LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Maar de stroom moet via de min bedrading ook weer terug naar de startaccu/dynamo (of via het chassis, maar dat wordt hier afgeraden). Daar zal ook wat weerstand in zitten.
Hier iemand die dit niet begreep en maar een dun draadje nam. Zie 16m19s: https://www.youtube.com/watch?v=xT27pyVtO8E&t=793s
Je moet soms wel uitkijken wat je van het internet plukt.
Je kan ook fotos van je installatie hier op het forum zetten om je DHZ electra werk te laten controleren.
Hier iemand die dit niet begreep en maar een dun draadje nam. Zie 16m19s: https://www.youtube.com/watch?v=xT27pyVtO8E&t=793s
Je moet soms wel uitkijken wat je van het internet plukt.
Je kan ook fotos van je installatie hier op het forum zetten om je DHZ electra werk te laten controleren.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Dank Jan, wat foto's plaatsen is ook een idee inderdaad.
Ik heb dus de ongeisoleerde orion smart DCDC. op aanraden van iemand op dit forum. volgens de handleiding van Victron moet de middelste connector , de min dus naar de massa van het voertuig. begrijp ik je goed dat het beter is om toch nog een seperate min kabel te leggen ?
Ik heb dus de ongeisoleerde orion smart DCDC. op aanraden van iemand op dit forum. volgens de handleiding van Victron moet de middelste connector , de min dus naar de massa van het voertuig. begrijp ik je goed dat het beter is om toch nog een seperate min kabel te leggen ?
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Ik denk dat in de handleiding een verbinding tussen de min van de startaccu en de min van de woonaccu getekend zal zijn bij de non-isolated. En die verbinding zit ook aan het chassis. Maar dat is bij bijna elke auto zo. Meestal bij de startaccu. Stroom moet altijd rond kunnen. Zie b.v. viewtopic.php?t=8482030&start=70
Heb jij een schema van jouw DIY installatie?
Heb jij een schema van jouw DIY installatie?
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
dank Jan, neenog geen officieel schema ik kijk ondertussen wel mee met dit draadje : viewtopic.php?t=8482030&start=70
Dat is al heel verhelderend !
Dat is al heel verhelderend !
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
heel simpel, de totale stroom die via de plus van de accu kant de verbruikers kant op gaat, diezelfde totale stroom moet via de min weer terug naar de accu kant, en de moeilijkste weg met de meeste weerstand bepaald het max over te brengen vermogen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Ik dacht 1 van de zware bouten waarmee het frame (onder de pasagier stoel) mee aan het chassis te gebruiken als massa. even goed kaal maken , dik kabeloog aan de kabel te krimpen . onder dezefde stoel komt mijn orion te hangen zoals corado het ook heeft gedaan. mijn HH accu staat daarentegen rechts van deze stoel in de vloer verwerkt, ik schat zo'n 60 cm kabel om van orion naar de HH accu te komen.
ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Zou je hiervan een foto of tekening kunnen plaatsen, ik zit aan het zelde te denken . doch heb er wat hulp bij nodig in de vorm van een foto van de aansluitingen.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Zo deden ze het vroeger, toen de problemen nog niet zo bekend waren.
Het chassis, of de metalen stoel als massa gebruiken, doe je beter niet.
Gegarandeerd miserie op termijn.
Trek gewoon overal een extra minus kabel.
Dat is de juiste werkwijze.
Het chassis, of de metalen stoel als massa gebruiken, doe je beter niet.
Gegarandeerd miserie op termijn.
Trek gewoon overal een extra minus kabel.
Dat is de juiste werkwijze.
Groeten Kampo
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Ik zou het zo veel mogelijk origineel houden. Je kan vaak de EBL lader ook uitschakelen door een zekering te trekken. Nadeel is dat de startaccu soms ook niet meer geladen wordt aan de paal. Dat zou je kunnen oplossen door de startaccu met de woonaccu te laden met een standby charger (diode, weerstand en polyfuse).roekie schreef: ↑za 03 dec 2022, 22:14ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
Voordeel is dat je display ook blijft werken. Dus je kan dan de spanning van de startaccu zien en het ledje als je aan de paal staat, blijft ook werken. Als je hem weer origineel wil hebben, zet je de originele zekering er weer in. DC/DC kan je tijdelijk uitschakelen door een zekering of draad los te nemen. Om voor noodgevallen allemaal schakelaars in te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Edit: truc om met de interne lader de startaccu te blijven laden werkt niet (met dank aan campertje).
Laatst gewijzigd door jan- op ma 05 dec 2022, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
dank Kampo, dat kan dan gewoon met 10mm2 zoals Victron stelt in hun handleiding ?
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Ik heb de EBL29 de opvolger van de EBL99 meen ik.. zou dat daar ook mee kunnen ?jan- schreef: ↑zo 04 dec 2022, 10:05Ik zou het zo veel mogelijk origineel houden. Je kan vaak de EBL lader ook uitschakelen door een zekering te trekken. Nadeel is dat de start accu ook niet meer geladen wordt aan de paal. Ik heb gekeken in het schema van mijn EBL (Schaudt 99). Als ik op zo'n draad zekering 2 schuifstekkertjes krimp en ik zet deze tussen de zekering "Internes Lademodule" en "Zusatz ladegerat", dan wordt de startaccu aan de paal ook weer geladen.roekie schreef: ↑za 03 dec 2022, 22:14ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
Voordeel is dat je display ook blijft werken. Dus je kan dan de spanning van de startaccu zien en het ledje als je aan de paal staat, blijft ook werken. Als je hem weer origineel wil hebben, zet je de originele zekering er weer in. DC/DC kan je tijdelijk uitschakelen door een zekering of draad los te nemen. Om voor noodgevallen allemaal schakelaars in te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Mooier is om gebruik te maken van de stekker voorop de EBL om de "Zusatz ladegerat" aan te sluiten. Dan kan je gebruikmaken van de zekering voorop de EBL. Maar die spullen heb ik thuis niet liggen.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
@Roekie
Kabelsectie moet je hier niet vragen maar gewoon iedere keer zelf berekenen.
Met de "Leitungsrechner" van Kroppie
Als de kabel iets te dik is voor de klem, dan gebruik je een reducerende "stiftkabelschoen" om dat probleempje op te lossen.
Kabelsectie moet je hier niet vragen maar gewoon iedere keer zelf berekenen.
Met de "Leitungsrechner" van Kroppie
Als de kabel iets te dik is voor de klem, dan gebruik je een reducerende "stiftkabelschoen" om dat probleempje op te lossen.
Groeten Kampo
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything