Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Zondag zijn we naar een camperplaats bij Clemont-Ferrand gereden. We zijn om 6:10 vertrokken en waren om 13:30 op locatie. We stonden op een kleine gratis camperplaats met plek voor 5 tegenover een meertje met speeltuin erbij. Werd zeer gewaardeerd door onze dochter.
Maandag was een pittige dag. We moesten ruim 570km afleggen en langs Parijs. Bij de rondweg van Parijs hebben we blijkbaar een bord over het hoofd gezien, dat de oostring een hoogte restrictie heeft. Bij Versailles in de buurt kwamen we een tunnel tegen van 2m hoog. We konden nog net de laatste afslag nemen.
Krijg je ervan als je op Google Maps rijdt en de borden niet meer zo mee krijgt.
Uiteindelijk, door genoeg via punten toe te voegen kon Google Maps overtuigd worden om via een paar n-wegen de a86 te omzeilen.

Eindpunt was een aparte camperplaats. Prachtig gelegen veld met ruime plekken en plek voor 30 ofzo. Wel lastig om de camper enigzins recht te krijgen gezien t veld over 2 axis onder een hoek lag. Toen we aankwamen stonden er enkel een paar oude campertjes die permanent bewoond leken. Later kregen we wat gezelschap van anderen op doorreis.
De beheerder was een oudere kerel die op zn chinese 125cc chopper van Ali met afstandsbediening waarmee hij hem op afstand kon starten en stoppen, langs kwam voor t sta-geld.

Water en stroom waren maar aan 1 kant van het veld te krijgen. Maar dat hinderde niet want ons nieuwe zonnepaneeltje had de accu goed bijgevuld. Echt een waardevolle toevoeging!

Afbeelding
Plaatje

Vandaag zijn we doorgereden naar een volkse camping aan het strand van Platja D’Aro, Spanje. Hier blijven we een paar nachten en dan gaan we in kleine sprongetjes de oostkust richting het zuiden af.
Laagste punt zal Alicante worden en dan weer terug richting Nederland.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afbeelding
Plaatje

We zijn inmiddels al weer een aantal dagen aan het werk, maar wat een toffe vakantie hebben we gehad!
In 3 weken zijn we langs de Spaanse oostkust gereden van Girona tot aan Alicante. Onderweg hebben we onder andere Barcelona, Valencia en Alicante aangedaan. De rit naar Spanje hebben we in stukken van +- 500km per dag gedaan. Bijtijds weg en dan tegen 3 uur op de plek zodat we nog wat konden doen.
In Spanje begonnen we op een camping aan het strand Platja d'Aro. Een eenvoudige volkse camping op een pracht plek. Daarna hebben we telkens op camperplaatsen gestaan. Altijd weer spannend hoe het eruit ziet, ondanks de foto's en kritieken op park4night.
Valencia Camper Park in Betera in de buurt van Valencia had bijvoorbeeld een zwembad, keurig sanitair en restaurantje waar ze heerlijke paella serveerden en de metro dichtbij.
In Riumar (Deltebre) stonden we zo goed als aan het strand op een hippie achtige plek. Maar geen voorzieningen en zeer smerig sanitair. Dan maar douchen bij de douche aan het strand :D
Elke keer een nieuw avontuur en een nieuw strand en zee om te ontdekken. In Riumar ondiep, snorkelen naar schelpjes en kleine visjes. In Alicante zeer ruig; ons dochtertje schoot met haar bodyboard over de golven. En in Cala blanca zeer rotsachtig, maar prachtig snorkelen tussen de gekleurde visjes.

Het zonnepaneel deed het uitstekend. We hebben de hele vakantie niet aan de stroom gestaan. Tegen 4 uur s'middags dan was de accu al weer vol puur door het zonnepaneel. En dat terwijl doorgaans de maxxfan heel de nacht aan stond en we koken op inductie vanaf de accu. Ik ga voorlopig ook nog geen battery to battery lader plaatsen.

De hor was ook een goede aanvulling. We hebben misschien 2 keer een mug binnen gehad, terwijl we altijd de schuifdeur open hebben als we bij de camper zijn.

Wel moet ik nog een keer naar de luchtvering kijken. De rechter balg verliest toch nog langzaam lucht.

Natuurlijk bedenk je elke keer dat je weg bent weer dingen die beter of handiger kunnen, dus er volgen sowieso nog nieuwe posts.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door MarceldeHoog »

Mooi man, fijn dat alles zo goed is bevallen!

Wij hebben dezelfde ervaring met zonnepaneel, maar wil je ook in voor en naseizoen weg is een scheidings relais wel fijne aanvulling.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DucatoDolf »

Mooi verhaal weer. Voor die luchtbalg gewoon een gaslek/lekzoekerspray gebruiken? Bij de bouwmarkt te vinden. Een sopje zal het ook doen, maar onhandiger.
Gebruikersavatar
HaasjeGaatMetCamper
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 19:19

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door HaasjeGaatMetCamper »

fostar82 schreef:
di 26 jul 2022, 22:41
Zondag zijn we naar een camperplaats bij Clemont-Ferrand gereden.
...........
Maandag was een pittige dag. We moesten ruim 570km afleggen en langs Parijs.
Puur uit nieuwsgierigheid, want ik begrijp het gewoon niet. Waarom vanaf Clermond-Ferrand via Parijs naar het zuiden?
(ik ga er van uit dat Clemond (zonder 'r') een spelfout is, want zo'n plaats bestaat volgens mij niet)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door gjvonk »

Wat betreft de Boulevard Peripherique in Parijs: die moet je vanwege het 2 meter tunneltje met een camper altijd oostwaarts om (links vanaf de A1-A3) nemen. Westwaarts om is korter naar Porte 'd Italië (naar de A6a en A6b richting Lyon en de A10 richting Orleans en Bordeaux), maar gaat dus helaas niet zonder wat omrijd operaties...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@Marcel. Ik heb de kabels tussen de accu's al wel liggen, maar omdat ik een smart alternator heb moet er een duurder kastje tussen. En ik vermoed dat we niet heel veel in het voor en naseizoen weggaan, dus dat laat ik nog even zitten. Op een volle accu redden we het wel een lang weekend. En anders kunnen we nog aan de stroom.

@DucatoDolf, ik had het vorige lek gevonden met een plantenspuit met veel afwasmiddel. Lukte op zicht goed. Maar als dit lek nu te klein blijkt, ga ik lekspray halen. Bedankt voor de tip!

@Haasje, typo idd. Het was Clermond-Ferrand. We hadden via google maps de route uitgestippeld van Groningen naar de eerste camping in Platja d' Aro en op die lijn hebben we slaapplaatsen gezocht met iets van 500 km ertussen. Als ik dat nu opnieuw doe zie ik dat de route over Lyon, die we terug hebben gereden, een half uur sneller is. Maar dat was hij toen ik de route uitzette nog niet.

@gjvonk, kwamen wij dus tijdens het rijden pas achter. Krijg je als je blind op google maps vertrouwd en alleen op de snelheidsborden let :|
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het is alweer enige tijd geleden dat ik een update heb geplaatst. We hebben elk lang weekend zo ongeveer aangegrepen om er tussenuit te gaan met Claus. Heerlijk, maar daardoor heb ik niet veel geklust aan de bus.

De afgelopen weken in de ochtend op mn vrije dag heb ik toch weer wat klusjes kunnen oppakken. Ik schreef al eerder over de luchtvering die aan een kant langzaam leegloopt. Dat bleek bij de quick connect fitting te zitten bij het ventiel. Ik heb een stukje van de leiding gehaald, goed ontbraamt en goed aangedrukt in de fitting. Het is nog niet zoals het moet zijn, maar het duurt nu minstens een week of 3 voor er weer een beetje lucht bij moet. Ik ga kijken of ik de brev quick connect fitting kan vervangen voor iets wat je gewoon aandraaid.

De achterdeuren en de schuifdeur waren nog niet volledig geisoleerd met Armaflex. Dit heb ik afgemaakt. Ik zit nog steeds in dubio hoe ik de boel netjes af kan dekken. Ik was eerst van plan de randen met het eerder gebruikte nepleer te bekleden en daar houten panelen over te laten vallen. Maar de achterdeuren en ook de schuifdeur lopen bol en hebben allerlei ongelijke delen. Het is dus lastig daar een plaat voor te maken die overal aansluit. Nou ja, de isolatie zit erop, over de afdekking sudder ik nog even door.

Boven het bed van ons dochtertje hebben sterrenhemel verlichting. Er zitten 100 fiber draden in het plafond gelijmd verbonden met een LED-bron, waardoor er allemaal stipjes in het plafond oplichten, als een sterrenhemel. Tijdens de afgelopen zomervakantie bleek de verlichting niet meer te reageren op de afstandsbediening. Ik dacht eerst dat het de batterijen waren, maar nieuwe boden geen soelaas. Volgens de instructie de afstandsbediening opnieuw pairen lukte ook niet.
Dus moest de wandbekleding los om te kijken of ik met de LED-bron iets kon beginnen. Daarvoor moesten de bedlampjes eraf. Al met al zo een uurtje mee zoet.

Afbeelding
Plaatje

Er zaten geen pair knopjes of reset ofzo op. Dus heb ik een luikje gemaakt in de wandbekleding zodat ik, wanneer ik een vervangende unit heb die kan plaats zonder dat alles weer los moet.

Afbeelding
Plaatje

De randen langs het plafond irriteerden mij al een poosje. Maar kit op kleur bleek 20+ euro per koker. Vond ik wel erg aan de prijs, maar uiteindelijk toch besteld. Eerst de randen afgenomen met ontvettingsmiddel en daarna proberen zo steady mogelijk te kitten. Ik ben super tevreden met het resultaat. Het maakt een flink verschil al zeg ik het zelf :D

Voor:
Afbeelding
Plaatje

Na:
Afbeelding
Plaatje
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Netjes!
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Met de zomervakantie in zicht waren er nog een aantal klusjes die ik wilde doen.
Om te zorgen dat onze inductie kookplaat de warmte beter kwijt kan, heb ik een extra rooster in de zijkant van het keukenblok gemaakt.

Afbeelding
Plaatje


Afbeelding
Plaatje

Volgende punt was de lekkende luchtvering. Bij de ventielen zit een quickconnect fitting. Je duwt de luchtslang daar gewoon in en dan zou het goed moeten afsluiten. Vanaf het plaatsen van de set had ik al gedonder met deze fittingen. Verschillende tips geprobeerd; precies haaks afsnijden van de luchtslang, uiteinde met schuurpapiertje zo glad mogelijk maken, slang er onder andere hoek indrukken etc. Dit zorgde wel voor verbetering. Nu heb ik over de periode van een week of 3 pas een halve bar drukverlies. Maar ik wilde de quickconnect fitting vervangen. Bij Oluve, waar ik de set vandaan had, zag ik dat ze nu andere fittingen aanboden waar je de slang gewoon opdrukt en dan met een moer vastknelt. Die besteld en geinstalleerd. Het lijkt nu eindelijk goed!

Oude fitting links, nieuwe rechts.
Afbeelding
Plaatje


Volgende projectje, de watervoorziening. Onder de bus hangt een 70L vers watertank. Een Jabsco drukpomp zuigt het water door een gruisfilter aan en pompt het een expansievat in, vanwaar het door een waterfilter naar de kraan gaat. Zie het plaatje hieronder. De slang van de tank komt eerst helemaal omhoog en gaat dan met een bocht weer omlaag het gruisfilter in. En van het waterfilter eerst omlaag en dan met een bocht omhoog naar de kraan. Al met al geen handige routering. We hadden vrij vaak dat de pomp na het sluiten van de kraan niet afsloeg, maar een beetje door bleef brommen. Dat komt, vermoed ik, door de lus in de leiding voor het gruisfilter. Lucht verzameld zich bovenin de lus. Als de kraan niet open staat, kan de pomp de lucht niet wegpompen maar ook niet genoeg druk opbouwen om af te slaan.

Afbeelding
Plaatje

Na flink puzzelen en de nodige aanpassingen aan het keukenkastje kon ik de routering een stuk verbeteren. Een stuk minder leiding en minder onnodige hoogte verschillen. Nu hopen dat het effect heeft.

Afbeelding
Plaatje

Verder staat nog op de wensenlijst om de achterdeuren te bekleden en te voorzien van opbergruimte.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DucatoDolf »

Lekker bezig! :thumbup:
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door MarceldeHoog »

Leuk, weer updates :-) Goed bezig, je merkt hetzelfde als wij: je bent nooit echt klaar met een zelfbouw camper.

Wat ik wel grappig vond om te lezen, toen ik wat verder terug keek: Wij zijn in exact dezelfde "val" gelopen bij Parijs, op onze laatste trip in mei. Geen bord gezien (geen idee of er ergens een bord staat), en dan rij je ineens bijna een 2 meter tunnel in. Snel afslag gepakt, en via Versailles op de gok gereden, en uiteindelijk is het gelukt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@ DucatoDolf Tnx :)

@MarceldeHoog Ja, het klussen houdt nooit meer op. Maar als er geen druk op ligt vind ik het mooi werk.
Haha, helaas had je mn stukje ervoor niet gelezen :D Maar fijn, dat ik niet de enige ben..


Afgelopen week moest de bus voor de APK. De afspraak stond om 10:30 in de agenda. Direct nadat ik m'n dochtertje naar school had gebracht, ben ik naar de bus gegaan om nog even een laatste check te doen. Waren de ruitenwissers nog wel in goed conditie?

Aangekomen, hing er een verdorven geur. Snuifend geprobeerd te vinden waar de lucht vandaan kwam. Ik kon het niet vinden. Toen ik de ruiterwissers wilde checken was de lucht wel erg sterk. Motorkap open en wat lag daar...

Afbeelding
Plaatje

Het leek een uiltje te zijn die rechts naast de motor tussen de slangen etc was getrokken. Na de eerste schok, moest ik toch aan de bak, want zo kon die niet naar de APK. Handschoenen aan en voorzichtig het dode beest tussen het blok en de slangen uit getrokken. Op het moment dat ik het beest eruit begon te trekken kwam die zo ongeveer tot leven. Overal kwamen dikke witte maden uit kruipen, die tussen de motor en op de grond vielen.
Nu kan ik redelijk tegen vervelende geurtjes, maar ik moest toch twee keer bijna overgeven, wat een ranzige lucht.
Uiteindelijk ben ik anderhalf uur bezig geweest om de veertjes met bloed overal tussenuit te vissen en heb daarna alles met een sopje met ammoniak afgenomen.

De bus staat altijd met een rooster tussen de voorwielen en onder de motorkap een marterverjager. Maar bij nadere inspectie flitste het lampje van de marterverjager wel, maar hoorde ik de hoge toon niet meer. Daarom dacht meneer de marter dat hij weer welkom was waarschijnlijk :|

Met nog een half uurtje te gaan de rommel onder het keukenkastje bij de pomp opgeruimd. Even checken of er niks lekt. Pomp aan.. bang, de slang naar het waterfilter knalt eraf en sproei overal water. Wat bleek; ik had de koppeling en de borgclipjtes niet goed genoeg aangedrukt. Met nog 20 minuten te gaan snel de watervloed in de keuken opruimen.

Uiteindelijk was ik exact op tijd bij de garage en werd de bus zonder problemen goed gekeurd. Ik liep mee met de man naar de computer. Bingo, zegt ie, steekproef :crazy: Of ik een leenauto wilde, want dat kon nog wel 2 uur duren.

Zo ben je dan heel de ochtend bezig met een APK keuring :D
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Jean Baret »

Ach, arme vogel. En arme jij!
Leuk om hier weer updates van te zien, leuke bus!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie