Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door John lamers »

Dat ziet er echt gaaf uit, het dak maakt het af. :thumbup:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Inmiddels terug van onze vakantie. Ruim 4000km rondgezworven. 1e stop in de Limousine, Frankrijk. Daarna Middellandse-Zee, Cote d' Azur, Toscane, Gardameer, pas over naar Zwitserland en zo via Oostenrijk, Liechtenstein, Zwarte Woud, Luxemburg weer terug.

Erg leuk, mooi weer gehad en prachtige ritten gemaakt.

Hier nog wat foto's met het nieuwe dak. Het interieur is moeilijk te vangen in een foto, maar ook nog eentje vanaf de achterdeuren over het bed heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook besloten een nieuw matras te kopen. De oudjes die ik op maat had geknipt zijn te dun en te slecht, maar functioneerden als ondermatras. Daar op hebben we een 10 cm traagschuim topper. Ligt fantastisch maar bloedheet. Al deze troep eruit en een pocketvering van 180x140 er voor terug. Is nog net een minder voorkomende standaardmaat dus binnenkort bestellen.

Verder was het hefdak top, alleen laat het tentdoek nog wel licht door. Dat waren we niet gewend met onze dubbele verduisterende gordijnen. En op sommige Cp's moet er blijkbaar stadionverlichting de hele nacht aan :crazy: Verschrikkelijk. Dus daar moeten we ook nog wat aan doen.

De draaistoelen vergroten de binnenruimte met factor 2, werkelijk fantastisch 8-).
Het scheidingsgordijn (een standaard Leen Bakker gordijn van 140x220 op zijn kant) hangt in beide posities telkens achter de stoelen. Overdag sluit het de cabine af van de leefruimte en dat is handig tegen pottenkijkers. Eventueel kunnen we hierdoor ook nog steeds 'stealth' slapen.

Verder blijft de conceptkeuken hangen, maar wil ik er een los blokje voor maken wat we ook echt goed kunnen gebruiken. Nu stond de koelbox ook nog voor de keuken, maar die moet in een lade onder het bed verdwijnen.

Mijn vrouw heeft het te pakken, dus we proberen nu telkens weer een upgrade te doen. Ik wil het namelijk wel een hobby laten blijven. De lijst ineens afwerken zou nog weken, zo niet maanden duren. En dan gaat het te veel op werken lijken.

Voor nu eerst een nieuw matras en een weekendje NL plannen om de laatste zomervibes te vangen 8-)
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door walda »

Fijn dat jullie een leuke tijd hebben gehad en dat het hefdak bevalt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door MarceldeHoog »

Lekker is dat he, de maiden trip met je camper!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Jean Baret »

Dat is een flinke reis! Mooi dat het is bevallen. Ik moest wel lachen om de stadionverlichting. ;) Kan het dak niet dicht als jullie slapen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Was zeker een flinke reis, maar wel erg leuk. Niet te warm ook. Wij houden van rijden en de reis is dan ook echt onze vakantie. Zodra de middenstreep verdwijnt wordt het pas echt genieten.

Dak kan zeker dicht hoor, maar scheelt een hoop warmte afvoer en ventilatie. En uiteraard bewegingsvrijheid en gedoe met open en dichtdoen. Toen we echt recht onder een lamp stonden, ff zo'n voorruit zonnescherm ergens tussen gefreubeld en toen was het ook goed hoor.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door iltrunco »

Hoi Dolf

Mooi dat de reis zo succesvol is geweest, blijven genieten.

Groetjes
Wim
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Kriebelbusje »

Net het hele topic doorgelezen, wauw, negen! zitplaatsen én een camper. Dan moeten die 4/5 zitplekken van ons ook wel lukken ;)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn we met fase 3 bezig. Er zit een heus plafond in inclusief behangetje. Afbeelding
Afbeelding
Hartstikke leuk. Afwerkprofieltje voor de rand van het hefdak gemonteerd (niet op de foto). Ik had nog wat liggen dus dat kwam goed uit.

Ook een paar lades onder het bed gemaakt voor de kleding.
Afbeelding
En een verdeling van de ruimte onder het bed. In het midden komt nu de portapottie en links de nieuwe hh compressorkoelkast die we stil genoeg vonden bij onze test week in de Meivakantie. Achterin passen nu nog precies de kratjes met proviand e.d. Ook hebben we in die week de nieuwe matrassen ingewijd 27cm pocketvering :D . Geen gezever meer over slecht slapen, dat was immers de eis voor onze hele camper idee. Nu nog hopen dat ze ook wat koeler zijn in de zomer. Kroatië staat voor morgenavond of vrijdag (ff kijken of de koelkast gaat lukken en het een beetje droog wil worden om in te laden) op de planning.

Verder hebben we afgelopen weekend kunnen constateren dat de bus nog steeds lekt. En gisteren dus aan het kitten geweest. Achterop het dak zijn wat naden die ik verdenk van de lekkages. Het hefdak hadden we nog niet eerder open gehad in de regen. Dat hebben we geweten. Ik had de hele aansluiting met het dak nog niet gekit. De kitkoker gaat mee :wink: . Dicht is de kap overigens wel vrij van lekkage op de schroefgaten van de handgrepen na. Ik denk dat ik die maar gewoon helemaal insmeer met kit. Waardeloze rubber ringetjes zouden de boel moeten afdichten, maar dat is kul.

Ook een provisorische luifel hebben we uitgeprobeerd. Nog wat oude stokken uit de verdwenen caravan en een schaduwdoek wat ergens afgedankt werd voldoen prima.Afbeelding

Overigens wacht ik al een halfjaar op de belastingdienst over het aangevraagde kwarttarief. Ik hoop dat ze er uit komen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Tijdje stil geweest op ons eigen draadje :( .

Update:
Het kwarttarief is toegepast na een maand of 6-7 wachten :cheers: . De reis naar Kroatië vorige zomer was zeer geslaagd. Wel alleen maar campings daar. En warm. Veel warmer dan gepland. De wagen staat nu bij de garage om de airco die nog nooit gewerkt heeft te repareren. Anders gaat zij de volgende reis naar Bretagne niet mee :wink: . (gepland staat Juni, ik hoop echt het zelfbouwtreffen dit keer nog mee te pakken :shifty: )

De aircopomp is kapot en geadviseerd werd de droger dan ook meteen te vernieuwen. Met afvullen, arbeid etc. hoop ik het onder de €1000 te houden :shh:. De distributiriem-set ligt al een tijdje te verstoffen. Had er eigenlijk net aan de moed niet voor. Kan de bus niet lekker hoog krijgen zonder dat het gevaarlijk wordt en je kunt er niet echt lekker bij vanaf de grond vind ik. Dus gevraagd of de garagist mijn setje er op wil meubelen. En dat gaan ze dus óók doen. En eventueel ook de gloeistiften, want bij mij brak nr.1 meteen af en toen ben ik ook gestopt. Na het weekend, want zaterdag moet ik er in slapen na een mannendag bier drinken en koken boven kampvuur :cheers: 8-) .

Upgrades: (advies gevraagd)
Inmiddels ook weer verder met wat upgrades. De koelkast wil maar niet werken op de omvormer; Kroatië toch maar met de oude koelbox gedaan :| . Vandaag een testopstelling gemaakt. De (2ehands gratis gemodificeerde sinus) omvormer zat namelijk eerst op de startaccu met te dunne kabels (hebben we het elders over gehad). Maar het lukte niet met de beoogde opstelling. Dat is: volle HH-accu --- dikke kabels --- omvormer --- 230V KK. De omvormer sloeg telkens af bij inschakelen KK. De KK op de victron 500 omvormer van mijn maat z'n zelbouwcamper gezet en geen probleem, meteen aan, geen gezever. Op de app lazen we een paar seconden iets van 500W bij inschakelen/aanloop KK, maar geen idee hoe betrouwbaar dat is. Ik weet het nu zeker, er komt een nieuwe set up. In delen dat wel. Jullie advies/tips/op-aanmerkingen daarbij gevraagd. (bedenk wel dat we geen overlander hebben en ons reisprofiel het toelaat bij wat eenvoudiger oplossingen te houden.)

Gewenst op korte termijn:
1.Omvormer die de 230V KK aankrijgt en houdt. Ik zit te kijken met oog op de toekomst naar de Victron MultiPlus 12/1600/70-16. Toevallig is deze nu ook leuk geprijsd. Uit de praktijktests elders gelezen zou dit in mijn ogen voldoende moeten zijn voor een eenvoudige maaltijd (pastaatje met saus voor 2 personen) op inductie (eventueel gebruiken wij verwarmd water uit de boiler of waterkoker, maar dat is wellicht water naar de zee dragen.) Eventueel een thermostaatje in de KK icm vertrager ala Kroppie om de omvormer te schakelen.
2. Huidige 2ehands Gel 90Ah accu en 230V HH-accu lader van de Lidl blijven gebruiken.
3. Eventueel een switch tussen de start-accu en de HH-accu om die rijdend op te laden. Een Cyrix vind ik overbodig met oog op de toekomst van een LFP accu. Ik zet nu ook altijd het e.e.a. handmatig uit bij afzetten motor dus dat leek me wel een voldoende oplossing voor tijdelijk. Is dat heel gek? Maak ik eventueel iets stuk?
4. Onze Bialetti Moka is het meest gebruikte op de gaspit. Dat verbruikte nogal wat gasbuns. Daarom wil ik die elektrisch. Ik kan er maar weinig vinden en eigenlijk alleen Bialetti zelf heeft er een voor maar 2 kopjes. (grotere moeten we echt niet hebben, alleen zij drinkt koffie). Iemand ervaringen met de Bialetti Elettrika? https://www.bialetti.com/it_en/moka-elettrika.html

Gewenst op langere termijn:
5. Het 2ehands zonnepanelenhefdak van 6x75watt maken en aansluiten op de MPPT Victron SmartSolar 75/15 (heb ik al klaarliggen).
6. Klein inductieplaatje ala Mickel Moen. (aan de hand van deze topics viewtopic.php?p=2247149#p2247149 en viewtopic.php?p=2199400#p2199400 en viewtopic.php?p=2247151#p2247151 en wat alternatieve bronnen waarin praktijktesten werden gedaan bedacht dat voor ons reisprofiel/gebruik de MultiPlus 1600 icm met een 1- of 2-pits inbouw inductiekookplaatje moet werken. Verbruik eenvoudig koken is ronde de 25 Ah lees ik her en der.) Zijn hier nu al ervaringsdeskundigen in en wat zijn de ervaringen? Mickel? Kampo?
7. LFP accu, dat lijkt onvermijdelijk als we de inductie optie willen creëren. Eventueel probeer ik het gewoon eerst lekker uit op die oude AGM tot die stuk is :shh: . Is dat nog gevaarlijk? En hoe lees je de maximale ontlaadstroom af? En zou 1 stuk LFP van 100Ah dan voldoende zijn? Ik zag een aanbieding van Victron 12V 100Ah voor €650, is dat te verdacht of moet ik toeslaan?
8. Solar zal niet altijd afdoende zijn, de praktijk moet het eerst uitwijzen. We staan ook heus wel eens aan de paal. Is een DC-DC lader dan wel nodig? Is daar geen goedkoper alternatief voor? Kan die MulitPlus niet laten switchen naar de startaccu zodat hij de LFP kan laden? Of is dat technisch niet mogelijk/te mooi bedacht?

Schiet maar op de punten!

Verder zal ik later over benodigde materialen als kabels, busbars etc. wellicht nog wat vragen stellen her en der.

Verder houd ik me de komende weken bezig met wat timmerwerk. De 2-persoonsklamboe is intussen naar de zak en we willen iets wat beter past. Een hor in de schuifdeur is met ons soort wagen niet haalbaar, iig niet voldoende. Met name het bed moet bugfree zijn, de rest optioneel. Ik ga dus de matrassen opsluiten met een mooie plank en daaraan maken we horrengaas tot aan het plafond, te openen en sluiten met magneet. De conceptkeuken wordt uitgebreid naar een keuken die niet meer icm de 3-zits bank past, maar wel alle potjes en pannetjes kan herbergen. Dat scheelt een hoop losse rommel tijdens de reis die toch altijd in een krat op de vloer stond. De 3 zit bank zetten we er maar sporadisch in om wat mensen te vervoeren, dus de nieuwe keuken zal inwisselbaar met de 'keuringskeuken' worden 88I .
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Een compressorkoelkast op 230V vraagt een redelijke omvormer. Pure sinus maar ook met een fatsoenlijk vermogen: 800W minimaal maar ga eerder voor 1000W ivm de aanloopstroom.
Op een kleinere kan het, maar is wel heel erg afhankelijk van het type compressor en omvormer (wat die kwa piek kan leveren)

De MP 1600 is een heel mooi ding, daarmee kom je wel een eindje. Bedenk wel dat die 1600VA is, dus 1400W. Voor een inductiekookplaat is dat aan de krappe kant, dan ga je die wel telkens zwaar belasten. Zou ik niet aanraden. De 2000 is dan een betere optie, of als je de budget beperkt is en je de features niet nodig hebt van een MP een Ective of vergelijkbare omvormer.

Thermostaat op de koelkast zou ik zeker overwegen, de MP 1600 gebruikt idle al zo'n 10W, dus dat is toch zo'n 20Ah bij 12V wat je in 1 enkele dag weggooit. Zeker met een kleine 95Ah gel accu gaat het dan wel erg hard... (netto 45 bruikbaar - als ie al in nieuwstaat is)

Laden tijdens het rijden zou ik zoiezo doen. Je kan ook gewoon een DCDC plaatsen, die is nu bruikbaar maar ook als je gaat upgraden naar LiFePO4

Wat je zonnepanelen betreft: Houd wel de specs in de gaten: Niet over de 75V gaan en niet over de 15V. Met 6 kleine panelen moet je vermoedelijk 3P2S of 2P3S gaan doen.

Het inductiekookplaatje: Ikea heeft een mooie die ook kwa vermogen te begrenzen is. Dat werkt prima, ik heb m onlangs getest en op bv 1500W regelt ie netjes de pitten. Je kan dan 1 pit tot standje 9 ofzo gebruiken (weet niet meer) en bij 2 pitten beide tot max 7. hij balanceeert dus netjes. En de pieken blijven ook netjes binnen de ingestelde waarde. 't is dus niet zo dat ie bursts van 3000W trekt, maar hij begrenst netjes. (Ik heb de oscilloscoop eraan gehangen)
Feit blijft dat het wel zoals elke inductiekookplaat aan/uit gemoduleerd wordt dus de omvormer telkens niets of volle belasting krijgt. Dus zeker niet aan te raden met een goedkope chinese omvormer.

De accu: 100Ah vind ik gewoon te krap. Dan ga je teveel afhankelijk zijn van zon en/of rijden. Met een ruimere capaciteit hoef je gewoon veel minder bewust hiermee bezig te zijn. Een Victron accu zal een dure gelegenheid worden. De superpacks zijn max 100A (dus zo'n 1200W) en die van 650 is denk ik de kale accu: Zonder de BMS!
Daar mag je dus nog eens 200-400 euro bij optellen voor BMS, battery protects enz. En je huidige lader kan er bv al niet mee praten dus zal ook vervangen moeten worden.
Maar de accu blijft toch een investering. 200Ah kost je snel 1000-1200 euro, tenzij je zelf gaat importeren.

De Multiplus kan niet als DC-DC functioneren. Dus dat grapje gaat niet op. In theorie kun je ook een kleine omvormer aan de startaccu hangen tijdens het rijden en daarmee weer je acculader aansluiten maar dat is veel minder effectief, ingewikkeld en niet veel goedkoper.

Als je budget laag is kun je ook kijken naar bv een Renogy DCDC. Heel simpel basic ding, maar als je een D+ hebt (en die vertraagd laat inschakelen) wel een goedkope optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door EasyBee »

Waarom moet het altijd gelijk een Victron zijn? Ja, heel goed, maar wat een prijzen. Het kan ook voor minder.
12V 100 Ah zonder bluetooth Li-Time uit Duitsland voor € 379 (en als het je eerste bestelling is, 3% extra korting met "Wilkommen".
https://www.litime.de/nl/products/litim ... 4-batterie
12V 200 Ah zonder bluetooth voor € 789 (uiteraard ook met die korting mogelijk)
https://www.litime.de/nl/collections/12 ... m-batterie
Zorg je voor een battery monitor en weet je ook hoe het gaat.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Dank voor de suggesties alvast.


@DJSmiley: Die omvormer ben ik wel uit, die moet meteen al geschikt zijn voor inductie en dan istie dat ook voor de KK. Die kookplaat van Ikea had ik nog niet gezien. Bedoel je de losse 2pits TILLREDA of werkt de inbouw VÄLBILDAD hetzelfde (wel veel duurder). In principe zou een 1 pits ook goed genoeg zijn, maar als ze pendelen dan is een 2 pits wel handiger. De 5 pits thuis gebruiken we alleen volledig met kerst :lol3:. Het liefst heb ik een inbouw, maar qua prijs zijn de losse waarschijnlijk beter te doen.

@EasyBee: Inderdaad hoeft het geen Victron persé. Maar als benchmark gebruikt om zo verder te zoeken, hartelijk dank dan ook voor de alternatieven.

De Multiplus vond ik vooral handig omdat die dan ook meteen een laadfunctie heeft en je anders dat weer apart moet fiksen. Die Victron 100Ah accu's zag ik op MP voor €650 en zijn idd zonder BMS.

Ik heb me verder verdiept in de omvormers en ik zoek dan nu ook verder naar alternatieven. O.a. https://camper-elektra.com/reviews/ective-ssi/ hielp me op weg. Zuivere Sinus, vanaf 2500 Watt (als we dan toch bezig gaan) en als het ff kan met NVS, UPS en laadfunctie. MPPT heb ik al liggen, maar eventueel zou dat ook nog er bij kunnen. Dan slijt ik die Victron wel weer. Het liefst iets wat ik op de telefoon kan uitlezen/bedienen, ik heb liever geen losse paneeltjes. Van Ective kan ik kiezen tussen SI, TSI, CSI, SSI. Als ik het goed begrijp is de SI alleen omvormer, de TSI met NVS en UPS, de CSI met lader en de SSI met MPPT.

Ective SSI 25 = €653
Ective CSI 25 =€529,23
Verschil met of zonder MPPT =€123,77
Komt er nog een displaytje bij van €34,32

Uitlezen van verbruik e.d. zou dan via Bluetooth van het BMS of een losse batterijmonitor moeten gaan? Kan ik alleen niet goed aflezen wat mijn panelen doen? Of zie je dat daar dan ook in terug? Of ik ga voor de CSI en gebruik de Smart MPPT die ik al heb natuurlijk.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Jean Baret »

Hee, ik kreeg ineens een melding van dit draadje in mijn mail. Leuk om weer eens te kijken hoe het ermee staat! Van electronica heb ik geen verstand (heel gelukkige eigenaar van zo’n kant en klaar ding) maar foto’s blijven leuk. :) Succes!
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie