LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Pskov »

Een vraagje over de wijze waarop de vervanging van de AGM huishoud-accu door een LiFePO4 kan worden gerealiseerd.

Bij de duitse firma CS-Electronic heb ik een Lithium LiFePO4 accu met ingebouwde BMS gekocht.
Volgens de leverancier kan mijn AGM zonder verdere aanpassingen door deze LFP vervangen worden. Wel wordt het advies gegeven om de EBL99 in de stand „Blei-Säure“ te zetten. Omdat ik me toch wel enige zorgen maak over een mogelijk te hoge laadstroom van de dynamo heb ik toch maar een simpele laadbooster gekocht (Votronic VCC1212/30) . Deze laadbooster heeft een instelling voor LFP accu’s en in de beschrijving wordt keurig aangegeven hoe de Booster kan worden ingebouwd met of zonder gebruikmaking van de EBL99.
Hoewel de leverancier zegt dat het laden van de LFP prima kan met de EBL kan wil ik ook hier geen risico lopen en heb ik toch ook een aparte 30A lader gekocht speciaal voor LFP accu.

Ik vraag me nu af hoe ik een en ander het beste kan inbouwen. Globaal dacht ik aan twee opties;

1. De accu en de booster installeren met gebruikmaking van de EBL. Daarnaast de LFP-lader met een handmatige schakelaar aan de HH-accu aansluiten. In de beperkte gevallen dat aan de paal lading nodig is kan ik dat handmatig inschakelen. Voordeel is dat in deze situatie aan de paal ook de autoaccu (beperkt) wordt geladen. Helaas blijft de nadelige druppellading van de EBL bij deze optie gehandhaafd.

2. Een andere mogelijkheid is om de laadfunctie van de EBL uit te schakelen. De 230 V stekker uit de EBL nemen en deze gebruiken om de LFP lader te voeden . Hier is wel het nadeel dat de autoaccu aan de paal niet meer wordt geladen. Dit vind ik wel jammer en zou ik het liefst gehandhaafd zien.
Misschien is er ook een mogelijkheid om de laadfunktie van EBL voor de autoaccu toch op een of andere manier te handhaven en dus te 230 v niet geheel af te koppelen.

Misschien zijn er nog betere oplossingen, graag advies wat ik het beste kan doen
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Atoz »

Als je de adviezen van je leveranciers naast je wil leggen, dan heb je misschien zelfs het verkeerde product aangekocht.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Metor »

Prima die laadbooster, om de laadstroom te beperken tot een veilige waarde voor de accu en dynamo.
Snap dat je deze accu gekozen hebt. De CS accu gebruikt A123 cellen, de beste in hun soort.
De BMS hiervan heeft actieve balancering, een zeer hoge ontlaadstroom capaciteit ( 200A continue :bow: , betekent tot 2500W omvormer) en temperatuur beveiliging. En zijn nu in de aanbieding, bv de 100Ah met 200 Euro korting voor 790 Euro.
Op de EBL99 kun je waarschijnlijk een tweede lader aansluiten. Kijk in het schema hiervan. Kun je een LFP lader nemen en de huidige lader uitschakelen.
Maar ik zou niet zo moeilijk doen en het gewoon laten zitten, e.e.a. volgens het advies van CS-akku.
Die druppellading is meer een theoretisch probleem dan een praktisch.
Laatst gewijzigd door Metor op wo 08 jul 2020, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Inderdaad betreft dit de 100 Ah accu van CS Electronic. Zeker een mooie accu voor een goede prijs en garantie. Op de EBL99 kan overigens een tweede lader worden aangesloten maar mijn kennis is onvoldoende om op basis van het schema vast te kunnen stellen of dan beide laders blijven werken of dat de mogelijkheid tot het laden van de autoaccu dan wordt geblokkeerd. Als dat druppelladen door de EBL niet werkelijk een probleem is gebruik ik gewoon de EBL99 conform het advies van CS-Electronic . Dank voor je reactie.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 18 nov 2022, 7:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Metor »

De volgende info is dan weliswaar niet meer nodig, maar mocht je dat perse nog willen kan het toch via de volgende manier.
Als je de EBL lader buiten werking wilt stellen, kun je de bijbehorende 20A zekering eruit trekken (zit op het voorpaneel en staat bij "internes lademodul"). De druppellading van je startaccu blijft in tact als je er een externe 2e lader op zet (via steker "auxillary charging unit") en tevens de EBL lader op 230V via het voertuig aansluit. De EBL dient dan alleen nog om het relais van de druppellading naar de startaccu te activeren en het 230V symbool op je display.
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Goed om te weten dat het op deze wijze toch mogelijk is maar zoals ik al aangaf kies ik nu voor de makkelijke weg en accepteer de druppellading nu dat dit geen echt probleem blijkt te zijn. Nogmaals mijn dank voor je advies
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Metor schreef:
wo 08 jul 2020, 15:52
De volgende info is dan weliswaar niet meer nodig, maar mocht je dat perse nog willen kan het toch via de volgende manier.
Als je de EBL lader buiten werking wilt stellen, kun je de bijbehorende 20A zekering eruit trekken (zit op het voorpaneel en staat bij "internes lademodul"). De druppellading van je startaccu blijft in tact als je er een externe 2e lader op zet (via steker "auxillary charging unit") en tevens de EBL lader op 230V via het voertuig aansluit. De EBL dient dan alleen nog om het relais van de druppellading naar de startaccu te activeren en het 230V symbool op je display.
Op basis van jouw advies heb ik mijn LFP accu en booster met gebruik van de bestaande EBL99 inmiddels ingebouwd en het werkt allemaal perfect . Nog veel dank daarvoor. Nu heb ik nog de ongebruikte lader liggen speciaal voor mijn LFP accu en omdat jij aangaf die vrij simpel aan de EBL kan worden aangesloten met behoud van de onderhoudslading naar de startaccu heb ik me daar toch verder op georiënteerd. In deze coronatijd heb ik toch niet veel meer te doen. Ik kan echter niet begrijpen dat de onderhoudslading van de startaccu gehandhaafd blijft bij het verwijderen van de zekering van de LAS 1218
Aansluiting A24 van de LAS 1218 blijkt een stuurspanning te leveren aan de aansluiting A13 van de EBL. Aansluiting A13 bedient vervolgens binnen het EBL een relais dat bij inschakelen een laadstroom van 12V verzorgt voor de startaccu.(via een diode en een NTC weerstand) Als je de LAS 1218 uitschakelt door bv de zekering te verwijderen staat er geen stuurstroom meer op A13 en zal het relais niet meer inschakelen en de startaccu niet meer worden geladen ook al wordt er een separate lader op de EBL aangesloten (block7) . Tenminste dat lijkt mij op basis van het schema. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Een mogelijkheid zou misschien zijn om op een andere wijze een stuurspanning op A13 zetten. Nadeel is dan wel dat ten allen tijde de startaccu wordt geladen. Ook als de camper niet aan de paal staat wordt de startaccu geladen vanuit de huishoudaccu zolang die spanning maar hoger is. Daarnaast wordt het relais permanent aangetrokken wat ten koste gaan van de acculading. Een aparte schakelaar die de stuurspanning op aansluiting A13 regelt zou in deze situatie wellicht een oplossing kunnen zijn.

Ook bleek mijn Votronic booster (VCC 1212/30) de mogelijkheid te hebben om een onderhoudsspanning naar de startaccu te regelen maar die wordt bij aansluiting aan een EBL standaard uitgeschakeld omdat het EBL die functie zou overnemen. Het lijkt er niet op dat je hier kunt ingrijpen dus heb ik daar niets aan.

Al met al kom ik daar dus niet veel verder mee. Misschien is het toch beter zoals jij aanvankelijk adviseerde om de EBL lader zijn werk te laten doen en mijn speciale lader maar in de kast te leggen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Metor »

Bedoeld wordt de 20A steek zekering in het 12V circuit van de interne lader op het voorpaneel van de ebl99 te verwijderen.
De 230V zekering van de interne lader blijft zitten.
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Mogelijk is hier sprake van een misverstand.
De LAS1218 is de originele laadmodule die is ingebouwd in de EBL. Aan de voorzijde (of achterzijde) van het EBL99k zit geheel links de 20A zekering voor het "Internes Lademodul". Als ik deze zekering verwijder ga ik er van uit dat de LAS1218 hiermee wordt uitgeschakeld. Verder blijft de netstekker van de EBL aangesloten. Ik begrijp dan niet wat je met de 230V zekering van de interne lader bedoelt?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Metor »

Ja dat is de goede zekering. Echter hiermee wordt de LAS1218 niet uitgeschakeld als je de netzekering hiervan laat zitten.
De lading naar de hh accu wordt alleen onderbroken, terwijl de lading naar de start accu wel zou moeten werken, via de diode, NTC en relais dat bekrachtigd zou moeten worden door de LAS1218.
Je kunt de startaccu spanning monitoren om te testen of het zo werkt.
Als die boven de 13V meet, wordt de startaccu geladen.
Als dit niet zo is, werkt het anders dan verwacht. Misschien komt dit dan door een interne beveiliging als de laadstroom naar de hh accu onderbroken wordt.
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Ga ik zo proberen, bedankt
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door veetee »

Metor schreef:
wo 05 aug 2020, 16:32
Ja dat is de goede zekering. Echter hiermee wordt de LAS1218 niet uitgeschakeld als je de netzekering hiervan laat zitten.
De lading naar de hh accu wordt alleen onderbroken, terwijl de lading naar de start accu wel zou moeten werken, via de diode, NTC en relais dat bekrachtigd zou moeten worden door de LAS1218.
Je kunt de startaccu spanning monitoren om te testen of het zo werkt.
Als die boven de 13V meet, wordt de startaccu geladen.
Als dit niet zo is, werkt het anders dan verwacht. Misschien komt dit dan door een interne beveiliging als de laadstroom naar de hh accu onderbroken wordt.
Exact, zo dus: (ik hou erg van plaatjes :mrgreen: )

69702E74-22DA-474E-ACA4-BC9DF23D5894.jpeg
69702E74-22DA-474E-ACA4-BC9DF23D5894.jpeg (100.85 KiB) 4058 keer bekeken
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

Inderdaad maakt zo'n plaatje het nog duidelijker. Nu zie ik bovendien waar de zekering precies zit die wordt uitgeschakeld. Het zou dus moeten werken zoals Metor aangeeft. Ik ga het zo aansluiten en kijken of het werkt. Bedankt
Pskov
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 21:37

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Pskov »

De Lifepo4-lader aangesloten aan block 7 van de EBL en de zekering van de LAS1218 verwijderd.
Bij het laden aan de paal blijkt nu Inderdaad de spanning van de Startaccu op te lopen na ca 10 minuten naar 13,2 volt. Deze wordt dus blijkbaar bijgeladen zoals door Metor was aangegeven. Het systeem lijkt nu prima te werken en heel mooi was het afsluiten van het laadproces van de LiFePo4 accu (via de BMV700 dongle) op mijn Iphone te volgen. Je zag in de laatste minuten vóór de afsluiting de laadstroom naar de LiFePo4 accu flink afnemen en de spanning snel oplopen naar 14,6 Volt, blijkbaar de afsluitspanning. Dit is natuurlijk bekend van de laadcurves maar het is toch mooi dat ook daadwerkelijk te zien. Bedankt voor de hulp.
Plaats reactie