Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DJSmiley »

De VÄLBILDAD is instelbaar kwa vermogen.

Een los pitje zoals die Tillreda is leuk, maar die moet je weer vastzetten of ergens naast de gaskookplaat houden, omdat de belastingdienst eist 'een vaste kookgelegenheid'. Met een los pitje alleen voldoe je niet aan die regel als je m op kwarttarief wilt rijden!

De Ective met MPPT zou kunnen, alleen is die maximaal 20A, dus met een beetje panelen kan dat krap zijn, en je hebt geen enkel zicht in wat er gebeurt.
Ook is de Ective maar een 20A lader aan de paal.

Een losse Ective, al dan niet met omschakelaarlautomaat (SI of TSI) icm een losse acculader en MPPT is mijn voorkeur. Dan kun je goed zien wat de opbrengst is van de zonnepanelen, kun je eventueel een wat betere acculader nemen. Ook zijn de apparaten, vooral de SSI, relatief groot.
Daarnaast maken die AIO dingen ook wat geluid, met een losse kun je bv de acculader makkelijk uitzetten of terugregelen zodat die stil is.


De BMS geeft alleen de netto opbrengst aan. Als je panelen 100W opleveren en je verbruikt 90W, dan ziet je accu maar 10W (immers, de rest wordt al verbruikt). Met een losse MPPT kun je de werkelijke opbrengst zien van de panelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Duidelijk. Eventueel een los pitje vastschroeven zou kunnen, maar liever ga ik nu voor een vaste inbouw inderdaad. Leen ik eerst ff een pitje van een maat om te kijken of ik het echt wat vind.

De MPPT heb ik dus dan wordt het inderdaad alleen een omvormer, met omschakelautomaat, dat lijkt me wel handig. Hoef ik nu nog geen nieuwe lader, pas als ik de LFP ga aanschaffen. Wat is dan eventueel een handige lader als ik voor 200Ah ga? En waarom is 20A niet genoeg? Als ik een nacht aan de lader sta dan moet dat toch wel genoeg zijn? Ik vertrouw natuurlijk ook op solar en eventueel het laden tijdens rijden.

De Multiload 20 LFP 12 V van Ective is ook max 20A €130,24
Ective TSI 25 €460,94
Totaal €591,18 dat is dan €61,86 meer dan de Ective CSI 25 €529,32, heb ik wel losse apparaten wat op zich ook prima is, maar wat is het verschil van de laders?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De accu's van EasyBee worden ook eventueel met lader geleverd. Nu zit ik te kijken, maar met het oog op inbouwafmetingen overweeg ik 4 x 50Ah accu's. Is dat nog een nadeel tov 1 x 200Ah? In prijs scheelt het nauwelijks. En ik neem aan dat ik dat gewoon parallel kan zetten en laden met 1 lader van 20A?

Eventueel wil ik op termijn een tuinmachine op 48V aanschaffen/(ver)bouwen. Dan kan ik de handzame accu's van +/- 5kg mooi in serie zetten. 88I

De ontlaadstroom is 50A. Dat betekent totaal 200A. Dat is dan 200x12V=2400Watt. Met een inductie plaat die niet hoger dan pak 'm beet 2000 Watt gaat, zou dit dan een aardige set-up worden denk ik zo?

Zag nog een aardig geprijsd inductieplaatje van Inventum: https://www.coolblue.nl/product/917569/ ... i3008.html Hopelijk pendelt die ook mooi.

Zit toch hard te denken om maar alles in één keer aan te schaffen :think:

Kan ik ook de omvormer op het huisnet aansluiten? Dan maak ik het zonnedak zo, dat ik dit op m'n schuurdak kan leggen en de accu's en omvormer in de schuur aansluiten op het stopcontact aldaar. Dan zou ik een handzaam paneel met de omvormer en MPPT erop maken die ik eenvoudig kan loskoppelen van de wagen :eh:
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Rob vd S »

Dag Ducatodolf,
Dit is de combi die ik nu gebruik. Gewoon van ome Ali. Het bevalt tot nu toe uitstekend.

https://nl.aliexpress.com/item/10050044 ... 48LYY0tjhd

https://nl.aliexpress.com/item/40004836 ... pt=glo2nld

https://nl.aliexpress.com/item/10050022 ... pt=glo2nld

De 3 120 Ah accu's die ik heb is wellicht wat over de top, maar ik ben het met DJSmiley eens om minimaal voor 200 Ah te gaan.
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Rob vd S »

Als je er een zware gebruiker op zet, zie je de voltage snel teruglopen tot net iets onder de 12 V, ook als de accu vol is. Zodra je de zware gebruiker uit doet, heb je weer gewoon 13-14V.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door kampo »

Voor die Inventum domino kookplaat heb je een keukentablet van 60 cm diepte nodig...
Bij een inductie kookplaat van 3500Watt is het gebruikelijk om een inverter van 5000VA met 600Ah LFP accu te gebruiken. Bekabeling 95mm² in 12V.
Ik veronderstel dat het niet meer mag gaan kosten als je voertuig zelf ? :crazy:

Natuurlijk kan alles kleiner.
Als je uitgangspunt een 200Ah LFP is met een stevige BMS van 200A dan zou ik me zeker beperken tot een 1 pit inductieplaat van maximaal 1800W (= ongeveer 170A) en beter nog minder. Zeker met budgetmerken kan je maar beter wat meer reserve voorzien.
Let ook op want niet iedere LFP laat zich parallel en/of in serie schakelen. Meestal staat het in de specs.

Kijk eens hier naar, bovendien past die in je keukentablet (vaak naast 1 gaspit voor de dagen zonder zon) :
https://www.horecatraders.com/nl/induct ... gLr2PD_BwE
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Dank voor de reacties. Via ome Ali vind ik zulke prijzige dingen toch een risicootje. Maar we nemen het mee in de overwegingen.

Ik snap dat 600Ah met een 5000VA omvormer nog beter zou zijn, maar inderdaad is het budget niet zo ruim. Ook al wil ik het op termijn mee verhuizen naar de volgende (nieuwere) bus, is de noodzaak om een 3 sterren maaltijd op inductie te bereiden niet aanwezig. Dat telt ook mee. Een ei bakken, wat pasta koken en een eenvoudige saus is snel gepiept, eventueel om en om.

Ik ben al van 1600W naar 2500W gegaan in mijn overweging. En een 2-pits versus een 1-pits puur omdat je dan iig 2 pannen tegelijk kunt neerzetten en eventueel om en om kunt verwarmen. Als de pitten dan ook nog pendelen komt het verbruik ook niet zo hoog dat je continu aan de max van de omvormer komt. Misschien dat ik nog 1 tandje zwaarder ga naar de 3000Watt van Ective oid.

Dat parallel schakelen vind ik zeker een goede tip waar ik om vroeg, want ook geen kaas van gegeten en heb het uitgezocht. Deze accu's kunnen tot 4 stuks parallel of in serie geschakeld worden, parallel met 6mm2 kabel (mij lijkt iets dikker geen overbodige luxe). Deze afmetingen zou namelijk met inbouwen handiger zijn.

De enkele inductie pit van 900 Watt is misschien wel mooi, maar ook erg marginaal. Ik vergeet te vertellen, wij zijn niet vies van walstroom. Dus een grotere pit zal heus niet overbodig zijn. In verhouding kost de kookplaat ook maar een fractie van het totale plaatje.

Verder ben ik natuurlijk erg stout en zou die 2 pits dwars plaatsen. Dan zou ik aan een werkblad van +/-35cm dieptex55cm breedte genoeg hebben. De nieuwe keuken zou dat net aan toe laten. Zoiets:
Keuken.jpg
Keuken.jpg (57.99 KiB) 8323 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door HoK »

Voordeel van Victron laders/omvormers is je ze kunt instellen hoeveel walstroom ze maximaal op mogen nemen. Dus als je met veel vermogen wil koken wordt de walstroom tot gezette limiet belast, rest wordt uit je accu's gehaald.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ja, helaas hebben de Ectives dat niet, maar Victron ligt echt boven budget. Het wordt nu al krap om de hele installatie onder de €2000 te houden (de helft van de buswaarde 8-) ). €775 voor 4x 50Ah LFP accu's, €490 voor de omvormer met display, €135 voor de 230V lader maakt al €1400. Komt er nog een inductie plaat van €165 bij. En dan nog eventueel een laadbooster en de benodigde bekabeling en zekeringen etc.

Intussen wil ik kiezen tussen een omvormer met alleen omschakelautomaat of eentje inclusief een laadfunctie. De Ective TSI25 of de CSI25. De 30ers zijn qua behuizing te groot voor in mijn dubbele bodem en eigenlijk ook te 'groot' qua vermogen voor een 200Ah accu pakket.

De Ective CSI 25 is +/-€65 duurder dan de TSI 25, maar de losse lader €134; een verschil van een kleine €70. Aan beide laders kan niets worden ingesteld/gewijzigd. De TSI en de CSI zijn bijna even groot qua afmetingen. De CSI is 3cm langer. Een CSI zou dus €70 goedkoper zijn tov de TSI met losse lader.

Laden aan de walstroom kan de CSI, volledig automatisch, hoewel er geen instellingen zijn te wijzigen. Ik lees daar iig niets over in de handleiding.
Laden aan de walstroom met een TSI en losse lader. De lader moet dan vóór de TSI aan de walstroom zitten. Ook aan deze lader is niets in te stellen.

Moet ik eventueel nog kunnen laden tijdens het rijden. Een ideetje wat ik had om een (dure) DC-DC lader buiten te sluiten is een D+ relais tussen start-accu en omvormer, zodat de losse 230V lader de boel rijdende kan laden. Dan zou ik ook een D+ relais tussen HH-accu en de omvormer moeten doen om juist uit te schakelen en ook nog een relais wat de lader aan de omvormer koppelt. Misschien een hoop gedoe, maar een DC-DC kost ook het nodige (Ective BB 30 €188). Dit alles kan natuurlijk alleen als ik een TSI met losse lader neem. Of zeg ik nu iets raars?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De Ective TSI 25 is binnen :bow: en meteen getest. De koelkast doet het prima. Zelfs de föhn van 1200Watt wil het doen, zij het dat de omvormer dan gaat aangeven dat het binnenkomende voltage/stroom te kort schiet. Logisch 1200Watt/12V= 100A. Veel te veel voor de huidige accu. Maar het was slechts een test.

Een middag lang de koelkast aan de omvormer gehad, maar die schiet toch telkens in de fout :eh: . Zowel in de ECO modus als in de UPS modus. Wellicht is m'n accu naar de zak, voltage was nog wel rond de 12, bij opnieuw inschakelen van de omvormer doet ie het weer wel. Ik ga er morgen eens naast zitten en kijken en luisteren wat er gebeurt als de kk na de eerste keer gelopen te hebben opnieuw inschakelt dmv de kk thermostaat. Want ik heb dat nog niet zien/horen gebeuren. De handleiding geeft weer wat verschillende piepjes betekenen, dus dan moet ik er even bij blijven. Wellicht is de input voltage toch te laag? Dan zou de omvormer tussen de 10,6 en 11 Volt moeten gaan piepen en tussen de 10V en 10,4V uitschakelen. :cry:
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door HoK »

DucatoDolf schreef:
wo 29 mar 2023, 17:22
[...]
Moet ik eventueel nog kunnen laden tijdens het rijden. Een ideetje wat ik had om een (dure) DC-DC lader buiten te sluiten is een D+ relais tussen start-accu en omvormer, zodat de losse 230V lader de boel rijdende kan laden. Dan zou ik ook een D+ relais tussen HH-accu en de omvormer moeten doen om juist uit te schakelen en ook nog een relais wat de lader aan de omvormer koppelt. Misschien een hoop gedoe, maar een DC-DC kost ook het nodige (Ective BB 30 €188). Dit alles kan natuurlijk alleen als ik een TSI met losse lader neem. Of zeg ik nu iets raars?
Ik probeer je tekst te snappen, maar het is me niet helemaal perfect duidelijk. Als ik het goed begrijp wil je dus een omvormer gebruiken op om een 230V lader te gebruiken om de huishoud accu op te laden gevoed door je HH accu? Mocht je deze weg willen gaan denk ik dat je netto je huishoud accu niet oplaadt. Enige oplossing zou zijn (maar ik vraag me af of het echt goedkoper is als je kabels, zekeringen etc mee gaat rekenen) om je omvormer achter een relais te zetten waarbij het D+ signaal bepaald of de omvormer haar stroom van de HH accu haalt of de startaccu. Vraag is hoe gaat de omvormer om op het moment dat je wil wisselen van voedingsbron.

Heeft @DJsmiley geen ective omvormer en experimenten gedaan welk draadje wat doet (zodat je het moment van wisselen ook de omvormer uit kunt schakelen). Beter voor het relais en de omvormer denk ik.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

@HoK
Ik schrijf het inderdaad misschien wat onduidelijk, maar bedoel exact wat jij beschrijft. Dus om een 'lus' tussen lader en hh accu te voorkomen, de omvormer tijdens het rijden te schakelen naar startaccu. Maar dan moet de lader natuurlijk wel aan een omvormer hangen, dus daar moet dan ook weer een schakeling/relais tussen. Want normaal gesproken hangt de lader aan de walstroom. Zou deze permanent aan de omvormer hangen dan krijg je die 'lus' bij normaal gebruik van de hh-accu.

Nu heb ik nog een wat kleinere gemodificeerde sinusomvormer liggen, daar zou ik eventueel de lader aan kunnen koppelen tijdens het rijden. Dus eigenlijk een 2e omvormer, maar dan aan de startaccu. Maar de vraag is of ik dan niet mijn lader naar de zak help met de gemodificeerde sinus. DJSmiley suggereerde deze 'oplossing' van 2e omvormer ook al. Je hebt gelijk dat het waarschijnlijk lood om oud ijzer is als je de moeite en kosten van een DC-DC lader er tegenover zet. Maar ik vind die apparaatjes nogal prijzig. Je hebt al nodig een MPPT voor de solar, een lader voor 230V en dan dus ook nog een DC-DC lader voor tijdens het rijden. En dan eigenlijk ook nog een accumonitor. Inclusief het zonnedak, de omvormer en de 'dure' accu's, telt dat lekker op allemaal.

Update omvormer:
Intussen ben ik er achter waarom de nieuwe omvormer uitschakelt bij het 2e keer inschakelen van de compressor van de hh-kk. 3 piepjes betekent 'total undervoltage' volgens de handleiding. Dat zou betekenen dat de huidige accu dan dus eventjes onder de 10V-10,4V zakt volgens de opgegeven waarden in de handleiding. Raar, want schakel ik de omvormer uit en weer aan dan start de koelkast wel weer op. Alleen als ik de omvormer aan laat staan zoals gewenst, dan speelt dit probleem op bij opnieuw inschakelen van de compressor van de kk. Raar, maar als gezegd ga ik denk ik toch meteen de accu maar vervangen voor een LFP pakket.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door HoK »

Kan het zijn dat de omvormer doordat het direct een belasting moet voorzien van stroom een veel te hoge startstroom heeft. Misschien dat vertraagt inschakelen van de koelkast helpt (codewoord is tijdrelais)?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Dat zou je bij opstarten van de omvormer nog wel verwachten, maar niet als die al een tijdje aanstaat.

Inmiddels de accu nog eens opgeladen en blijkt dat die gewoon al te leeg was. De eerste test had ik niet goed gemonitord zo blijkt. Nu heeft de opgeladen accu vanaf 21:00 uur aangestaan en dat is in ieder geval tot een uur of 00:00 goed gegaan. Vanochtend was de omvormer toch uit. Accuspanning rond de 11,8 wat betekend dat de AGM accu toch al leeg was binnen 1 nacht. 90Ah terug naar zo'n 30% is toch ongeveer 60Ah verbruikt. Wellicht dat de accu niet zo best meer is, maar dat gaat toch erg rap. 60x12=720Wh. Dat lijkt me erg veel, dus zal de accu niet meer in opperste staat zijn. Nu stond de omvormer wel op continu, dus die moeten we ook nog aanpassen.

Morgen nieuwe accu pakket bestellen.

UPDATE:
Inmiddels is de bus al weer een weekje terug van de garage. De aircopomp was stuk en de distributieset die ik had liggen heb ik ook maar aan de garagist gegeven. Zij hebben de boel in orde gemaakt en voor een kleine rib uit het lijf zit er nu weer een nieuwe aircopomp en riem op. De koude lucht van de airco hebben we nog niet nodig gehad, maar komende week 2 nachtjes weg in NL. Hopelijk hebben we 'm dan al nodig 8-)

Ook hebben we besloten de bus te gaan verven. Hopelijk lukt dat nog voor Pinksteren. Her en der bladdert de boel er af, wat roestplekken, de blauwe bestickering en de vale bumperdelen maken de bus nu een beetje triest. Heel origineel gaan we voor bosgroen. Eerste stukje al geprobeerd en ziet er goed uit. De blauwe stickers heeft mijn vrouw er gisteren af gepeuterd en dat ziet er al beter uit. Hoewel het verschil in de witte lak nu extra goed zichtbaar is. Naast de gloednieuwe lak onder de stickkers is de rest een doffe ellende geworden.
Plaats reactie