Het idee is wel mooi, maar volgens mij zijn alle afbeeldingen gephotoshopt en kloppen de verhoudingen ook niet helemaal. Het interieur lijkt een stuk breder te zijn dan het in werkelijkheid is.Bob Diesel schreef: ↑do 14 nov 2019, 20:03Creatief idee
https://www.romahome.com/brochure-downloads
De wetgeving is lastig inderdaad maar het wordt sowieso geen caravan, ik heb geen ruimte om die te stallen en een beetje stallingsplaats is al duurder dan het verschil in wegenbelasting. Bovendien is een caravan ook qua gebruik onzuinger en onpraktischer in het verkeer.
Bedankt voor deze tip dit is eigenlijk nog beter dan wat ik zocht. Maakt het wel gelijk ook een stuk aantrekkelijker om het tussenwandje er gewoon uit te slopen en om te keuren naar geel kenteken. Als je namelijk een houten opzetvloertje over die stoel legt kun je vanuit de bestuurdersstoel zo naar achteren lopen.DiffRental schreef: ↑do 14 nov 2019, 21:13Ik heb eens zo'n Bibber gehad maar dan als Fiat Fiorino uit 2014.
Deze had als optie een inklapbare en verzinkbare bijrijdersstoel.
Voor nood als 2e zitplaats was het wel te doen maar echt prettig zat het niet, om lengte te creëren was het perfect.
Als Belgische wagen is (of was) een tussenschot niet verplicht.
btw, wil je 2 slaapplaatsen of voldoet 1 ook?
Een partner van de eerste generatie is inmiddels toch wel wat gedateerd en ook wat minder veilig. Ik wilde ook wel bepaalde luxe opties zoals airco en een partner met airco van die generatie is amper te vinden met een normale kilometerstand. Een Expert is daarnaast al weer een stuk groter in dagelijks gebruik en ook aanzienlijk minder zuinig, ik las in een autotest 1 op 15 gemiddeld versus 1 op 25 voor een Bipper/Nemo, dat scheelt nogal. Bovendien heeft die Expert voor het kwarttarief ook nog een hefdak nodig tegen een prijs waarvoor ik al gauw 15 tot 20 maanden 80 euro extra wegenbelasting kan betalen.
Je hebt helemaal gelijk, je kunt mopperen over de regels wat je wilt maar ze gaan toch niet veranderen, niet in ons voordeel waarschijnlijktonic schreef: ↑do 14 nov 2019, 22:39"Ik wist overigens niet eens dat dit zo strikt was, ik heb ooit een bestelbus gehad waar de vorige eigenaar een zelfbouwwandje in het gezet. DIt zat gewoon vast met een aantal hoekijzer en gewone schroeven, nooit over nagedacht en nooit iemand over gehoord."
Klopt bij een grote bus is het tussenschot niet verplicht dus wat er tussen staat of hoe hij vastzit is helemaal niet belangrijk.
Je kunt natuurlijk strijden tegen de regels in Nederland maar het is zo geregeld dat je sommige voertuigen goedkoper kunt rijden maar dan moet je aan inrichtingseisen voldoen. Als je dat niet wil kan dat, geen probleem alleen moet je dan de volle mep betalen.
Als je bijvoorbeeld een dubbele cabine bus hebt dan zit daar soms een raampje in het tussenschot. Sommige mensen willen langere voorwerpen vervoeren en halen dat raampje eruit. Of ze zagen een luikje in het schot. Allemaal niet toegestaan bij controle krijg je soms de kans om het te herstellen maar je kunt ook meteen een naheffing krijgen.
Bedankt voor de behulpzame reacties tot nu toe, ik neig er toch naar om hem gewoon om te keuren naar kampeerauto bij de RDW maar zonder kwarttarief. Dan kan ik namelijk de bestuurdersstoel op een draaiplateau zetten en de bijrijdersstoel laten verzinken zoals Diffrental aangeeft. Ik heb dan zelfs nog de optie om achterin een langsbank te maken met 1 of 2 extra zitplaatsen (bus is uit 2012 dus dat mag en er zit gelukkig geen rest BPM meer op). Dan heb ik alle vrijheid om hem zelf om te bouwen zoals ik wil en is zelfs een tweepersoonsbed een optie.
Dan betaal ik met 100 euro per maand wel 60-80 euro meer dan voor een grijs kenteken versie of een benzine versie maar ik maak vrij veel kilometers dus dat haal ik er voorlopig wel uit in bij het verschil in brandstofverbruik. Bij 2000 km per maand scheelt dat al meer dan 100 euro aan brandstof.