LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Kroppie schreef:
di 22 nov 2022, 20:20
als er in die 4 meter 10 amp verdwijnt vind ik dat onnodig verlies, maar als u dat prima vind, oke, zolang het uw verlies is vind ik het ook prima, :-B
Jos, dat is de originele bedrading.

Trouwens, in de nabije toekomst zal de Orion met 16 mm² tussen de HH- en startaccu zijn werk doen. Die dingen schijnen erg warm, zelfs heet te worden. Ik denk dat ik die maar voor de bijrijderstoel plaats, als voetenstoofje voor mijn vrouw.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op di 22 nov 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

CaradoT135 schreef:
di 22 nov 2022, 20:16
...In mijn budget camper zit toch al snel een metertje of 4, 10 mm² kabel tussen de startaccu-EBL99- HH accu, gezekerd op 50A aan de EBL kant, 40A aan de HH kant. Je zou toch verwachten dat er iets is dat er voor zorgt dat die 40A niet wordt overschreden. Dat zal toch alleen die 10 mm² zijn die daar voor zorgt, anders is er niets.
Dan is het echt een "budgetcampertje" :-B , en moet je alles origineel laten.
Van zodra je met upgrades of aanpassingen begint zal je de hoofdaders moeten versterken...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Ik ben ook geen voorstander van dunne kabels. Maar:

De kabels zijn in een camper relatief dik omdat je in een 12V installatie geen 0,5V verlies kan permiteren omdat er dan te weinig spanning over blijft om de accu te laden. Niet zozeer dat de kabels te warm zouden worden. Thuis mag ik ook gewoon 16A stoken in een 4 mm2 kabel. Waar je wel voor moet oppassen zijn b.v. de aansluitingen b.v. op de EBL. Op https://www.boetronics.nl/schaudt-ebl/ staan wel voorbeelden van verbrande stekkers maar daar loopt de laadstroom toch niet doorheen?

Het punt dat ik zou willen maken is dat een groot voordeel van de LifePO4 accu is dat je hem onderweg snel kan laden. Daar is een DC/DC geschikt voor om daar gebruik van te kunnen maken. Als je hem dicht bij de woonaccu plaats en de kabels zijn niet al te dik, maar de kabelogen enz. kunnen het aan, is dat geen probleem. Dikkere kabels zijn wel beter.

Als je geen DC/DC gebruikt, zal in een fabriekscamper de stroom meestal niet te hoog oplopen door de dunne bekabeling. Ik zou dat dan wel checken dat bij een half lege accu de stroom dan inderdaad niet te hoog wordt voor de aansluitingen etc. Nadeel is dat onderweg niet snel wordt geladen en het laden wordt bij een volle accu niet gestopt.

Oplossing met de NDS scheidings computer kan ook, maar ook daar zou ik de max. laadstroom willen checken. En ik zie het voordeel in de meeste gevallen nog niet t.o.v. een DC/DC omvormer.

Je kan ook dikke kabels gebruiken en een dik scheidingsrelais, maar dan moet je de max. laadstroom ook checken en het laden wordt bij een volle accu niet gestopt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

Thuis... 16A.... 4mm2....
Bij de meeste mensen thuis gebruiken ze 230V

Maar bij gebrek aan de nodige kennis mag iedereen natuurlijk schrijven wat hij denkt of zelfs meent te weten.

Verder is het me op straffe van een rode kaart door de organiserende organisatie verboden om verdere commentaar te geven.
Bijlagen
OneLove-armband3.jpg
OneLove-armband3.jpg (56.52 KiB) 634 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door DJSmiley »

Bij een aantal ebls loopt de laadstroom niet door de voorkant, maar via de grote kroonsteen achterop.

Een aantal andere hebben die niet en daar loopt de stroom door een aantal parallel geschakelde van die stekkertjes (mate n lock). En dan kan het termijn mis gaan. Bij een loodaccu neemt de stroom snel af en heb je dus minder kans op ellende, bij lithium is de laadstroom langere tijd constant hoog en krijgen rotte verbindingen veel meer kans om op te warmen.

Wat de kabels betreft: 16A kan prima door 2,5mm2, zelfs 4 is niet nodig. Maar bij 12V installaties is de diameter niet bepalend ivm de warmte, maar ivm de verliezen. Als je met 2,5mm2 en 16A en 10m lengte 2.5 volt verliest merk je dat, tov 230v niet

Maar bij 12v blijft er maar 9,5 over en heb je ellende.. dus totaal niet vergelijkbaar. 5% is echt de max, idealiter wil je minder verliezen. En dat betekend dus bij een lagere spanning veel sneller opschalen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Er werd hier beweerd dat als je te dunne kabels gebruikt, de bedrading te warm zou worden met brand gevaar en zo. Ik begon juist met aan te geven dat in een 12V installatie niet zo zeer de warmte het probleem is, maar dat je de spanningsval niet kan permiteren.

En of je 16A door een 230V kabel laat stromen of een 12V kabel, het wordt even warm (denk ik, of meen ik te weten).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door DJSmiley »

Spanningsval over een kabel (En dus de warmteontwikkeling) blijft gelijk, ongeacht of het 12 of 230V is: De weerstand en amperage bepalen de spanningsval, en dus de warmteontwikkeling

Een kabel wordt, bij dezelfde stroom, dus even warm bij 12 als bij 230V. (netto, er zit een klein verschil tussen DC en AC)
Maar zoals gezegd, die warmteontwikkeling is relatief gezien niet het probleem, een 4mm2 kan al 30A aan (kwa warmteontwikkeling). Maar de maximale stroom is van veel factoren afhankelijk, wel of niet in een buis, gebundeld en nog veel meer factoren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

http://www.polz.info/leitungsrechner/?


______________________________________________________________

Spannung:
230.00
V
Strom:
16.00
A
einfach Leitungslänge:
10.00
m

STROM zu HOCH Ungeeignet Abfall bedingt geeignet Geeignet
Kabel Verlust% Spannungsabfall Widerstand
0.75mm² 3.31% 7.619V 0.47619Ω
1.5mm² 1.66% 3.810V 0.23810Ω
2.5mm² 0.99% 2.286V 0.14286Ω
4mm² 0.62% 1.429V 0.08929Ω
6mm² 0.41% 0.952V 0.05952Ω
10mm² 0.25% 0.571V 0.03571Ω
16mm² 0.16% 0.357V 0.02232Ω

______________________________________________________________

Spannung:
13.00
V
Strom:
16.00
A
einfach Leitungslänge:
10.00
m

STROM zu HOCH Ungeeignet Abfall bedingt geeignet Geeignet
Kabel Verlust% Spannungsabfall Widerstand
0.75mm² 58.61% 7.619V 0.47619Ω
1.5mm² 29.30% 3.810V 0.23810Ω
2.5mm² 17.58% 2.286V 0.14286Ω
4mm² 10.99% 1.429V 0.08929Ω
6mm² 7.33% 0.952V 0.05952Ω
10mm² 4.40% 0.571V 0.03571Ω
16mm² 2.75% 0.357V 0.02232Ω
25mm² 1.76% 0.229V 0.01429Ω
35mm² 1.26% 0.163V 0.01020Ω
50mm² 0.88% 0.114V 0.00714Ω
70mm² 0.63% 0.082V 0.00510Ω
90mm² 0.49% 0.063V 0.00397Ω
120mm² 0.37% 0.048V 0.00298Ω

______________________________________________________________

Verder voel ik mij zo:
Jan Vertonghen doet straffe uitspraak over regenboogband: “Ik ben bang, ik durf niets meer zeggen want ik wil op het veld staan tegen Canada”
Bron:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221122_95031262
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Oppad »

Victron Acculader 12V 30A rendement 93% met ventilator
Victron DC Booster 12V 30A rendement 87% zonder ventilator

Dan lijkt het mij logisch dat die betrekkelijk kleine booster zijn meer dan 46 watt aan warmte moeilijk kwijt kan.
Mijns inziens had men beter een fan kunnen inbouwen.
Bij de acculader wordt de laadcapaciteit niet teruggeschroefd

Martien
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Misschien hebben ze de DC Booster wat degelijker proberen te maken? Een fan kan stuk gaan en het is wat lastiger om het tegen stof en spatwater te beschermen.

@Atoz: Probeer je met die tabel onze bewering te bevestigen dat bij dunne kabels in een 12V installatie het verlies aan spanning het probleem is en niet zozeer de warmte ontwikkeling? Of was het een reactie op een ander bericht?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Camper-T »

Atoz zijn online berekening laat zien dat je met een zelfde stroom over 10 meter kabel geen andere kabelweerstand krijgt bij verschillende spanningen. Hier heeft de AC variant wel een iets hogere leidingweerstand(impedantie) door zijn 50Hz, wat DC niet heeft.
Wat @DJSmiley hierbij als kanttekening heeft, is dat kabelweerstand dan wel het zelfde mag zijn maar dit weldegelijk van invloed op lagere voedingsspaningen is.
Met 5% verlies op 230V houd je 219,05V over wat nog prima werkbaar is in een elektrische huisinstallatie. Maar met 5% verlies op 12V houd je 11,43V over. Als dit de open klemspanning is zal deze nog verder inzakken bij belasting, niet wenselijk in een campersituatie. (meter in het rood)

Oppad schreef:
wo 23 nov 2022, 11:38
Victron Acculader 12V 30A rendement 93% met ventilator
Victron DC Booster 12V 30A rendement 87% zonder ventilator

Dan lijkt het mij logisch dat die betrekkelijk kleine booster zijn meer dan 46 watt aan warmte moeilijk kwijt kan.
Mijns inziens had men beter een fan kunnen inbouwen.
Bij de acculader wordt de laadcapaciteit niet teruggeschroefd

Martien
Klopt helemaal en dit is ook bewezen in dit filmpje, meer rendement uit de Orion met geforceerde koeling: https://youtu.be/xvXkdgln1NA

Dit heeft Victron ook met zijn IP65 en IP67 acculaders, volledig ingegoten techniek zonder ventilator maar nagenoeg dezelfde vermogens als de IP22 versie met ventilator. Dan zullen deze IP65 en IP67 versies waarschijnlijk ook best warm worden bij volle laadstroom.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

Op de vermelde website is het duidelijker, in kleur zelfs.
Eigenlijk wou ik aantonen dat....
https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2022_11_23_597cc261-04fd-4f5d-95b4-75b1747ce214.jpg
https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2022_11_23_597cc261-04fd-4f5d-95b4-75b1747ce214.jpg (157.17 KiB) 464 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Ik vroeg mij af of recent gebouwde campers goed voorbereid worden voor LifePO4 accu's?
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

CaradoT135 schreef:
za 19 nov 2022, 14:21
Ik ga het als volgt doen of ik heb het deels al gedaan:
1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
4. Tijdens die stallingsperiode zal de HH accu worden afgekoppeld d.m.v. een schakelaar en app;
5. Alle naderhand aangesloten in- en uitgaande elektronica, zoals PV lader(s), TV, radio, schotel, kastverlichting, trekhaakverlichtingsvoeding, USB enz. is/zal via de HH accu worden aangesloten;
6. Vooralsnog ga ik geen externe 230/12 volt lader aanschaffen, de aanwezige laders lijken mij genoeg om de accu's vol te houden of in ieder geval de optimale laadstatus te behouden.

Nu is het wachten op het voorjaar zodat ik de resterende dingen kan doen.
Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
mocht ik de accuspanning te laag worden en ik sta aan de paal en wil niet de standaard lader gebruiken in de EBL , dan gebruik ik gewoon met victron 30AH 220volt lader op lfp stand , stekker gaat gewoon ergens in een 220 volt stopcontact in de camper en laden maar..... of zet je hem er gewoon letterlijk tussen ? dus 1 startaccu, 2 EBL 3 orion 4 LFP accu ? (https://www.boetronics.nl/schaudt-ebl/)
Laatst gewijzigd door roekie op di 29 nov 2022, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie