.

Achterin een verwijderbaar dwarsschot wat voor een stevige bed omsluiting moet gaan zorgen. Voorin komt er ook zoiets,wat meteen ook de lades, toilet en kk moet gaan afsluiten. Hartstikke leuk allemaal.

Wachten op de accu. Sta te popelen om nu echt de boel naar een redelijk eind stadium te gaan brengen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Had nog een rolletje blinderingsfolie liggen van m'n Berlingo. Ook 2 jaar geleden 2 rolletjes van Dunlip bij de Action gehaald (€3 ofzo :crazy: ) . Afgelopen week de rechterachterruit gedaan met die van de Action. Matcht heel mooi met de linkerruit die affabriek getint is.

Enthousiast verder gegaan met de andere ruiten. Die met de Carpoint limoblack gedaan en die zijn nog donkerder. Ziet er heel sjiek uit vind ik. Een professional zal het nog strakker kunnen, maar ik ben erg tevreden met het resultaat 8-) . Vandaag de laatste achterste ruiten met de Action folie omdat de andere op is. Het verschil zal buitenaf nauwelijks te zien zijn. Binnen merk ik al veel verschil met opwarming van de zon tussen de ruiten die wel en niet getint zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De bus is inmiddels gespoten met een hvlp spuit. Dat geeft een minder strak resultaat dan met een compressor, maar bij de matte lak geeft het een leuk structuurtje. De slanf van de spuit smolt al na 5 minuten, dus u begrijpt dat ik heb staan aanklooien. Het resultaat is aardig. Her en der zullen we wat bij moeten werken. De bumpers aan de zijkant moeten maar na de vakantie gedaan worden.
Alvast het eerste resultaat :Afbeelding
Daarnaast inmiddels ook de laadbooster binnen. De accu is een moeilijk verhaal aan het worden wat bezorging betreft. Ik hoop dat van alle bestellingen er ten minste 1 deze week binnen komt, want donderdag gaan we op pad. Voorlopig de boel maar icm de oude accu 'geïnstalleerd' :
Afbeelding
Plaats reactie