Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Super systeempje!
Ik heb zo'n linearmotor (400mm) gebruikt voor het schuiven van onze keuken. Voor mijn werk gebruikt om een cabine dak van een werkboot te heffen en zakken voor onder de bruggen (800mm).

Succes verder,

Walter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22843
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

@fostar32 Vergelijkbaar met wat ik heb. Zit alleen aan de zijkant.

Ik ga binnenkort mijn absorptie koelkast vervangen door een huis tuin en keuken.

Je kan er op wachten.... Etc etc

Heb nog een actuator liggen.
Of Jos z'n oplossing. In kleiner formaat.


Paul
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door HoK »

@PaulBng. Als je alleen de koelkast wil afsluiten zou je dat ook kunnen doen met een electromagneet. Spanning erop = magnetisch, spanning eraf = niet magnetisch. Via het contactslot schakelen en dan heb je je automatische koelkastopslotsysteem.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Tijdens onze vakantie vorig zomer, was het op vlakke camperplekken niet nodig om oprijblokken te gebruiken omdat de camper in beladen staat horizontaal staat. Makkelijk, maar het viel me op dat hij permanent op de stootrubbers staat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. De stootrubbers zouden alleen contact moeten maken bij forse kuilen of verkeersheuvels waarbij de vering in de buurt van het einde van de veerweg komt.

Mijn schoonvader had op zijn camper hulpluchtveren laten installeren en vond dat echt een verbetering in het rijgedrag. Stabieler, minder overhellen in de bochten en op rotondes en minder wiegen bij het passeren van vrachtwagens op de snelweg. Naast de verbetering in het rijgedrag leek me dit ook een mooie oplossing om de stand van de bus te verbeteren.

Oluve verkoopt sets met dunlop balgen inclusief specifieke beugels voor de verschillende merken en modellen. De balgen komen in plaats van de stootrubbers en maken gebruik van dezelfde boutgaten. Met sponsoring van mijn schoonouders en mijn oom heb ik een setje besteld en afgelopen zaterdag hebben mijn vader en ik het geïnstalleerd. De installatie zou bolt-on moeten zijn en dat bleek ook het geval! De installatie was relatief eenvoudig.

De eigenaar van de stalling bood aan dat we binnen konden sleutelen. Erg fijn, om niet buiten op t koude beton te moeten liggen.
Bus naar binnen, en toen kijken hoe we hem op gingen krikken. Om de stootrubbers eruit tussen uit te kunnen halen moest de bus niet vol in de vering staan. Dus de assteunen moesten onder de framerails. Dat betekende een boel zware balken schouwen om de assteunen en de krik hoog genoeg te krijgen.

De stootrubbers konden uit de houders getrokken worden. Ze bleken aan vervanging toe. Die aan mijn vaders kant brak af bij het verwijderen.
Vervolgens konden we de houders losschroeven. Die zaten met een flinke bout in de framerails.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Op de plek van de houders kwamen nieuwe beugels die zo in de bestaande boutgaten schroefden.
Vervolgens konden we de balgen prepareren. Eerst een onderplaat eraan schroeven, vervolgens de dopjes van de nippels halen en alvast de slang monteren. Door het loshalen van de dopjes zetten de balgen uit. Het was direct al duidelijk dat we ze er zo niet onder gingen krijgen; de bus moest verder omhoog. Dus weer extra planken geschouwd en de bus nog verder uit de vering gekrikt. Wat zou een hefbrug fijn zijn :think:

Toch was het nog nodig om de balg iets in te drukken bij de installatie. De één ging onder de bus liggen, de andere drukte de balg in en hield zijn vinger op het einde van de leiding zodat de balg niet weer uitzette. En toen konden we de balg ertussen schuiven.
2 halve maantjes klemmen om de schotel heen die op de as zit, en schroeven aan de onderplaat van de balg. Toen lieten we de balg uitzetten en konden we de bovenste schroeven monteren. Alles moest eerst handvast.

Afbeelding
Plaatje

Een van de bouten van het achterste halvemaantjes kon niet worden aangedraaid vanwege de kabels voor de ABS sensor en de remblokjes-slijtagesensor. Bij de eerste balg hebben we de plastic beugels los gehaald. Hoe voorzichtig je het ook probeert, de waardeloze Ford plastic bevestigingen gaan niet los zonder dat er iets breekt.. :bang:
Uiteindelijk hebben we buitenste bout van het achterste halve maantje al bijna helemaal vast gedraaid voordat we de balg op de as plaatsten. We konden met een steeksleutel de bout nog wel verder aandraaien. Dus bij balg twee hoefden we de kabels niet los te halen en dat maakte de installatie een stuk vlotter.

Ik had gekozen voor de meest eenvoudige set, met een tweetal autoventielen. Uit verschillende discussies op t forum begreep ik dat de meeste mensen de luchtvering niet gebruiken voor het rechtzetten van de camper omdat het hoogte verschil dat je kunt bereiken met de balgen niet heel groot is. Dus wanneer ga ik de druk checken of bijstellen; waarschijnlijk tegelijk met het controleren van de bandendruk.

Waar plaats je dan de ventielen; in de cabine? Dan moest ik de luchtslangen ergens de cabine in brengen. Slimmer is dan in de buurt van een van de wielen. Zo kan ik de druk aanpassen bij een tankstation, of m'n losse compressortje gebruiken wanneer ik ook de bandendruk controleer.
We hebben de beugel met ventielen aan carrosserie geschroefd zodat deze net onder de plastic trim uitkomt. Er moest nog een plastic blokje tussen voor de juiste hoogte.

Afbeelding
Plaatje

En het resultaat. De bus staat achter nu een stuk hoger.
Afbeelding
Plaatje

We konden het niet laten een kort testrondje te rijden. En inderdaad, helt veel minder over op de rotonde.
Blij mee!
Laatst gewijzigd door fostar82 op zo 27 feb 2022, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Bas R »

Leuk om te lezen!
Wil binnenkort ook een set monteren, goed om te lezen dat het Redelijk vlot ging met beperkte middelen.
Mooi camper!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Super, echt een aanvulling.

Walter
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afgelopen week heb ik een aantal klussen afgemaakt waardoor eindelijk de keuken weer in elkaar kon.

Het bamboe blad was met werkbladolie bewerkt. Prachtige warme kleur, maar het bood niet genoeg bescherming. Het is een ruw blad met halfopen bamboe strengen. Als daar langer water op blijft staan, verpulvert de binnenkant van de bamboe strengen en krijg je geulen.
Dus heb ik alle bamboe bladen uit de bus gehaald en in meerdere lagen vernis gezet.
Ook beter voor de vochthuishouding. Want als het maar een beetje vochtig is, trekt de bamboe dat enorm aan.

De achterwand van de keuken wit geschildert. Deze had ik er ongeschildert ingeramd om weg te kunnen vorig zomer. Dat moest nu wel even netjes.
Ik had ook een schuifluikje gemaakt aan de achterkant van de achterwand. Die komt dan tussen de achterwand en de afscheiding met de cabine in. Halve dag mee bezig geweest. Zo dun mogelijk uitgevoerd, maar je raad het al. Past er niet tussen.
Op de plek van het luikje is genoeg ruimte, maar niet naar links, rechts of onder. Dus het luikje kan nergens heen schuiven. Zat niks anders op dan de rails etc weer te verwijderen. :(
Ik ga een los luikje maken dat we erin kunnen klemmen.

Afgelopen week eindelijk de ladevergrendeling voor het keukenblok afgemaakt. De laatste vergrendeling die nog restte was die van de koelkastdeur en de kleine apothekerskast ernaast. Ik had hier al een poosje over lopen denken. Waar de vergrendeling bij de laden aan de achterkant zit, moet dat bij de koelkastdeur aan de voorkant. Verschillende ideeen bedacht, uitgeschetst en weer verworpen. Toen ik weer eens stond te peinzen hoe het dan toch moest gezien de beperkte ruimte, kwam de eigenaar van de stalling met een top idee; de metalen geleiders waarlangs de daadwerkelijk koelkastdeur glijdt aan de buitendeur gebruiken om achter te haken.

Hieronder een foto in open en gesloten toestand vanaf de kant van de apothekerskast.

Afbeelding
Plaatje

De witte geleider heb ik verder naar buiten geplaatst zodat deze gelijk zit met de rand van de deur. Van een oude bedrail heb ik een beugel gebogen en er een uitsparing in geflext waar twee plastic blokken doorheen steken. Zo kan de beugel op en neer bewegen tussen de plastic blokken.

Van de onderste geleider heb ik een stukje afgeflext en die aan de kleine apothekerskast geschroefd. Zo grijpt de beugel in gesloten toestand onder beide geleiders.

Met de laatste lineaire motor bezorgd, kon ik die installeren. En toen kon ineens de achterwand met het blad eraan er weer in en kon ik de keuken weer opbouwen.

Bij het opnieuw aansluiten van het water heb ik een rubber ring met kleiner gat geplaatst, om het waterverbruik terug te brengen.
Ook heb ik een knop toegevoegd om de pomp aan en uit te kunnen zetten. Als dan het water op is hoef ik niet de zekering eruit te halen om de pomp te stoppen.

Goed. Alles vast. Alle afsluiters open. Water in de tank. Pomp aan. En lekkage! Argh alles nat!
Pomp uit, doeken erbij. Wat meer pvc tape om de lekkende fittingen en toen was het ok :D

Afbeelding
Plaatje
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22843
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Ik moest dat van die koelkastdeur een paar keer lezen en overdenken. Maar nu begrijp ik het. Slim!


Paul
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@PaulBng, snap ik. Het was ook lastig te omschrijven :D

Dinsdag een dagje vrij genomen om de bus klaar te maken voor het paasweekend.
De ochtend met mijn vrouw en schoonvader aan het poetsen geweest. Tjonge jonge wat was Klaus vies op zn dakkie. De meeste zut is eraf. Voordat we van het zomer weg gaan, ga ik nog een keer echt poetsen en komt ie in de wax.

Afbeelding
Plaatje
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vanochtend verder met het afronden van een aantal klusjes.

Plint voor de keuken kon worden gemonteerd.
Rondom het tafelblad nu netjes afgerond. Frontje op het uiteinde en afwerklatje erboven.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Een verbeterpunt naar aanleiding van de afgelopen zomervakantie was de plaatsing van de porta potti. Deze zit in de bank en past daar heel mooi in. Maar is er lastig uit te halen. En dat begon flink te vervelen. Wil je onderweg niet naar de vieze wc bij het tankstation, moet je dat ding weer uit de bank tillen.
De oplossing was snel bedacht; een lade die uit de bank schuift. Ik had de ladegeleiders al besteld, maar nu het tijd was om het te implementeren waren er toch een paar problemen. De porta pottig past echt net onder de bank. Door er een lade onder te plaatsen zou dat niet meer passen. Daarnaast was er in de diepte weinig ruimte over. Dit betekent dat de kopse kant van de bank in het geheel weg moet schuiven en dan blijft er weinig stevigheid over.

De eigenaar van de stalling moet mijn hersenen hebben horen kraken van het denken, want die stond ineens naast me. Ook hij was het erover eens dat een lade niet ging werken. Naar voren uit het bankje schuiven leek een betere oplossing, maar een minder ideale plek om te zitten. Toen kwam hij met het idee om een zinken bak te maken. Die had hij recent ook voor een kippenhok gemaakt.
Half uurtje later had hij een bak gebogen uit een stuk zink waar de porta potti strak in past. Ik het geheel met popnagels vast gezet. Ook had hij een aluminium stang, die ik mocht gebruiken om de stevigheid terug te brengen in het bankje, die het ontbreken van de kopse kant introduceert. Paar stukken vilt van de action eronder en we hebben een slide-out potti!

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Vrijdag de bus in de wegenbelasting, de accu laden en we kunnen op pad.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22843
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Mijn ht&kkk zit er nu in.
Nog zonder front in hetzelfde "dessin" als de rest van het interieur.
Ben er nog niet uit, of ie wit blijft of niet.

Kk heeft een deur waarvan je de draairichting kunt omdraaien.
Dus er zit aan de niet-scharnier-kant een gat onderin.
Heb een hefboompje gemaakt met een pennetje wat in dat gat grijpt, als tijdelijke vergrendeling.
Had geen tijd om de automatische vergrendeling te verzinnen, want op pad...
Geen haast.


Paul
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

ht&kkk... ik moest er even diep over nadenken.. Huis Tuin & Keuken KoelKast :-B
Ben benieuwd hoe het je bevalt. Bij ons goed; mooi koud, ook het vriesvakje is koud genoeg om er bevroren producten in mee te nemen. Ook in 30+ Italie.

Dat gat onderaan de deur zit er bij mij ook, maar ik was al op de electrische toer :crazy:
okido
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 9:43

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door okido »

fostar82 schreef:
do 14 apr 2022, 11:56
Huis Tuin & Keuken KoelKast
Bedankt voor de toelichting :thumbup:
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Jean Baret »

Mooi allemaal! Leuk om alles van de afgelopen maanden in één keer te lezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie