rail schuifluifel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

rail schuifluifel



Bericht door camper_1966 »

Beste lezers,

Sinds een aantal weken de trotse eigenaar van een MB sprinter vervoersbus, die omgebouwd gaat worden tot camper. Afgelopen maandag RDW gekeurd tot camper. Deze keurmeester was zeer kritisch. Gelukkig wel gelukt.

Graag jullie advies over de luifel. Eigenlijk vind ik een uitdraailuifel te duur en vrij zwaar. Het idee is om zoals we nu bij de caravan gebruiken, een schuifluifel te willen. Benieuwd of er ervaringen zijn dat de rail een 'zingend' of ander geluid maakt tijdens het rijden. Zijn er ook ervaringen over welke dakluik wel of juist niet te gebruiken, ivm geluid tijdens het rijden?

Ook andere tips zijn van harte welkom!

Alvast weer erg bedankt voor de reacties.

Gr. Dirk
Bijlagen
98888480-2913-4bb9-9544-ce14eb54ffbf.jpg
98888480-2913-4bb9-9544-ce14eb54ffbf.jpg (143.64 KiB) 2267 keer bekeken
ca8eed2e-27ce-4bee-8dff-33ceb0b805a9.jpg
ca8eed2e-27ce-4bee-8dff-33ceb0b805a9.jpg (109.34 KiB) 2267 keer bekeken
camper_belasting3.jpg
camper_belasting3.jpg (107.87 KiB) 2267 keer bekeken
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: rail schuifluifel



Bericht door DiLa »

Ha Dirk,

Mooie bus! Ben zelf net begonnen met een ombouw dus spreek nog niet uit ervaring. Vroeger wel een caravan gehad met een zakluifel in de rail. Dat ding zag ik altijd tegen de zijkant klappen van de caravan tijdens het rijden. Kan me voorstellen dat je dat wel hoort tijdens het rijden als je 'm aan de camper heb zitten.

Qua dakluik heb ik een Heki dakluik van 40cm en een meter erachter een Maxxfan. Deze maken minder (en eigenlijk absoluut geen storend) geluid tov het imperiaal wat er daarvoor op zat.

Succes met de keuzes!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: rail schuifluifel



Bericht door PaulBng »

Als die luifel zo'n ding is wat je door een gleuf heen trekt...
Die gleuf heet een peesprofiel en bestaat in twee maten. Aan de luifel zit dan een pees.
Denk dat je er weinig van hoort tijdens het rijden....

Googlen maar....
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: rail schuifluifel



Bericht door Ivo-windsurf »

Goedemorgen, ik heb vorige week een profiel op maat laten zagen en op de bus geplakt met de geadviseerde kit. Zit muurvast en geen geluid tijdens het rijden.
https://zeildoekshop.nl/aluminium-profi ... raden.html
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: rail schuifluifel



Bericht door camper_1966 »

Succes met ombouwen DiLa en bedankt voor je reactie.
De bedoeling zou geen zakluifel zijn omdat ik inderdaad denk dat dit klappert tijdens het rijden. Het zou een rail moeten worden bevestigd op de bus waar bij aankomst de luifel in wordt getrokken. Nadeel is natuurlijk wel dat dit afgebroken moet worden mocht je met de bus op stap willen vanaf een camping; aan de andere kant is dit naar mijn ervaring wel steviger en minder gevoelig voor wind dan een uitdraailuifel.
We gaan nog er nog goed over denken.
Bijgevoegde afbeelding wat het idee is.


Gr. Dirk
Bijlagen
schuifluifel.jpg
schuifluifel.jpg (116.61 KiB) 2236 keer bekeken
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: rail schuifluifel



Bericht door camper_1966 »

Bedankt Ivo.
Heb je de ervaring dat de schuifdeur niet het doek raakt van de luifel met deze rail?
Gr. Dirk
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: rail schuifluifel



Bericht door Koerier »

Net als Ivo windsurf heb ik ook rail op maat laten zagen bij dezelfde firma.
Ook de geadviseerde kit gebruikt. Maar de kit was praktisch niet te verwerken zo stijf.Kwam praktisch niet uit de spuit.
Voor alle zekerheid een paar popnagels erbij gezet.
Overigens hadden wij bij de vorige bus ook rail en maakte geen geluid.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: rail schuifluifel



Bericht door PaulBng »

Caravan profiel? Tent profiel?

Peesprofiel en polymeerkit van de A.C.tion. En Dasty.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: rail schuifluifel



Bericht door Knutselsmurf »

Ik heb een imperiaal op de bus zitten. Zat er op toen ik hem kocht. Ga die nog wel iets aerodynamischer maken, maar die hoor ik nu al niet. Heb daar een peesprofiel op gezet, die hoor ik ook niet. Wilde zelf ook geen cassetteluifel aan de bus. Overigens had de vorige eigenaar er al een afgereden, ook een reden om er geen op te hangen. Mijn luifeldoek is alleen buiten als ik hem nodig heb. Dus niet tijdens het reizen altijd in weer en wind, ondanks dat hij in een cassette zit opgerold.
En nu was ik door zelfwerkzaamheid €90 kwijt voor een luifel van 3 meter breed, 240 uitval. En die staat/hangt net zo snel als een cassette en weegt nog niet een derde.
Succes met de bouw!! :thumbup: :thumbup:
Afbeelding
Op het schuine lintje afzagen en een schuine plaat naar de imperiaal. De aluminium rechte plaat gaat er af. Daarachter ligt het zonnepaneel.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: rail schuifluifel



Bericht door geertkb »

Ik heb onlangs zo’n rail op mijn buscamper geplakt, werkt prima. Als luifel gebruiken we de Mauritius XL. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: rail schuifluifel



Bericht door camper_1966 »

Bedankt voor jullie ervaringen. We zijn ondertussen eruit dat het een schuifluifel gaat worden met een rail op de bus.
Groet Dirk
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: rail schuifluifel



Bericht door Ivo-windsurf »

Goedemorgen Dirk,
Ervaring vraag met de schuifdeur en de hoek van de luifel heb ik nog niet. Verwacht geen problemen omdat er altijd wat rek in de stof zit.
Succes en een fijne zomer.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: rail schuifluifel



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben een cassette luifel op onze bus een prima ding maar zou het nooit meer doen. We gebruiken de luifel eigenlijk weinig. Het enige voordeel dat ik zie is dat de cassette binnen geen enkele ruimte inneemt. Bij een eventuele volgende keer een peesprofiel en een tent doek voor ons. Op zetten en afbreken misschien 2 minuten extra 10 tot 15 keer per jaar?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
aho
Berichten: 17
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 19:58

Re: rail schuifluifel



Bericht door aho »

Wij hebben ook gekozen voor peesrail en tarp/luifel. Geen last van windgeruis of fluiten door peesrail. Ook de schuifdeur gaat prima dicht, hangt er natuurlijk ook van af hoe hoog je de stokken aan de voorkant uitschuift. Voordeel van tarp is dat je die aan zijkant kunt verhogen en verlagen, afhankelijk waar de wind of zon vandaan komt. En eventueel is die afzonderlijk op te bergen om te laten drogen als het erg nat is.
IMG_3082.jpeg
IMG_3082.jpeg (293.9 KiB) 1887 keer bekeken
Plaats reactie