warm water

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

warm water



Bericht door da_sies »

Hallo,

wij zijn bezig met de inrichting van onze L4H3 ducato, deze willen we ook geschikt hebben voor skitrips en reizen door het hoge noorden. Ik ben vooral nog aan het twijfelen over de warmwatervoorziening. Ik had een potentieel interessante chinese truma combi kopie gevonden(JP heater D6), maar daar zijn de meningen in het chinese dieselkachel topic over verdeeld. Wat mij nu vooral tegenhoud is het grote vermogen; het is een 6kW heater, die op minimaal vermogen 2kW gaat leveren wat kan gaan zorgen voor pendelen. Daarom nu weer aan het kijken naar een 2kW ruimteheater met een losse waterheater.
  • voor de verwarming in de bus als we stil staan wil ik een 2kW webasto air/autoterm 2d of chinese kopie gaan gebruiken.
  • voor warmwater denk ik nu aan een webasto thermotop of vergelijkbaar, in combinatie met een 6l doorstroomboiler om grote temperatuurschommelingen te voorkomen.
Mijn plan was om deze thermotop ook al te installeren als motorverwarming. Omdat ik een zuinige hollander ben, hoop ik dat ik ipv 2 van deze apparaten er maar eentje hoef te installeren. Zelf had ik in gedachte om op de afvoerleiding een (automatische) 3wegkraan te monteren waar kan worden gekozen voor motorverwarming of boilerverwarming. Op de aanvoer gewoon een t-stuk waar beide leidingen samenkomen. Nu twijfel ik nog over een aantal praktische dingen
  • moet het (secundaire) verwarmingcircuit lager blijven dan het expansievat van de motor?
  • Wegrijden geeft al snel een oververhitte motor als de klep verkeerd staat. Zou ik dit kunnen ondervangen met een thermotop bypass met eenwegklep? of een driewegklep met veer die standaard op de motor gericht staat, gestuurd op het D+ signaal
  • Als ik de thermotop onder de motorkap installeer, kan ik de slangen voor het secundaire circuit gewoon onder de auto doorleggen? Wat gebeurd er bij lekkage, motor oververhit?
  • ben ik nu aan het pionieren, of is dit gewoon een normale oplossing? iemand linkjes naar voorbeelden?
  • of zijn er makkelijkere oplossingen die op enkel diesel werken(geen gas graag!)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: warm water



Bericht door DJSmiley »

Wil je ook in het hoge noorden offgrid staan? en echt bij lage temperaturen? Dat vergt wel wat aandachtspuntjes naast alleen een kachel
- Isolatie watertanks / verwarming (of niet onder de bus)
- bij lithium een goed bms met low-temp cutoff

Voor je warmtevraag kwa motor: Wil je dat met diesel doen? In die landen is een blokverwarmer op elektra een stuk gangbaarder. Heel veel parkeerplaatsen hebben ook een elektraansluiting hiervoor. DEFA is zo'n beetje de marktleider op dit gebeid.

Zelf gebruik ik de Defa plug als alternatief voor de lompe CEE stekker.

Voor je kachelvoorziening kun je idd een webasto doen. Maar zelf heb ik, naast een webasto, ook vloerverwarming toegepast (Folie).
Ik hoop dat dat voldoende is om de bus, als ie eenmaal een beetje op temperatuur is, relatief op temperatuur te houden. De dieselkachel is dan puur backup. In de nacht wel zo fijn, want vloerverwarming is stil, itt tot de dieselkachel.

Boiler heb ik een kleine (6L) boiler, maar ik heb geen douchekabine. In dat geval is zo'n trumading natuurlijk wel een stuk idealer. Eventueel kun je ook de combi nemen, kleine elektrische boiler voor de keuken/wasbak, en de truma voor de douche.
Mijn boiler is een 12V versie, dus die kan ook in de zomer prima werken. Ik moet de regeling nog aanpassen, maar wil 'm zo maken dat de boiler automatisch aangaat bij rijden (DC/DC met voldoende vermogen), aan de paal, en op accu/solar als mn accu's vol zijn (overschot van de zonnepanelen benutten), met een handmatige override optie.

Je systeem met een driewegklep gaat niet echt werken, want je moet met 2 gescheiden circuits werken. De leidingen naar je motor (Zeker als je onderlangs gaat) moeten met koelvloeistof of glycol oid gaan werken, anders vriest de zooi kapot, terwijl je daarmee niet wilt douchen... Dus dan moet je of 2 volledige verwarmingscircuits hebben (1 water, 1 kvs/glycol), of met warmtewisselaars in je buffervat gaan werken.
Allemaal prima te doen met een warmtepomp, 200L vat en op een zolder / berging, maar in een bus is dat toch ff een ander verhaal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

wij gaan de watertank inderdaad in de camper zetten, en we krijgen armaflex XG in de hele camper. vuilwatertank gaat vooralsnog onder de auto, eventueel aangevuld met wat antivries of zout. Lithiumbatterijen moet ik nog uit gaan zoeken, dat wil ik als laatste doen.

vloerverwarming kunnen we over nadenken,maar dan moeten we inderdaad aan de paal staan. Wil het liefst zo veel mogelijk offgrid kunnen staan.

ik was van plan een calorifier ala https://leisurelines.net/mini6xt-h2ot-w ... -779-p.asp te kopen, dus inclusief vloeistof-vloeistof warmtewisselaar. Dan kunnen beide circuits met koelvloeistof worden gevuld, en de boiler zelf natuurlijk met water. Dan zou het toch wel moeten kunnen?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

Deze erg kleine 6 liter boiler heeft enkel een 230V verwarmingselement.
Hoeveel liter friswatertank heb je, aantal personen,binnendouche?

Zoek ook eens op eberspacher hydroplate
Die zijn klein en krachtig..
Groeten Kampo
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

ik wil de camper zo veel mogelijk offgrid gebruiken, dus die 230v aansluiting wil ik niet gaan gebruiken. Hij is geschikt voor aansluiten op een standkachel.
Afbeelding

we hebben 93L verswater, 93L vuilwater, zijn met 2 personen en hebben een binnendouche.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

De schets is enkel geldig bij de HE versions ?

Best is een ongeveel 10 liter inhoud met groot vloeistofspiraal op de dieselkachel en met gratis 230V element van ongeveer 500 watt.
Je moet altijd voor backup zorgen voor als de brander defect zou gaan.

Motorkoppeling heeft voor en nadelen. Maar op zich geen probleem.
Zorg voor 1 of 2 super silent warmtewisselaar of ventiloconvector.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

met die boiler best een drukpomp van 1.7 bar en niet 2.8bar
Groeten Kampo
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

Ik heb inmiddels de planar 2D geïnstalleerd voor de warme lucht, en ik ben wat verder met mijn gedachtes voor de waterverwarming. Voor het verwarmen van de koelvloeistof wil ik een autoterm flow 5d gaan gebruiken en als boiler een sigmar marine boiler compact.

Ik wil in eerste instantie de vloeistofverwarming in parallel zetten met het motorcircuit(incl terugslagklep), zoals hier beschreven:https://az666937.vo.msecnd.net/32/dbd94 ... 4965c5.pdf, pagina 20. vervolgens na de heater een 3weg klep installeren zodat ik kan kiezen tussen motor of water verwarmen.

Nu wil ik de boiler halverwege aan dezelfde kant van de bus hebben, maar ik ben nog aan het zoeken naar een locatie waar ik mijn koelvloeistofslangen naar achteren kan brengen.

een optie is om onder de ophanging van de voorwielen door te gaan, en net na het begin van de laadruimte door de vloer te gaan om zo niet te dicht bij de knalpijp uit te komen. de leidingen komen dan alleen erg laag onder de bus uit(dicht bij de grond). Een alternatief zou zijn om via de tankdopholte te gaan, maar ik weet niet precies hoe ik kan zien hoeveel ruimte ik daar heb(en of het slim is een slang van 90graden daar doorheen te sturen)

Als ik de camperbouwmanual van Fiat zelf bekijk, en dan specifiek het hoofdstuk over het toevoegen van een 2e airco/heater, lijken de koelvloeistofkabels midden over de vloer door de cabine te lopen, dat lijkt me echter een beetje een gekke locatie en zou betekenen dat ik de cabine ook van een dubbele vloer moet gaan voorzien.

Iemand nog een ander idee hoe ik die koelvloeistof van voren naar achteren krijg?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: warm water



Bericht door Janpinz »

Langs het chassis?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

Dat doe je inderdaad door centraal langs het schutbord naar beneden te gaan.
Ondervloer verder langs de tank en dan ergens naar binnen prikken zonder het frame te doorboren.
Zorgen dat je op de juiste plaatsen warmte isolatie materiaal, ribbelbuis en bevestigingen aanbrengt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water



Bericht door DucatoDolf »

Ik heb hier in mijn Berlingo ook met de gedachte gespeeld mijn boiler te verwarmen dmv koelvloeistof via warmtewisselaar. Toen ik eenmaal een 400 watt hotfill van Marktplaats voor €25 haalde, vroeg ik me af wat ik aan het tobben was. Omvormer had ik al.

Desalniettemin vind ik je idee geweldig. Ik heb een L1H1 Ducato met extra verwarming in de 'kofferbak' . De leidingen lopen idd links over de vloer naar voren en verdwijnen tussen de stoelen naar de motorruimte. Heb dat nog niet open gemaakt maar als je wilt kan ik pica's maken voor je?

N.b. Deze week ga ik weer wat oppakken en moet ik mijn dubbele bodem gaan fiksen. De voorstoelen gaan dan ook even weg, dus kan ik meteen even kijken voor je.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: warm water



Bericht door de Jonckheer »

Wij gebruiken al vanaf het begin (2008) een geiser. Die zijn, zeker voor campers waarbij het gewicht een issue is, zeer geschikt. Goedkoop, klein en licht van gewicht. Geen ingewikkelde toestanden: kraan open en seconden later warm water en dat net zoveel als er water in je tank zit. Inbouw is veel eenvoudiger dan de inbouw van een boiler, 2 waterleidingen, 1 gasleiding en een pijp door het dak. Veel eenvoudiger dan dat wordt het niet. Natuurlijk wordt het afgeraden door bepaalde mensen maar die hebben waarschijnlijk moeite met "out of the box" denken en willen/kunnen alleen platgetreden paden bewandelen.
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

DucatoDolf schreef:
ma 07 sep 2020, 22:51
Ik heb hier in mijn Berlingo ook met de gedachte gespeeld mijn boiler te verwarmen dmv koelvloeistof via warmtewisselaar. Toen ik eenmaal een 400 watt hotfill van Marktplaats voor €25 haalde, vroeg ik me af wat ik aan het tobben was. Omvormer had ik al.

Desalniettemin vind ik je idee geweldig. Ik heb een L1H1 Ducato met extra verwarming in de 'kofferbak' . De leidingen lopen idd links over de vloer naar voren en verdwijnen tussen de stoelen naar de motorruimte. Heb dat nog niet open gemaakt maar als je wilt kan ik pica's maken voor je?

N.b. Deze week ga ik weer wat oppakken en moet ik mijn dubbele bodem gaan fiksen. De voorstoelen gaan dan ook even weg, dus kan ik meteen even kijken voor je.
dat zou fijn zijn! ik heb even je topic bekeken en zie inderdaad de buizen lopen. Ben benieuwd hoe ze precies naar voren lopen en waar ze door het kopschot gaan.
de Jonckheer schreef:
di 08 sep 2020, 8:16
Wij gebruiken al vanaf het begin (2008) een geiser. Die zijn, zeker voor campers waarbij het gewicht een issue is, zeer geschikt. Goedkoop, klein en licht van gewicht. Geen ingewikkelde toestanden: kraan open en seconden later warm water en dat net zoveel als er water in je tank zit. Inbouw is veel eenvoudiger dan de inbouw van een boiler, 2 waterleidingen, 1 gasleiding en een pijp door het dak. Veel eenvoudiger dan dat wordt het niet. Natuurlijk wordt het afgeraden door bepaalde mensen maar die hebben waarschijnlijk moeite met "out of the box" denken en willen/kunnen alleen platgetreden paden bewandelen.
klopt, ik heb echter in mijn hoofd om zo min mogelijk met gas te werken (en hou wel van een uitdaging :-B ) en wil sowieso een standkachel hebben voor het voorverwarmen van de motor in de winter. (Nu in de plannen enkel nog de kookplaat op gas, maar daar wil ik op termijn misschien ook nog een andere oplossing voor, gewoon omdat het kan)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

da_sies schreef:
ma 07 sep 2020, 21:36
...
Als ik de camperbouwmanual van Fiat zelf bekijk, en dan specifiek het hoofdstuk over het toevoegen van een 2e airco/heater, lijken de koelvloeistofkabels midden over de vloer door de cabine te lopen, dat lijkt me echter een beetje een gekke locatie en zou betekenen dat ik de cabine ook van een dubbele vloer moet gaan voorzien...
Dat zie je zoals ik al vermelde verkeerd.
De leidingen lopen niet binnen maar buiten naast de uitlaat.
Hitteschild waar nodig.

Als je de diesel waterverwarming gebruikt voor de boiler moet je rekening houden met de traagheid. Dus een snelle opwarming van het sanitair warm water in een plaat water/water warmtewisselaar geeft een slecht resultaat. Je moet een buffervat voorzien.
Dat kan zowel het sanitair water zijn (meeste boilers) of een glycolvat (hydroplate systeem)
Met een 5kW brander kan je dit perfect maar beperk de waterafname aan de douche tot ongeveer 6 lpm anders gaat hij het niet halen tot 38¨C als je fris water tank temperauur rond de 10°C is
Groeten Kampo
Plaats reactie