LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jheeck »

Dank voor deze toelichting & aanvulling. :thumbup: Als ik dit zo lees ben ik uitgekeken op de 90Ah accu qua vermogen voordat die 'versleten' is :-)

Ik ga nog eens rustig nadenken over het al of niet vervangen van de lader, mijn DC/DCbooster en zonneregelaar staan allebei op Lithium ingesteld en die leveren voor het gros van mijn gecamper de benodigde stroom. Walstrooom gebruik ik eigenlijk alleen in najaar en winter, of als ik langer dan drie dagen ergens wil blijven staan.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

off grid garage heeft meerdere interessante video's gemaakt als voorbeeld; https://www.youtube.com/watch?v=lCs9NaH ... GridGarage
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Ds Smiley,dit is me niet geheel duidelijk,quote :Het NDS systeem is een 'vreemde eend'. Die misbruikt de bekabeling om de stroom te beperken (wat meestal wel goed gaat ?…..,volgens mij is het nu juist andersom,die kabels beperken niet, die zorgen er juist voor dat het laden zo ontzettend snel gaat,n.m er moet voor dit systeem 35m2 kabels gebruikt worden,anders staat men niet in voor de juiste werking. !….ben benieuwd ,wat ik over het hoofd zie :-B
Hans
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

nieuwe campingtrend video welke de standaard en lithium lader tegelijk gebruikt.. https://www.youtube.com/watch?v=i4QlOMJ ... mpingtrend
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

@hathi
Zolang NDS geheimzinnig blijft doen en geen duidelijke informatie publiceert over hoe hun systemen werken zullen velen het niet vertrouwen. Het werkt dus is het goed. Soms lijkt het op toveren. Dat is althans mijn mening.
Andere merken zijn meestal veel duidelijker met hun beschrijving, handleiding en datasheets. Ik denk dat die op termijn winnen. Je weet niet enkel wat je betaald maar ook wat je er voor krijgt en hoe het werkt. Dat mag je de heren van NDS wel eens vertellen.

Ik ben benieuwd of er na de overname door Dometic wat meer en betere informatie vrijgegeven gaat worden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Wat ik begrepen heb is dat het NDS systeem niet de stroom regelt, maar wel via een relais het laden stopt als de accu vol is. Als je 35m2 kabels gebruikt zal de stroom in de praktijk wel goed zijn, maar is b.v. nog wel afhankelijk van de spanning van de dynamo en de lengte van de kabels en eventuele andere overgangsweerstanden (zekeringen, schakelaars). De stroom moet niet te laag zijn (laden duurt lang) maar ook niet te hoog (kan de dynamo en zekeringen het aan). Met de NDS heb je de stroom wat minder in de hand.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Kampo,Jan-….
ik kan u gerust stellen dat je niet weet hoe het werkt,dat zegt niet zo veel,omdat je er geen ervaring mee hebt, en jullie zijn niet de enige,waarom zou je ook alle ins en outs moeten weten,, maar dan ook niet denigrerend antwoorden ,want dat proef ik hier vaak genoeg :-B , nee NDS is niet blauw,maar wel zo uniek,en makkelijk dat Dometic,er wel heil in zag ?..maar buiten dat de laadstroom net als bij een dc-dc,geregeld word,worden ook de laadstroom tussen beide accu,s geregeld,en ingeschakeld ,op het moment dat het nodig is,….ook bij stilstand ,startaccu uit,( nooit leeg)…Lfp aan,je hoeft er verder niets voor te doen,geen losse dc- dc geen losse Li scheiding Relais,de 3 Link regelt alles,compleet in een systeem !…waarbij je enkel nog een losse Solar regelaar koopt van €100,- en je bent helemaal klaar,….heb je een Euro 6,ook daar is een enkele oplossing voor ,in een component, welke de slimme Dynamo,regelt,en indien gewenst ook nog (de solar,regelaar en een 230 v lader bevat, het Is meestal een aankoop ,en je hebt echt alles,dus niets moeilijk ,zelf aansluiten zonder meer,want het nadenken,en uitpluizen,is al bij NDS voor je gedaan, (nu dus Dometic)……..”Quote Jan… De stroom moet niet te laag zijn (laden duurt lang) maar ook niet te hoog (kan de dynamo en zekeringen het aan). Met de NDS heb je de stroom wat minder in de hand :-B ……,hoe kun je zoiets schrijven Jan,….ik denk niet dat er een Lfp accu zo snel geladen word als in dit systeem,vandaar gebruik ik nu al 5 jaar geen 230 v lader meer, heb ik ook geen stroomkabel,in de camper,…en is mijn accu,na een 1/2 -3/4 uur weer helemaal vol,je zal denken een wonder ding,ja dat vind ik ook werkelijk :-B
Laatst gewijzigd door hathi op vr 18 nov 2022, 0:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Atoz »

Willen we dan nu allemaal eventjes verder lezen door op onderstaande link te klikken?
viewtopic.php?p=1864603#p1864603
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Ik kan er maar één conclusie uit trekken,….
als Kampo,geen info krijgt,zodat hij alles uit kan pluizen,(want dat is zijn stokpaardje,)is het helemaal niks,….nou ik heb ,5 jaar geleden,niks uitgepluist , waarom ook? Ik ben niet het type dat eerst,een soort zekerheid moet verschaffen, maar heb gewoon gekocht , maar toch ook niet al die sores, :-B welke hier soms beschreven worden,meegemaakt,intussen al 5 jaar van voldoende stroom genoten,dan is het nog niet zo slecht geweest, lijkt me ,…en daar heb ik meer vertrouwen In ,dan al die vele sprookjes en aannames,waardoor velen niet ( meer)durven
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

hathi schreef:
vr 18 nov 2022, 0:08
….ik kan u gerust stellen, dat je niet weet hoe het werkt,dat zegt niet zo veel,omdat je er geen ervaring mee hebt, en jullie zijn niet de enige,waarom zou je ook alle ins en outs moeten weten,, maar dan ook niet denigrerend antwoorden ,want dat proef ik hier vaak genoeg :-B , nee NDS is niet blauw,maar wel zo uniek,en makkelijk dat Dometic,er wel heil in zag ?..
Denigrerend doen over een merk of over andermans oplossingen dat mag je me niet toewijzen. Ik ben net diegene die die vooral op dit forum zit om kennis op te doen over andere systemen en merken. Er zijn weinig forumdeelnemers die zo veel campers en merken zijn gaan bekijken. Dus voor mij niet enkel mijn eigen camper.
hathi schreef:
vr 18 nov 2022, 0:52
…als Kampo,geen info krijgt,zodat hij alles uit kan pluizen,(want dat is zijn stokpaardje,)is het helemaal niks,….
Daar ben ik fier op en ik zie niet in wat er mis mee is. Mijn eigen gedacht durf ik zeggen. Meestal argumenteer ik daarbij. Je zal me niet betrappen op populisme of napraten van wat anderen zeggen. Dure complexe of goedkope eenvoudigere oplossingen, allemaal even interessant. Ik kan met de 2 om.

Mijn studies gaan momenteel oa over 48V campers, LFP zelfbouw, plakpanelen, goede compost toiletten, mooie interieur design, slotjes en vergrendelingen, hulpraam en cabine bevestigingen en nog veel meer. Tussendoor ben ik ook een nieuwe eigen camper aan het bouwen en blijf verder gaan met documenteren van wat ik overal tegenkom.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Gedeeltelijke Quote Kampo, Daar ben ik fier op en ik zie niet in wat er mis mee is. Mijn eigen gedacht durf ik zeggen. Meestal argumenteer ik daarbij,….nee zeker niks mis mee……..dan hebben we toch nog iets gemeen :hug:
Hans
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Ik zit mij de laatste weken door alle informatie te ploeteren omtrent dit onderwerp.... zeg ik iets heel raars om gewoon een tweede dynamo er bij te zetten speciaal voor de LFP , met de juiste AH die onbeperkt kan draaien zonder oververhit te raken ? er van uitgaande dat die bestaat en past qua ruimte bij de andere dynamo...
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door DJSmiley »

Dat is wel een vrij prijzige oplossing. De vraag is of je dat echt nodig hebt.

In de praktijk zie je al dat de meeste mensen al voldoende hebben aan zonnepanelen en rijden, ook met een 'langzame' 20-30A.

Een dynamo, montage en een dynamoregelaar (Wakespeed WS500, Balmar, Mastervolt) is een behoorlijke investering die je eigenlijk voornamelijk in de scheepvaart tegenkomt.

Dan kun je beter de WCS LBR-60 (60A) nemen, die heeft een temperatuursensor die je dynamo 'bewaakt' en de laadstroom terugdraait als de dynamo te warm wordt.

Als je kabels voldoende dik zijn, en de dynamo voldoende kan leveren, dan kun je met het NDS systeem hogere laadstromen halen. Het 3link systeem zal dan netjes de dynamo afschakelen als de accu vol is (itt een conventioneel scheidingsrelais). Het nadeel is dat de kabels de stroom bepalen, heb je de standaard relatief dunne kabeltjes dan is de spanningsval te groot en haal je maar 20A ofzo.
Met een booster compenseer je die spanningsval, met het NDS systeem niet. Maar als de kabels voldoende dik zijn (25-35mm2) dan kun je met de NDS weer makkelijk >30A laden.
Vanuit dat perspectief kan die NDS best een prima optie zijn voor sommige mensen, al zijn er ook hier (maar net als bij alle andere oplossingen) pro- en con's.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

dank voor je uitgebreide reactie ! in de eerste plaats moet de dynamo blij blijven ... ik zal de kabels eens opmeten qua dikte ..
Plaats reactie