LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Goed begrepen Carado, alles blijft orgineel intact op het knipje na ( laden HH accu), dat laden wordt overgenomen door de 3 Link, zie schema (zonder slimme Dynamo). Dus ook de kabels naar de EBL, enkel de 35mm2 kabels worden bijgeplaatst.

6E94E6A0-14EC-4435-9DB2-4CE1487EC31D.jpeg
6E94E6A0-14EC-4435-9DB2-4CE1487EC31D.jpeg (79.38 KiB) 525 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

Maar dat had ik hier toch al wel geschreven...
viewtopic.php?p=2215220#p2215220

Binnen 50 aanvullingen in dit topic zal ik het nog wel eens vermelden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

kampo schreef:
vr 18 nov 2022, 13:08
@roekie
De idee van een 2de dynamo is helemaal niet slecht.
Echter het kost je ook minstens een 1000 euro en enkel mogelijk op bepaalde MB sprinters VW en Iveco. Niet op een normale Ducato..
Hoeveel is je huidige dynamo alvorens je de kabels begint te meten ? Moderne bestelwagens hebben 180A/14V
Deze standaard dynamo kan je meestal versterken. Dat is goedkoper.
Een DC/DC Booster van 200 tot 600 euro is momenteel de meest weerhouden oplossing.
Altijd in combinatie met veel solar batuurlijk.

PS de vuistregel is maximaal 1/3 van de dynamo op de Booster zetten.
Dus 30A tot 40A.. victron heeft de 12/12 orion TR Smart in een geisoleerde en ongeisoleerde versie is dat nog belangrijk ? ik ben er nog niet achter hoeveel Ampere de dynamo geeft.. ik kan dat in de documentatie niet terug vinden maar ik ga uit van 120/140 A...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

Voor een voertuig met dynamo van 120 à 150A/14V, in combinatie met een LFP huishoud accu, zou ik zelf gaan voor een Orion charger non isolated, van 12V/12V/30A. Is een veel weerhouden toestel, voor accu's van 150Ah of meer, want de prijs/kwaliteit daarvan is nog niet overdreven.
Bij gebruik wordt die Orion wel erg warm, dus let erop van hem op een aluminium plaat te monteren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Peter LMC »

En in de juiste stand monteren.
Heb er al gezien die hem plat gemonteerd en in een hoekje weggemoffeld hadden.
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

dank heren ! dan nemen we de ongesioleerde. op een plaat alu. 5 mm plaat is voldoende ? en verticaal geplaatst dus..
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Camperic »

Ik heb de Orion verticaal op twee blokjes hout gemonteerd en een kleine pc ventilator met temperatuursensor daar tussen.
De praktijk heeft uitgewezen dat het geen overbodige luxe is :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door myway »

En wordt hij te heet schakelt hij voor de helft uit, dat is dan wel weer zonden.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ter info: over LiFePo4 met dc-dc-lader en EBL wordt in deze video een en ander uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=zSwYb4pXLLw&t=0s
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Ik had geen zin om de hele video uit te kijken. Ook omdat er nog eens verwezen wordt naar andere video's.
Waar in deze video voor gewaarschuwd wordt is dat in een standaard camper met EBL, de stroom te hoog kan oplopen (70 a 80 A). Maar de ervaringen hier zijn dacht ik dat de stromen aan de kleine kant blijven door de dunne bekabeling en weerstanden in het relais en de zekeringen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

Het idee om de stroom te beperken door kabeldiktes en relaiscontacten is hier op dit forum al meermaals besproken.
Of het de aangewezen manier is is zeer twijfelachtig.
Not done zelfs.
Geen enkele serieus opgeleide technicus zal dit soort verhalen willen bevestigen.

En het is echt niet omdat het in 1 (mogen er zelfs meer zijn) camper lukt, zonder afbranden, dat het ook de juiste manier is.
Maar iedereen mag het natuurlijk proberen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Kroppie »

kabels warm stoken is toch zonde van de energie, verwerk die kabels dan in de vloer als vloerverwarming :-B :idea:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Atoz schreef:
di 22 nov 2022, 19:04
Het idee om de stroom te beperken door kabeldiktes en relaiscontacten is hier op dit forum al meermaals besproken.
Of het de aangewezen manier is is zeer twijfelachtig.
Not done zelfs.
Geen enkele serieus opgeleide technicus zal dit soort verhalen willen bevestigen.

En het is echt niet omdat het in 1 (mogen er zelfs meer zijn) camper lukt, zonder afbranden, dat het ook de juiste manier is.
Maar iedereen mag het natuurlijk proberen.
In mijn budget camper zit toch al snel een metertje of 4, 10 mm² kabel tussen de startaccu-EBL99- HH accu, gezekerd op 50A aan de EBL kant, 40A aan de HH kant. Je zou toch verwachten dat er iets is dat er voor zorgt dat die 40A niet wordt overschreden. Dat zal toch alleen die 10 mm² zijn die daar voor zorgt, anders is er niets.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Kroppie »

als er in die 4 meter 10 amp verdwijnt vind ik dat onnodig verlies, maar als u dat prima vind, oke, zolang het uw verlies is vind ik het ook prima, :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie