warm water

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

kampo schreef:
di 08 sep 2020, 14:01
da_sies schreef:
ma 07 sep 2020, 21:36
...
Als ik de camperbouwmanual van Fiat zelf bekijk, en dan specifiek het hoofdstuk over het toevoegen van een 2e airco/heater, lijken de koelvloeistofkabels midden over de vloer door de cabine te lopen, dat lijkt me echter een beetje een gekke locatie en zou betekenen dat ik de cabine ook van een dubbele vloer moet gaan voorzien...
Dat zie je zoals ik al vermelde verkeerd.
De leidingen lopen niet binnen maar buiten naast de uitlaat.
Hitteschild waar nodig.

Als je de diesel waterverwarming gebruikt voor de boiler moet je rekening houden met de traagheid. Dus een snelle opwarming van het sanitair warm water in een plaat water/water warmtewisselaar geeft een slecht resultaat. Je moet een buffervat voorzien.
Dat kan zowel het sanitair water zijn (meeste boilers) of een glycolvat (hydroplate systeem)
Met een 5kW brander kan je dit perfect maar beperk de waterafname aan de douche tot ongeveer 6 lpm anders gaat hij het niet halen tot 38¨C als je fris water tank temperauur rond de 10°C is
ik wacht even de foto's van DucatoDolf af. Op 1 foto van zijn topic lijkt het alsof de radiateurslangen tussen de voorstoelen omhoog gaat om in de cabine uit te komen.
Afbeelding

dank voor je informatie over de traagheid. Ik had het plan om het water in de boiler(20L) op te laten warmen tot een graad of 65, en dan bij te mixen met koud water voor een douche. Dit beperkt de warmwaterafname en dan heeft de boiler tijd om bij te warmen. Ik schat dat dit binnen 20-30minuten wel op die temperatuur moet zijn met 5kW
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water



Bericht door DucatoDolf »

En hier zijn ze dan. Ik heb de stoelen even weggehaald en de vloermat. Zials je ziet, verdwijnen de leidingen achter het opbergvak. Ze gaan omhoog, maar ik kon niet zien waar ze door het schutbord gaan. Kan evt nog in de motorruimte kijken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water



Bericht door kampo »

Hmm
Af fabriek liggen die leidingen, dus wel binnen.
Mits je de originele uitbreiding met een 2de warmtewisselaar hebt en een minibus versie.
Naderhand heb ik ze ondervloer geplaatst.

Zie ik daar nu veel roest op de koelvloeistofleidingen in die bocht ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water



Bericht door DucatoDolf »

Ja dus toch.

Die roest zit er idd. Ook de achtervoetjes van mijn stoelen zijn flink aangetast, maar de bodem niet. Ik gok een natte mat als oorzaak. Dus als je eens een fles omgooit. Schroef de hele bende eruit en laat het drogen.

Had hier in een oude S-klasse ook ladt van: complete bodemplaat rot omdat de matten altijd nat waren. Ook in onze huidige auto drogen matten slecht. Goed doorstoken met de ramen open scheelt enorm.

Hierbij nog een foto van de motor ruimte. Geen idee of dit de leidingen in kwestie zijn, degenen zonder extra kachel kunnen dat aangeven.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk

da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

dank voor de foto's, dat is een stuk duidelijker. onder de mat voor wordt dus ss tubing gebruikt ipv de EPDM buis. Ik ga nog even bedenken of ik deze oplossing ook ga gebruiken, ik zou dan via de bak van de batterij richting de voorkant kunnen.

tekening komt uit installatiehandleiding webasto voor een X250, met enkele wijzigingen van mijn kant om de boiler aan te sluiten. X een driewegklep, normally closed richting de motor(dus bypass boiler)en Y een klep Normally closed in de bypass

ik wil drie scenarios kunnen
- motor verwarmen met heater = enkel heater + heaterpomp aanzetten
- boiler verwarmen met heater = x activeren en y activeren, heaterpomp aan(ik ga er vanuit dat de zuigende werking van de heaterpomp het water de bypass laat nemen
- boiler verwarmen met motor = motor aan, heaterpomp aan en X activeren. De heater pomp zal dan het warme koelwater richting de boiler pompen

kleppen zijn zo gekozen dat als ze falen, de motor niet oververhit raakt & er is altijd een connectie met de motor waar ook het koelreservoir zit voor overdruk te voorkomen.

nog kleine dingen die ik moet oplossen
- Ik zou klep y ook kunnen vervangen door een driewegklep en dan ipv het t-stuk te zetten, maar weet niet of dat zo veilig is op die positie in geval van klepstoring.
- klep 1 is een checkvalve, zou die met of zonder leak hole(klein gaatje zodat de koelvloeistof weer terug kan lopen als de motor stil staat) moeten
- drain en ontluchting installeren bij boiler voor als de koelvloeistof vervangen moet worden, of dan gewoon de pomp aan en draaien maar.
Bijlagen
thumbnail_IMG_20200912_094723.jpg
motor ruimte ziet er hetzelfde uit, slangen gaan dus richting warmtewisselaar cabine
thumbnail_IMG_20200912_094723.jpg (123.36 KiB) 1196 keer bekeken
thumbnail_IMG_20200910_194612.jpg
bak batterij weggehaald
thumbnail_IMG_20200910_194612.jpg (135.4 KiB) 1196 keer bekeken
Screenshot 2020-09-15 202945.jpg
dit is mijn gedachte. op X een normally closed(=bypass boiler) 3wegklep zodat ik kan schakelen en op Y een klep die open en dicht kan.
Screenshot 2020-09-15 202945.jpg (58.92 KiB) 1196 keer bekeken
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: warm water



Bericht door da_sies »

ik heb het uiteindelijk op bovenstaande manier ingebouwd.

scheepsboiler 25l met elektrische spiraal
motorverwarming
boiler in serie met motorverwarming, en die 2 staan weer in serie met de motor. Koelvloeistofslangen lopen onder de kamper door.

nu hebben we dus kokend warm water na een rit, 55graden water als de motorverwarming aan wordt gezet en 55 graden als we aan de paal staan. Wij kunnen dus warm douchen. Water blijft een aantal dagen warm, in de winter kun je de volgende ochtend de boiler weer gebruiken om de motor voor te verwarmen.

klein nadeel, met koud weer en koud water(wij hebben de hele winter in oostenrijk gekampeerd) duurt soms erg lang(>30min) voordat je de motor goed warm hebt. Waarschijnlijk omdat we ook nog het water moet verwarmen.
Plaats reactie