Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door luinge »

Hoi,

Wij overwegen in onze zelfbouw een Vitrifrigo C95L compressor koelkast te plaatsen. Voornamelijk vanwege zijn geringe inbouwdiepte doordat de compressor op afstand kan worden gemonteerd.

Heeft iemand ervaring met dit merk? Ik zie weinig ervaringen, laatste draadjes over dit merk zijn van 2012.

Is het een onderdeel van een ander merk of een zelfstandig italiaans merk?

Alvast bedankt.
Groet roelof
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door RodeHerman »

Hallo Roelof,

Ik las jouw berichtje van vorig jaar over de Vitrifrigo koelkast. Net als jij kan ik er ook maar weinig ervaringen over vinden en ben benieuwd of je uiteindelijk voor de Vitrifrigo hebt gekozen of toch niet en zo ja, of deze je bevalt? Zo nee, ben ik ook benieuwd waarom. Ik hoor heel graag van je. :)

Vr groet,
Bert
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door luinge »

Ik heb inderdaad de C95L aangeschaft en ondertussen ingebouwd. https://www.instagram.com/p/B_fonFGpvsZ/
Of die bevalt weet ik nog niet, we zijn er nog niet mee op vakantie geweest.
Wij zijn erg tevreden over de indeling en de kwaliteit koelkast. Ik heb wel test gedraaid en de koelkast doet het uitstekend. Wat lawaai betreft kan ik het niet vergelijken met andere koelkasten. Maar er zit gewoon een standaard danfoss compressor in. Je hoort eigenlijk alleen de ventilator, en die zit ook op alle andere merken koelkasten.
Ik heb de koelkast via Ebay gekocht in italie. Ging allemaal zonder problemen.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Grijze wolf »

Hoi Roelof,

Lijkt mij een leuke koelkast. Een vraag: hoever kun je de compressor van de koelkast plaatsen (cm). En heb je het verbruik al gemeten?

Mvg, Gerrit

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door luinge »

Compressor kan je denk ik ongeveer een meter verplaatsen.
Verbuik heb ik niet echt over langere periode gemeten. Heb de koelkast getest op mijn regelbare voeding en daar zag ik dat als de koelast aanslaat deze tussen de 3 en 4 ampere verbruikt.

Groet roelof
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Grijze wolf »

Mag ik vragen wat de koelkast op eBay kost?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door luinge »

Was inclusief verzenden 780 euro. Gekocht in Italie.
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Grijze wolf »

Hoi Luinge,

Ben toch wel enthousiast geworden omdat de compressor mooi onder het bed geplaatst kan staan dus met koeling ook geen probleem. Rondgekeken op Ebay en iets gevonden, 1 slag kleiner de C75L. Ben toch alleen en er hoeft geen krat bier in te passen :cheers:
Deze is met verzending 655 euro. Net een Thetford triplex oven gekocht dus deze koelkast zal nog even moeten wachten ::S

Gr. Gerrit
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Willem 310 »

Vitifrigo is hier in Nederland ook gewoon te verkrijgen, met interne of externe compressor.
Wordt met externe compressor veel in de jachtbouw gebruikt.
google: Auerhaan Lelystad (produkt folders)
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Niet met de Vitrifrigo C95, maar met zijn compactere broertje de C75. Deze past namelijk in het keukenblok, bepalend voor een korte Camper (Ducato 540). Deze C75 zit standaard ingebouwd in onze Weinsberg CaraBus 540 MQ (en in de 600 MQ). De compressor zit is bij Weinsberg naast de koelkast, onderin de kledingkast (bij ons tot provisiekast aangepast) ingebouwd.
Zodra de buiten (of in de bus) temperatuur de 28 graden passeert, krijgt de externe compressor het moeilijk. Het eigen vinnetje in de Danfoss BD35F compressor heeft onvoldoende capaciteit, om het alleen te doen met alleen een rooster door de vloer (!). Zonder extra ventilatie loopt de temperatuur van de compressor op tot boven de 80 graden :thumbdown:

2022-08-13 compressor 80graden.jpg
2022-08-13 compressor 80graden.jpg (62.17 KiB) 978 keer bekeken
Ook de zijwand tussen koelkast en compressor wordt erg heet, tot ver boven de 50 graden. Niet bepaald goed voor de inhoud van de koelkast, welke oploopt tot boven de 18 graden.
Volgens de 'Specs' van Danfoss, kan de BD35F compressor goed functioneren als de bedrijfstemperatuur tussen de max. 55 en min. -10 graden blijft. In de 'garage' plaatsen is dus geen probleem (en niet zoals bij de Weinsberg inbouw, waar de bedrijfstemp. oploopt tot ver boven de 80 graden)

Is duidelijk, de los geplaatste compressor heeft een goed geventileerde ruimte nodig om warmte stuwing te voorkomen. Een set goede roosters door de zijwand (zoals bij de op ooghoogte geplaatste C75 in de 640 MQ) zijn absoluut niet overbodig. Evenals een extra ventilator, welke de ventilatie op gang houdt, ook als de compressor tussendoor afslaat.

P.S. Sinds 2020 is Jasicamp in Leek (Groningen) importeur van Vitrifrigo voor Nederland geworden.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op di 16 aug 2022, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door DJSmiley »

Dom ontwerp om dat ding uberhaupt in een gesloten ruimte te plaatsen.

Je bent niet de enige die tegen koelproblemen/hoog verbruik aanloopt:

https://youtu.be/1vpODpNlIe4?t=93

Die hebben het deurtje ingekort en een (paar) roosters geplaatst
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Schoentje »

Hoi, wij hebben sinds 1,5 jaar een Vitrifrigo C95L met losse compressor en zonder vriesvak (wij hebben een aparte 18L compressor vrieskist (Dometic CDF18 => vriest zonder problemen tot -18c) in onze camper zitten en zijn super tevreden en het verbruik van de C95L is zelfs lager als berekend en verwacht.

Maar wij hebben de losse compressor onder de camper hangen in een RVS box met aan beide kopse zijde een volledig gaatjes rooster (dus maximale warmte afvoer), heb in de koelkast (naar idee van WCS uit Goch D) een interne ventilator geplaatst zodat de koude lucht circuleert en daardoor de compressor minder vaak aanslaat en tenslotte heb ik de standaard aansturing van de compressor vervangen door een elektronische sturing met een Eliwell IC 901 (naar idee van WCS Goch en Wemo Geräte A.G.Th.M.) waardoor de temperatuur super strak te regelen is.

Op youtube vindt in de collectie van WCS en Wemo diverse video's met info. Heb zo niet 1-2-3 alle URL voorhanden.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

DJSmiley schreef:
di 16 aug 2022, 14:20
Dom ontwerp om dat ding uberhaupt in een gesloten ruimte te plaatsen.
Je bent niet de enige die tegen koelproblemen/hoog verbruik aanloopt:

https://youtu.be/1vpODpNlIe4?t=93

Die hebben het deurtje ingekort en een (paar) roosters geplaatst
DJSmiley, Hartelijk dank voor deze video. Gaat inderdaad ook hier om een Weinsberg CaraBus / CaraTour model.
Had aan deze oplossing zelf ook al zitten denken. Maar de CaraBus zit nog in de garantie. Heb een klacht geplaatst bij de dealer en bij Weinsberg in Duitsland. Dus even afwachten, met wat voor oplossing 'Herr Claus von Weinsberg' ( :wink: ) aankomt.

Is me na deze video in iedergeval duidelijk hoe (zonder te slopen) één en ander geplaatst is :thumbup:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ervaring met Vitrifrigo C95L koelkast?



Bericht door DJSmiley »

Prima insteek, mag de dealer fixen. Dit lijkt me duidelijk een ontwerpfout en gezien dat filmpje ben je niet de enige die dit soort problemen heeft.

En met dit filmpje is ook wel te onderbouwen dat jij niet een 'zeur' bent maar dat het gewoon een structureel iets is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie