Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Hallo allemaal,

Sinds begin dit jaar lid van het camperforum onder de profielnaam Grijze wolf. :-B
Ik heb al een aantal zelfbouwprojecten doorgelezen en het viel mij gelijk op hoeveel kennis op dit forum aanwezig is. Kan ik alleen maar van leren en er mijn voordeel mee doen.

Net vandaag een Fiat Ducato L3H2 gekocht van 2012 met 150000 km op de teller en 130 pk. Ik ben uiteindelijk bij de plaatselijke dealer terecht gekomen, misschien wel iets duurder uit maar met meer zekerheden. De bus komt bij mij op de oprit te staan dus kan ik de wegenbelasting mooi schorsen. Voordeel, de 6 maanden garantie gaan pas in wanneer ik met de bus weer ga rijden en dus weer wegenbelasting ga betalen. Tegen die tijd hoop ik de bus RDW klaar te hebben. :cheers:

De bus is al voorzien van twee vaste achterramen en een vast raam in de schuifdeur. Over vaste ramen las ik wat tegenstrijdige berichten, condensvorming is zeker een punt van aandacht. Heeft er iemand ervaring met voorzetramen? (acryl) zowel positief als negatief?

Achter de bestuurderszijde wil ik een klapraam of een schuifraam, daar ben ik nog niet over uit.
Nog een vraag: wat is een goede afmeting daarvoor, er zijn zoveel afmetingen verkrijgbaar, zelfs zo groot dat de hele wand zowat uit raam bestaat. :crazy:

Ben in ieder geval van plan om zo goed mogelijk te kunnen ventileren door er twee dakluiken in te plaatsen. Een Maxxfan achter de cabine en een miniheki boven het dwars geplaatste slaapgedeelte achterin (140 x de maximale lengte) Hopelijk past er dan nog een groot zonnepaneel op het dak tussen de luiken.

Voor isolatie wil ik Armaflex XG gebruiken. 9mm tussen de ribbels en 19mm tussen de latten (zoals zoveel van jullie al hebben laten zien). Daarover dan weer een plaat multiplex als bodem en zeil daar weer over. (Ik heb een adres in Duitsland gevonden 19mm Armaflex XG zelfklevend kost ca. €75 per 6 m2 incl. verzendkosten naar NL)

Bij de schuifdeur dan het kookgedeelte met een oven/kookplaat combi (afgekeken van L4H3, is deze geheel op gas?)

Aan de linkerkant een kast met koelkast op hoogte en verder naar de cabine een twee persoonsbankje met daarin het elektrische gedeelte en de HH accu.

De voorstoelen wil ik draaibaar maken. Ik heb nu nog een bijrijdersbankje maar de dealer wil daar zijn best voor doen om dat voor mij te vinden. “Moeilijk aan te komen” zei hij.

Verder wil ik achterin een dampgastank met buitenaansluiting realiseren.
Onder de bus de schoonwatertank en een vuilwatertank, zit ik alleen nog te dubben hoe groot die zouden moeten zijn.

Heeft er iemand ervaring met achteruitrij camera’s en/of afstandmelders?
Er worden er op internet heel veel aangeboden, als 3e remlicht met camera enz maar hoe scherp geven die de ruimte achter de bus weer?

Dat was het voor nu. Over 1 of 2 weken kan ik de bus ophalen, ik verheug mij erop.

Tot dan,

Gerrit :wave:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door JTG »

Veel bouwplezier gewenst :thumbup:
Voor de ramen hebben wij een aantal maten simpelweg uitgeknipt en er net zo lang voor gehouden aan de buitenkant en binnenkant tot we de juiste afmeting gevonden hadden. Voor achter de bestuurdersstoel is dat deze geworden: Dometic S7p raam voor bij dinette 960x450 net als in de schuifdeur. Deze zitten ook beide op dezelfde hoogte en dat geeft van binnenuit een rustig beeld.
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Bedankt voor de tip JTG :thumbup:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door PaulBng »

Een punt ter overweging : schoon watertank buiten en vorst?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door marjasjaak »

Als je nooit onderweg bent in de winter kan je de schoonwatertank onder de bus hangen.(zou het zelf niet doen)
In de vuilwatertank kan je bij temperaturen onder het vriespunt ruitensproeierantivries in je tank erbij mengen.
Aqua Kem Green (de bioversie) schijnt ook het vriespunt te verlagen.(of is het verhogen)
Zodat je vuilwater niet bevriest..
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Ik ben niet echt van plan om op wintersport te gaan maar ik wil in de toekomst wel Scandinavië verkennen en daar kan het idd in de zomer nog erg fris zijn heb ik aan den lijve ondervonden. Augustus in Noorwegen, ik had een dubbele slaapzak nodig om me 's nachts warm te houden. ::S
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door pele »

Als je spreekt over een dampgastank, bedoel je dan een fles of een liggende? En ga je verwarmen met een gasverwarming?
Belangrijke vraag : wordt het een compressorkoelkast ( grotere stroomvoorziening nodig) of een absorptie (rooster nodig aan de wand en gas)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door DJSmiley »

2 dekens is persoonlijk hoe koud het dan echt is :)

bottomline: Als je zeker weet dat je geen vorst meemaakt (5 graden is ook koud...) dan kan een tank onder de bus prima. Zelf heb ik gekozen voor 'tanks' in de auto. In mijn geval heb ik geen douche oid dus ik verwacht met 20L meer dan zat te hebben. Scheelt ook meteen gewicht.

(Nu is mijn bus de versie die 3500kg mag, maar toch)

Zonnepaneel: Dat gaat wel passen. Bij mijn L2H2 zit voorin een normaal 40x40 dakluik en achter boven het bed een Maxxfan. Mijn bed is een 1-persoons, de fan zit er mooi boven. Als ik m uitschuif naar 2-persoons dan zit de fan niet in het midden, maar goed.. Met de L3 gaat dat wel lukken. Ik heb zo'n 175 cm ruimte tussen de beide dakluiken, daar pastte een normaal 315Wp paneel mooi tussen (=167). Let wel op dat sommige panelen ook nog wel eens iets langer zijn. Maar met de L3 kom je dan mooi weg.

Stoel/bank: Da's idd lastig. Er zijn wat handelaren in dat spul maar die vragen snel 600 euro. (Ik kreeg van een adverteerder op Marktplaats een opgave van 750 eur en dat was dat met inruil van het bankje...)
Een niet-handelaartje is echt geluk hebben, een enkele keer zie je wel eens iemand die m aanbied (ook hier op CF wel eens), maar dan nog is het vaak 300-400 euro.

Ik heb mijn stoel in de UK gehaald. Een bestuurdersstoel vinden lukt nog wel. En in de UK speelt hetzelfde: Bankjes en bestuurdersstoelen zijn wel te vinden, passagiersstoelen amper. Maar laten ze nu daar net aan de andere kant rijden.. Dus een UK bestuurdersstoel is hier de passagiersstoel. Mijn stoel was 50 GBP... Incl overnachting, brandstof en eurotunnel was ik 300 euro kwijt voor mijn stoel *en* een weekendje weg.
Je kan ook je bankje houden en je eerste campertrip naar de UK doen. Dan swap je 'm tegen die tijd :)

Ramen: Wat zit er nu in de schuifdeur? Persoonlijk vind ik het mooier om dat zelfde raamtype toe te passen om zo een beetje gelijkheid te houden.

Vergeet niet, nu je er nog bij kan, een aantal basiskwaaltjes van de Ducato's te checken en indien nodig aan te pakken:
- Kit tussen wand/dakbeplating en de stijlen die loskomt waardoor eea ratelt
- Roest achter de schuifdeurrail
- Afwatering (maar dat is minder bij de 2012 versies dacht ik) van de voorruit waardoor de injectoren en versnellingsbak continue nat worden (en roesten enz)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door luinge »

Grijze wolf schreef:
za 29 feb 2020, 19:01
De voorstoelen wil ik draaibaar maken. Ik heb nu nog een bijrijdersbankje maar de dealer wil daar zijn best voor doen om dat voor mij te vinden. “Moeilijk aan te komen” zei hij.
Die gaat hij niet voor een schappelijke prijs vinden.
Twee opties: Mailtje naar Wout op dit forum. Heeft voor mij (en meerdere ) een chauffeurstoel omgebouwd naar bijrijder en extra armleuning gemonteerd, Of je maak een (Vakantie)reisje naar Engeland en koopt daar 1. Daar zijn er genoeg. Edit: Had antwoord DJSmiley niet goed gelezen over stoel uit de UK. :thumbup:

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door luinge op ma 02 mar 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Pele - Ik bedoel een staande tank, daar heb ik in mijn eentje + hond wel genoeg aan. Ik heb nu nog een absorptiekast maar mogelijk wordt dat ik de toekomst een compressor, daar houd ik qua inbouwruimte wel rekening mee. Eerst de bus maar eens thuis krijgen en alles opmeten en dan de definitieve indeling maken.

DjSmiley - Ik heb ook geen douche gepland en om dan een tank van 60-80 liter onder de bus te hangen? Dus een kleinere tank is idd zinvoller. Met de grootte van het zonnepaneel houd ik wel rekening, maar ook hier: eerst even uitmeten, meten is weten.
Rare jongens die Engelsen :crazy: maar wat bijrijdersstoel betreft komt dat mooi uit, ik zal het in mijn achterhoofd houden, bedankt voor de tip. ( luinge ook) :thumbup:
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door pele »

Wil je stromend warm water?

Een compressorkoelkast vraagt een goed accucapaciteit, maar heeft voor de rest niets dan voordelen: minder gas nodig, geen roosters, koelt sneller en beter, makkelijk in te bouwen en flexibel wat plaatskeuze betreft in de bus. Mogelijk nog interessanter: neem een compressorkoelbox. Uiteindelijk ben je iets goedkoper af dan met een absorptie.

Maar vooral : Maak vooraf je keuzes, bij het degelijk inrichten van een bus komen heel veel zaken samen. De ene beslissing heeft gevolgen voor de andere; PLANNING, zo gedetailleerd mogelijk.
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door wilan »

Hallo Wolfie,
Kun je me het adres vd Armaflex doorgeven?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

- Pele - Ik wil geen stromend warm water. En ik heb tijd genoeg om alles goed door te nemen wat ik wil.

- DJSmiley - Schuifdeurrail staat zo'n beetje als eerste gepland. En de extra kit voor de stijlen is ook al besteld. :thumbup:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door gsm »

Welkom op het forum en leuk dat je een L3H2 wil ombouwen net als wat ik gedaan heb, verslag is hier te vinden.
Draaistoelen zijn moeilijk door de keuring te krijgen werd mij verteld en dus heb ik die na de keuring geplaatst
Stoelen zijn er best wel te koop, ik heb er 2 gekocht die uit een amerikaanse auto kwamen en met een tussenplaat op de draaiplateau gemonteerd.
Kijk eens op https://www.camperstoel.nl/
Mijn bus is van 2011 en heb daarin een goedgekeurd langsbankje gemaakt met daarin ook alle elektra incl. accu geplaatst.
Ik heb 1 dakluik en op het dak een zonnepaneel met automatische schotel
De schoon- en vuilwater tank heb ik in de bus geplaatst en een drukpomp onder het aanrecht geplaatst.
Als isolatie heb ik schapenwol gebruikt en voelt goed aan tijdens koude dagen
Binnen een 2 persoons schuifbed die over het aanrecht en gasstel uitgeschoven kan worden
Kom indrukken opdoen op het zelfbouwtreffen in mei
Heel veel ombouw plezier en we kijken uit naar je verslag en foto´s
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie