Fietsendrager chassis/bumper Hymer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
PimB
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 20:46

Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door PimB »

Goedemorgen,

Momenteel hangt de fietsendrager op onze Hymer B534 (1989, Ducato 280) aan de achterwand. Eigenlijk wil ik de elektrische fietsen meenemen maar dit kan niet op deze drager.
Nu heeft de camper de optie om de achterbumper uit te schuiven en hier eventueel een drager op te plaatsen.
Zelf weet ik nog niet hoe en wat precies, vandaar dat hier op het forum de onderstaande vragen heb.

- Zijn er mensen die voorbeelden hebben? Eventueel foto’s.
- is het een optie om een Fietsendrager voor op een dissel te monteren? Dan moeten er wel dwarsbalken geplaatst worden denk ik.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, groeten Pim
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Transitje »

Voor onze bus heb ik zelf een fietsendrager gemaakt die simpel weg is te draaien, super stevig en handig, zo'n zelfde constructie is simpel te maken voor jouw situatie. Beide dragers worden in bijgaand item uitvoerig besproken.
De drager kan dan op de bumper en de bovenkant aan de achterwand, dit punt draagt niets en zorgt dan alleen voor het rechtop houden van de drager.
Succes




viewtopic.php?f=3&t=8466387&hilit=fietsdrager&start=518
Groeten

Klaas
mark_visser
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 19:29

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door mark_visser »

Hallo PimB,

Je bedoelt iets als onderstaand?
https://imgur.com/a/MYRF9Vh

Dit is een fietsensdrager waar ook eventueel een scooter op kan op onze camper. Iveco uit ‘88. We hebben hem er nu niet opzitten zodat we een aanhanger kunnen gebruiken maar in principe schuif je de twee lange pijpen in jet chassis, schuif je hem uit tot waar je nodig hebt en zet je hem stevig vast met twee bouten die op het chassis zitten.
PimB
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 20:46

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door PimB »

Zoiets bedoel ik inderdaad Mark, dit moet een vrij gemakkelijk te fabriceren zijn. Morgen gaat de camper weer uit de stalling en kan ik na wat meten een plan maken.

@Transitje, bedankt voor je reactie een een mooie opstelling. Dit is alleen niets iets waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Groeten Pim
Gebruikersavatar
Bejosi
Berichten: 186
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 17:22
Locatie: VENLO

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Bejosi »

fietsdrager1.jpg
fietsdrager1.jpg (127.75 KiB) 1105 keer bekeken
Wij hadden een zware trekhaak onder onze Hymer S560 uit 19992 met een zware fietsdrager.
Maar er zitten ook 2 kokerbalken onder de Hymer.
Op de foto is te zien wat ik zelf gefabriceerd heb.
Scheelt weer in gewicht, trekhaak eronderuit en geen zware fietsdrager meer.
Constructie is geheel uit aluminium

Grs. Bert
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Arie55 »

kijk nog eens naar deze verbinding

Arie
Bijlagen
Oeps.jpg
Oeps.jpg (89.02 KiB) 1089 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bejosi
Berichten: 186
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 17:22
Locatie: VENLO

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Bejosi »

Hoi Arie,

ja daar heb ik wel aan gedacht. Maar daar zit het aluminium in de stalen kokerbalk.
Wil de fietsdrager toch demontabel houden.
We gaan het eerst een zo proberen. Als ik zie dat het breekt kan ik het nog altijd aanpassen.
Volgens de "geleerden" moet dit zo kunnen.
Er komen 2 ebikes op zonder accu. We hebben het door corona en een staaroperatie nog niet kunnen proberen.
We zullen het zien :-B ..
grs. Bert
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Arie55 »

Dan zitten die 'geleerden' er naast! Zover ik op de foto kan zien, zit er geen verbinden aan de bovenkant van het frame. Dat houdt in dat het koppel wat wordt opgewekt door de fietsen, geheel op die knik die daar dit. Mij viel het dus op dat in het ene deel wel een schetsplaat verbinding is gelast, maar niet in het andere deel. Daar vindt je spannings-concentraties die hoog op kunnen lopen. De las aldaar maakt het ook niet steviger. Stel dat de las heel blijft, kan de boel alsnog verbuigen, vervormen en knikken.
Juist omdat de belasting dynamisch is, maakt het de boel zo 'speciaal' en dient er extra aandacht aan gegeven te worden. En met mijn gemaakt opmerking, heb ik ook al bedenkingen, omdat vlak na de schetsplaat een ophoping van spanningsconcentraties kan optreden. M.a.w. het verzet in de buis is niet handig. Kijk maar eens hoe dat gemaakt is bij trailers. Daar hebben de constructeurs heel wat tijd ingestopt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bejosi
Berichten: 186
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 17:22
Locatie: VENLO

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Bejosi »

Hoi Arie,

bedankt voor je reactie.

Wat ik me wel afvraag is, als ik op internet naar zelfgbouwde fietsdragers kijk zie ik er verschillende met een dunner profiel.
Deze zijn wel recht. Deze krijgen toch ook deze dynamische belasting?
Vervormen deze profielen dan niet?
Grs. Bert
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Bas vd laar »

Waarom gebruik je die uitschuifbumper niet gewoon, die is er voor gemaakt. Daar kun je qua gewicht wel 20 e bikes op zetten.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door Arie55 »

Mijn vermoeden is, Bert, dat die zelfbouwers niet op dit forum zitten. Op dit forum zitten nogal wat mensen die goed geinformeerd zijn, ervaringen delen en/of zelf aan het knutselen zijn. Vandaar de vele verschillende meningen. En ze zijn allemaal kritisch wat er voorbij komt. Ook huppelen hier mensen rond die het hun vak is of was. Je hoeft er niet mee eens te zijn, dat maakt het zo'n mooi forum. Daarom vind ik en mijn mede forum leden het heerlijk om een project te lezen waar foto's bij staan.
Zo heb ik hier zelfbouw projecten voorbij zien komen, waarbij ik denk "ik zou het anders gedaan hebben". Dat meld ik niet, wel zoals in jouw geval de vinger wijzing 'let daar op...'. Het is aan jou wat je ermee doet; je doet er wat mee of je negeert het. Alles mag, niks moet.

Of de genoemde (rechte) profielen dynamisch belast worden is afhankelijk van de situatie. Waarschijnlijk wel. Ik begreep heel goed waarom er bij jou een 'joggel' in het frame zit: lager bij de grond => minder tillen.

Afhankelijk van de belasting vervormt elk profiel. Gelukkig wel, anders zou het direct breken.

Je hoeft me niet te bedanken hoor. Want ik vind het leuk om over deze onderwerpen het hebben. Je zal merken dat als we elkaar tegen komen en we aan de praat raken, dat we niet uit ge'oht raken. Heerlijk! :-B

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
PimB
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 20:46

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door PimB »

Vandaag bij memo twee fietsgoten met toebehoren besteld. Ik zal ter zijnde tijd het eindresultaat posten.

Groeten Pim
PimB
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 20:46

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door PimB »

Inmiddels de fietsgoten geplaatst, helaas toch een stuk krapper dan ik dacht. Maar het past en is een stuk steviger dan de oude bevestiging op de achterwand.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat de drainafsluiter van de vuilwatertank lastiger bereikbaar is een klep op 12V geplaatst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsendrager chassis/bumper Hymer



Bericht door PaulBng »

Ik kijk naar drie zwarte vlakken....
Plaats reactie