Welke e-bikelift?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Welke e-bikelift?



Bericht door drtrimble »

Wij zoeken een oplossing voor onze e-bikes mee te nemen met de camper. Aangezien we een camper hebben van 7,5m moet er een chassisverlenging onder de camper en dat maakt de installatie wel een pak duurder. Ook het extra gewicht van 60kg vind ik ietsje te veel.
Hierdoor zijn we aan het overwegen om eventueel toch een drager aan de achterwand te hangen. We twijfelen nog tussen de
Thule e‑bike lift v16 en de fiamma carry bike lift 77.
Zijn er die ook al dezelfde keuze moeten maken hebben en wat waren jullie bevindingen? Misschien kan iemand ook zijn ervaring delen met een van deze dragers. Eventueel zijn andere tips ook welkom.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door veetee »

Daar ik last van mijn rug heb, heb ik een elektrische E-bike lift van BR-Systems laten plaatsen. Op de achterwand, maar zorgvuldig geïnstalleerd met dwarsbalken over bijna de volle breedte aan de binnenkant als versteviging. Super makkelijk, de lift zakt tot op de grond dus je hoeft niet te tillen. Kost ‘n paar centen, maar dan heb je ook wat... :wink:

5E41C063-B6B7-4330-84D5-FB24224836A2.jpeg
5E41C063-B6B7-4330-84D5-FB24224836A2.jpeg (230.74 KiB) 963 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben op advies van onze dealer een elektrische Thule V16 laten monteren en die bevalt goed. Wij hebben e-bikes van circa 20 kg zonder akku, want die gaat er altijd af. Het enige (kleine) bezwaar van de Thule is dat de drager naar achter zwaait als je hem laat zakken. Je hebt dus wat vrije ruimte achter de camper nodig om de fietsen erop te zetten en eraf te halen.
Ik heb een keer een camper gezien met een bike-lift die zuiver verticaal omhoog en omlaag ging, maar het merk daarvan weet ik niet.

Edit: zie hierboven
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door drtrimble »

Die BR-lift ben ik ook al tegen gekomen maar die is wel een pak duurder. het voordeel is dat je die kan vastmaken aan het chassis maar dan moet ik sowieso weer een chassisverlenging plaatsen en dat kan ik niet zelf, dus moet alles weer door de dure dealer gedaan worden. Een gewone fietslift is geen probleem om zelf te plaatsen. Het enige waar ik voorlopig nog geen gepaste oplossing voor gevonden heb is voor de afwerking aan de binnenkant. De bouten komen juist op de plaats waar de achterwand van ons bed zit. Dit is een mooie wand met namaakleder. Hier zullen dus waarschijnlijk de afdekplaten van de bouten te zien zijn tenzij ik ze hoog genoeg kan plaatsen zodat ze net verdwijnen achter de onderkant van de kast. Dan kan ik misschien ook een verstevigingsprofiel over de volledige breedte steken. Onderaan zou de drager uitkomen in de garage en daar is verstevigen geen probleem.
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door drtrimble »

Eigenlijk zoek ik dan ook nog een oplossing om het geheel mooi te laten zijn wanneer ik de drager eraf haal want ik wil niet steeds de drager er achteraan op hebben als ik geen fietsen mee heb.
Thule heeft een mooi mounting-strip waar je de drager kan inhaken, onderaan is er volgens mij geen andere oplossing dan hem te laten rusten op het alu L-profiel dat meegeleverd is.
Bij Fiamma zijn er blijkbaar enkel gewoon 4 lossen beugels waarmee heel de boel aan vast gemaakt moet worden.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door 't Busje »

Bij de Thule heb je de mogelijkheid de hoogte van de bovenste ophangpunten enigszins vrij te kiezen. Zie https://www.thule.com/nl-nl/motorhome-a ... l-_-307368
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door drtrimble »

Klopt, maar bij het hoogste punt dat ik ze kan vastmaken aan de buitenkant komt aan de binnenkant uit in de achterwand van ons bed.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door 't Busje »

drtrimble schreef:
do 14 mei 2020, 21:00
... onderaan is er volgens mij geen andere oplossing dan hem te laten rusten op het alu L-profiel dat meegeleverd is.
Ook onderaan zit hij vast met bouten door de achterwand van de camper. Demonteren is dus geen kwestie van even uithaken. Bovendien zit je met de kabel naar de motor, die vanaf de motor in een stuk naar voren loopt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door drtrimble »

Onderaan rust die toch gewoon op het alu-L-profiel en zit vast met enkele bouten dus kan je volgens mij gewoon losmaken en het L-profiel laten zitten.
Wat de el.kabel betreft heb je gelijk, had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht dus zal ik moeten kijken voor de manuele versie en dan eventueel met de accuboormachine de drager bedienen als ik moe van draaien ben ;-)
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door myway »

Als ik zou moeten kiezen tussen Thule of Fiamma dan de Fiamma.
Zij hebben montagebalken over de volle breedte van de achterwand.
De Fiamma lift heb je in een uitvoering voor gewone fietsen en speciaal voor e-bikes

https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ca ... gIhYPD_BwE
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door 't Busje »

Je kunt die bouten natuurlijk wel losmaken, maar je hebt zonder drager wel twee gaten in de achterwand van je camper. Bij ons zijn die bouten afgekit.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door drtrimble »

die montagebalken zijn wel ideaal maar niet echt mijn ding. Bij mij zou het niet mooi zijn omdat deze dan toch niet echt zo mooi zullen staan op de "cleane" achterwand van de camper.
IMG_6682.jpg
IMG_6682.jpg (68.04 KiB) 932 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door veetee »

drtrimble schreef:
do 14 mei 2020, 20:49
Die BR-lift ben ik ook al tegen gekomen maar die is wel een pak duurder. het voordeel is dat je die kan vastmaken aan het chassis maar dan moet ik sowieso weer een chassisverlenging plaatsen en dat kan ik niet zelf, dus moet alles weer door de dure dealer gedaan worden. Een gewone fietslift is geen probleem om zelf te plaatsen. Het enige waar ik voorlopig nog geen gepaste oplossing voor gevonden heb is voor de afwerking aan de binnenkant. De bouten komen juist op de plaats waar de achterwand van ons bed zit. Dit is een mooie wand met namaakleder. Hier zullen dus waarschijnlijk de afdekplaten van de bouten te zien zijn tenzij ik ze hoog genoeg kan plaatsen zodat ze net verdwijnen achter de onderkant van de kast. Dan kan ik misschien ook een verstevigingsprofiel over de volledige breedte steken. Onderaan zou de drager uitkomen in de garage en daar is verstevigen geen probleem.
Mijn BR-lift zit niet aan het chassis. Onderste verstevigingsbalk zit inderdaad in de garage, de bovenste in de bovenkastjes op de achterwand. Aan de binnenkant is dus niks te zien.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke e-bikelift ?



Bericht door 't Busje »

Als je zo fier (trots zouden wij zeggen) bent op die cleane achterwand, zou ik überhaupt geen fietsdrager monteren. Die verpest die achterwand hoe dan ook.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie