Neeroekie schreef:Ik vroeg mij af of recent gebouwde campers goed voorbereid worden voor LifePO4 accu's?
Tenzij je er specifiek om vraagt en betaald.
Neeroekie schreef:Ik vroeg mij af of recent gebouwde campers goed voorbereid worden voor LifePO4 accu's?
Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?roekie schreef: ↑di 29 nov 2022, 12:38Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
nee lijkt mij niet..ik omschrijf het niet goed .. van achter de EBL29 kroonsteen komen drie kabels , 1 naar de start accu, de min en 1 naar de HH accu. tussen de laatse 2 en de HH accu zet ik de orion smart Dc Dc 30ah.jan- schreef: ↑di 29 nov 2022, 16:20Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?roekie schreef: ↑di 29 nov 2022, 12:38Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Ik haal helemaal niets van de EBL, ik zet alleen een schakelaar tussen de startaccu en EBLjan- schreef: ↑di 29 nov 2022, 16:20Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?roekie schreef: ↑di 29 nov 2022, 12:38Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Ik ga in eerste instantie ook geen andere lader kopen, met uitgeschakelde HH accu kan ik tijdens de stalling de startaccu laden net als ik het nu doe, één keer per maand één dag aan de paal.1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
Mijn EBL staat onder de bestuurders stoel, op de grote kroonsteen aan de achterzijde is de rode draad de plus van de startbatt. de zwarte draad de plus voor de woonaccu, uit de middelste kroonsteen aansluiting komen twee bruine draden , waarvan eentje de dikke naar de min van de woonaccu gaat de dunne daarvan zie ik niet waar die heen gaat.. zowel de rode , als zwarte als de bruine draad zijn inclusief de mantel 7mm in diameter op de bruine draad staat 25m betekent dat 25mm2 ? ik schat de afstand tussen de EBL en de woonaccu op een kleine 2 meter..jan- schreef: ↑di 29 nov 2022, 17:13En de eerste zal je toch ook op de Orion aansluiten? Alleen die haal je los van de EBL (dus je startaccu wordt niet meer geladen aan de paal). De laatste 2 laat je op de EBL zitten denk ik.
Maar blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling? Hoelang en dik is de kabel naar de woonaccu? Voeg je dan nog extra verdeelblokken toe?
Carado, bij je laatste punt 2 zeg je; er hangt een orion 30A tussen start en HH accu. hoe is die dan nu aangesloten ? er " hangt " zegt mij niet zoveel..CaradoT135 schreef: ↑di 29 nov 2022, 18:28Ik haal helemaal niets van de EBL, ik zet alleen een schakelaar tussen de startaccu en EBLjan- schreef: ↑di 29 nov 2022, 16:20Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?roekie schreef: ↑di 29 nov 2022, 12:38Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.Ik ga in eerste instantie ook geen andere lader kopen, met uitgeschakelde HH accu kan ik tijdens de stalling de startaccu laden net als ik het nu doe, één keer per maand één dag aan de paal.1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
Zodra ik met de camper op pad ben heb ik zeer waarschijnlijk die paal niet nodig. Kom ik aankomend voorjaar er achter dat de bestaande 220 Wp toch niet genoeg is, plak ik er nog 2 panelen bij.
CaradoT135 schreef: ↑di 22 nov 2022, 20:24in de nabije toekomst zal de Orion met 16 mm² tussen de HH- en startaccu zijn werk doen.
Waar jij die 2 meter vandaan haalt weet ik niet maar vanaf mijn startaccu tot aan de achterkant EBL is ± 1 m, tussen beide stoelen ± 1,5 m, vanaf de achterzijde naar voorzijde van de bijrijderstoel en weer terug naar de accu is ±1,5 m, ik kom op circa 4 meter 10 mm² kabel.Originele verlies zou dan zijn: 30A, 10 mm2, 2 meter, 0.21 V is 6.3 Watt.
Nu dus: 30A, 16 mm2, 2 meter, 0.13 V is 2.9 Watt.
Rendement van een Orion Smart 12/12-30 is 87%. Verlies is dus 14V * 30A * 0,13 = 54 Watt.
Dus t.o.v. het verlies in de DC/DC valt het verlies in een 10 mm2 kabel wel mee.
Die 2 meter was een gok. En achteraf gezien nog niet eens zo verkeerd. Want in http://www.polz.info/leitungsrechner/? moet je de afstand 1 kant op geven. Dus als je 2 meter opgeeft, is de totale kabellengte 4 meter. Ik had dat er natuurlijk wel bij moeten zetten.CaradoT135 schreef: ↑wo 30 nov 2022, 16:40Waar jij die 2 meter vandaan haalt weet ik niet maar vanaf mijn startaccu tot aan de achterkant EBL is ± 1 m, tussen beide stoelen ± 1,5 m, vanaf de achterzijde naar voorzijde van de bijrijderstoel en weer terug naar de accu is ±1,5 m, ik kom op circa 4 meter 10 mm² kabel.