Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Crispijn
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 sep 2019, 23:18

Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Crispijn »

Beste mensen, ik ben een Laika Ecovip 200i uit 1995 op alle punten aan het upgraden - mooi project en bijna klaar.

Een ding kom ik niet uit, ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken: De ruitenwissers werken niet goed.
Alleen op de hoogste stand doen ze het en het linker asje (van voor gezien) heeft de beste tijd gehad.
Motor bekeken, 1 vd 3 sleepcontacten is weggebrand lijkt wel, ook de contactstrook ziet er niet best uit.
Verklaart eea, dus op zoek naar nieuwe motor (mijn conclusie).

De basis is een Iveco Daily.
Maar de onderdelen zijn Laika specifiek.
Ik had een Iveco motor besteld, werkt wel perfect maar past niet (veel te klein, boutjes moeten op plm 63mm afstand zitten. Deze zitten dichter bij elkaar).

Via NL importeur (Ron Hazersberg) geprobeerd originele motor en asje (of hele systeem met armen) te bestellen. De Laika fabriek heeft ze niet meer dus kunnen mij niet helpen.

Ruitenwisser motoren kan je alleen zoeken op basis van auto type, niet op maatvoering en aansturing (is 5 pins).

Ik heb ook obv het type nr gezocht wat nog op de motor zit, kom ik niet uit en Autodoc onderdelenhandel zei het ook niets.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aanpak of welke onderdelen door Laika gebruikt zijn voor dit type camper?

Als ik meer info cq foto’s moet posten hoor ik dat graag.
Veel dank alvast voor het meedenken!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vuurtje83
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 15:23

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip ‘95: as en motor defect



Bericht door Vuurtje83 »

De motor is waarschijnlijk van het italiaanse merk Italtergi. Dezen zijn toendertijd veel in de laika's gebruikt.
Schema vind je hier : https://www.ecovippari.com/uploads/6/4/ ... 006017.pdf op ecovippari.com vind je heel veel info over de laikas van toen. Als je geen italiaans kunt lezen (zoals mij) kun je het beste de paginas vertalen met google translate.
Crispijn
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 sep 2019, 23:18

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Crispijn »

Dank je, dat is m inderdaad! Op de originele zit een sticker van Magneti Marelli met type TGA 341 A 9419. Daar kon ik niets op vinden. Hopelijk leveren ze die dingen nog (met wat asjes erbij..).

Die site had ik ooit gevonden en gebruikt om de electrische installatie van de Laika te doorgronden en verbouwen. En daarna niet meer kunnen vinden. Nogmaals dank!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Crispijn
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 sep 2019, 23:18

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Crispijn »

Update voor wie het interesseert: via Italtergi het serienr gekregen van deze ruitenwissermotor die door Pilote nog in nieuwe campers gebruikt wordt. Via een NL dealer besteld voor 235 Euro, zonder te mogen retourneren mocht ie niet passen. Maar: hij past precies en functioneert weer als nieuw!
Nu alleen nog asjes en wellicht ook ruitenwisser armen zien te vinden, zit ook behoorlijk wat speling op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Antonis »

Iedereen die het verhaal heeft gevolgd wil uiteindelijk graag weten hoe het is afgelopen dus bedankt voor de update.
Ton
Tresmanos
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 14:04

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Tresmanos »

Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem en kwam door google in deze thread. Mooi dat je oplossing hebt gevonden!!
Ik mis in je bericht wel wat details om mijn probleem op te lossen.

Ik mailde n.a.v. je info naar Italtergi en kreeg de volgende reactie:

Good Morning,

Thank you for contacting us.
We inform you that our company produces and sells only to OEM manufacturers who in most of the cases manage directly their spare parts.
We don’t have resellers of our products so we please to contact directly the spare parts service or the manufacturer of the vehicle on which our wiper motor M54.006017 is mounted on.

M54.006017 corresponds to LAIKA P/N 22796

https://www.laika.it/it/rivenditori/LAIKA

If laika does not sells spares anymore you can find motor M54.006017 from :

Dethleffs link to find the dealer closest to you https://www.dethleffs.it/concessionari/
Dethleffs wiper motor identification code 7162922.

Pilote link to find the dealer closest to you = https://www.pilote-camper.it/concession ... &lat=&lng=
Pilote wiper motor identification code 7000009004

Cordialement

ITALTERGI SR


Hebben we het over dezelfde nummers?

Bedankt alvast voor het lezen van mijn reactie.

Gr. Johan
Crispijn
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 sep 2019, 23:18

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Crispijn »

Hallo,

Ze verwijzen naar hetzelfde typenr uit de pdf die ‘vuurtje’ deelde, dus dat is m. Dethleffs kent het nummer niet, Pilote wel.
Via Libacampers in Liempde heb ik m toen besteld:
‘De motor met nummer 7000009004 kost € 195,-
Verzend- en administratiekosten 35,-‘

Voor de asjes waar de ruitenwisser armen in draaien heb ik nog geen oplossing overigens. Ze doen het maar met flink wat speling. Suggesties welkom ;)
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door AadenAnke »

Misschien iemand met een draaibank zoeken die van prutsen houdt

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door PaulBng »

Nou is Jos net onderweg naar Schotland...


Paul
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door AadenAnke »

Ja dat is waar ook :lol: maar ze doen het nog dus kan nog ff wachten tot hij terug is :lol: hier een dorp verder zat een oude baas die als zelfstandige werkte met een paar machines die dat soort klusjes en op stillere momenten bij deed weet niet of hij nog wat doet trouwens. Hij zal nu toch al een stuk in de 70 zijn. Dat is het probleem van ouder worden al die mannetjes en adresjes worden dat vanzelf ook :lol:

Gr Aad
Tresmanos
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 14:04

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Tresmanos »

Bedankt voor de reactie toppers!

Iveco garage in Groningen gaat nu eerst kijken of de wissermotor te reviseren valt door hun 'mannetje'.
Als dit niet lukt bestel ik een nieuwe. Er staat overigens nog een 2e hands op internet bij Wtrading in Weert.
Kheb ze gebeld: 150 ex verzenden.

GROETN oet Grunn
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door AadenAnke »

Als die niet verbrand is lukt dat wel :shh: nieuwe lagertjes en koolborstels. Heb ooit voor iemand bij een starter en dynamo’s revisiebedrijf geweest met oude machine motor was van wacht maar ff 1/2 uurtje en toen nog fl75 zwart armer met een weer als nieuw motortje weg. Mannetjes die zijn goud waard helaas zijn er nog maar weinig van

Gr Aad
Crispijn
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 sep 2019, 23:18

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door Crispijn »

Revisie is het proberen waard! Was bij die van mij niet meer mogelijk, verbrand.. alleen de snelste stand nog. 150 E voor 2e hands is fors, dan liever een nieuwe zonder historie zou ik zeggen.

Wbt ‘mannetje’ met een draaibank: daar houd ik me graag voor aanbevolen als iemand zich geroepen voelt om twee asjes met lagers etc voor de ruitewisserarmen na te maken..!

Mannetjes met lasapparaten en andere ambachten hebben me al vaak uit de brand geholpen met dit Laika project. Er moest ‘wat meer’ gebeuren dan gedacht. En Laika heeft geen spullen meer voor dit type. Dan maar onderhuids nieuw en modern. Het begint er nu op te lijken, ongeveer alles is aangepakt en ge-upgrade, veel geleerd.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ruitenwissers Laika Ecovip (1995): as én motor defect



Bericht door AadenAnke »

Waar slaapt het bed van Crispijn?

Gr Aad
Plaats reactie