Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Die overnachting bij Zürich, waar was dat?

Ik wil daar regelmatig zijn om familie op te zoeken, maar de camper ergens kwijt raken (zelfs zonder te overnachten erin) is altijd een probleem.

Fischer Fritz aan het meer is niet echt jofel.
Heb ook een keer op camping Sihlwald gestaan. Kun je met de trein naar Zürich. Maar 's avonds stopte de trein een station eerder. Eindpunt. Een uur met de lamp van m'n mobi de weg terug zoeken

Dus ben benieuwd waar dat was....


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Haha, dat was een avontuur met je mobieltje snachts teruglopen.

De camping waar we zaten was Campingplatz Mauerholtz aan de Greifensee. 25 minuten rijden van Zurich.
Het viel ons inderdaad op dat Zwitserland niet erg gericht is op campers. Je vindt er bijna geen camperplekken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Klopt. En als ze er wel zijn, zijn ze soms even duur als een plek op een camping...


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het is enige tijd geleden dat ik hier heb gepost. Ik heb de afgelopen tijd wel geklust, maar niet aan de bus.
2 dagen voor onze vakantie hield de vaatwasser ermee op. Foutcode vertelde dat er water in de machine stond. Water uit de machine gehaald en gelaten voor na de vakantie. Bij thuiskomst was er een bergketen ontstaan in de eiken vloer over de hele lengte van de keuken en woonkamer. Wat bleek; er stond water in het chassis van de vaatwasser en die was door de pootjes eruit gelekt achter de plint en was onder de vloer gelopen. Uiteindelijk goed opgelost met de verzekering, maar we waren er een poos zoet mee.

Daarnaast was mijn vrouw met de auto stil komen te staan. De foutcodes konden meerdere oorzaken hebben. Bleek uiteindelijk kapotte electronica in het gaskleppenhuis.

Goed; tijd dus om weer eens met de bus bezig te gaan :D

Allereerst heb ik het keukenblad, de achterwand en de afwerking van het opbergvak boven de keuken er weer uitgehaald. Dit was er onder grote tijdsdruk ongeverfd ingeramd. Dus hoog tijd voor een paar frees lijnen, netjes schuren en lakken.

Voor de klep voor het opbergvak had ik online binnenliggende potscharnieren besteld die 110 graden kunnen openen. En een inklappende uitzetter, om de klep in geopende stand open te houden.
Die uitzetter eerst geprobeerd op een oud keukenkastje. Bleek slecht te werken. Je moet de klep met redelijk wat kracht helemaal tot het einde open duwen wil die blijven staan. En met de hand helemaal dicht duwen om de klep gesloten te krijgen.
Nou verder met de scharnier. Het was een heel gedonder om de juiste plaatsing van de scharnieren te bepalen. Halve middag mee bezig geweest.
Klep gemonteerd, even gepast in de bus. Wat bleek, bij het openklappen, lopen de ronde hoeken van de klep aan en kan de klep helemaal niet verder open :bang: :bang:

Afbeelding
Plaatje

Ik was er helemaal klaar mee; ruim een middag bezig, zonder resultaat. Ik dacht, dan maar standaard scharnieren erop schroeven, toen de eigenaar van de stalling met een glas thee langs kwam. Hij had nog wel een stuk piano scharnier liggen.
Dus randje van de klep gezaagd, en de piano scharnier ertussen. Werkt super. Ik moet de klep nog wat bijschuren zodat deze beter past.
Ook had de eigenaar van de stalling zuiger stijl uitzetters. Die ga ik van het weekend proberen..
Laatst gewijzigd door fostar82 op do 06 jan 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Ik zou die stalling eigenaar maar gauw een krat bier brengen!


Paul
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Lekker bezig geweest, weer wat verder.

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Van het weekend weer bezig geweest met het klepje boven de keuken. Magneetsluitingen eraan, knoppie erop, beetje bijschuren en het kon eindelijk terug in de bus.

Afbeelding
Plaatje

Het vak is nu volledig geïsoleerd en er ligt een geverfde bodem in.
De uitzetters pasten niet goed, dus ik denk dat ik zon dun magneet setje haal van twee plaatjes en er een aan het plafon monteer. Zodat de klep aan het plafon kan klikken.

Afbeelding
Plaatje

De speakers even getest maar het geluid klonk me vreemd in de oren. Als ik mn hoofd draaide tot haaks op de speakers klonk het wel goed. Nu heb ik de speaker die als R gemarkeerd staat links en vice versa. Dit omdat de rechter speaker de actieve is en links de stroomdraad korter is. Ik zou denken dat het omdraaien van de speakers geen invloed zou moeten hebben. Ze bestaan beide uit een grote kone met erin een tweeter. Niet in staat tot ruimtelijk audio of zoiets.
Kan het zijn dat de opname een galm/effect bevat die voor mijn oren alleen links of rechts juist klinken?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

+ en - moeten bijde gelijk. Wissel je die bij 1 kant dan heb je de speakers 'uit fase'

De ene speakercone gaat naar voren, de andere naar achter. Dat is het hele idee van noisecancelling: 'Draai' het geluid 180 graden om het netto 0 te laten.

Met speakers die niet tegenover elkaar staan krijg je dan een halve werking, aka een heel raar geluid.

L en R niet wisselen, maar de + en - van de aansluiting op 1 speaker omdraaien. (dus draadjes wisselen)

Mooiste is de kabels helemaal controleren: + van de uitgang op + van de speaker, bij beide luidsprekers.


Verkeerd herken je aan nagenoeg geen lage tonen en een 'raar' geluid. Het effect hoor je bv op dit youtube filmpje:
https://youtu.be/kUT6ZhFdLkA?t=46
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ahh dat zou goed kunnen. Thnx voor de tip. Ga ik checken.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vanochtend ben ik bezig geweest met project 'centrale ladevergrendeling'.

Even een stukje context..
Mijn vrouw had knoppen voor op de laden en koelkastdeur uitgezocht die passen bij de stijl van het interieur. Het zijn echter gewone knoppen zonder vergrendeling. Ik dacht, ach daar verzin ik wel iets op. Maar dat bleek toch lastiger dan gedacht.

Voor onze eerste reis in augustus ging ik op zoek naar mogelijkheden om de laden en de koelkastdeur te vergrendelen tijdens het rijden. Extra knoppen toevoegen vond ik niet mooi. De baby vergrendeling met magneetjes is niet heel sterk en werkt andersom; magneetje moet altijd gebruikt worden om te openen. Op het forum zag ik iemand die met een grote lineaire actuator een ladenblok vergrendelde. Mooi idee, maar een beetje overdreven uitgevoerd.
Tijdens de zoveelste zoektocht naar vergrendelingen kwam ik op ali een mini lineaire actuator tegen van 15 cm met een slag van 2 cm. Ik heb er gelijk een aantal besteld.

Het bleek echter een projectje op zich om dit te realiseren. Ik kreeg het niet af voor onze reis in augustus, dus moesten we elke keer voor vertrek de laden etc stutten met balkjes :problem:

Terug naar het heden..
Ik had in juli vorig jaar al een begin gemaakt met een setup voor het vergrendelen van de laden onder het bed en het uitschuifbare tafelblad. En vanochtend had ik een eerste versie af.

Afbeelding
Plaatje

Achter in alle laden heb ik haak gemonteerd die naar beneden wijst. Wanneer de lade gesloten is valt de haak in een uitsnede in een metalen profiel. Dat profiel kan tussen een set hard plastic blokken (zwart) op en neer bewegen. Met een druk op de knop beweegt een kleine lineaire actuator het profiel omhoog. De laden kunnen daarmee niet meer open omdat de haken, in het profiel haken. Daarnaast schuift de bovenkant van het profiel in een uitsnede in de linker ladegeleider van het tafelblad, die daarmee ook vergrendelt is. :D

De bedoeling is dat ik dit ook nog ga toepassen op het ladenkastje naast de schuifdeur en de laden in de keuken. Ik ben nog bezig met een ontwerpje om de koelkastdeur en de naastgelegen apothekerskast ook te kunnen vergrendelen.
Met een knop op het bedieningspaneel boven de schuifdeur kan ik dan alle laden, de koelkastdeur, het tafelblad en de apothekerskast vergrendelen voor vertrek of ontgrendelen bij aankomst.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Ik had iets soortgelijks gemaakt aan de zijkant van de laden.

De constructie is zo dat de actuator niet bekrachtigd hoeft te blijven.
Moet dat bij jou wel?

Ik heb de actuator verbonden via een diode met de aansturing van het trapje.
Dus wanneer ik de startsleutel omdraai, gaan de laden op slot...
Openen handmatig.


Paul
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door HoK »

Creatief en op het oog erg simpel :thumbup: . Waar ik wel bij na zou denken is een extra stukje rubber (krimpkous, brandstofslang of iets in die gedachte om het contact van metaal op metaal te verminderen. Scheelt in geluid en slijtage van je systeem.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@PaulBng dit werkt ook met een linaire actuator, dus zonder spanning blijft het profiel in dezelfde stand. Ik nog nagedacht over het gebruik van electromagneten. Het voordeel dan is dat als de stroom uitvalt je altijd bij de laden kan. Maar die kosten redelijk wat stroom.

@HoK thnx voor de tip. Omdat de haken het profiel niet raken denk ik niet dat dit nodig is.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vandaag weer verder met de ladevergrendeling van het blokje naast de schuifdeur. Uitsparingen in het profiel gemaakt, de electra aangesloten en de laatste dingetjes gedaan.

Filmpje van de werking

Op de video was enkel het kleine blokje aangesloten, maar inmiddels is ook de vergrendeling van de laden onder het bed en het tafelblad aangesloten. Werkt als een tierelier 8-)

@DJSmiley, klopt wat je dacht. Bij de linker speaker had ik de polen omgedraaid. Daarna klonk het geluid normaal. :cheers:
Plaats reactie