LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Maar de stroom moet via de min bedrading ook weer terug naar de startaccu/dynamo (of via het chassis, maar dat wordt hier afgeraden). Daar zal ook wat weerstand in zitten.
Hier iemand die dit niet begreep en maar een dun draadje nam. Zie 16m19s: https://www.youtube.com/watch?v=xT27pyVtO8E&t=793s
Je moet soms wel uitkijken wat je van het internet plukt.

Je kan ook fotos van je installatie hier op het forum zetten om je DHZ electra werk te laten controleren.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Dank Jan, wat foto's plaatsen is ook een idee inderdaad.

Ik heb dus de ongeisoleerde orion smart DCDC. op aanraden van iemand op dit forum. volgens de handleiding van Victron moet de middelste connector , de min dus naar de massa van het voertuig. begrijp ik je goed dat het beter is om toch nog een seperate min kabel te leggen ?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Ik denk dat in de handleiding een verbinding tussen de min van de startaccu en de min van de woonaccu getekend zal zijn bij de non-isolated. En die verbinding zit ook aan het chassis. Maar dat is bij bijna elke auto zo. Meestal bij de startaccu. Stroom moet altijd rond kunnen. Zie b.v. viewtopic.php?t=8482030&start=70

Heb jij een schema van jouw DIY installatie?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

dank Jan, neenog geen officieel schema ik kijk ondertussen wel mee met dit draadje : viewtopic.php?t=8482030&start=70

Dat is al heel verhelderend ! :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Kroppie »

heel simpel, de totale stroom die via de plus van de accu kant de verbruikers kant op gaat, diezelfde totale stroom moet via de min weer terug naar de accu kant, en de moeilijkste weg met de meeste weerstand bepaald het max over te brengen vermogen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Ik dacht 1 van de zware bouten waarmee het frame (onder de pasagier stoel) mee aan het chassis te gebruiken als massa. even goed kaal maken , dik kabeloog aan de kabel te krimpen . onder dezefde stoel komt mijn orion te hangen zoals corado het ook heeft gedaan. mijn HH accu staat daarentegen rechts van deze stoel in de vloer verwerkt, ik schat zo'n 60 cm kabel om van orion naar de HH accu te komen.
ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
jnj
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 0:36

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jnj »

Zou je hiervan een foto of tekening kunnen plaatsen, ik zit aan het zelde te denken . doch heb er wat hulp bij nodig in de vorm van een foto van de aansluitingen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

Zo deden ze het vroeger, toen de problemen nog niet zo bekend waren.
Het chassis, of de metalen stoel als massa gebruiken, doe je beter niet.
Gegarandeerd miserie op termijn.
Trek gewoon overal een extra minus kabel.
Dat is de juiste werkwijze.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

roekie schreef:
za 03 dec 2022, 22:14
ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
Ik zou het zo veel mogelijk origineel houden. Je kan vaak de EBL lader ook uitschakelen door een zekering te trekken. Nadeel is dat de startaccu soms ook niet meer geladen wordt aan de paal. Dat zou je kunnen oplossen door de startaccu met de woonaccu te laden met een standby charger (diode, weerstand en polyfuse).

Voordeel is dat je display ook blijft werken. Dus je kan dan de spanning van de startaccu zien en het ledje als je aan de paal staat, blijft ook werken. Als je hem weer origineel wil hebben, zet je de originele zekering er weer in. DC/DC kan je tijdelijk uitschakelen door een zekering of draad los te nemen. Om voor noodgevallen allemaal schakelaars in te bouwen, lijkt mij wat overdreven.

Edit: truc om met de interne lader de startaccu te blijven laden werkt niet (met dank aan campertje).
Laatst gewijzigd door jan- op ma 05 dec 2022, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

kampo schreef:
zo 04 dec 2022, 8:30
Zo deden ze het vroeger, toen de problemen nog niet zo bekend waren.
Het chassis, of de metalen stoel als massa gebruiken, doe je beter niet.
Gegarandeerd miserie op termijn.
Trek gewoon overal een extra minus kabel.
Dat is de juiste werkwijze.
dank Kampo, dat kan dan gewoon met 10mm2 zoals Victron stelt in hun handleiding ?
roekie
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

jan- schreef:
zo 04 dec 2022, 10:05
roekie schreef:
za 03 dec 2022, 22:14
ik zet een kleine accuschakelaar tussen de EBL kroonsteen en de plus vanaf de startaccu. die staat dus voortaan uit ! en in geval van defect aan orion kan ik deze weer aanzetten zoals Corado aangaf en de standaard lader in de EBL gebruiken... als ik tussen de output van de orion en de HH accu pluspool ook een schakelaar zet kan ik volgens mij steeds naar de oude situatie schakelen en naar de nieuwe (lifepo4) situatie schakelen.... toch ?
Ik zou het zo veel mogelijk origineel houden. Je kan vaak de EBL lader ook uitschakelen door een zekering te trekken. Nadeel is dat de start accu ook niet meer geladen wordt aan de paal. Ik heb gekeken in het schema van mijn EBL (Schaudt 99). Als ik op zo'n draad zekering 2 schuifstekkertjes krimp en ik zet deze tussen de zekering "Internes Lademodule" en "Zusatz ladegerat", dan wordt de startaccu aan de paal ook weer geladen.

Voordeel is dat je display ook blijft werken. Dus je kan dan de spanning van de startaccu zien en het ledje als je aan de paal staat, blijft ook werken. Als je hem weer origineel wil hebben, zet je de originele zekering er weer in. DC/DC kan je tijdelijk uitschakelen door een zekering of draad los te nemen. Om voor noodgevallen allemaal schakelaars in te bouwen, lijkt mij wat overdreven.

Mooier is om gebruik te maken van de stekker voorop de EBL om de "Zusatz ladegerat" aan te sluiten. Dan kan je gebruikmaken van de zekering voorop de EBL. Maar die spullen heb ik thuis niet liggen.
Ik heb de EBL29 de opvolger van de EBL99 meen ik.. zou dat daar ook mee kunnen ?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

@Roekie
Kabelsectie moet je hier niet vragen maar gewoon iedere keer zelf berekenen.
Met de "Leitungsrechner" van Kroppie :-B

Als de kabel iets te dik is voor de klem, dan gebruik je een reducerende "stiftkabelschoen" om dat probleempje op te lossen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie