Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
eline13
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 nov 2021, 19:56

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door eline13 »

Zeker, qua indeling mooie opties 😉.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door tonic »

Waarom zou je voor zo'n kleintje gaan? Als particulier betaal je voor zo'n kleintje de volle roffel houderschapsbelasting omdat het fiscale blok van 2m x 1,7m niet past. Een maatje groter en je kan 1/4 tarief aanvragen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DucatoDolf »

Belangrijk is de lengte bij die kleine bestelwagens, de hoogte moet minimaal 130cm zijn, zonder hefdak. Vaak is de laadruimte te kort. Mijn oude Berlingo was ook leverbaar als camper met heel groot hefdak, maar niet op kwarttarief te krijgen omdat de laadruimte (ruimte achter de voorstoelen) te kort was.

Maar een dergelijke auto op grijs kenteken zal veel goedkoper zijn. Geen BPM, lager mrb tarief. Eventueel zelfs zakelijk af te schrijven. Keukenblok en lattenbodem als lading er in en klaar. Legaal en geen gezeik.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

Vraag mij altijd af wat nu de belangrijkste reden is om voor zo’n kleine camper te kiezen.

Gaat het om de lage houderschap belasting en lage brandstof kosten of voor het gemak om een camper (kleine auto) als dagelijks vervoer te hebben en een bus (Vito/transporter) te groot vinden?

Is een kleine (bestel)auto met een daktent dan geen oplossing? Een simpel uitneembaar keukenblok achter in de (bestel)auto en je bent ook klaar.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DucatoDolf »

Ik begon ook met een Berlingo. Enorm van genoten. Zo'n ludospace is ideaal voor mensen die alles willen/moeten combineren.
Niet iedereen heeft de ruimte om een camper te kopen/parkeren/stallen/als extra kostenpost te hebben.

Mijn L1H1 is 5 meter en veel korter is er niet als busje. Heb je weinig parkeerplek en/of wil je niet in een 'grote bus' rijden als dagelijks vervoer, dan zijn dergelijke auto's ideaal.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DiffRental »

DucatoDolf schreef:
za 08 jan 2022, 15:05
dagelijks vervoer, dan zijn dergelijke auto's ideaal.
Ik snap de voordelen maar afhankelijk van wat het zwaarst weegt zou je de plannen toch iets kunnen aanpassen.

Kwart tarief kan toch al niet, verlaagd tarief grijs kenteken en BPM vrij lukt ook niet als niet bedrijf zijnde.
Dus wat is dan het voordeel van al die moeite om een camper te bouwen op een oude bestelwagen?

Zoek dan naar een geel kenteken versie van de Bibber (Fiat Qubo heeft 4 zitplaatsen) en zet er een daktent op en een uitneembaar keukenblok achter de achterklep.
Voor de vakanties een klein kampeerwagentje en de rest van het jaar een personen wagen.
Groeten Peter
eline13
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 nov 2021, 19:56

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door eline13 »

Ik wil graag iets kleins, omdat ik meer vakantie heb dan mijn partner (ik ben leraar) en ik wil ik er graag ook solo mee weg kunnen en alleen heb ik niet veel ruimte nodig. Als het een kleine auto is hoeft het voor mij ook niet perse in aanmerking te komen voor het kwarttarief. Ook kan ik een kleine camper dan zelf op eigen terrein stallen.

De optie van daktent en uitneembare keuken is zeker een goede.
Ik heb al een kookkist. En mijn auto is geschikt voor een daktent. Ik heb gezien dat ik die daktent ook kan huren. Op die manier kan ik het mooi uitproberen. Het idee van de mini-camper parkeren we zo lang.

Dank voor al het meedenken.
Egelhunter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 10:36

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Egelhunter »

Misschien een idee voor een Dacia Dokker? Toch een slagje groter dan een Bipper/Nemo. Zeker duitsers die deze ombouwen tot mini camper zie youtube video's genoeg.
Zie mijn ombouwtopic hierover:
viewtopic.php?t=8475751&start=56

Ik heb er een op diesel met grijs kenteken gekocht. Gebruik hem ook om dagelijks mee naar mn werk te rijden, 74 km per dag. Rijdt zuinig ( +- tussen 1:21/1:23 ) . Tussenwandje mag er niet uit maar wel genoeg mogelijkheden voor een mini camper.
Zeker de keuze benzine vs diesel.
Een benzine uitvoering ( dan heb je zijruiten en achterbank ) kost je +- 55 euro pm wegenbelasting.
Een dieseluitvoering 86 euro ( die van mij heeft een roetfilter dus geen fijnstoftoeslag ).

Verschil van 31 euro per maand die ik er uithaal met aantal kilometers ( een benzine uitvoering is ook stuk schadelijker 1:14/1:16 )
en ruim 30 cent verschil in brandstofkosten.
Een aanschafkosten benzine vs diesel is een heel verschil.
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door Oliviervier »

Op Facebook heb je oa een groep van honderden liefhebbers en eigenaren, verzameld in de groep "Little mini campers"; meer dan voldoende ervaringsdeskundigen, info en foto's met oplossingen voor " problemen".
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 251
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door poldertoerist »

Een bipper/Nemo/Fiorino is nogal kort. De personenwagenvariant van de Fiorino heet Qubo en is wat langer. Die is ook te krijgen met van die neerklapbare stoelen. Mocht je daar een alternatief voor zoeken... de stoelen van de 500L en wat ouder de Stilo 5 deurs hadden die optie ook. ik denk dat die laatste wel passend te maken zijn voor een qubo.. Maar of je dat moet willen..

Een Doblo is dan toch wat fijner. en als je er een op grijs kenteken zou willen dan is een maxi helemaal ideaal.

dit is een aardig voorbeeld van een Doblo voor als je inspiratie nodig hebt: https://www.luckysale.nl/campers-camper ... oblo-mini/#

Zelfde is natuurlijk van toepassing op een Caddy. ook dan zou ik zeker naar een wat langere kijken.
En inderdaad de Dokker zoals hieronder aangegeven zou ook een optie zijn.

Van de volkswagen weet ik het niet, maar de andere zijn ook (met goed zoeken) wel op benzine te krijgen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Creatief idee voor minicamper (Bipper/Nemo): mag en kan dit?



Bericht door DucatoDolf »

Ja en als je dan een L2 neemt kan ie wel op kwarttarief waarschijnlijk. Met hefdak.

https://www.businbedrijf.nl/fiat

En voor de eisen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
Plaats reactie