Grijswatertank vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Grijswatertank vragen



Bericht door geertkb »

Ik heb een STLA (S30076) watertank van 60 liter die ik onder de Peugeot Boxer ga bevestigen. Op de website van de club uit Schijndel staat dat de rode deksel persé boven moet zitten. Probleem is dat ik er dan dus niet meer bij kan en ik ben niet van plan om nog een gat in de bodem van de camper te maken. Vraag is of ik er überhaupt wel bij moet kunnen via het deksel of dat het voldoende is om deze grijswatertank één per jaar door te spoelen met een oplossing met citroenzuur.

Tweede vraag betreft een niveau meter voor deze tank? Ik lees allerlei berichten over corrosie e.d. dus een best practice zou handig zijn.
Uitgeschreven

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door Uitgeschreven »

Bij mijn zelfbouwprojecten liet ik de rode deksel aan de onderkant. Vond dat wel makkelijk om eens een keer met de tuinslang door te kunnen spoelen. Maar als die Brabanders dat beweren dan zal er wel een enorm voordeel aan zitten dat ik niet opgemerkt heb.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door seth_space »

De grijswatertank van mijn camper heeft geen deksel en is niet toegankelijk. Alleen spoelen met gewoon water waar bij stank eventueel een bekertje toiletvloeistof bij zit.
Heb je het niet over een gewone schoon watertank die je gaat gebruiken als grijswatertank, dat zou die deksel verklaren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door Janpinz »

Ons deksel zit ook onder.
Is origineel chausson
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door veetee »

1) Op de site kan ik geen STLA tank van 60 l vinden. Wel een van 59 l.
2) Al die STLA tanks zijn identiek, kwa vormgeving, op de inhoud en afmetingen na natuurlijk. Bij de beschrijving bij sommige tanks staat wél iets over de montagerichting (“Montagerichting:
Deze watertank is eenvoudig in te bouwen. Het is belangrijk dat de tank gemonteerd wordt met de rode dop aan de bovenzijde.), bij andere volumina weer niet. Bij die van 59 (toevallig?) niet.
Ergo, Ik denk dat de Wit bedoeld, bij inbouw de rode dop boven, vanwege de toegankelijkheid.
Bij onderbouw zou ik hem persoonlijk gerust met de dop naar beneden monteren, dan kan je ook dan er tenminste bij indien nodig. Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door kampo »

Als de rode dop onder staat, hoe zit het dan met de koppelingen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door Adfur »

Je kunt dan ook niet bij het meetsysteem en pompje komen? Ik moest laatst een pompje vervangen, was blij dat ik gemakkelijk erbij kon komen.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door veetee »

Betreft een grijswatertank. Daarin zit geen pompje. Ik heb zo’n tank hier in de garage staan, even gekeken: op diverse plaatsen zitten mogelijkheden voor aansluitingen. Eén grote aan de kant van de rode dop, verschillende met kleinere diameters (voor be/ontluchting) op de zijkanten zowel onder als boven.
Hoe het met de nivo-meting gaat ligt eraan welke systeem je wilt gaan gebruiken. Vaak is dat met enkele goed geplaatste bouten/moeren aan de zijkant om leeg/kwart/half/driekwart/vol aan te geven. Dan maakt het niet uit hoe ‘ie hangt.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben de rode dop ook gewoon naar onderen geplaatst. Gemakkelijk om 1x per jaar even te kunnen schoonmaken. Beetje molykote op het rubber en schroefdraad dan is makkelijk om weer los te maken.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door JTG »

Best Practise of niet, wij hebben de rode draaidoppen van de grijswatertank ook aan de onderzijde. Zo is de tank ook ontworpen in ons geval (EV2222).
De afvoer aansluiting zit dan ook op het laagste punt. Die hoef je overigens niet te gebruiken, de schroefdraad zit er, maar de tank is af fabriek nog niet opengeboord daar:
IMG_7801.jpg
IMG_7801.jpg (109.12 KiB) 558 keer bekeken
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door geertkb »

veetee schreef:Betreft een grijswatertank. Daarin zit geen pompje. Ik heb zo’n tank hier in de garage staan, even gekeken: op diverse plaatsen zitten mogelijkheden voor aansluitingen. Eén grote aan de kant van de rode dop, verschillende met kleinere diameters (voor be/ontluchting) op de zijkanten zowel onder als boven.
Hoe het met de nivo-meting gaat ligt eraan welke systeem je wilt gaan gebruiken. Vaak is dat met enkele goed geplaatste bouten/moeren aan de zijkant om leeg/kwart/half/driekwart/vol aan te geven. Dan maakt het niet uit hoe ‘ie hangt.
Heb al vaker gelezen over een dergelijke niveau meter met een aantal pennen. Geen idee hoe dat werkt, is dat standaard te koop of knutsel je dat zelf in elkaar?


Groet Geert
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door veetee »

JTG schreef:
ma 29 jun 2020, 20:35
De afvoer aansluiting zit dan ook op het laagste punt.
Alles is relatief... Plaats je hem als drinkwatertank, met de rode dop boven, dan is de grote aansluiting de aanvoer, en zit zoals bedoeld op het hoogste punt. :wink:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door veetee »

geertkb schreef:
ma 29 jun 2020, 21:46
Heb al vaker gelezen over een dergelijke niveau meter met een aantal pennen. Geen idee hoe dat werkt, is dat standaard te koop of knutsel je dat zelf in elkaar?
Ik kan zo snel geen commercieel verkrijgbaar voorbeeld vinden, maar zoiets zal vast wel op de markt zijn.

Het is echter heel simpel en makkelijk zelf te maken: op regelmatige afstanden schroef je een “sensor” (in feite gewoon een rvs bout+moer) in de tankwand. Als je deze gebruikt heb je meteen geen problemen met de afdichting. Op de laagste zet je 12V, de overigen verbind je elk met een LED-je en een voorschakelweerstandje. Het water geleidt stroom, de sensors die onderwater staan zullen de LED-jes doen branden.
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Grijswatertank vragen



Bericht door geertkb »

Kijk dat komt in de buurt.
Dus 3 leds 12v aanschaffen, bv https://www.reichelt.nl/groene-5mm-led- ... 54109.html

Zijn er ook paneeltjes te koop waar 3 leds in te zetten zijn zodat het er een beetje strak uit komt te zien?


Groet Geert
Plaats reactie