Stalling zonder stroom: probleem?
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33
Stalling zonder stroom: probleem?
Goedenavond,
Vorig jaar onze 1e camper gekocht (uit 2006) en maanden rondgereisd met heel veel plezier. Tijdens onze reis bleken er nog wel een aantal dingen niet in orde te zijn maar als het goed is heeft het bedrijf dat nu helemaal in orde gemaakt (nog op garantie). Hij heeft wel een aantal maanden bij de dealer gestaan omdat wij geen haast hadden. Nu is hij eindelijk klaar en gaat hij nog even de stalling in.
Die stalling is een onverwarmde loods zonder stroom. Is dat een probleem voor de accu's? Hoe kunnen we dat oplossen.
Nu is het dit jaar nog maar eventjes totdat we weer wat rond gaan toeren maar volgend jaar zal hij waarschijnlijk een maand of 4/5 stil staan. Ik heb natuurlijk al flink gelezen op het forum en kwam dit lijstje tegen wat ik heel handig vind maar ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Dit is het lijstje..
1) een keer in de maand hang ik hem een weekend aan de 220V om HH en start accu te laden;
2) de bandenspanning heb ik wel met een halve bar verhoogd naar 5, om platte kant te verminderen;
3) de stroom is er af en alle kranen staan in de middenstand open;
4) alle watertanks (schoonwatertank en wc-watertank) zijn leeg en staan op een kier. Afvaltank WC goed schoon en droog;
5) gastanks uit de camper in de schuur;
6) ventileren, ventileren en nogmaals ventileren. Ik heb enkele zijramen en een groot dakluik op een kier staan. Laat de camper in feite mee-ademen met de buitenlucht. Rolgordijnen open, anders wordt die veer lam. Zet kussens en matrassen zo (bijv. op hun kant) dat ze kunnen ventileren;
7) zet hem met volle brandstoftank weg. Door de koude van de winter kan er anders condens in de tank ontstaan;
8 zorg er voor dat de luifel hartstikke droog is bij de laatste keer dat je hem oprolt voor de winter, anders vlekken;
9) als hij allrisk of WA met brand en diefstal is verzekerd, schors die niet, want geen dekking bij vuurpijl of diefstal;
10) schorsen voor de Benlastigdienst kan weer wel en scheelt een bak geld;
11) was hem goed en zet hem in de was;
12) alleen ruitensproeier vloeistof in het reservoir dat ook -10 of meer kan hebben;
13) verwijder de ruitenwisserbladen, want die voegen niets toe en bij sneeuw en vorst gaan ze er niet op vooruit;
14) ik heb een bakje rattengif er in staan, want al een keer muizen binnen gehad en sindsdien nooit meer last;
15) ik gebruik een dakhoes ( https://www.kampeerwereld.nl/eurotrail- ... -etcc0121/) om de ergste onheil van boven tegen te gaan. Goed vastzetten zodat die bij storm geen beschadigingen veroorzaakt of wegwaait.
Alvast bedankt voor het antwoord
Claudia
Vorig jaar onze 1e camper gekocht (uit 2006) en maanden rondgereisd met heel veel plezier. Tijdens onze reis bleken er nog wel een aantal dingen niet in orde te zijn maar als het goed is heeft het bedrijf dat nu helemaal in orde gemaakt (nog op garantie). Hij heeft wel een aantal maanden bij de dealer gestaan omdat wij geen haast hadden. Nu is hij eindelijk klaar en gaat hij nog even de stalling in.
Die stalling is een onverwarmde loods zonder stroom. Is dat een probleem voor de accu's? Hoe kunnen we dat oplossen.
Nu is het dit jaar nog maar eventjes totdat we weer wat rond gaan toeren maar volgend jaar zal hij waarschijnlijk een maand of 4/5 stil staan. Ik heb natuurlijk al flink gelezen op het forum en kwam dit lijstje tegen wat ik heel handig vind maar ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Dit is het lijstje..
1) een keer in de maand hang ik hem een weekend aan de 220V om HH en start accu te laden;
2) de bandenspanning heb ik wel met een halve bar verhoogd naar 5, om platte kant te verminderen;
3) de stroom is er af en alle kranen staan in de middenstand open;
4) alle watertanks (schoonwatertank en wc-watertank) zijn leeg en staan op een kier. Afvaltank WC goed schoon en droog;
5) gastanks uit de camper in de schuur;
6) ventileren, ventileren en nogmaals ventileren. Ik heb enkele zijramen en een groot dakluik op een kier staan. Laat de camper in feite mee-ademen met de buitenlucht. Rolgordijnen open, anders wordt die veer lam. Zet kussens en matrassen zo (bijv. op hun kant) dat ze kunnen ventileren;
7) zet hem met volle brandstoftank weg. Door de koude van de winter kan er anders condens in de tank ontstaan;
8 zorg er voor dat de luifel hartstikke droog is bij de laatste keer dat je hem oprolt voor de winter, anders vlekken;
9) als hij allrisk of WA met brand en diefstal is verzekerd, schors die niet, want geen dekking bij vuurpijl of diefstal;
10) schorsen voor de Benlastigdienst kan weer wel en scheelt een bak geld;
11) was hem goed en zet hem in de was;
12) alleen ruitensproeier vloeistof in het reservoir dat ook -10 of meer kan hebben;
13) verwijder de ruitenwisserbladen, want die voegen niets toe en bij sneeuw en vorst gaan ze er niet op vooruit;
14) ik heb een bakje rattengif er in staan, want al een keer muizen binnen gehad en sindsdien nooit meer last;
15) ik gebruik een dakhoes ( https://www.kampeerwereld.nl/eurotrail- ... -etcc0121/) om de ergste onheil van boven tegen te gaan. Goed vastzetten zodat die bij storm geen beschadigingen veroorzaakt of wegwaait.
Alvast bedankt voor het antwoord
Claudia
- hurktoilet
- Berichten: 8260
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Paar opmerkingen:
- Onze camper staat altijd buiten en met die van ons menig andere camper, dus dat die loods niet verwarmd is zal het probleem niet zijn. Het liefst zet je camper aan een druppellader, maar het lijkt me dat een accu in goede conditie die periode zonder stroom wel moet kunnen overleven, zo streng zijn de winters hier tegenwoordig niet meer.
- Hoe zeker weet je dat je camper 4-5 maanden in de stalling zal staan? In de praktijk gebruiken wij 'm ook in de winter regelmatig, voor een lang weekend weg, of een kort weekend bijvoorbeeld als we naar familie verder weg gaan. Hoef je niet voor een bakkie koffie en gebakje paar uur te rijden, maar maak je er leuk weekeinde van.
- Je bandenspanning regelmatig controleren kan nooit kwaad.
- Omdat je camper binnen staat vind ik antivries tot -10 en verwijderen ruitenwisserbladen ook beetje overdreven.
- Onze camper staat altijd buiten en met die van ons menig andere camper, dus dat die loods niet verwarmd is zal het probleem niet zijn. Het liefst zet je camper aan een druppellader, maar het lijkt me dat een accu in goede conditie die periode zonder stroom wel moet kunnen overleven, zo streng zijn de winters hier tegenwoordig niet meer.
- Hoe zeker weet je dat je camper 4-5 maanden in de stalling zal staan? In de praktijk gebruiken wij 'm ook in de winter regelmatig, voor een lang weekend weg, of een kort weekend bijvoorbeeld als we naar familie verder weg gaan. Hoef je niet voor een bakkie koffie en gebakje paar uur te rijden, maar maak je er leuk weekeinde van.
- Je bandenspanning regelmatig controleren kan nooit kwaad.
- Omdat je camper binnen staat vind ik antivries tot -10 en verwijderen ruitenwisserbladen ook beetje overdreven.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Grappig om mijn eigen lijstje hier weer eens voorbij te zien komen uit een ouder topic.
Dat was gebaseerd op buiten staan. Dat staat hij nog steeds. En nee, nog geen aanvullingen op het bovenstaande.
Vwb de accu's. Onze startaccu is er na 8 jaar mee opgehouden en de huishoudaccu na 11 jaar.
Als je geen lekstroom hebt, moet een maand staan zonder te laden geen enkel probleem zijn. Met die zachte weer zelfs langer.
Dat was gebaseerd op buiten staan. Dat staat hij nog steeds. En nee, nog geen aanvullingen op het bovenstaande.
Vwb de accu's. Onze startaccu is er na 8 jaar mee opgehouden en de huishoudaccu na 11 jaar.
Als je geen lekstroom hebt, moet een maand staan zonder te laden geen enkel probleem zijn. Met die zachte weer zelfs langer.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Volgens mij mis ik in je lijstje de deur van de koekast op een kier zetten.
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Rattengif in de camper plaatsen? Ga je daarmee die beestjes niet naar je camper lokken. Want ik neem aan dat dat gif iets aantrekkelijks heeft voor die beestjes. Anders eten ze dat nooit. Ik heb daar zo mijn bedenkingen.
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Als je de minpool van de accu's loskoppelt, is er geen lekstroom en houden je accu's het gemakkelijk zes maanden vol. Onze stalling heeft ook geen stroom en zo doen wij het al vijf jaar.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Je hebt helemaal gelijk, moet er bij op het lijstje.
Als je eenmaal in het voorjaar moet constateren dat de muizen er waren en je overal muizenkeutels en anderen sporen vindt, kun je 2 dingen doen. Accepteren dat ze er zijn (we wonen landelijk) of bestrijden met alles wat je kunt vinden. Nu weet ik aan de hand van het feit dat er van gegeten is (ze knoeien altijd) dat ze er zijn. Ik hoef niet mijn hele camper af te speuren en ze gaan dood door het gif en bouwen geen nest. Sinds ik het er preventief leg, niet één keer meer een probleem gehad met langdurig verblijf van ongenode gasten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 2592
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Stalling zonder stroom probleem?
In de stalling waar onze camper staat voor de winterslaap sta je niet aan de stroom.
Gewoon thuis alles Max opladen dan in de stalling de min pool er af van de start accu en die blijft goed op spanning en starten is geen probleem na een maand of 5/6.
Gewoon thuis alles Max opladen dan in de stalling de min pool er af van de start accu en die blijft goed op spanning en starten is geen probleem na een maand of 5/6.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 09 jun 2017, 9:17
- Locatie: Bruinisse
Re: Stalling zonder stroom: probleem?
Ook al koppel je de accu geheel los dan nog raken loodaccu's hun lading kwijt door zelfontlading. Men rekent grofweg met 3% per dag dus na 3 à 4 maanden is de accu in principe ontladen. Bovendien is een te grote ontlading slecht voor de levensduur van een accu. Zeker als je hem na een paar maanden maximaal belast met het starten van een motor die ook al die tijd niet heeft gelopen. De zelfontlading verschilt per type/uitvoering van de loodaccu dus een algemene regel is moeilijk te geven. Gezegd moet blijven dat het het geladen houden van een loodaccu de levensduur vcan de accu zal verlengen.
Re: Stalling zonder stroom: probleem?
Ik denk dat je je hier vergist, de zelfontlading van AGM en Gel Accus is 2 - 3 % per maand. Die van traditionele natte loodzuur accu’s ligt wel een stuk hoger.
. .
Bron: “Electriciteit aan boord”. Versie 9, 2012, Reinoud Vader, Victron Energy.
. .
Bron: “Electriciteit aan boord”. Versie 9, 2012, Reinoud Vader, Victron Energy.
Laatst gewijzigd door veetee op wo 26 feb 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33
Re: Stalling zonder stroom probleem?
Dank je wel! Goede tip. We zijn hierin nog echte beginnelingen dus heel fijn om tips te lezen.
Re: Stalling zonder stroom: probleem?
Als de camper 4 a 5 maanden zal stilstaan en...het is geen gedoe om start én woonaccu uit te bouwen haal deze er dan uit
Thuis én als beide accu's van het zelfde type zijn aan een meerstappen lader (Ctek of Victron) en geen zorgen meer...
Heb hier voor de éérste keer de woonaccu's uit de camper gehaald...thuis aan de Ctek MXS10 voor min. 24h
Afgekoppeld en gedurende een maand enkel even met de multimeter gekeken....bleven allebei "in rust" rond de 12,6 a 12,7v
Het word al zo lang geschreven en gezegd....batterijen vol geladen loskoppelen bij langere stilstand
Thuis én als beide accu's van het zelfde type zijn aan een meerstappen lader (Ctek of Victron) en geen zorgen meer...
Heb hier voor de éérste keer de woonaccu's uit de camper gehaald...thuis aan de Ctek MXS10 voor min. 24h
Afgekoppeld en gedurende een maand enkel even met de multimeter gekeken....bleven allebei "in rust" rond de 12,6 a 12,7v
Het word al zo lang geschreven en gezegd....batterijen vol geladen loskoppelen bij langere stilstand
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Re: Stalling zonder stroom: probleem?
Je moet ook alle apparaten met batterijen (rookmelder, zaklantaarn, afstandsbediening) uit de camper halen of in ieder geval de batterijen uit die apparaten halen, want zelfs met alkaline batterijen krijg je corrosie aan de polen als de batterijen leeglopen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33