LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
vr 18 nov 2022, 11:01
Als je kabels voldoende dik zijn, en de dynamo voldoende kan leveren, dan kun je met het NDS systeem hogere laadstromen halen. Het 3link systeem zal dan netjes de dynamo afschakelen als de accu vol is (itt een conventioneel scheidingsrelais). Het nadeel is dat de kabels de stroom bepalen, heb je de standaard relatief dunne kabeltjes dan is de spanningsval te groot en haal je maar 20A ofzo.
Die kabels horen volgens de "summiere" handleiding van NDS voldoende, minimaal 25 mm², dik te zijn. Vervolgens kan die relais maximaal 100A continu aan. Nu ben ik gezegend met geen enkele stroom kennis, maar wat gaat een eenvoudige dynamo vinden van, zeg 2 uur lang, een bijna lege 300Ah LFP accu met 100A vol te pompen.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door DJSmiley »

de vraag is of je met 25mm2 die 100A wel haalt, de lengte zal het bepalen.

En ik betwijfel ook of je dan echt 2 uur lang 100A gaat halen. Ik gok dat de praktijk snel op 30-60A uitkomt, mede afhankelijk van het toerental van de dynamo.
Maar daarnaast is de accucapaciteit ook een beperkende factor, een kleine accu is immers sneller vol en kan ook 'erger' voorkomen.
Kijk bv maar eens naar de gesmolten contacten die je bij sommige EBL's ziet. Dat is in veel gevallen niet in de situatie met een enkele kleine accu, maar pas als er meerdere accu's (Grotere capaciteit). De factor tijd is natuurlijk ook eentje die bepaald of het goed gaat of niet. De dynamo zwaar belasten voor een half uurtje om een 100Ah lithiumaccutje te laden is toch wat anders dan 3 uur stampen omdat je 500Ah erin hebt liggen.

Of dat wenselijk is? Ik zelf ben voorstander van een booster, waarbij de capaciteit afhangt van de dynamo (rond de 1/3 als max additionele belasting), omdat de stromen op die manier voorspelbaar, beheerst en gecontroleerd worden, en er ook gecompenseerd wordt voor de spanningsval. Maar dat zegt niet dat de andere manieren NIET kunnen werken, zoals Hans al aangeeft (En anderen) werkt het zonder booster bij menige gebruiker ook prima. En de langetermijn impact is nu simpelweg nog niet te overzien, alles is puur theoretisch.

Vanuit dat punt vind ik de NDS nog nieteens heel slecht: het grootste punt (continue op 14.xV houden door de dynamo, ook al is de accu vol) is door de 'slimmigheid' van het 3link systeem al opgelost. Maar als techneut wil ik juist wat meer info hebben dan mooie marketing en kijk ik toch wat anders naar sommige dingen (of dat soms nodig is is een 2e maar goed)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 18 nov 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8939
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

@roekie
De idee van een 2de dynamo is helemaal niet slecht.
Echter het kost je ook minstens een 1000 euro en enkel mogelijk op bepaalde MB sprinters VW en Iveco. Niet op een normale Ducato..
Hoeveel is je huidige dynamo alvorens je de kabels begint te meten ? Moderne bestelwagens hebben 180A/14V
Deze standaard dynamo kan je meestal versterken. Dat is goedkoper.
Een DC/DC Booster van 200 tot 600 euro is momenteel de meest weerhouden oplossing.
Altijd in combinatie met veel solar batuurlijk.

PS de vuistregel is maximaal 1/3 van de dynamo op de Booster zetten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Smiley :thumbup: ,ik heb de 5 jaar er in ieder geval al probleemloos op zitten, juist omdat er, begin 2017 nog weinig kennis was,heb ik het complete systeem gekocht, nog eens 5 jaar en dan weten we of het zin of onzin was wat hier geschreven is, wat duidelijk is ,men kan ook overdrijven,met een promotie filmpje,waar de Dynamo in rook op ging,….maar er word niet bijverteld ,dat de BMS toen verwijderd was ?……. Dus een ordinair Reclamefilmpje,wat ik ook niet meer zie,omdat het misleidend was
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8939
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

Met alle repect maar je vergeet er bij te vertellen dat je een heel kleine dynamo in je MB hebt en dat in combinatie met heel weinig stroomverbruikers.

Wat we vandaag tegenkomen zijn campers met veel grotere e- systemen en behoeften. Onvergelijkbaar...

Ik kom nu tegen .... 12V campers met inductie kookplaat, standairco op de accu en >600Ah LFP
Prijs is ook maal 6 van doorsnee.

Ieder wat anders dus open je horizon.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Kampo,daar begin je nu iedere keer over, .? Mijn Dynamo,vertegenwoordigt,wel de helft van de forum leden, terwijl jij meestal met zware en nieuwe Campers werkt,welke meestal Euro 6/ slimme Dynamo hebben,of veel meer stroom gebruik?… maar de doorsnee lezer,wil gewoon een Lfp,als de huidige versleten is, om meerdere dagen vrij te kunnen staan ,voor zo min mogelijk geld,kom uit je cocon,en denk mee , maar houd het simpel
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Peter LMC »

Welke dynamo heb je er in Hans.
De standaard 150 Amp?? :?:
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

hathi schreef:
vr 18 nov 2022, 13:24
men kan ook overdrijven,met een promotie filmpje,waar de Dynamo in rook op ging,….maar er word niet bijverteld ,dat de BMS toen verwijderd was ?……. Dus een ordinair Reclamefilmpje,wat ik ook niet meer zie,omdat het misleidend was
Er wordt in het filmpje juist wel vermeld dat de test zonder battery management is. Of het een ordinair reclamefilmpje is weet ik niet, het is best wel leerzaam dat je niet zomaar dingen aan elkaar kan knutselen zonder de benodigde beveiligingen. Daarom is een LFP accu met ingebouwde BMS ook veiliger dan een LFP met losse BMS, kan je de BMS ook niet vergeten aan te sluiten 8-)
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

kampo schreef:
vr 18 nov 2022, 13:08
@roekie
De idee van een 2de dynamo is helemaal niet slecht.
Echter het kost je ook minstens een 1000 euro en enkel mogelijk op bepaalde MB sprinters VW en Iveco. Niet op een normale Ducato..
Hoeveel is je huidige dynamo alvorens je de kabels begint te meten ? Moderne bestelwagens hebben 180A/14V
Deze standaard dynamo kan je meestal versterken. Dat is goedkoper.
Een DC/DC Booster van 200 tot 600 euro is momenteel de meest weerhouden oplossing.
Altijd in combinatie met veel solar batuurlijk.

PS de vuistregel is maximaal 1/3 van de dynamo op de Booster zetten.
dank Kampo, ik heb een Hymer exsis i uit 2013 , 2.3 multijet 148pk ik kan nergens vinden hoeveel AH de dynamo geeft.. de opdruk op de kabels bij de HH accu zijn 1x4mm2
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Peter :thumbup: ,die heb ik ,maar omdat de Lfp uitgeschakeld word speelt dat eigenlijk geen rol,uit =uit..en laad deze gewoon weer de startaccu,zoals standaard
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jheeck »

Naar aanleiding van deze post en het gelinkte artikel, en de uitleg in daaropvolgende posts ben ik nog eens rustig gaan kijken naar de set-up in mijn camper.
roekie schreef:
wo 16 nov 2022, 14:36
ik kwam net dit artikel tegen op de websiten van Boetronics.

https://www.boetronics.nl/schaudt-ebl/

Conclusie van dit onderzoekje: Alle laadstromen lopen af fabriek via het EBL, een 211 in mijn geval, en dat is zowel voor de LiFePO4 accu als voor het EBL verre van optimaal.

Mijn plan is nu als volgt:
1: Ik koop een voor Lithium geschikte 230v lader met een capaciteit van ca. 30A en sluit die rechtstreeks aan op de huishoudaccu.
2: Van het EBL gaat de 230v aansluiting los (dat snoer gaat dan richting de nieuwe lader).
3: De uitgangzijde van de laadbooster (Schaudt WA 121525) koppel ik los van de bekabeling richting EBL en zet ik rechtstreeks, met een eigen zekering, op de huishoudaccu.
4: Mijn MPPT regelaar sluit ik, ook buiten het EBL om, aan op de hoofdzekering danwel accuschakelaar van de huishoudaccu.
5: De geschakelde standbylader voor de startaccu die ik n.a.v. de antwoorden in dit topic heb geplaatst blijft voor in ieder geval z'n uitgangszijde achter het EBL zitten, dan wordt 'ie vanzelf losgekoppeld zodra de D+ actief is.

Het waren weer een paar leerzame dagen op het forum en als ik hierboven iets cruciaals over het hoofd zie lees ik dat graag. Dat ik de 230v indicatie op het paneeltje straks niet meer heb vind ik geen bezwaar, het paneeltje ernaast, van de Truma, heeft ook een walstroom-indicator. :-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Ik ga het als volgt doen of ik heb het deels al gedaan:
1. De kabel vanaf de startaccu richting achterzijde EBL99 ga ik d.m.v. een schakelaar afkoppelen. (mocht de Orion het begeven kan ik onderweg de originele koppeling richting HH accu weer inschakelen;
2. Er hangt een Orion 30A tussen start- en HH accu;
3. De stroomvoorziening van de EBL laat ik zo veel mogelijk origineel, de startaccu kan tijdens het stallen af en toe op de normale wijze worden geladen;
4. Tijdens die stallingsperiode zal de HH accu worden afgekoppeld d.m.v. een schakelaar en app;
5. Alle naderhand aangesloten in- en uitgaande elektronica, zoals PV lader(s), TV, radio, schotel, kastverlichting, trekhaakverlichtingsvoeding, USB enz. is/zal via de HH accu worden aangesloten;
6. Vooralsnog ga ik geen externe 230/12 volt lader aanschaffen, de aanwezige laders lijken mij genoeg om de accu's vol te houden of in ieder geval de optimale laadstatus te behouden.

Nu is het wachten op het voorjaar zodat ik de resterende dingen kan doen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jheeck »

Heeft je koelkast geen koppeling van startaccu naar EBL nodig voor onder het rijden? :think: In het schema van mijn bus loopt die separaat van het 'laadgeweld' van autodeel naar EBL, bij jou misschien ook, maar wel iets om even na te lopen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Dat dacht ik in een eerder stadium ook maar volgens mij krijgt de koelkast via Block2 zijn stroom vanaf de startaccu. De handleiding van BV NDS geeft aan dat er een knipje tussen EBL en de startaccu moet komen als gebruik wordt gemaakt van een 3link relais. In feite doe je met de Orion niet anders. Maar dat ga ik meten als het zover is.
Plaats reactie