wij zijn bezig met de inrichting van onze L4H3 ducato, deze willen we ook geschikt hebben voor skitrips en reizen door het hoge noorden. Ik ben vooral nog aan het twijfelen over de warmwatervoorziening. Ik had een potentieel interessante chinese truma combi kopie gevonden(JP heater D6), maar daar zijn de meningen in het chinese dieselkachel topic over verdeeld. Wat mij nu vooral tegenhoud is het grote vermogen; het is een 6kW heater, die op minimaal vermogen 2kW gaat leveren wat kan gaan zorgen voor pendelen. Daarom nu weer aan het kijken naar een 2kW ruimteheater met een losse waterheater.
- voor de verwarming in de bus als we stil staan wil ik een 2kW webasto air/autoterm 2d of chinese kopie gaan gebruiken.
- voor warmwater denk ik nu aan een webasto thermotop of vergelijkbaar, in combinatie met een 6l doorstroomboiler om grote temperatuurschommelingen te voorkomen.
- moet het (secundaire) verwarmingcircuit lager blijven dan het expansievat van de motor?
- Wegrijden geeft al snel een oververhitte motor als de klep verkeerd staat. Zou ik dit kunnen ondervangen met een thermotop bypass met eenwegklep? of een driewegklep met veer die standaard op de motor gericht staat, gestuurd op het D+ signaal
- Als ik de thermotop onder de motorkap installeer, kan ik de slangen voor het secundaire circuit gewoon onder de auto doorleggen? Wat gebeurd er bij lekkage, motor oververhit?
- ben ik nu aan het pionieren, of is dit gewoon een normale oplossing? iemand linkjes naar voorbeelden?
- of zijn er makkelijkere oplossingen die op enkel diesel werken(geen gas graag!)