Wat doe je allemaal tegen midges?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door hurktoilet »

Nu ik toch waarschijnlijk meer tijd dan verwacht om me voor te bereiden op onze Schotlandreis (blijf graag hopen, maar geloof er niets van dat dat in juli gaat lukken), ben ik me maar eens grondiger gaan verdiepen in het midges-gedoe.
Wij reizen met camper met schuifdeur, eem Pössl 2win op basis van een Peugeot/ducato uit 2003. Onze horren zijn toch aan vervanging toe, dus daar komt gelijk knuttengaas. En ook voor de koelkastroosters, de dakventilatie en de ontluchting van het gasvak komt dat natuurlijk. Dat lijkt me allemaal geen probleem, zelfs die schuifdeur niet.
Maar nu de volgende vraag: hoe voorkom je dat die beestjes (al dan niet tijdens het rijden) via het motorcompartiment je camper binnenkomen? Scherm je grille en onderkant af? Scherm je de ventilatie-openingen af , zo ja, aan de kabinekant of aan de motorkant. Of allebei?
In het verlengde daarvan: ik kijk ook naar anti-muggenlampen. Ik lees links en rechts lovende verhalen over de Cyclone Pro: https://www.cyclonepro.nl/Muggenlamp-Cyclone-Pro-kopen, maar niet op onafhankelijke consumentensites. Heeft iemand ervaringen met dit apparaat of varianten daarop?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door Janpinz »

In zweden hebben ze apparaten op gas, zowel klein voor personen, als voor een terras.
We hebben het ervaren werkt goed.
En anti muggenspul koop je het beste ter plekke.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door FrankJC »

Die lamp werkt min of meer effectief als hij 7 dagen onafgebroken aan staat, dat schiet lekker op :bang:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door Peter LMC »

Onder de motorkap komen ze altijd wel.
De motorruimte is aan vele zijde open.
Maar vandaar uit naar het interieur mag niet.
Dit moet dichtzijn anders kunnen er ook uitlaat of andere luchten binnen komen.
Beschikt je ventilatie/verwarming systeem niet over een interieur filter Peter :?:
Via deze weg is dan ook niet mogelijk.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door hurktoilet »

Geen idee of dat er in zit. Heb ik me nooit in verdiept. Er komt lucht door, dus ik nam aan dat er een opening in zit...
Laatst gewijzigd door hurktoilet op vr 15 mei 2020, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
tvdsande
Berichten: 2269
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door tvdsande »

Ventielatieroosters van de dakluiken afplakken .(Duct tape).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door Aloys »

Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door veetee »

Die lamp heb ik (thuis) ook, maar ik heb er nog nooit een mug in gezien... Ik heb wel de luchtinlaat (kachel interieur) voorzien van extra gaas, maar ik meen dat er verderop in het traject ook nog een interieurfilter zat.
Die stekkertjes met een flesje vloeistof heb ik goede ervaringen mee, dat werkt echt wel.
Overigens, ik denk dat ik kwa muggen wel mazzel heb gehad, ben drie keer naar Schotland geweest en nog nooit last van midges gehad... (hier thuis wordt ik helaas wel gestoken, dus daar ligt het niet aan).

76484815-4D76-4D1B-B9EB-650ECA132D8F.jpeg
76484815-4D76-4D1B-B9EB-650ECA132D8F.jpeg (230.68 KiB) 5617 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door seth_space »

Midges zijn geen muggen. In veel gevallen werken muggen oplossingen ook niet goed. Deet producten zijn nogal onvriendelijk en vereisen een fikse hoeveelheid Deet om effectief te zijn.
Het in schotland verkochte Smidge ( vas took online te bestellen) werkt goed en is veel vriendelijker.
https://www.smidgeup.com/

Het probleem met Midges is dat ze in wolken opereren en als je dan de camper binnen wilt (of uit) is het vrijwel onmogelijk ze buiten te houden.
Niet alle delen van schotland hebben even veel last van die krengen. Maar daar was al eens een topic over.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door FrankJC »

Smidge; We are only accepting UK orders (not international). :bang:
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Zie link Aloys. Zoals ik al eerder aangaf Avon Skin so Soft Oil Spray. Niet duur, milieu- en huidvriendelijk, en helpt écht. Zelf ervaren tijdens onze trip in 2007. En zoek een plek met wind!

https://tweebosschebollenopreis.jouwweb ... -juni-2007
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat doe je allemaal tegen midges?



Bericht door Vertrokken2 »

Gobert adviseert berenolie. Het is bedoeld om beren op afstand te houden, maar het werkt voor zo’n beetje bij alles wat voor overlast zorgt.
Als je met meerderen reist adviseer ik wel dat iedereen het gebruikt.
Als je wilt dat mensen 1,5 meter afstand houden is het ook zeer geschikt. Geloof me die afstand wordt ruim aangehouden.
Ik heb het standaard in de camper.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie