LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door myway »

roekie schreef:Ik vroeg mij af of recent gebouwde campers goed voorbereid worden voor LifePO4 accu's?
Nee

Tenzij je er specifiek om vraagt en betaald.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Eigenlijk dom van de Camperbouwers,want dan zou er ook weer bezuinigt kunnen worden,op enkele componenten,welke overbodig worden,bij Lfp, dus komt dit vanzelf,als die Lfp goedkoper word,die Booster is in de echte Euro 6 ,toch al een must
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

roekie schreef:
di 29 nov 2022, 12:38
Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

jan- schreef:
di 29 nov 2022, 16:20
roekie schreef:
di 29 nov 2022, 12:38
Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?
nee lijkt mij niet..ik omschrijf het niet goed .. :-? van achter de EBL29 kroonsteen komen drie kabels , 1 naar de start accu, de min en 1 naar de HH accu. tussen de laatse 2 en de HH accu zet ik de orion smart Dc Dc 30ah.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

En de eerste zal je toch ook op de Orion aansluiten? Alleen die haal je los van de EBL (dus je startaccu wordt niet meer geladen aan de paal). De laatste 2 laat je op de EBL zitten denk ik.
Maar blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling? Hoelang en dik is de kabel naar de woonaccu? Voeg je dan nog extra verdeelblokken toe?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

jan- schreef:
di 29 nov 2022, 16:20
roekie schreef:
di 29 nov 2022, 12:38
Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?
Ik haal helemaal niets van de EBL, ik zet alleen een schakelaar tussen de startaccu en EBL
1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
Ik ga in eerste instantie ook geen andere lader kopen, met uitgeschakelde HH accu kan ik tijdens de stalling de startaccu laden net als ik het nu doe, één keer per maand één dag aan de paal.
Zodra ik met de camper op pad ben heb ik zeer waarschijnlijk die paal niet nodig. Kom ik aankomend voorjaar er achter dat de bestaande 220 Wp toch niet genoeg is, plak ik er nog 2 panelen bij.
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

jan- schreef:
di 29 nov 2022, 17:13
En de eerste zal je toch ook op de Orion aansluiten? Alleen die haal je los van de EBL (dus je startaccu wordt niet meer geladen aan de paal). De laatste 2 laat je op de EBL zitten denk ik.
Maar blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling? Hoelang en dik is de kabel naar de woonaccu? Voeg je dan nog extra verdeelblokken toe?
Mijn EBL staat onder de bestuurders stoel, op de grote kroonsteen aan de achterzijde is de rode draad de plus van de startbatt. de zwarte draad de plus voor de woonaccu, uit de middelste kroonsteen aansluiting komen twee bruine draden , waarvan eentje de dikke naar de min van de woonaccu gaat de dunne daarvan zie ik niet waar die heen gaat.. zowel de rode , als zwarte als de bruine draad zijn inclusief de mantel 7mm in diameter op de bruine draad staat 25m betekent dat 25mm2 ? ik schat de afstand tussen de EBL en de woonaccu op een kleine 2 meter..
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

CaradoT135 schreef:
di 29 nov 2022, 18:28
jan- schreef:
di 29 nov 2022, 16:20
roekie schreef:
di 29 nov 2022, 12:38
Zelf heb ik ook het gevoel niet meer overhoop te halen dan strikt noodzakelijk is..het plan van Carado lijkt mij wel wat. zelf heb ik een EBL29 in mijn exsis I met de grote kroonsteen achterop.
Eeven samenvattend of ik het goed begrijp: de laadkabel vanaf de startaccu koppel je los aan de achterzijde EBL en gaat nu naar je Orion en via de orion naar je HH accu. zo ook met de min - pool.
Je moet de min toch niet van de EBL halen? En blijf je gebruik maken van de bestaande bekabeling of leg je nieuwe aan?
Ik haal helemaal niets van de EBL, ik zet alleen een schakelaar tussen de startaccu en EBL
1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
Ik ga in eerste instantie ook geen andere lader kopen, met uitgeschakelde HH accu kan ik tijdens de stalling de startaccu laden net als ik het nu doe, één keer per maand één dag aan de paal.
Zodra ik met de camper op pad ben heb ik zeer waarschijnlijk die paal niet nodig. Kom ik aankomend voorjaar er achter dat de bestaande 220 Wp toch niet genoeg is, plak ik er nog 2 panelen bij.
Carado, bij je laatste punt 2 zeg je; er hangt een orion 30A tussen start en HH accu. hoe is die dan nu aangesloten ? er " hangt " zegt mij niet zoveel..
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

CaradoT135 schreef:
di 22 nov 2022, 20:24
in de nabije toekomst zal de Orion met 16 mm² tussen de HH- en startaccu zijn werk doen.

orion.JPG
orion.JPG (112.58 KiB) 292 keer bekeken
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

dank Carado, die 'hangt ' lekker dichtbij ~! :wink:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

@CaradoT135:
Is dat in een fabriekscamper met 10mm2 bedrading?
Heb je de min naar de startaccu ook vervangen door 16 mm2?
Originele verlies zou dan zijn: 30A, 10 mm2, 2 meter, 0.21 V is 6.3 Watt.
Nu dus: 30A, 16 mm2, 2 meter, 0.13 V is 2.9 Watt.
Rendement van een Orion Smart 12/12-30 is 87%. Verlies is dus 14V * 30A * 0,13 = 54 Watt.
Dus t.o.v. het verlies in de DC/DC valt het verlies in een 10 mm2 kabel wel mee.
Omdat de DC/DC mooi dicht geplaatst is bij de woonaccu, zal het spanningsverlies daar wel meevallen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Ja, mijn Carado T135 heeft in originele toestand tussen startaccu>EBL>HH accu een 10m² verbinding. Kijk het verschil maar eens tussen de bruine en rode kabel 10 mm² vs 16 mm² op het plaatje, bij het monteren van een kabelpersoog was de originele 10 mm² zelfs dunner t.o.v. een andere 10 mm² kabel.
Originele verlies zou dan zijn: 30A, 10 mm2, 2 meter, 0.21 V is 6.3 Watt.
Nu dus: 30A, 16 mm2, 2 meter, 0.13 V is 2.9 Watt.
Rendement van een Orion Smart 12/12-30 is 87%. Verlies is dus 14V * 30A * 0,13 = 54 Watt.
Dus t.o.v. het verlies in de DC/DC valt het verlies in een 10 mm2 kabel wel mee.
Waar jij die 2 meter vandaan haalt weet ik niet maar vanaf mijn startaccu tot aan de achterkant EBL is ± 1 m, tussen beide stoelen ± 1,5 m, vanaf de achterzijde naar voorzijde van de bijrijderstoel en weer terug naar de accu is ±1,5 m, ik kom op circa 4 meter 10 mm² kabel.
Zoals ik al eerder heb aangegeven laat ik de originele bekabeling zoals deze is, ik ga alleen een accu schakelaar tussen de accu en EBL monteren.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Ff lezen de tijd staat niet stil ,er komen steeds nieuwe makkelijkere vindingen bij https://www.ndsenergy.nl/prodotto/3lion ... ccu-copia/
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

CaradoT135 schreef:
wo 30 nov 2022, 16:40
Waar jij die 2 meter vandaan haalt weet ik niet maar vanaf mijn startaccu tot aan de achterkant EBL is ± 1 m, tussen beide stoelen ± 1,5 m, vanaf de achterzijde naar voorzijde van de bijrijderstoel en weer terug naar de accu is ±1,5 m, ik kom op circa 4 meter 10 mm² kabel.
Die 2 meter was een gok. En achteraf gezien nog niet eens zo verkeerd. Want in http://www.polz.info/leitungsrechner/? moet je de afstand 1 kant op geven. Dus als je 2 meter opgeeft, is de totale kabellengte 4 meter. Ik had dat er natuurlijk wel bij moeten zetten.

@hathi: Wat is er dan zo nieuw aan die accu? Dat je hem aan elke lader kan hangen, wordt al heel lang door andere fabrikanten beweerd. Maar wat voor effect dat op de levensduur heeft, blijft vaag.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 30 nov 2022, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie